Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Modern hajók, történeteik arrow A Szent István csatahajó építése
A Szent István csatahajó építése PDF Nyomtatás E-mail

Steer, 2005. február 23. Szerda 19:24

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 32692    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Roncstemető


A cikksorozatban a hajó építését követhetitek nyomon.
  • Méret: 1:200
  • Hossza: 760 mm
  • Saját építés

Gyerekkorom óta érdekelt ennek a tragikus sorsú hajónak a története. Különösen a sokak által ismert filmrészlet volt rám nagy hatással, ami a hajó pusztulását örökítette meg. Ugyanolyan borzalommal öltött el annak idején, mint a Hindenburg katasztrófáját megjelenítő képkockák. Ám a Szent István nekünk magyaroknak sokkal többet jelent, mint egy elpusztult csatahajó. Első királyunk nevét viselte az első magyar építésű csatahajó és első harci feladata közben a tengerbe merült. A világháború után a szerencsétlen magyar sors jelképévé vált. Egyre többet olvasva erről a korszakról, érlelődött bennem, hogy el kellene készíteni a hajó modelljét. Ez az érlelődés több mint 30 évig tartott, végül idén nyáron belekezdtem.

Elsőként a rajz beszerzése, és átrajzolása volt a feladat. Mivel rajzot csak a Viribus Unitis-ról tudtam szerezni, a terveket némileg módosítani kellett a Szent István sajátosságainak megfelelően. A különbség számbelileg nem sok, de látványban jellegzetes eltérések voltak a hajóosztály másik három tagjához ( Tegethof, Prinz Eugen, Viribus Unitis ) képest.

A hajótest

Az elkészült rajz alapján a bordák és a gerinc 2 mm-es sztirol lemezből lézerrel lettek kivágva. Sajnos a sztirol és a lézer nem szívelik egymást túlságosan, meglehetősen olvadt, égett felületet kaptam a vágott éleken. Ezen azért egy kis csiszolással lehetett javítani. Elsőként fából építőágyat készítettem és erre kerültek fel a bordák és a gerinc.

Az építőágy hasznos dolog, stabilan tartja a szerkezetet, nincs csavarodás, ferdülés és minden méréshez fix támpontot ad, hiszen a vízvonallal párhuzamos. Ezen kívül a középvonal is ellenőrizhető folyamatosan az építés alatt.

Az összeállítás után a bordák becsiszolása következett a hajótest ívének megfelelően és kezdődhetett a palánkozás. A palánkok szintén sztirol lemezből készültek, vastagságuk 1 mm. Ezt egyszerűen tapétavágó késsel szabtam fel fémvonalzó mellett. A palánkok felrakását az alsó ütegfedélzet vonalában kezdtem, mivel a felső fedélzet többször is megtörik, ezért ehhez az ívet nem lehetett igazítani. Itt a hajóoldal még elég egyenes, ezért 8 mm palánkszélességgel kezdtem, felváltva egyszer a jobb, aztán a baloldalon. Később a nagyobb görbület miatt 6, majd 4 mm-re csökkentettem a szélességét.

A ragasztáshoz a műanyag maketteknél bevált Humbrol Precision ragasztót használtam. Ezzel könnyen és gyorsan lehet a palánkok élét is ragasztani. Mivel a palánkozás egyrétegű, ráadásul igen vékony, meglehetősen pontosan kellett dolgozni, hiszen 1 mm-es palánkot nem nagyon lehet csiszolással kiegyengetni. A palánkozás végeztével az építőágyról levéve, kiegészítő belső bordázatot kapott a test.

Aztán csiszolás, majd a vízvonal alatti és feletti páncélövek, a farrész és a kimaradt felső fedélzet alatti palánkok felragasztását kellet még elvégezni. A fedélzet borítása előtt még el kell készteni az ablaknyílásokat, a hajócsavarok tartóit, kormánylapátokat, valamint az oldalsó 12 db 150 mm-es löveg kazamatáit.

Az utóbbiakat kezdtem először, ezeket ugyanis részben lefedi a fedélzet.A kazamatákat 2 és 3 mm-es sztirol lapból formáztam meg, közöttük a páncélzatot 2 mm-es lemezből láng fölött hajtottam meg, majd összeragasztottam.

Ezután a két fél került ragasztásra és beillesztése a hajóba .

A lövegek forgó páncélzatát egyenként esztergáltam 7 mm sztirolból, alul felül lezárva és a lövegek helyét kialakítva.

 

Itt elmondok egy apró ötletet arra az esetre, ha valamiben pici, nem szabályos kör alakú lyukat kell reszelni. Erre nagyon alkalmasak a kis átmérőjű csavarok. A tűreszelők legtöbbje nagyobb mint 3 mm, ráadásul kúpos kialakításúak. Az én esetemben a nyílások 2,2 mm szélesek.

 A jelen állapot.

 


Folyt. Köv. Steer, Újhelyi László


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. április 28. Kedd 17:25


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 17 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (17), English (0)

Írta: lehita () 2007. majus 30. Szerda 18:18

Írta: lehita 2007. majus 30. Szerda 18:18

hello!gratulálok a hajóhoz, rendkivül hasonlit az általam látott fekete-fehér képekhez.tényleg nagyon király. én csak 14 éves vagyok,nagyon érdekel a haditechnika, de eddig csak papirból, és deszkákból csináltam elég ''béna" hajókat. egyenlőre nagyon kezdő vagyok , és 1,2 infót szertnék kérni.az egyik, hogy hol lehet sztirolt szerezni, kb mennyibe kerül, és milyen szerszámok kellenek.a temes dunai monitort szeretném megépiteni, de fogalmam sincs, hogyan szerezzek tervrajzokat, és anyagilag egy ilyen 'válalkozás mennyibe kerül.segitségedet elöre is nagyon köszönöm, és sok sikert az épitéshez.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: kbt () 2007. április 01. Vasárnap 18:53

Írta: kbt 2007. április 01. Vasárnap 18:53

Sziasztok!Mégegyszer szeretnék Gratulálni a Hajó épitéshez és a technologiához.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Széll Zsolt () 2006. december 18. Hétfő 13:28

Írta: Széll Zsolt 2006. december 18. Hétfő 13:28

Csak most vettem észre a cikkedet bár még új vagyok. A témaválasztás nagyon hazafias, és már magában is méltányolandó. Nem is gondoltam nogy ilyen szép ez a hajó és a modell amit csinálsz róla szintén nagyon jó, méltó hozzá.Arra ösztönöz hogy a téma után olvassak majd ha ráérek. A sztirol tetszik már elkezdtem belőle csinálni egy T-34 -est. Bár az egyszerü, csupa egyenes. Ja ez a lézerrel vágás nagyon érdekelne

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: kbt () 2005. március 27. Vasárnap 11:38

Írta: kbt 2005. március 27. Vasárnap 11:38

Nagyon gratulálok az épitéshez . Jó ötlet . !amazed Csak az érdekelne hogy melyire lett stabil a test " a ragasztás menyire tart " és menyire merev , rugalmas? !dodge Lehet hogy én is megprobálom ha beváloik.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Steer () 2005. január 29. Szombat 00:25

Írta: Steer 2005. január 29. Szombat 00:25

A virtuális 3D modell felkerült ide:http://free.x3.hu/steer/3dszti.html

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: snooopy () 2004. december 07. Kedd 16:55

Írta: snooopy 2004. december 07. Kedd 16:55

A Szent István 1:100 tervrajza az Österreichisches Staatsarchiv/Kriegsarchiv-ban (Wien Nottendorfergasse 2) van www.oesta.gv.at a weblapjuk. Irtam egy e-mailt kb. 2 hónap múlva nagyon korrekt módon levélben válaszoltak. (nem úgy mint magyar archivumok) Ha kb 10 nappal előtte bejelentkezel előkészítik a kért anyagot és lemásolható. Nekem még nem volt időm eddig.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2004. november 11. Csütörtök 09:23

Írta: Tyrman 2004. november 11. Csütörtök 09:23

Ez megnyugtató hír. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: GyuSea () 2004. november 11. Csütörtök 09:18

Írta: GyuSea 2004. november 11. Csütörtök 09:18

www.extra.hu sem elérhető, tehát a szolgáltató rosszalkodik. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Steer () 2004. november 11. Csütörtök 09:16

Írta: Steer 2004. november 11. Csütörtök 09:16

Nekem éjjel 1 körül még működött. Biztosan csak átmeneti gond van.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2004. november 11. Csütörtök 09:06

Írta: Tyrman 2004. november 11. Csütörtök 09:06

Sajnosa második link a Nostalgianavy már nem elérhető. Legalábbis ma nem találtam semmit ott.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 17 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett