Main page arrow Articles arrow History arrow Admirals, Captains arrow Az Amerigo Vespucci építése
Az Amerigo Vespucci építése PDF Print E-mail

By viola, on 2005. February 23. Wednesday 18:05

Average user rating :    (0 vote)

Views : 56518    

Favoured : 1

Published in : Articles, Sailing ship models

Article Index
Az Amerigo Vespucci építése
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
There are no translations available

A ma még szolgálatban lévő vitorlások között az egyik legnagyobb hajó az olasz haditengerészet leghorni Haditengerészeti Akadémiájának iskolahajójaként az Amerigo Vespucci, amely az akadémia tisztjelölteinek képzését szolgálja. A hajó névadója Amerigo Vespucci firenzei navigátor és térképész ( 1454-1512 ), aki az újonnan felfedezett kontinens első térképeit megrajzolta, s ezzel beírta nevét a történelembe. Később róla nevezték el magát az Újvilágot : Amerikát.

Valójában két ilyen hajó épült. Az idősebb testvért Cristofo Colombo néven 1928 ban bocsátották vízre. Ezt a vitorlást a Szovjetunió 1949-ben háborús kártérítés címén lefoglalta és Dunay névre keresztelte.

A szovjet haditengerészet használta a Fekete-tengeren egészen az 1963-as leszereléséig. Végül 1971-ben, Odesszában szétbontották.

Az Amerigo Vespucci három fedélzetsorával az 1850-es 60-as évek vitorlás-gőzös sorhajóit idézi. Ezt a képet erősíti a hosszú, orrderékszárral megtoldott orrárboc, a hajó galériája, a hajóorr előrenyúló "csőre", annak aranyozott gallionfigurája és a főfedélzet sok-sok fafaragása. Az ágyúnyílások helyét azonban már kerek hajóablakok foglalták el, és a főfedélzet a luxusjachtokat idéző, kifogástalan teakfaborítást kapott. A hajóderékban egy újszerű, futurisztikus kormányházat építettek. A kormánykerék még hagyományos kivitelű, de a kormányrendszer már elektro-hidraulikus. A mechanikus erőátviteli kormányrendszer akár nyolc férfi egyidejű erőfeszítését igényelheti.

Az Amerigo Vespucci gépi meghajtási rendszere meglehetősen szokatlan egy klasszikus nagyvitorláson : két 1500 lóerős dízelmotor váltakozó áramú generátort hajt. Az Amerigo Vespucci úszó tengerésziskolai osztályterem, kiképzőhajó és mindezen felül idegen kikötőben való tartózkodáskor nagyköveti feladatokat is ellát.

Hagyományos vitorlázata minden kívánalmat kielégítve alkalmas képzési feladatának ellátására. A hajó állandóan makulátlan állapotban van : bronzveretei ragyognak, a köteleket mindig gondosan feltekerve tárolják. A kikötőben a kadétok izlésesen szabott és jól vasalt uniformisban, fehér kesztyűben és sapkában látványos bemutatókat tartanak az árbocokon és a vitorlarudakon.

Behajózás előtt már átestek néhány, az akadémia udvarán felállított eredeti méretű és teljes vitorlázattal felszerelt árbocokon végzett gyakorlaton. Ezeket az árbocokat biztonsági hálók veszik körül, a hajón azonban ilyenek nincsenek.

Az Amerigo Vespucci anyakikötője La Spezia ahonnan a hajó a legtöbb nyár júniusában - kizárólag saját legénységével a fedélzetén - rövid földközi-tengeri gyakorlatra indul. A matrózok nagy része frissen besorozott újonc. Az akadémiai tanév végeztével az elsőéves tisztjelöltek három hónapos atlanti-óceáni, északi-tengeri vagy balti-tengeri utazáson vesznek részt.

Magas oldalaival és jelentős vízkiszorításával, - különösen széllel szemben cirkálva - az Amerigo Vespucci nem túl gyors hajó. Ez az oka annak, hogy a nagyhajós versenyeken ritkán vesz részt. Kikötői vitorlástalálkozókon gyakrabban előfordul.

2000. évi millenniumi Tall Ship versenysorozat Genoa - Cadiz, Cadiz - Bermuda és Boston - Halifax versenyen feltünt a hajó. A transzatlanti szakaszon osztályában a második, összesítésben a harmadik helyezést érte el ( handikep rendszerben ).

Az Amerigo Vespucci gyakran tesz meg hosszabb utakat, és többnyire az amerikai OpSail parádéknak is vendége.

Az OpSail olyan jelentős történelmi eseményekről megemlékező ünnepség, mint példáulaz 1776-os Amerikai Függetlenségi Nyilatkozat bicentenáriuma, Kolombusz 1492-es partraszállásának ötszáz éves évfordulója, vagy a millennium. Az európai nagyhajós fesztiválokon számos alkalommal megjelenő Amerigo Vespucci már többször áthajózott az Atlanti óceánon, és a Dél-Amerikában is járt.

Műszaki adatok

Vízre bocsátás 1931
Tervező Francesco Rotundi alezredes
Építő Castellamare di Stabia hajógyárNápoly Olaszország
Tulajdonos Olasz haditengerészet(Leghorn Haditengerészeti Akadémia )
Lobogó Olasz
Vitorlázat Teljes vitorlázatú hajó
Hajótípus Iskolahajó
Építési mód Acél
Teljes hossz 100,60 m ( 330,1 láb )
Hajótest
Hossz
82,30 m ( 270,0 láb )
Szélesség
15,50 m ( 50,9 láb )
Merülés
7,20 m ( 23,6 láb )
Ürtartalom
2686 t ( temzei felmérés )
Vízkiszorítás
3543 / 4146 t
Vitorlafelület
2580 m2
Hajógépek
2 x 1500 lóerős Fiat-Marellidízel-elektromos ( 1 propeller )
Alkalmazási terület Haditengerészeti kiképzőhajó
Befogadó képesség 267 fős legénység + 105 kadét

Irodalom:

  • Vitorlás Hajók; Szerző: Franco Giorgetti; Kiadó: Alexandra;

viola




   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 06. Thursday 12:47


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (27), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett