Főoldal arrow Cikkek arrow Irodalom arrow Nagyvilág arrow Bismarck csatahajó
Bismarck csatahajó PDF Nyomtatás E-mail

Blake, 2004. október 20. Szerda 19:27

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 31909    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Modern hajók, történeteik


Valamelyik nap láttam a Bismarckról és a Hoodról egy ismeretterjesztő filmet. A németek jó kis hajót készítettek, de elfelejtetek valamit, hogy nem a nagyobb tűzerő a lényeg hanem a találati pontosság és a strapaállóság. A Hood az nagyon megjárta a nem pánzélozott hátsó résszel. De a Bismarck is pórul járt. A németek tényleg ilyen hülyék vagy csak tetették magukat? A Bismarckra vadászott az egész britt flotta és elég szép nagy csali volt, mert ha a csatahajót több tucat U-boat kíséri, lett volna akkor ám kacsavadászat rendesen. Ez az én véleményem, de szerintem ez így igaz. Nem igaz, hogy a németek erre nem jöttek rá.
A Bismarck csatahajó - amitől rettegett Európa...
 
A BISMARCK csatahajó a német hadiflotta büszkesége volt, melyet az I. világháborút lezáró békeszerződések passzusait figyelmen kívül hagyva építettek meg, titokban. Testvérhajójával, a TIRPITZ-el egyetemben az Európában valaha megépült legnagyobb csatahajók voltak, velük egyenértékű hajó nem épült az öreg kontinensen. Érdekességként megemlítjük, hogy a japán YAMATO csatahajó még a BISMARCK-nál is jóval nagyobb volt, vízkiszorítása majdnem 50%-al meghaladta német társáét! Ám elkészültükkor a csatahajók kora már lassan lejárt, hatalmas tűzerejüket nemigen tudták kamatoztatni a repülőgépek és a tengeralattjárók ellen...
 
A BISMARCK-ra eredetileg 40,6 cm-es lövegeket terveztek, de ezek nem készültek el időre, s így "csak" 38 cm-es ágyúkat kapott. Karcsú, ívelt hajóteste szinte széppé tette a monstrumot. Technikai szempontból is igen korszerű hajónak számított, annak ellenére hogy lokátora nem, csak távmérője volt. A BISMARCK elsődleges feladata az lett volna, hogy az Atlanti-óceánon vágja el Nagy-Britannia tengeri utánpótlási vonalait, s támadja az USA-ból érkező konvojokat.
 
TECHNIKAI ADATOK:
  • Vízre bocsátás: 1939.
  • Vízkiszorítás: 50900 tonna.
  • Sebesség: 29 csomó
  • Hosszúság: 248 m
  • Szélesség: 36 m
  • Merülés: 8-10 m
  • Hatótáv: 9280 tmf/16cs
  • Személyzet: 2092 fő
  • Testvérhajó: TIRPITZ
A BISMARCK-nak 12 kazánja, 3 gőzturbinája, 3 db hajócsavarja és 2 db iker-kormánylapátja volt. Fő fegyverzetét a 8 db 38 cm-es löveg adta, 4 toronyban elhelyezve. A fedélzetéről repülőgépet is lehetett katapultálni. Páncélzata a vízvonalnál max. 329 mm, a tornyoknál max. 360 mm, a fedélzeten max. 120 mm és a felépítményeken max. 350 mm volt.
 
1941. május 18.-án indult a Német Birodalom büszkesége első - és egyben utolsó - küldetésére. Kísérőhajójával, a PRINZ EUGEN-el egyetemben kifutottak, hogy elérjék működési területüket, az Atlanti-óceánt. Az angolok már készültek a BISMARCK-al való összecsapásra, mert tudták hogy ez az óriás micsoda veszélyt jelent Angliára nézve! Rettegéssel a szívükben gondoltak a közelgő csatára, s lázasan szőtték terveiket, amiket a BISMARC elfogására eszeltek ki.
Norvég ellenállóktól megtudták a BISMARCK indulási idejét, s ekkor őrjáratokat küldtek a hajó felkutatására. Ennek érdekében legújabb találmányukat, a radart is bevetették! Néhány nappal később a német hajók összefutottak az egyik őrjáratozó angol egységgel, Anglia veterán büszkeségével, a HOOD csatacirkálóval, s a gyárból éppen kikerült, új PRINCE OF WALES csatahajóval.
Rövid, pusztító csata bontakozott ki a 4 óriás között. Az eredmény a britek szempontjából katasztrófális volt: a HOOD lőszerkamrája a csata 5. percében találatot kapott, a hajó felrobbant és pillanatok alatt elsüllyedt. Legénységéből csak 3 ember menekült meg! A PRINCE OF WALES is sok találatot kapott, alig tudott elmenekülni...
A BISMARCK viszonylag épen megúszta a csatát, bár az üzemanyag így is szivárogni kezdett a hajó testéből. Az angolok első döbbenetük után flottájuk 34 hajóját küldték a BISMARCK üldözésére, köztük csatahajókat és repülőgéphordozókat! De még ez is kevés lett volna az egérutat nyert BISMARCK ellen, ha példátlan szerencse nem segíti őket! Az angol repülőgépek időnként torpedótámadást intéztek a német hajó ellen, de ezek nem sok sikerrel kecsegtettek. Egyrészt az akkori légi-torpedók igen gyengék voltak, másrészt a BISMARCK szinte sebezhetetlen volt vastag páncélzata miatt. Ám egyike az utolsónak indított torpedóknak fordulás közben eltalálta a német hajó kormánylapátját, amely kitért állásban megszorult, s a német hajó gyakorlatilag irányíthatatlan lett!! Pedig már majdnem elérte a tengeralattjárók és repülőgépek által biztosított, védett vizeket! Ezzel megpecsételődött a sorsa...
 
Az angolok rávetették magukat a prédára. Heves csata bontakozott ki, a németek az egyenlőtlen küzdelem ellenére nem adták meg magukat. A BISMARCK végül ronccsá lőve, 21-23 nehézgránát és 6-7 torpedótalálat után elmerült a hullámokban.
 
1989-ben a Titanic-ot is felkutató Ballard kb. 4300 m mélyen az óceánban megtalálta a BISMARCK roncsait. A helyszínt haditengerészeti temetőnek nyilvánították.

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2004. október 20. Szerda 19:27


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 13 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (13), English (0)

Írta: Monty () 2006. november 14. Kedd 19:39

Írta: Monty 2006. november 14. Kedd 19:39

Nem tudom az mennyire közismert, de a őrince of Wales is kapott egy a Hoodhoz hasonló találatot a "vékonyába", szintén egy merülő lövedék formájában. Ezt a hajó óriási szerencséjére fel nem robbant gránátot a csata utáni dokkolás és javítás során találták meg kívülről, a hajó tropedó védelmi rendszerében a hátulső lőszerraktár közelében. V.E. Tarrant KGV class című könyvében ven egy fénykép is erről.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Monty () 2006. november 14. Kedd 10:58

Írta: Monty 2006. november 14. Kedd 10:58

Ez elég nafgy valószínűséggel így is van. Ami azt illeti egyébiránt az önelsüllyesztés csak technikai értelemben végzett a hajóval, hiszen ha haza is vontatták ovlna, a Bismarck a csata után többé nem lett volna hadrafogható, nem lett volna értelem megjavítani.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: vidonka () 2006. november 14. Kedd 08:14

Írta: vidonka 2006. november 14. Kedd 08:14

A darts-os megjegyzést én is olvastam anno...Ha lehet hinni a visszaemlékezéseknek, (mert általában lehet) még ronggyá lőve is meglehetősen stabilan "ült" a vízen.Ugyanakkor viszont a ámrikkánus kutatásokat vesszük alapul, akkor - állítólag - a német legénység is besegített egy kicsit... (bár az amik az is sikeresen hintették el a köztudatba, hogy a dínók egyetlen meteortól pusztultak meg :)Jut eszenbe: egyszer sikerült megvédenem a sérült Bismarck-ot az angol rombolókkal szenben. Sajnos csak a Silent Hunter III-ben :(

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Monty () 2006. november 13. Hétfő 22:23

Írta: Monty 2006. november 13. Hétfő 22:23

Lehet hogy ezért megköveztek, de azt hiszem némi elfogultság van a kedves fórumtársak részéről a német hajók iránt ;-)....ami persze érthető, de nem kéne ennyire lebecsülni a RN-t, illetve a többi kortárs csatahajót (szerintem az abszolute pálmát a Yamato viszi, de mondjuk a Richelieu és a South Dakota osztályú hajók sem rosszabbak semmivel mint a Bismarck, sőt...)Másrészről ma már tudjuk, hogy a Hood nagyon gyenge páncélzata (persze, genygébb volt, mint a modern 35ktonnás csatahajóké, de nem papírból volt azért :-), sőt!) kicsit városi legenda és az a bizonyos halálos találat is egyre valószínűbb hogy ún. "diving hit" volt a vízvonal alatt, amely "lecsúszott" a döntött övről. A németek mázlija volt, hogy Holland admirális bénázott, illetve, hogy a PoW még nem volt bejáratva, mert a tendencia azt mutatta (nomeg a PoW-n megtalált 4 német gránát :-)) , hogy igenis a német lövedékek zöme nem robbant fel (ez meg az angolok mázlija volt), ezzel szemben a briteké igen.Lütjens nagyon jól tudta, hogy nem szabad a PoW-szel tovább viaskodnia, mert ő is könnyen pórul járhat.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: kaloz () 2004. december 23. Csütörtök 17:27

Írta: kaloz 2004. december 23. Csütörtök 17:27

Én a darts nyilakról tudok, de a lényeg ugyanaz. A Bismarck és a Prinz Eugen alig néhány lövés hullámsírba küldte a Hood-ot, és megrongálta a Prince of Walest (a Norfolk és a Suffolk meghibásodásairól nem is beszélve), viszont az angol erők hasonló teljesítménye (kivéve azt az egy torpedót) a meteorológiai állatka alsó szintjét súrolta.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2004. december 22. Szerda 21:16

Írta: Imi 2004. december 22. Szerda 21:16

Hali!Tényleg nem a tüzérségi találatok küldték hullámsírba a Bismarckot, hanem az, hogy a saját legénysége elsüllyesztette, amint ezt a Cameron-féle expedíció is valószínűsítette a legutóbbi roncs-vizsgálat alapján. Az ok pofonegyszerű: a King George V. és a Rodney TÚL KÖZELRőL tüzelt a Bismarckra, így lövedékeik a szinte vízszintes röppályának köszönhetően csak a víz feletti felépítményeket rombolták. Ráadásul tüzük a kis távolság ellenére is rendkívül pontatlan volt. Tovey admirális a távcsövén figyelte a "kivégzést" és a sok bénázás láttán dühösen kifakadt valahogy így: "Mindjárt a távcsövemet vágom hozzá!"

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: kaloz () 2004. december 09. Csütörtök 12:51

Írta: kaloz 2004. december 09. Csütörtök 12:51

Hali!A Bismarck végzetét nem a tüzérségi találatok, hanem a hajót manőverképtelenné tévő, Swordfish-ről indított egyetlen torpedó, nomeg a német részről elkövetett hibák okozták. Ha az a fránya torpedó nem találja el a kormányszerkezetet, a hajó másnap már saját oltalom alatt hajózott volna a francia partok felé. És akkor bizony nem számított volna az angol flotta ereje. Dehát a "ha" nem történelmi kategória.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2004. szeptember 26. Vasárnap 13:54

Írta: Imi 2004. szeptember 26. Vasárnap 13:54

Kedves cikkíró barátom!Sajnos ki kell, hogy ábrándítsalak: A II.VH. talán legjobban páncélozott és igen-igen nagy tűzerővel rendelekző csatahajója volt a Bismarck. És ez nem csak az én egyéni véleményem, hanem szinte minden szakemberé ebben a témában. Most itt híres könyveket és neves szerzőket sorolhatnék fel, de a hely nagyon kevés ehhez. Légyszi, csak figyelmesen olvasd el Ludovic Kennedy Óriások csatája c. könyvét. A szerző a könyv elején leírja, hogy ez a hadihajó volt 1941-ben a legnagyobb, a legjobban páncélozott és a leggyorsabb csatahajó. Tűzerő tekintetében is szinte páratlan: igaz, "csak" 380 mm-es lövegekkel rendelkezett, de amíg más csatahajók percenként 2 sortüzet tudtak leadni, addig ez a hajó 3-at. A hajó 36 m-es legnagyobb szélessége páratlan stabilitást, vele tűzvezetési pontosságot tett lehetővé. Tűzvezető radarja nem volt, de sztereoszkopikus távmérői rendkívüli ponossággal mérték be a célt. Ehhez még a németek külön belövési módszert is kidolgoztak. Nem véletlen, hogy pl a Hood egyszer sem találta el se a Bismarckot, se a Prinz Eugent, őt viszont szépen hullámsírba küldték a német találatok. Ráadásul a Prince of Wales-szel is simán elbánhattak volna. A végén pedig a Bismarck több, mint 200 találatot kapott, ebből kb 70 volt nehézgránát... valószínű, ezt ennél jobban egy hajó se bírta volna ki.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lucky () 2004. augusztus 04. Szerda 21:11

Írta: lucky 2004. augusztus 04. Szerda 21:11

Azért ahhoz a "rávetés"hez is kellett egy kis mázli! Ugyanis a torpedótámadás után újból eltűnt az angolok elől.Ha nem ad le egy hosszú rádióüzenetet a Bismarck akkor lehet hogy másképp történnek a dolgok.Csak hát a történelem nem ismeri a mi lett volna ha dolgokat.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Sebi () 2004. június 30. Szerda 10:46

Írta: Sebi 2004. június 30. Szerda 10:46

Szia Blake !Hát akármilyen figyelmesen olvastam el újra a cikket nem tudom miben erősítettelek meg.Ezt te irtad:A németek jó kis hajót készítettek, de elfelejtetek valamit, hogy nem a nagyobb tűzerő a lényeg hanem a találati pontosság és a strapaállóság.Ezzel gondolom arra utaltál, hogy a németek egy nagy tűzerejű, de végeredményben gyenge hajót építettek.Én pedig azt irtam, hogy a Bismarck elég strapaálló lehetett, ha közel 30 hajó kellett az elsüllyesztéséhez.A tűzerőre pedig azt irtam, hogy lényeges lehet, mert minél nagyobb a kaliber, annál nagyobb az esély, hogy az első pár lövés "halálos" lehet. Példaként hoztam fel, hogy mi történhetett volna ha a Bismarck megkapja a 40 centis lövegeket.Tehát igazából nem értem miben erősítettelek meg ?Az egyedüli dolog, amiben egyetérthetünk az az, hogy a németek kapitális hibát követtek el, hogy nem megfelelő kísérettel engedték el a hajót. Sajnos ez a kíséret nem több tucat U boot-ot takar, mert egy akkori tengeralattjáró felszínen legfeljebb feleakkora sebességgel tudott haladni, mint a Bismarck.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 13 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett