Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Hajók története arrow Az elhallgatott tragédia - A "Wilhelm Gustloff" elsüllyesztése
Az elhallgatott tragédia - A "Wilhelm Gustloff" elsüllyesztése PDF Nyomtatás E-mail

lakosm, 2004. október 20. Szerda 19:32

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 28254    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Modern hajók, történeteik


Röviddel a második világháború befejezése előtt, 1945. január 30-án egy szovjet tengeralattjáró a Balti-tengeren elsüllyesztette a menekülteket szállító német "Wilhelm Gustloff" hajót. Kilencezer ember vesztette életét, főként nők és gyermekek. Ez volt a legnagyobb tengeri katasztrófa, sokkal súlyosabb, mint a "Titanic" elsüllyedése (az áldozatok számát tekintve hatszorosan). A világ - eddig legalábbis - mégsem tudott minderről.

Röviddel a második világháború befejezése előtt, 1945. január 30-án egy szovjet tengeralattjáró a Balti-tengeren elsüllyesztette a menekülteket szállító német "Wilhelm Gustloff" hajót. Kilencezer ember vesztette életét, főként nők és gyermekek. Ez volt a legnagyobb tengeri katasztrófa, sokkal súlyosabb, mint a "Titanic" elsüllyedése (az áldozatok számát tekintve hatszorosan). A világ - eddig legalábbis - mégsem tudott minderről. Günter Grass Nobel-díjas német író nagy feltűnést keltett és viharokat is kavaró legújabb kisregényében ("Rákmenetben") éppen ez, a német irodalomban sokáig elhallgatott téma: az egykori német keleti területekről való menekülés története szerepel. […]

A hallgatás csak akkor tört meg, amikor lebontották a berlini falat, és Helmuth Kohl német kancellár véglegesnek ismerte el a német keleti határt. Az utóbbi időben az eddig tabuként kezelt témák is megjelennek a német közbeszédben: a második világháború alatt Németországot ért légibombázások és a tömegméretű menekülések az egykori német keleti területekről. […]

Szimbólum volt a "Wilhelm Gustloff" is: ahogy a "Titanic" a technika iránt lelkesedő civilizáció felfuvalkodottságát tanúsította, úgy mutatta a "Gustloff" a német felsőbbrendűség álmát. 1937-ben bocsátották vízre a világ addigi legnagyobb kirándulóhajóját: 208 méter hosszú és csaknem 24 méter széles volt, mozival és úszómedencével a fedélzetén. A háború alatt átfestették szürkére, és a gotenhafeni (gdyniai) kikötőben ringott, mint a 2. tengeralattjáró-tanhadosztály kadétjeinek úszó kaszárnyája.1945. január végén a szovjet Vörös Hadsereg feltartóztathatatlanul nyomult nyugat felé, Königsberg és Danzig (Gdansk) irányába. Hamarosan egész Kelet-Poroszországot bekerítették. Németek százezrei menekültek ezekről a területekről gyalog, szekereken, -20 fokos hidegben, hátukban a Vörös Hadsereggel, a szovjet repülők folyamatos támadásai közepette. Sokak számára az utolsó reményt jelentette Gotenhafen kikötője az ott horgonyzó hajókkal, amelyek menekülők ezreit tudnák felvenni. (Gotenhafen a német haditengerészet egyik legfontosabb támaszpontja volt, és mivel messze keleten feküdt, a szövetséges bombázók alig tettek benne kárt. Ide áramlottak a német menekülők százezrei.)1945. január 21-én Dönitz német admirális kiadta a parancsot: minden rendelkezésre álló német hajónak mentenie kell a szovjetek elől azt, amit lehet. A "Hannibál-hadművelet" minden idők legnagyobb tengeri evakuálása lett: több mint kétmillió embert szállítottak nyugatra. A parancs szerint mindenekelőtt a tengeralattjárók kadétjait és a hadianyagot kellett nyugatra menekíteniük, de a hajók szabad kapacitását menekültek elhelyezésére használták. Természetesen csak öregeket, nőket és gyermekeket mentettek - a férfiaknak maradniuk és az utolsó töltényig harcolniuk kellett. Január 26. után a "Gustloff" is mind több menekültet vett fel. Kezdetben pontosan számolták őket, de a menekülők áttörték a korlátokat és a fedélzetre áramlottak. Így 10 ezernél is többen (köztük kb. 4 ezer gyermek) zsúfolódtak össze az eredetileg 1500 utasra és 500 főnyi személyzetre készült hajón. A "Gustloff" január 30-án indult a kikötőből. Lassan haladt, sebességét egy tengeralattjáró is tartani tudta, ráadásul a nyílt vízi utat választotta - az ugyanis aknamentesített volt -, és ezzel kitette magát az ellenséges tengeralattjárók támadásának. Egy közelben tartózkodó, észrevétlen maradt szovjet tengeralattjáró felfedezte az éjszaka sötétjében haladó kivilágított (!) német hajót, és három torpedót lőtt ki rá. A hajó a találatok után a bal oldalára dőlt, fedélzetén kitört a pánik. A "Gustloff"-ot kísérő két kisebb hajó csak 1239 embert tudott kimenteni, a többiek - több mint 9 ezren - a vízbe fulladtak, vagy mentőmellényben a jeges vízben megfagytak. Ugyanaz a szovjet tengeralattjáró február 9. éjszakáján elsüllyesztette a "Steuben" utasszállító gőzöst. A fedélzeten tartózkodó kb. 5 ezer menekültből csak alig hatszázat tudtak kimenteni a jéghideg vízből. Április 16-án a "Goya" motoros hajót torpedózták meg a szovjetek, az azon menekülő 6220 emberből 165 élte túl a támadást. A német menekülők vesztesége mintegy 20 ezer főnyi lett.

Forrás:www.historia.hu


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2004. október 20. Szerda 19:32


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 9 a(z) 9 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (9), English (0)

Írta: ChevyG () 2007. június 02. Szombat 12:55

Írta: ChevyG 2007. június 02. Szombat 12:55

Napjainkban divatos dolog valamit felkapni... Ez is megérne egy filmet, már csak a "számok" miatt is!Üdv!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2004. szeptember 26. Vasárnap 23:16

Írta: Imi 2004. szeptember 26. Vasárnap 23:16

A mai mércével mérve az ilyen hajósüllyesztések nagyon kegytelen dolgok. Jelen esetben kb húszezer emberélet veszett oda. Keressük a közvetlen okokat, hogy részeg tengerész, meg ilyesmi. Azt tudni kell, hogy a vörös hadsereg katonáiba a politikai tisztek (komisszárok) azt sulykolták nap, mint nap, hogy feltétlenűl bosszút kell állni a németeken. Mintegy ezzel akarták a harci kedvet fenntartani, fokozni. Ez volt a dolguk, amit nem volt nehéz jól elvégezni. A rengeteg atrocitásnak ez volt a forrása. Hadifogságot túlélt emberektől sokszor hallottam, hogy őreik gyakran mondogatták: "Bűnhődjetek, fasiszták!" Az embertelenségek részükről ezzel nyertek végső magyarázatot. Ebbe a lélektani és háborús helyzetbe abszolut belefér egy menekültekkel zsúfolt hajó tudatos és lelkiismertetfurdalás nélküli elsüllyesztése. Sajnos.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2004. július 26. Hétfő 09:35

Írta: Tyrman 2004. július 26. Hétfő 09:35

Július 28.-án 19 órakor és július 29.-én 11 órakor a Discoveryn ismétlik a témához kapcsolódó dokumentum filmet.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lakosm () 2004. július 07. Szerda 13:12

Írta: lakosm 2004. július 07. Szerda 13:12

Akit közelebbről is érdekel a téma az az alábbi könyvben még több információhoz juthat...Günter Grass: Ráklépésben. Európa Könyvkiadó, Budapest. 2002A Nobel-díjas író könyvének témája a Wilhelm Gustloff nevű hajó elsüllyesztése. Erre 1945. január 30-án került sor a Balti-tengeren. A szovjet tengeralattjáró támadása eredményeképpen mintegy kilencezer ember fulladt a tengerbe, elsősorban menekültek, közöttük négyezer gyerek.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Sebi () 2004. július 06. Kedd 16:54

Írta: Sebi 2004. július 06. Kedd 16:54

Tulajdonképp igazad van. A teljes igazság soha nem fog kiderülni. Elvégre mindkét fél más miatt mondja a saját verzióját.Az én véleményem az, hogy abban a háborúban sok dolog úgymond "adok-kapok" alapon ment. Itt egy példát tudnék felhozni, ami ugyan nem hajós téma, de érdemes elolvasni a könyvet. Háborús Égbolt a címe és az egyik leghíresebb szovjet vadászpilóta A.I. Pokriskin írta és az egyik fejezetben elismeri, hogy egyszer - egy különösen kemény légiharc után - elborult az agya és lelőtte az ellenséges gépből kiugró pilótát. Ezt állítólag azért tette, mert két héttel korábban az ő egyik bajtársát is hasonló módon lőtték le a németek.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lakosm () 2004. július 05. Hétfő 11:59

Írta: lakosm 2004. július 05. Hétfő 11:59

Szia Sebi!nem sikerült meggyőznöd...:)"Nehezen hihető tehát, hogy egy kivilágított - esetleg még vörökeresztes jelzéssel is ellátott - nagy hajót csak úgy megtámadtak volna, tudva azt hogy zsúfolva van nőkkel és gyerekekkel."Sajnos, hogy pontosan mi és hogy történhetett már sosem tudhatjuk biztosan, az oroszok és a németek verziója biztos merőben ellentmond egymásnak...De elgondolkodtató, hogy ugyanez a tengeralattjáró 10 nappal később újabb 4500 menekült életét oltotta ki. Így azért már felmerülhet az emberben némi kétség...Már jó pár példát láttunk a háborúk folyamán, hogy mennyire nem számított az emberélet...Nem "csak" az oroszok tettek(tehettek) ilyet, a németek is követtek el ehhez hasonló vétket a háború alatt, pl. Heinz Eck sorhajóhadnagy megtorpedózott egy hajót, majd a felszínre jött a tengeralattjárójával és lelövette a túlélőket, amiért a háború után halálra is ítélték, mint háborús bűnöst. A lényeg hogy történtek (történhettek) ilyen és ehhez hasonló dolgok...

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Sebi () 2004. július 01. Csütörtök 15:33

Írta: Sebi 2004. július 01. Csütörtök 15:33

Szia Miki !Hát a forrásom sajnos elveszett. Kb. 1,5-2 éve folytattam némi párbeszédet egy orosz sráccal a www.modelwarships.com fórumán keresztül a Gustloff-ról. Sajnos azóta a fórumot átalakították és a régi üzeneteket törölték. Ráadásul egyszer én is bekaptam egy súlyosabb vírust, így voltak dolgok, amit törölni kellett. Szóval ez a srác mondott akkor pár elgondolkoztató dolgot. Természetesen ő sem állította, hogy ez az abszolút igazság.Ezek közül a dolgok közül az egyik épp a kivilágításra vonatkozott. Azt ugyanis az oroszok is tudták, hogy az emberek nagy tömegben menekülnek Poroszországból. Tudták azt is, hogy a férfiaknak tényleg maradniuk kellett az utolsó töltényig harcolni. Nehezen hihető tehát, hogy egy kivilágított - esetleg még vörökeresztes jelzéssel is ellátott - nagy hajót csak úgy megtámadtak volna, tudva azt hogy zsúfolva van nőkkel és gyerekekkel.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lakosm () 2004. június 30. Szerda 11:29

Írta: lakosm 2004. június 30. Szerda 11:29

Szia Sebi!érdekelne hol találtál még infót erről a hajóról...a História irója szerint ki volt világítva a német hajó, én történelmileg hitelesnek tartom az újságban megjelent cikkeket, bár az is lehet hogy a te forrásod igaz...

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Sebi () 2004. június 29. Kedd 10:15

Írta: Sebi 2004. június 29. Kedd 10:15

Csak egy apró észrevétel:Egy kis ellentmondás van abban, hogy a hajó ki volt e világítva vagy sem. Ahol én olvastam ezt a sztorit, ott épp azt rótták fel a németeknek, hogy a zsúfolásig megtelt hajót elsötétítették és erős fedezetet adtak mellé. Magyarán nem gondoltak arra, hogy egy esetleges támadó nem tudja majd azonosítani a hajót.Az ellentmondás egyébként abból ered, hogy a háború után az egészet próbálták úgy beállítani, hogy egy részeg szovjet kapitány a tengeralattjárójával elhagyta a számára kijelölt körzetet és "szabadvadászatra" ment. A többi menekültszállító hajó elsüllyesztését is a szovjet kegyetlenség példájaként emlegették később. Az igazság az, hogy amikor a németek a háború elején megkezdték az előrenyomulást Leningrád felé, a finn öbölben lévő szovjet kórházhajókat - a vöröskeresztes jelzés ellenére - a legnagyobb nyugalommal megtámadták.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 9 a(z) 9 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett