Főoldal arrow Cikkek arrow Modellezés arrow Vitorlás hajómakett arrow A páncélos hajók története
A páncélos hajók története PDF Nyomtatás E-mail

Bodnár Sebestyén, 2004. október 23. Szombat 11:09

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 43001    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Hajók története

Tartalomjegyzék
A páncélos hajók története
oldal 2
oldal 3

1905. októberében Lord Fischer tengernagy kezdeményezésére megkezdődött egy új csatahajó építése Nagy Britanniában. A hajó forradalmian új megoldások próbapadja is volt egyben. Vízkiszorítása kétszerese volt a korábbi csatahajókhoz képest: 21 845 bruttó regiszter tonna. Központosított tűzvezetéssel rendelkezett. A főtüzérség azonos űrméretű (10 darab 35,5 cm-es iker páncéltornyokba épített) lövegei mellett csak könnyű gépágyúkkal és géppuskákkal rendelkezett a torpedóhajók ellen. Dugattyús gőzhajtás helyett turbinameghajtás. A hajó neve: DREADNOUGHT.

ImageAz "all big gun battleship" csatahajó gondolata az 1905-ös orosz-japán háború után érlelődött meg. Németországban, az Egyesült Államokban és Japánban csak elméleti síkon folyt a tervezés. Több szakértő véleménye szerint a "túl sok tojás a fészekben" effektus érvényesülne. Magyarul, a hajó megsemmisülése esetén nagyon sok drága nehézlöveg veszne oda, és a gyors torpedóhajók ezeket a monstrumokat is el tudják süllyeszteni. Az Egyesült Királyság azonban a német flottafejlesztésekre reagálva gyakorlati síkra vitte az új hajótípus tervezését. A DREADNOUGHT sebessége 21,5 csomó, a korabeli csatahajókénál három csomóval több. A hajó oldalát 279 mm-es páncélzat védte. Nehézlövegtornyok a hajó középvonalában helyezkedtek el. Ez az elhelyezkedés a hajók fejlődése során állandó maradt.

Anglia nem elégedett meg egyetlen hajó vízrebocsátásával, 1906-ban három hajó készült el és további három hajó építését is megkezdték. Ez volt az ún. BELLEROPHON osztály.

Image Lord Fischer a nehézcirkálók híve volt. Ösztönzésére a DREADNOUGHT mellett egy új, gyors cirkáló építése is megkezdődött. Az új cirkáló a DREADNOUGHT vízkiszorításával rendelkezett, de karcsúbb vonalvezetése, és vékonyabb páncélzata miatt sebessége 25 csomó volt, gyorsabb a DREADNOUGHT-nál. A nehéztüzérség ugyanolyan űrméretű lövegekből állt, mint a csatahajóé, így egységesíteni lehetett a lövegek és a lőszer termelését. Ütközetben a hajó harcba tudott szállni a DREADNOUGHT-okkal, de nagyobb sebessége következtében ki is tudott térni előlük. 1907-ben bocsátották vízre a cirkálót, mely szintén egy új kategória, a csatacirkáló kategória első példánya volt. A hajó neve: INVINCIBLE lett. Még ebben az évben két társát is megépítették.

 

Image Az új csatahajó és csatacirkáló típus a korábbi hajókhoz képest 6-14 km-es távolságból kétszeres tűzerővel, fokozott sebességgel új helyzetet teremtett. Megjelenésük után a régebbi csatahajókat "pre-dreadnought"-nak vagy régi csatahajónak nevezték. Ilyenek későbbiekben már a megkezdettek kivételével nem épültek.

Az új hajók építése Németországot nemhogy a flottafejlesztés abbahagyására, hanem új flottatörvényekre sarkalta. A németek 1908-ban négy, majd a következő két évben újabb négy dreadnough-ot építettek. Tirpitz Grossadmiral vezetése alatt 1914-ig összesen 16 dreadnought kerül a flottához és négy újabb építését kezdték meg.

Angliában 1911-ben Lord Churchill került az Admiralitás (tengerészeti minisztérium) élére. A Királyi Flotta ekkor már 22 dreadnoughttal rendelkezett és 12 építése volt folyamatban.

A dreadnoughtok fejlődése sem állt meg. A hajók nehézlövegeinek űrmérete 30,5 cm-ről 34,3-ra, majd 38,1 cm-re növekedett. Az ikertorony után megjelentek a háromlöveges nehéztornyok. Ezeket először az Olasz, az Orosz és az Osztrák-Magyar flotta dreadnought-jainál építették 4x3-as elrendezésben.

A könnyű gyorstüzelő lövegek 8,8-15,2 cm-es páncélozott kazamatában voltak, a 7,6-10,2 cm-es ágyúk pedig a felépítményen illetve néhány hajóegységnél a nehéztornyok tetején helyezkedtek el. A csatahajók vízkiszorítása elérte a 32 ezer brt-t.

A csatacirkálók 8-12 darab nehézlöveget hordoztak iker tornyokban. Vízkiszorításuk elérte a csatahajókét. A németek kisebb 28cm-es lövegekkel ellátott 12 ezer tonna feletti hajókat is építettek, ezeket szintén csatacirkálónak nevezték. A hajók sebessége növekedett. A csatacirkálók sebessége elérte a 25-29 csomót.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. november 20. Kedd 08:52


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (3), English (0)

Írta: Laci () 2009. január 02. Péntek 12:21

Írta: Laci 2009. január 02. Péntek 12:21

Érdekes, hogy jópár év alat senkinek nem tűnt fel, hogy a DREADNOUGHT-nál teljesen hibásak az információk. A hajó nem 35,5-ös, hanem 30,5-es főtüzérséggel rendelkezett, gépágyúkkal pedig nem. Közepes tüzérsége nem volt, de a torpedónaszádok ellen 7,6 cm-es ágyúkkal ellátták. A tornyok elrendezése pedig egyáltalán nem középvonali. A hajóközepi P és Q torony egymás mellett helyezkedett el. És mások is alkalmaztak nem középvonali toronyelrendezést, így az a kijelentés sem állja meg a helyét, hogy a középvolani elrendezés állandó maradt. 
A vízkiszorítása pedig nem nem a kétszerese a sorhajókénak (nyilván a "korábbi csatahajók" kifejezés sorhajókat jelöl). Lehet találni 12-15 ezer tonnás példányokat is, csak fel kell lapozni egy típuskönyvet. 
Ha mindössze két bekezdés alapján ennyi hiba kiütközik, akkor a cikk írójának el kéne gondolkodnia azon, hogy talán nem rendelkezik a megfelelő tudással ilyen cikkek írásához.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Tomika () 2006. december 11. Hétfő 10:00

Írta: Tomika 2006. december 11. Hétfő 10:00

ha jól tudom, az Inn monitor is rácsárboccal épült, de a kedvezőtlen tapasztalatok (vibráció) miatt lecserélték az Enns-nél is alkalmazott hagyományos árbocra.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Monty () 2006. november 09. Csütörtök 21:53

Írta: Monty 2006. november 09. Csütörtök 21:53

Nem rossz kis összefoglaló, főleg a dreadnought előtti rész érdekes; azonban a dreadnoughtokról szóló rész egy csöppet nagyon elfogult a német hajókkal szemben...a Bayern-re még csak azt mondom, hogy nem rossz, bár szerény véleményem szerint (amelyet elég komoly szakirodalommal is alá tudok támasztani) azért a brit R osztályú hajók illetve az amerikai standard csatahajók (Nevada/Pennsylvania/New Mexico/Big 5) sem voltak éppen rosszak....de a Derfflinger-es kijelentés kicsit talán erős, mondjuk azért a Hood vagy az Akagi/Amagi vagy akár a Lexington is bizonyos tekintetben (még ha végül nem is csatacirkálónak kélszült) nagyságrendeket vert a Derflire, de még a 1 generációval modernebb Mackensen-re is.....Még két apró korrekció az amcsi hajókhoz: noha a South Carolina osztály 8 lövegű fegyverzete gynegébbnek tűnhet nem szabad megfeledkezni hogy a világon ezek a hajók alkalmaztak először ún. superfiring, azaz egymás fölött/mögött elhelyezkedő fő lövegtornyokat, tehát ami igazán számított, az oldalsortűz tömege és a csőszám ugyanakkora volt mint a kortárs hajóké, mindezt egy kisebb hajón!Végezetül rácsárboc: az amcsikon kívül legalább még két haditengherészet igenis alkalmazta, az argentin és az orosz ;-) Ezen kívül a rácsárboc nem lehanyagolható előnye (noha tán nem a legszebb -bár kinek mi :D ) hogy szinte szétlőhetetlen. Végül még

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett