 
 
A 6475 km2-es területű Guadalcanalon - mely a Salamon-szigetek 
egyik legnagyobb tagja - a partraszálló 1. Amerikai Tengerészgyalogos Hadosztály 
könnyedén foglalta el az épülő repülőteret és az azt övező, 73 km2-es földsávot. 
A terület megtartásáért viszont annál kegyetlenebb küzdelem indult, mely 
hamarosan a csendes-óceáni háború kimenetelét döntően befolyásoló anyagcsatává 
vált. Míg a sziget egén légi harcok százait vívták meg, addig odalent három 
komolyabb szárazföldi összecsapás, a környező vizeken pedig öt nagyszabású 
tengeri ütközet is lezajlott. Utóbbiak sora rögtön egy olyannal kezdődött a Savó 
nevű sziget közelében, melynek végeredménye hidegzuhanyként hatott az amerikai 
vezérkarra: 1812-óta nem szenvedett el ilyen szégyenteljes vereséget az Egyesült 
Államok haditengerészete nyílt tengeri csatában.


 
A VÉRES SZIGETCSATÁK NYITÁNYA AZ "ŐRTORONY" HADMŰVELET 
1942. augusztus 8-án éjfélkor a tenger Guadalcanal körül 
tintafekete volt. A csillagok vastag felhők mögé rejtőztek.. A távolodó zivatar 
utójátékaként a messzeségből mennydörgés morajlása hallatszott, mialatt súlyos 
esőcseppek kopogtak a fedélzetek lemezein. A járőröző cirkálókon és rombolókon a 
fáradt amerikai vagy ausztrál tengerészek hunyorogva bámultak a szuroksötét 
éjszakába. Akkor már második napja voltak teljes riadókészültségben. Ezalatt a 
kegyetlen trópusi nap hólyagosra égette bőrüket. A gépházakban a helyzet még 
pokolibb volt, hiszen odalent a hőség napközben elérte a 60 °C is. Tőlük20-30 
km-nyire, Guadalcanal szigetének Lunga Point nevű foka közelében, bajtársaik 
teljes erőbedobással rakodták ki a tengerészgyalogosok felszerelését és 
utánpótlását. Az előző reggeltől partra gázoló 16000 főnyi erő - ott és a 
tengerszoros túlpartján fekvő Florida-szigeten - gyorsan felmorzsolta a maroknyi 
japánból álló védelmet. Az akció főparancsnoka, Turner ellentengernagy szerint: 
A " Watchtower" hadművelet volt az első lépés ahhoz, hogy kiseprűzzük a 
japánokat a meghódított területekről. Ő azonban, akárcsak a legfelsőbb 
hadvezetésben mindenki, tisztában volt vele, hogy az ellenség nem fogja harc 
nélkül feladni könnyen megszerzett szigetbirodalmát. Új-Guineában - néhány órás 
hajóútnyira onnan - több mint 100000 katonájuk állt ugrásra készen. Bomba- és 
torpedóvetőik pedig már kétszer csaptak le a Lunga Pointnál és a Florida-szigeti 
Tulaginál sürgölődő inváziós hajókra. Támadásaik során súlyosan megrongáltak két 
rombolót és felgyújtottak egy szállítóhajót. Utóbbi elsüllyesztésére végül maguk 
az amerikai rombolók kényszerültek. A hídfő közvetlen biztosítására nyolc 
szövetséges cirkálót és 11 rombolót rendeltek, melyek három csoportra osztva 
őrködtek. A legnagyobb hajóraj a kicsiny Savó-szigettől délre, a szoros 
bejáratánál cirkált, míg a második onnan északra rótta útját. A harmadik pedig 
fel-alá hajózott Tulagi és Lunga Point között. Az elsőbe az amerikai Chicago 
cirkáló mellett még két ausztrál cirkáló - az Australia és a Canberra -, továbbá 
öt romboló tartozott. A másodikba a Vincennes, a Quincy és az Astoria amerikai 
cirkálókon kívül még négy romboló került. A harmadikban két könnyűcirkáló, az 
amerikai San Juan és az ausztrál Hobart, továbbá két romboló volt. A hajókötelék 
közvetlen parancsnokává az ausztrál Crutchley ellentengernagyot nevezték ki, 
akinek a hősiességét az első világháború jütlandi csatájában Victoria Kereszttel 
jutalmazták. Az admirális zászlóját az Australia árbocán lengette a szél. Sajnos 
az éjféli váltásnál sem ő, sem pedig hajója nem volt ott a Savótól délre hajózó 
kötelékben. 20.30-kor ugyanis Turner ellentengernagy sürgős megbeszélésre 
magához rendelte. A Lunga Pointnál tartózkodó McCawIey szállítóhajó felé induló 
Crutchley 21.30-kor jelzést küldött a Chicago parancsnokának, Bode 
sorhajókapitánynak: Vegye át az őrjáratot! Bode, aki a hajóoszlop legvégén 
haladt, hirtelen a megbízott kötelékparancsnok szerepében találta magát. A 
Savótól északra cirkáló hét hajóval viszont senki sem tudatta, hogy Crutchley 
elhagyta helyét. Az ellentenger-nagy nem tartotta szükségesnek tudatni velük 
távozását, mert feltételezte, hogy japán támadás esetén félfüggetlen erőként 
fognak önállóan cselekedni. Hogy ez alatt mit is értett, arra sosem adott 
kielégítő magyarázatot. Crutchley - a rögtönzések híveként - különben sem hitt 
az előre elkészített, aprólékosan kidolgozott haditervekben, mint ahogy arra sem 
vette a fáradtságot, hogy személyesen találkozzon a beosztott amerikai 
hajóparancsnokokkal. Pedig Fiji partjainál, mialatt inváziós erők gyülekeztek 
négy napja is lett volna rá, hogy legalább egyszer kezet rázzon velük. 
A HAMIS BIZTONSÁGÉRZET MEGBOSSZULTA MAGÁT 
Egy hajóraj parancsnokságának átvételekor az új elöljárónak, a 
bevett szokások szerint a kötelék élére kellett állni. Bode sorhajókapitány 
viszont - különös tekintettel a sötétben történő összeütközés kockázatára - 
feleslegesnek tartotta, hogy ilyen módon azonnal elfoglalja az Australia helyét. 
A fel-alá cirkáló hajók ugyanis fél órával később amúgy is visszafordultak 
volna, és így a Chicago egyből az élre kerülhetett. Mivel senki sem várt japán 
vízfelszíni támadást, Crutchley elhajózását és helyének átvételét követően Bode, 
jól megérdemelt pihenőre a kabinjába tért. Akárcsak kapitánytársai: Getting a 
Canberra, és Riefkhol - az északon haladó kötelék vezetője - a Vincennes 
fedélzetén. Utóbbi egyébként az egész biztosító csoport parancsnokhelyettese is 
volt. Ám az ellentengernagy mégsem tudatta vele, hogy cirkálóstól elhagyja a 
déli hajórajt. Az északiba tartozó Quincy és Astoria kapitányai szintén aludni 
mentek. A hajóparancsnokok többsége, külön tengernagyi utasítás nélkül, 
másodfokúra mérsékelte a harckészültséget, így a legénységek egyik fele 
végre-valahára ágyba kerülhetett. Emiatt viszont egy 180 m hosszú cirkálón a 
megfogyatkozott őrszemekből egymástól jó, ha kőhajításnyi távolságra került 
egy-egy. 
REJTÉLYES REPÜLŐGÉP FELTŰNÉSEK 
Röviddel az éjféli őrségváltást követően az északon haladó csoport 
egyik rombolója riasztást adott le a hajók közti kommunikációs rendszeren: 
Riadó! Riadó! Repülőgép Savó felett. Keletnek tart. A délen haladó Blue romboló 
radarkezelői is észleltek egy ismeretlen gépet. A Vincennes-en, a híd tövében 
lévő parancsnoki kabinból kilépő Riefkhol szintén látott egyet. Mivel valamennyi 
navigációs helyzetfénye égett, a sorhajókapitányt ez a tény arról győzte meg, 
hogy csak saját lehet. Mégpedig valószínűleg a légi fedezetet adó három amerikai 
anyahajó valamelyikéről. Hiszen kizártnak tartotta, hogy létezik olyan épeszű 
pilóta, aki különben ellenséges hajók felett, karácsonyfaként kivilágított 
géppel merne repkedni! Ráadásul arról is meg volt győződve, hogy Turner és 
Crutchley ellentengernagyok, értesülvén a történtekről - amennyiben kell - 
megteszik a szükséges lépéseket. A Quincy fedélzetén, melyről ugyancsak láttak 
egy titokzatos gépet, hasonló következtetésre jutottak. Turnerék rádiósai 
azonban nem fogták a riasztást. A flotta által használt készülékek akkoriban még 
annyira megbízhatatlanok voltak, hogy nem csak a 30 km-re lévő McCawIey-n nem 
hallották az üzenetet, hanem a kötelék semelyik hajóján sem. Az admirálisok 
amúgy is egy másik, bár nem kevésbé fontos problémával birkóztak. Fletcher 
altengernagy ugyanis, féltvén három repülőgép-hordozóját, elhatározta, hogy 
sötétedés után haladéktalanul visszavonul velük a veszélyes vizekről. Az előző 
napok légi csatáiban ugyanis húsz vadászgépet vesztett, ezért úgy ítélte meg, 
vadászrepülői a továbbiakban már arra is képtelenek, hogy saját anyahajóikat 
megvédjék a japán torpedóvetők elszánt rohamaitól. A partra került 
tengerészgyalogosok, valamint a kirakodással bajlódó szállítóhajók, egy csapásra 
magukra maradtak. A rájuk zúdult probléma megoldásán rágódó admirálisok e 
kavarodásban elmulasztották őrjáratozó kötelékeiket arról értesíteni, hogy saját 
anyahajóik már messze járnak, így bármilyen a térségben felbukkanó repülőgép 
csak a japánoké lehet! 
ELLENSÉG A LÁTHATÁRON! 
Turner asztalán több jelentés is feküdt, melyek Guadalcanal 
irányába tartó japán hajókról számoltak be. Az elsőt rögtön az ellenséges 
flottabázisnál, Rabaulnál lesben álló S-38-as amerikai tengeralattjáró küldte, 
mikor 7-én délután fél 5-kor észlelte kifutásukat. Aztán 8-án délelőtt, ahogy 
Bougainville partjaihoz érkeztek, két ausztrál Lockheed Hudson járőrgép is 
felfedezte őket. Utóbbi jelentés azonban csak alkonyatkor érkezett meg Turner és 
Fletcher hajóira. Ezért utóbbi már nem küldhetett ki felderítőgépeket, hogy 
utánajárjanak a hírnek. Helyette inkább - hogy mentse a csendes-óceáni anyahajó 
flotta 3/4-ét kitevő különítményét - haladéktalanul biztonságos vizekre indult. 
Természetesen magával vitte a kíséretet alkotó egy csatahajót, hat nehézcirkálót 
és a 16 rombolót is. Turner mégsem aggódott a jelentésekben szereplő, 
"mindössze" három cirkáló, három romboló, két ellátóhajó és egy ágyúnaszád 
megjelenése miatt, mert magában is elég erősnek érezte magát ahhoz, hogy elűzze 
őket. Tetejébe - ki tudja miért? - mélyen meg volt róla győződve, hogy azok nem 
is a partraszálló erők ellen indultak, hanem a tőlük 250 km-re, északnyugatra 
fekvő Santa Isabel-sziget jól védett, természetes kikötőjébe, Rekata Bay-be 
tartanak, hogy ott építsenek ki Guadalcanal ellen egy előretolt 
légitámaszpontot. 8-án kora délután - mégis biztos ami biztos - azt a parancsot 
adta, hogy egy PBY Catalina hidroplán derítse fel a környéket. Továbbá arra, 
hogy az Új-Hebridákon állomásozó B-17-es nehézbombázók haladéktalanul támadják 
meg a közeibe merészkedett japán hajókat. A partraszállás körüli teendők közben 
azonban ő és törzse szépen el is feledkezett a kiadott utasítások 
végrehajtásának ellenőrzéséről. Emiatt nem értesültek sem arról, hogy a PBY 
felszállása motorhiba miatt meghiúsult, sem arról, hogy a négymotorosok nem 
találták meg a jelzett körzetben az ellenséget. Ráadásul a tenger-nagynak az még 
véletlenül sem fordult meg a fejében, hogy a felderítő-pilóták - a 3000 Kies 
magasságból és a párás levegőben - eleve rosszul számolták össze, és pontatlanul 
határozták meg a hajókat. A gyorsan haladó ellenséges kötelékben ugyanis 
valójában hét cirkáló és egy romboló volt. A kialakult helyzet téves 
megítéléséhez még nagyban hozzájárult a tengernagyok nyúzottsága is. A 
haditanácsba 23 órakor betoppanó Vandergrift vezérőrnagy, az 1. 
Tengerészgyalogos Hadosztály parancsnoka szerint: Mindketten olyan pocsékul 
néztek ki, mint akik rögtön beadják a kulcsot! 
A JAPÁN ERŐ 
Míg az amerikai vezetők azon töprengtek, hogy mi tévők is legyenek 
légi fedezet nélkül, addig az éj leple alatt 45 km/h-s sebességgel nyolc japán 
hadihajó nyomult be a savói szoros nyugati végébe. A Chokai, Aoba, Kinugasa, 
Furutaka és Kako nehéz-, valamint a Tenryu és Yubari könnyűcirkálókból továbbá 
egy rombolóból összeállított különítmény élén Mikawa altengernagy állt. Ő 
Rabaulban 7-én dél körül értesült a guadalcanali invázióról. Rögtön 
ellentámadást tervezett, de a 14. hadsereg parancsnoka az egészet a 
szövetségesek új-guineai offenzíváját leplező, megtévesztő akciónak bélyegezte, 
és leállított minden kezdeményezést. Tokióban, a flotta főparancsnokságán 
hasonlóan reagáltak. Mikawa végül egyenesen a "mindenható" Yamamoto 
tengernagyhoz fordult, aki bízva alárendeltje jó megérzésében - felülbírálva 
mindenkit -, parancsot adott neki a cselekvésre. A sebtében összekapart felszíni 
kötelék délután futott ki a 30 órás, közel 1000 km-es útra. Mint már tudjuk, 
mozgása nem maradt titokban. A napkeltekor Bougainville közelébe érkező csoport 
hajóinak Mikawa parancsot adott, hogy elkerülendő a feltűnést, szóródjanak szét. 
Hiábavalóan, mert 11 óra tájban az ausztrál felderítők mégis észlelték őket. A 
japán parancsnokot ez nem tántorította el. Elhatározta, hogy mindent egy lapra 
feltéve világos nappal, teljes sebességgel tovább folytatja útját Guadalcanal 
felé. Úgy számolta, hogy éjfél körül ér oda és váratlanul le tud csapni az 
amerikaiakra. Mivel bátraké a szerencse, a légi fedezet nélkül, ellenséges 
terület felé merészkedő, Mikawa-féle kötelék, minden további komplikáció nélkül 
meg is közelíthette célját. A cirkálókról katapultált felderítő hidroplánok 
személyzete hamarosan jelentette, hogy a gyanútlan amerikai felszíni hajók három 
csoportra válva tevékenykednek. Mivel a térségben rádiósai ellenséges 
repülőgép-hordozók forgalmazását figyelték meg, mindenképpen őt igazolta, hogy a 
támadást már elejétől fogva éjszakára tervezte. Merész döntés volt, hiszen 
sebtében összekapart flottillájának hajói eddig még sosem harcoltak egy harci 
kötelékben. De bízott tengerészeiben, akik viszont mesterei voltak az ilyesféle 
akcióknak. A császári flottánál ugyanis már tíz éve - minden másnál jobban 
koncentráltak az éjszakai hadműveletek tökéletes begyakorlására. Radarjuk ugyan 
egyáltalán nem volt, de különleges éjjellátókészülékeikkel (infra készülék 
1942-ben!!!) az őrszemek közel 9 km-ről is képesek voltak az ellenség 
felfedezésére. Saját hajóik kéményeire vörös és fehér gyűrűket festettek, ennek 
segítségével meg tudták azokat különböztetni más hajóktól. A hadmozdulatok 
közben az egymásközti kommunikáció fényjelekkel történt, így nem fenyegette őket 
sem a lehallgatás, sem a bemérés veszélye. A később híressé vált keskeny 
átjárón, 

az úgynevezett "Résen" átviharzó japánok olyan kitűnő fegyverrel 
is rendelkeztek, melynek 1942-ben nem akadt párja a szövetségesek arzenáljában. 
A "Long Lance" kódnevű, oxigénhajtású torpedót 610 kg-os robbanófejjel látták 
el. A hatalmas acélszivar hatótávolsága elérte a 13 km-t, sebessége pedig a 90 
km/h-t. Szemben az amerikai cirkálókkal, a japánok hasonló osztályú hadihajói 
rendelkeztek torpedóvető-csövekkel (oldalanként 6-6 db-al), melyek - lévén 
ideálisak az éjszakai rajtaütésekhez - ebben a csatában alaposan megnövelték 
tűzerejüket.
FÉNYÖZÖN ÉJFÉL UTÁN 
Augusztus 8-án 23.13-kor Mikawa újfent parancsot adott 
felderítőgépek indítására. A Chokai, az Aoba és a Kako nehézcirkálók katapultjai 
egy-egy Mitsubishi F1M "Pete" típusú biplánt repítettek a levegőbe. A kétüléses 
hidroplánok feladata az volt, hogy derítsék fel, majd pedig világítóbombákkal 
jelezzék az ellenséges hajók helyzetét. Bő egy órával később, ezek a teljesen 
kivilágított kétfedelűek repültek el a szövetségesek hajói felett. Miután 
jelentették a látottakat, Mikawa tisztába került az ellenség elhelyezkedésével 
és kötelékének teljes harckészültséget rendelt el. A japánok olyan közel 
haladtak el a Savó-sziget mellett, hogy a távolban jól látták a Tulagi partjánál 
égő G. F. Elliot szállítóhajót. 0 óra 27-kor az őrszemek egy amerikai rombolót 
fedeztek fel, mely tőlük 8 km-nyire, mit sem sejtve húzott keresztül a száguldó 
hajók oszlopa előtt. A tengernagy negyedére mérsékeltette a sebességet. Aztán 
parancsot adott rá, hogy vegyék célba a rombolót. Mivel az semmi jelét nem adta, 
hogy észlelte volna a japánokat, nem lőttek rá. A gyanútlan hajó egy percen 
belül 180 fokos fordulóba kezdett, majd 1 órakor Guadalcanal felé eltűnt a 
sötétben. Később kiderült, hogy az amerikai Blue romboló volt az, mely ugyan 
rendelkezett radarral, kezelői mégsem fedezték fel a közelben ólálkodó 
ellenséget. Néhány percre rá Savo-tól északra egy másik, távolodó rombolót 
láttak. Mikawa köteléke ezzel szerencsésen át is csúszott az őrködő rombolók 
között, és újra teljes gőzzel száguldott a Savótól délre haladó cirkálók felé. 
Torpedókilövésre felkészülni! - adta ki a parancsot. Egy percre rá, 1.33-tól, 
lassan aláereszkedő világító bombák kezdték nappali fénybe borítani az ausztrál 
és amerikai hajókat. A hidroplánok ezzel maradéktalanul teljesítették 
feladatukat. Az ejtőernyőn himbálózó szerkezetek nem csupán Lunga Pointnál 
veszteglő szállítókötelék egy részét tették jól láthatóvá, hanem a Canberra és 
Chicago cirkálókat, valamint a Patterson és a Bagley amerikai rombolókat is. 
Minden hajónak! Támadás! - villogták a jelzőlámpák Mikawa újabb parancsát 
továbbítva. 
PERGŐTŰZBEN A DÉLI HAJÓRAJ 
A torpedók gyors egymásutánban csobbantak a tengerbe, mialatt a 
tüzértisztek lőelemeket számoltak és irányszögeket kiabáltak. A páncéltornyok 
sivítva fordultak a megadott irányba, a lövegcsövek fürgén emelkedtek a kívánt 
szögbe, közben pedig lövedékek siklottak és puskaporos zsákok huppantak az ágyúk 
hidegen csillogó závárzatába. 1.43-kor a Patterson egyik éles szemű matróza 
felfigyelt a vetőcsövek felvillanásaira. Hajók előttünk! - rikoltotta. Az 
ügyeletes tiszt tüstént teljes riadót rendelt el. A rádiós sem késlekedett és 
azonnal szétkürtölte az éterbe: Riadó! Riadó! Idegen hajók az öböl bejáratánál! 
Az északon haladó csoport - balszerencséjére - éppen az irányváltoztatással volt 
elfoglalva. A Vincennes navigációs tisztjének erre vonatkozó rendelkezése 
viszont csupán 10 perc elteltével jutott el minden hajóra. A recsegő-sípoló 
készülékekkel bajlódó rádiósok - nem értvén az eredeti közleményt - azalatt 
mindenhonnan a parancs megismétléséért rimánkodtak. Nem csoda, hogy abban a 
pokoli hangzavarban elveszett a riasztás. Fogalmuk sem lehetett a feléjük 
száguldó veszedelemről. A délen haladóknak még ennyi esélyük sem volt a 
cselekvésre. A megkésett figyelmeztetést követő másodpercekben két torpedó 
csapódott jobbról a Canberra orrába. Velük egyidejűleg - az orról a tatig - 203 
és 140 mm-es lövedékek halálos zápora pásztázta végig a 14 éves cirkálót. A 
várható gyors válasz helyett a Canberra ágyúi némák maradtak. Riadóztatott 
tüzéreinek többsége ugyanis még nem érkezett meg szolgálati helyére. A legszebb 
álmából felugrasztott Getting sorhajókapitány ólmos tagokkal botorkált fel a 
parancsnoki hídra, ahol a bentlévőkkel egyetemben, szinte azonnal megölték a 
következő sortűz gránátjai. A bemérőtiszt távolságokat kiáltott a hangcsőbe, de 
addigra már a tűzvezető központban tartózkodók is valamennyien halottak voltak. 
Az újabb, fedélzeteket áttörő lövedékek egyenesen a gépházban robbantak. A 
Canberra alig két perc alatt legalább 28 találatot kapott, és félredőlve 
lángoló, megbénult ronccsá változott. A Patterson rombolón, melyről a riasztás 
elhangzott, ugyan gyorsan elérték a teljes harckészültséget, ám keveset 
tehettek. 1.51-kor, nyolc perccel azután, hogy a Canberra "bekapta" az első 
találatokat, a keresőreflektorok fénykévéibe került. A becsapódó 203 mm-es 
gránátok azonnal harcképtelenné tették két 127 mm-es ágyúját, és felgyújtották 
az előkészített lőszeres-ládákat. A robbanásveszély ellenére a Patterson 
megmaradt lövegeivel bátran viszonozta a tüzet, de nem versenyezhetett az 
ellenség nagyobb űrméretű és lőtávolságú fegyvereivel. 60 lövéséből egy sem érte 
el őket. A Bagley romboló torpedóindítási helyzetbe manőverezett, ám hiába, mert 
a kezelők csalódottan látták, hogy az acélszivarok gyújtószerkezetei nincsenek a 
helyükön. Bode sorhajókapitány a Chicagón, kitörölve az álmot szemeiből, 
kabinjából rögtön parancsot adott, hogy lőjenek ki világítógránátokat. Okos 
ötlet volt. De fényárba borított, ellenséges hajók helyett a közben a hídra 
igyekvő Bode csak azt láthatta, hogy az első két sortűz nyolc lövedékéből hét 
csütörtököt mondott. Mielőtt még felérhetett volna, Mikawa."acélcápái" már csak 
karnyújtásnyira voltak. Torpedók jobbról! Két torpedó jobbról! - üvöltött fel 
valamelyik őrszem. 1.47-kor az egyik, 4 m-es lyukat tépve a cirkáló orrába, 
becsapódott. A következő minutumban pedig, gránátok süvítettek el a hajó felett. 
Az egyik telibe találta az előárbocot. A tüzes repeszek és a roncsdarabok 
megöltek vagy megsebesítettek 25 tengerészt, de a robbanások korántsem tették 
harcképtelenné a Chicagót.

A hajógépek és a páncéltornyok ugyanis sértetlenek maradtak. És a 
kárelhárítók is gyorsan megszűntették a vízbetörést. A hajó fő lövegei azonban 
ennek ellenére sem tüzelhettek. Ugyanis úgy a tűzvezető radarok, mint a 
hagyományos optikai távolságmérők, nem találtak célokat. Nagy sokára mégis 
megpillantottak egyet, mely keresőreflektorával a tengert pásztázta. A tüzérek 
nyomban irányzékba vették a fényforrást. A 127 mm-es ágyúk 25 lövést adtak le, 
mire végül a fény kihunyt és a hajó nyomtalanul eltűnt. Mikawa egyetlen 
rombolója volt az, mely hátulról biztosította a cirkálókat, nehogy az őrjáratozó 
amerikai rombolók onnan meglepjék őket. Bode újabb világító gránátokat lövetett 
ki. A megbízhatatlan szerkezetek elenyésző része működött, ám azt megmutatták, 
hogy több ellenséges hajó nincs a közelben. Erre a parancsnok - nagy kockázatot 
vállalva - felkapcsoltatta a keresőfényszórókat. Körbepásztázva azok is csak a 
sötét vízfelületet találták. 2.05-kor a fedélzetmester mindössze annyit írt a 
hajónaplóba: A tüzelés teljesen megszűnt. Ellenséges hajók semerre sem láthatók. 
A Chicago tovább folytatta útját nyugat felé. Érthetetlen miért, mert a védtelen 
szállítóhajók éppen ellenkező irányban voltak. A többi cirkáló pedig - melyeknek 
szintén segítségre lett volna szükségük - tőlük északra tartózkodott. 
Zavarodottságból vagy pánikból - esetleg mindkettőtől - Bode semmit sem tett 
azért, hogy utánajárjon annak, hogy a japánok mit művelnek arrafelé. Mi több, 
még csak figyelmeztetést sem küldetett a tőlük 16 km-re hajózó északi rajnak. 
Majdnem ugyanilyen zavarba ejtő a Scott ellentengernagy vezette harmadik hajóraj 
tétlenkedése. Hajói fel és alá jártak a szorosban, miközben ügyet sem vetettek a 
tőlük 30 km-nyivel zajló csata tűzpárbajának felvillanásaira. Scott-tól utólagos 
magyarázatként elfogadták, hogy a távoli fényjátékot az elvonuló zivatar 
villámlásainak tulajdonította. A szövetséges hajókon különben is teljes volt a 
zűrzavar. A McCawIey fedélzetén Turnernek fogalma sem volt róla, hogy mi 
történik pontosan. Mindössze annyit tudott, hogy katasztrófa előtt állnak. Ezért 
elsősorban fedezet nélkül maradt csapat- és teherszállítói biztonsága járt a 
fejében. Crutchley és az Australia meg túl messze voltak attól, hogy időben 
odaérve ténylegesen a segítségükre lehettek volna. Az ellentengernagy ezért 
útközben, rádión osztogatta parancsait, melyek viszont, a helyzet pontos 
ismerete nélkül, csak fokozták a fejetlenséget.
MIKAWA CIRKÁLÓI TOVÁBB PUSZTÍTOTTAK 
A déli csoport megtizedelése és szétszórása alig hat percig 
tartott. Utána Mikawa teljes gőzzel, északnak fordította flottilláját, hogy az 
ott lavírozó, másik ellenséges rajjal is elbánjon. A manőver közben hajóoszlopa 
véletlenül ketté vált. Ám még ez is a malmára hajtotta a vizet, mert így éppen 
ollóba tudták fogni a - közelgő végzetről mit sem sejtő - három nehézcirkálót és 
a két rombolót. Világítást! - adta ki a parancsot az altengernagy. A Chokai 
reflektorai pengeként hasítottak a koromsötétbe. A fénykévékben rögtön láthatóvá 
vált az Astoria, a Quincy és a Vincennes, melyek teljesen gyanútlanul, csupán 25 
km/h-s tempóval haladtak. Utóbbi hídján már ott volt Riefkhol sorhajókapitány, 
akit az ügyeletes tiszt már akkor riasztott, mikor a távolban meglátták a 
Chicago cirkáló által fellőtt világítógránátokat. Feltételezve, hogy a déli 
csoport, holmi kordonon átcsúszni igyekvő, japán rombolóra vadászik, a 
keresőreflektorok a legkevésbé sem nyugtalanították. Ezért csupán arra 
utasította rádiósát, hogy adja le: Kapcsolják ki a fényeket! Barátok vagyunk. 
1.48-kor az Astoria őrszemei cirkálójuk közvetlen közelében elszáguldó 
torpedókat fedeztek fel. A parancsnoki állásába berobogó Greenman 
sorhajókapitány megdöbbenve látta és hallotta, hogy lövegei már a 2. sortüzet 
adják le. Tüzértisztje, Truesdell korvettkapitány, aki egész éjjel a makacskodó 
tűzvezető radarral vesződött, ugyanis a helyén volt, mikor az ellenség 
reflektorai befogták a hajót. Hallván a torpedókról és látván, hogy az első 
gránátok az Astoria előtt csobbantak, tüstént parancsot adott a tűz 
viszonzására. Utána rögtön elrendelte a teljes harckészültséget is. Greenman, 
akárcsak a Chicago hídján Bode, persze semmit sem értett. Ki rendelte el a 
riadót!? Ki a fene adott tűzparancsot!? Őrültek, nem látják, hogy saját 
hajóinkra lődöznek!? Tüzet

szüntess! De azonnal! - ordibálta. Truesdell-nek közben 
megfigyelője izgatottan jelentette: Uram, ezek Nachi-osztályú cirkálók! Semmi 
kétség, hogy japán cirkálók! A tüzértiszt azonnal a hídra telefonált. Az ottani 
híradós így adta át üzenetét: Mr. Truesdell azt kéri uram, hogy az ég 
szerelmére, adjon végre tűzparancsot!
Egy szemhunyásnyival később az újabb ellenséges sortűz gránátjai 
közvetlenül a hajóorr előtt csapódtak be. A gejzírként magasba szökő, hatalmas 
víztölcsérek végre meggyőzték a parancsnokot. Tüzelést folytatni! Teljes gőzzel 
előre! De már késő volt. Az 5. sortűz lövedékei az Astoria közepét találták 
telibe. Az ott felgyújtott hidroplán elsőrendűen kivilágított célponttá tette. A 
gránátok robbanásaitól rázkódó cirkálón egymás után némultak el a páncéltornyok 
lövegei, aztán a hajógépek is leálltak. A fedélzeten felrobbanó lőszerkészlettől 
tüzes pokollá változott az egész mindenség. A személyzet mégsem adta fel a 
harcot. Az ágyúk elnémulásáig kilenc sortüzet adtak le. A lövedékekből három is 
eltalálta Mikawa zászlóshajóját, a Chokait. A gránátok közül egy a 
térképszobában robbanva megölte az összes navigációs tisztet és megsemmisítette 
a térképeket. Az Astoria nem tarthatott ki sokáig. A tüzérek a tomboló tüzek, a 
gépészek a betóduló tengervíz miatt voltak kénytelenek elhagyni szolgálati 
helyeiket. A parancsnoki hídon sem volt életben már senki. A hajó egyre lassulva 
hamarosan mozdulatlan "hullává" dermedt. A Quincy fedélzetén Moore 
sorhajókapitányt az első sortüzek ugrasztották ki ágyából. A hídra berontva őt 
és valamennyi ott tartózkodót elvakítottak a Chokai reflektorai. Lőjék már ki 
azokat a rohadt fényszórókat! - adta ki első parancsát. Aztán, hirtelen 
meggondolva magát, vissza is vonta: Hátha a fényforrások saját hajón vannak! 
Inkább kapcsolják fel a mi reflektorainkat, hogy ők is észrevegyék, baráti hajó 
vagyunk. A válasz nem is késett. Az ellenséges hajóoszlopok lövegei villába 
fogták a Quincy-t. A halálosan pontos gránátzuhatag közben Moore már csak egy 
parancsot tudott kiadni: Két tűz közé kerültünk! Minden lövegnek tűz! Küldjék 
őket a pokolba! Aztán a következő gránátok tűzhatása egyszerűen elsöpörte a 
hidat. Egy torpedó a 4-es kazánházban robbant és valósággal kibelezte a hajót. A 
lángtengerben szinte azonnal krematóriummá változott az egész gépház. A léken 
betörő víz pedig megölte azokat, akik túlélve a tűzvihart, oltani igyekeztek. A 
talpon maradottak közül a rangidős - egy tüzértiszt - parancsot adott a hajó 
elhagyására. A cirkáló 2.35-kor elsüllyedt. Az északi csoport élén haladó 
Vincennes volt az utolsó hajó, melyre az ellenség lecsapott. A japán tüzérek 
addigra már tökéletesen belőtték magukat. Ami a továbbiakban következett az nem 
csata, hanem közönséges mészárlás volt. Három torpedó és - a kisebb űrméretű 
lövedékeket nem is számolva - legalább 56 db 203 mm-es gránát csapódott a 
szerencsétlen cirkáló testébe. A közelbe merészkedő ellenség még géppuskatűzzel 
is elárasztotta felépítményét. A páncéltornyok felrobbantak, miközben az alsóbb 
fedélzeteken megfékezhetetlenül pusztítottak a lángok. A dühöngő Riefkohl 
sorhajókapitány még akkor is tűzparancsokat osztogatott, mikor hajóján már nem 
akadt egyetlen egy, tüzelésre képes ágyú sem. Végül minderről tüzértisztje 
világosította fel, aki a cirkáló orrában lévő bemérőállásból, tüzeken és 
roncsokon átverekedve jutott el hozzá. A japán lövedékek még további öt percen 
keresztül záporoztak a kiszolgáltatott Vincennes-re. Mikawa parancsára a japán 
csapásmérők 2.15-kor szüntették be a tüzelést, aztán felszívódtak az éjszakában. 
Riefkohl ekkor adhatott parancsot a menthetetlen cirkáló elhagyására, melyet 
negyed órával később el is nyeltek a habok.
AZ ELSÖPRŐ JAPÁN GYŐZELEM MÉRLEGE 
Abban a pillanatban a diadalmas japán cirkálók és a tőlük éppen 32 
km-re kirakodó szállítóhajók között már csak három harcképes szövetséges 
cirkáló, az Australia, a Hobart és a San Juan, valamint egy maréknyi romboló 
állt. A fiatalabb tisztek arra unszolták Mikawa tengernagyot, hogy söpörje el az 
ellenséges hídfőt. A kárjelentésekből megtudhatta, hogy összesen három hajóját 
érték találatok, melyek 58 tengerész halálát és 53 sebesülését okozták. Az 
általuk okozott pusztításhoz képest mindez eltörpült. Ám ő mégis, inkább józan 
eszére hallgatott és a visszavonulás mellett döntött. Egyfelől azért, mert hajói 
már lőszerkészletük zömét - több mint 1000 db 203 mm-es lövedéket és szinte 
valamennyi torpedójukat - ellőtték. Másfelől meg, mert a közelgő napkelte a 
bosszúálló amerikaiak légitámadásaival fenyegette. Ne feledjük, Mikawa nem 
tudott róla, hogy Fletcher altengernagy, három repülőgép-hordozójával előző este 
elhajózott. A japán parancsnok, elégedetten köteléke 32 perc alatt aratott 
villámgyors éjszakai győzelmével Rabaul felé vette az irányt. Cirkálói útközben 
csak azért lassítottak egyszer, hogy tűz alá vegyék, és súlyosan megrongálják a 
Talbot amerikai rombolót. Visszafelé a támaszpontig meg is úsztak a 
bombatámadásokat, de hajói közül 10-én a Kako cirkálót elsüllyesztette egy 
amerikai tengeralattjáró. 9-én hajnaltájt a súlyosan megrongált Canberra is 
"csatlakozott" az immár 730 m-es mélységben nyugvó Quincy és Vincennes 
cirkálókhoz. Az Astoria megmentésére tett kísérletek szintén kudarcba fulladtak, 
ezért 10-én dél körül azt is el kellett süllyeszteni. Az ausztrál 
veszteséglistára 84 halott, az amerikaira 1024 került. A szövetséges hajókon 
összesen 709-en sebesültek meg. 16 órakor - a csapásoktól sokkolva - Turner 
szállítóhajóinak visszavonulást parancsolt. Néhányuk gyomrában még ott volt a 
kirakásra váró felszerelés több mint 3/4-e. Az újabb rajtaütéstől rettegő 
tengernagy azonban, sehogy sem mert tovább ott szobrozni. Inkább felszedte a 
horgonyt és - a fedélzeteken még mintegy 1600 - tengerészgyalogossal egyetemben 
- az 1700 km-re fekvő Új-Kaledónia biztonságos kikötői felé vette az irányt. A 
Guadalcanalon hagyott bőrnyakúak csak négy napra elegendő lőszerrel és olyan 
kevés élelemmel rendelkeztek, hogy a következő hetekben zsákmányolt rizsen 
éltek. A japán rombolók pedig eközben, éjszakánként szabadon hajókáztak fel-alá 
a sziget partjainál és lőtték állásaikat.' 
BŰNBAKOK KERESTETNEK! 
Az amerikai flotta-főparancsnokságot a Savó-szigetnél elszenvedett 
vereség bizonyos tekintetben nagyobb megrázkódtatásként érte, mint a Pearl 
Harbor-i. Ám utóbbinál legalább a súlyos veszteségekre mentségként szolgált, 
hogy az a támadás hadüzenet nélküli volt. Savó esetében viszont ez nem lehetett 
kifogás. A vezénylő parancsnokok ostoba elbizakodottságára nem is lehetett 
mentség. Melytől elvakulva, még akkor sem látták be, hogy Amerika egy olyan 
ellenséggel harcol, melynek elsőrendű a hadiflottája és aminek tengerészeit arra 
képezték ki, hogy tökéletességre vigyék a támadó harcmodort. King admirális, 
flotta-főparancsnok hat hétig egy szót sem ejtett a nyilvánosság előtt a savói 
megalázó vereségről. Csak miután október 11-én éjjel Guadalcanal partjainál 
lezajlott az első, vitathatatlanul amerikai győzelemmel végződött tengeri csata, 
akkor adatott ki egy szűkszavú hivatalos közleményt a történtekről. A jó hírek 
közé besuvasztva - mint a cukormázzal bevont keserű pirula - fel sem tűnt az a 
pár sor, melyben futólag említés történt holmi korábbi csatában elvesztett négy 
cirkálóról. King azonban addig sem vesztegette az idejét. Hepburn tengernaggyal 
az élén vizsgálóbizottságot állított fel, hogy az derítse ki a katasztrófa 
okait. A túlélők kikérdezése hónapokig eltartott. A feltáró jelentés végül 1943 
májusában került King asztalára, aki kapásból 30 évre titkosította tartalmát. 
Szeptemberben kelt levelében, az ausztrál és az amerikai flotta legmagasabb 
rangú, illetékes parancsnokainak a következőket írta: A Hepburn-jelentés alapján 
arra a megállapításra jutottam, hogy senki sem vonható felelősségre vétkes 
szakszerűtlenségért. A vereség fő okainak a meglepetés és az a tény tekinthető, 
hogy ez volt a legelső csatája a parancsnokoló tisztek legtöbbjének. Bár akadtak 
köztük olyan személyek, akiknek harctéri teljesítménye még ezt figyelembe véve 
sem ütötte meg a kívánt mércét. Ezért meg^ fogom tenni a szükséges 
adminisztratív intézkedéseket. Bürokratikus zsargonban előadva így festett 
számos ígéretes pályafutás derékba törésére és egy személyes tragédia 
előidézése.
CSAK BIZONYOS FEJEK HULLOTTAK LE 
Fletcher altengernagy, aki "megszökött" anyahajóival, hamarosan a 
parton találta magát és többet sosem bíztak rá flottaköteléket. Riefkohl és 
Greenman sorhajókapitányok nem kaptak új hajót. Bode sorhajókapitányt 
leváltották a Chicago cirkáló éléről és őt is parti beosztásba "száműzték". Bode 
később a kihallgatások során a kérdések tendenciájából arra következtetett, hogy 
az ő nyakába akarják varrni a csúfos vereséget. Mivel nem kívánt ebben a 
színjátékban elsőszámú bűnbak lenni, golyót repített a fejébe. Csupán Crutchley 
és Turner ellentengernagyok úsztak meg simán. Mivel mindkettőjüket King 
admirális jelölte ki a "Watchtower" hadművelet parancsnoki posztjaira, gyorsan 
felmentést kaptak mindenféle vád alól. Pedig ha valakik felelőssé tehetők a 
történtekért, akkor azok mindenképpen ők voltak. Legfőképp Crutchley, aki ostoba 
döntésével - szinte Mikawa kezére játszva - három csoportra forgácsolta szét 
erőit. Ezzel a döntéssel ráadásul megsértette a hadviselés legelemibb szabályát, 
ami az erők mindenkori összpontosítását írja elő. Még ennél is bűnösebbnek 
mondható Turner, aki jóváhagyta ezt az elhibázott lépést. Tetejébe az 
ellentengernagy túlzott magabiztosságában még arra is képesnek érezte magát, 
hogy megjósolja, mit fog tenni az ellenség. Igen súlyos volt az a mulasztása is, 
hogy nem tudatta a szétszórtan hajókázó, biztosító kötelékekkel a 
repülőgép-hordozók visszavonulását. A sors fintora, hogy míg a vereségért 
felelős szövetséges admirálisoknak a hajuk szála sem görbült meg, addig a 
győztes Mikawa altengernagyot a császári flotta főparancsnoksága súlyosan 
elmarasztalta, amiért nem semmisítette meg a kirakodással elfoglalt, jóformán 
védtelen hajókat is. 
A savói események pozitívuma, hogy az amerikaiak tanultak belőle. 
Többé nem fordult elő, hogy kapitányaik, akármilyen fáradtak is voltak - 
ellenséges vizeken - pihenőre tértek volna, illetve engedélyezték volna, hogy 
má- sodfokúra mérsékeljenek teljes harckészültséget. Az október 11-ei és a 
november 13-ai éjszakai csatákban aztán az amerikaiak lepték meg a Guadalcanal 
ágyúzására érkező japánokat. Habár mindkét esetben több ember és hajó pusztult 
el a "Vasfenekű" tengerszorosba merülve, a veszteségek kiegyenlítettek voltak. 
Miután pedig 1943. november 2-án éjjel, Bougainville partjainál a sokkal erősebb 
japán köteléken rajtaütő amerikaiak, saját veszteség nélkül arattak fényes 
győzelmet, a tengerészeknek többé már nem kellett szégyenkezve lehajtani 
fejüket, ha szóba hozták előttük a '42 augusztusi, Savó-sziget melletti éjszakai 
csatát. 
Forrás: (Aranysas, 2003. júniusi szám)