HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

XV.századi karakk

Click here to view content.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

Titanic

How to made a boat from copper. Click here to view content.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Main page
Kötélverő készülék PDF Print E-mail

By wercome, on 2005. February 24. Thursday 19:33

Average user rating :    (2 votes)

Views : 35590    

Favoured : None

Published in : Articles, Tools

There are no translations available

Az alábbiakban egy kötélverő készülék elkészítését mutatjuk be.

 

tn-k3.jpg
A siófoki találkozó nagy lendületet adott: elkezdtem egy fa hajót készíteni. Közben igen hamar rá kellett jönnöm, hogy fel kell szerszámoznom a kis "műhelyemet".
Ennek egyik lépése a kötélverő, bár a fahajó még messze áll a kötélzetkészítéstől, de ezt tudom használni a műanyag hajómhoz is. Az elmélet alapjait Petrofszky Zoltán mondta el Siófokon, ezután utánanéztem a témának (internet, múzeum, könyvtár), de elég keveset találtam róla. Végül kiderült, hogy az egyik kollégám gyerekkorában segített a kötélverésben, elég sok hasznos információt adott. Mivel ipari és kereskedelmi mennyiséget nem akarok gyártani, ezért igyekeztem egyszerűen megoldani mindent, de ez természetesen továbbfejleszthető.
 
tn-k1.jpg tn-k2.jpg A meghajtást egy kézi fúrógéppel oldottam meg, úgy hogy más "gép" is kapcsolható legyen hozzá. A Praktikerben vettem egy fúrógéptartót (házilagosan szerintem stabilabbat lehetne csinálni!), kiegészítettem egy magasságban állítható konzollal és egy tengelykapcsolóval, melynek az előnye, hogy a kisebb tengelyvonal különbségeket kiegyenlíti.
Mivel a kötélverő műszaki megnevezéseit abszolút nem tudom, ezért elnevezem a részeit, hogy minden egyértelmű legyen:
 
 
tn-k4.jpg Első rész - amelyet a fúrógéphez csatlakoztatok. Ez forgatja a szálakat saját tengelyük körül. 12-es rétegelt lemezből készítettem csavarozással, ebben vannak az esztergált tárcsák melyeket egy O-gyűrű ("ékszíjként") köt össze, ezáltal átadva a hajtást. A lapokba bronz perselyeket tettem, hogy a tengelyek ne koptassák ki a falapokat, könnyebb futású és tartósabb ezáltal. A kampókról, melybe a fonalat kell beakasztani, nem csináltam rajzot, de ez nem más, mint M4-es csavarra forrasztott rugós alátét.
 
tn-k5.jpg Hátsó rész - ezt kézi mozgatásúra csináltam meg. Szintén rétegelt lemezből készült egy kis hajtókarral. A hátuljára egy csavart tettem, erre van akasztva egy súly, mely feszesen tartja a kötelet a két egység között. Különböző vastagságú fonalaknál különböző súlyokat használtam.
Csúszda - ez a hátsó rész alá került. 4-es rétegelt lemezből és keményfa lécből készült. A forgatás közben a kötél rövidül, a hátsó rész a súly ellenében halad az első rész felé, ilyenkor ez tartja irányba. Egy kis szakfinesz: a csúszó felületeket száraz szappannal kell bedörzsölni, ez jó csúszási tulajdonságokat ad.
 
tn-k6.jpg tn-k7.jpg Bolha - ez a népies neve, ennek a kis esztergált és nútolt alkatrésznek, mely a fonalakat vezeti, illetve feszíti.
Ez volt a hardver. Hogy hogyan kell kötelet verni, azt én is még csak próbálgatom, két módon tudtam eddig elég tűrhető minőségű kötelet "tekerni": Természetesen mindkét esetben három azonos hosszúságú fonalat be kell akasztani a kampókba.
tn-k8.jpg A fúrógéppel addig tekerem a fonalakat, míg a hátsó rész előre jön 15-20 cm-t, ekkor kikapcsolom és a hátsó kart elkezdem tekerni, amíg összecsavarodik teljes hosszában. Majd elfelejtettem: a bolhát folyamatosan tartani kell kézzel, mivel ezzel adjuk meg a kötél keménységét.
A fúrógéppel elkezdem tekerni, mikor a hátsó rész elindul, megállok és a karral annyit tekerek, hogy néhány menet kialakuljon, ezután már csak a fúrógépet nyomom, no meg a bolhát feszítem, és magától csavarodik össze a három szál.
 
Melyik a jó megoldás? Lehet, hogy egyik sem! Mindenesetre, van már magam által készített kötelem!

Mindenesetre az egészet ledokumentáltam, itt megtalálhatjátok a rajzokat: (Kötélverő rajzok.zip)

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 12. Wednesday 15:28


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (2 votes)

 
Comment language: Magyar (5), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Present

We have 32 guests onlineNo Users Online

Updated

Latest comments

Fregattok, korvettek, sloopok...
Kis adalék a post ship...
2018. January 15. Monday 17:04 Read...
By: Veghist

XIII. századi francia nef...
Gyönyörq a hajó. Azt lehet...
2015. December 21. Monday 17:23 Read...
By: tszecsy

Algiri sebek építése.
Laci, gyonyoru a modell,...
2013. April 19. Friday 00:43 Read...
By: Janos Syd

History of the cruiser Zenta
Ivan Zic (John Zitz) died December 11,...
2011. June 17. Friday 19:29 Read...
By: nghc51

History of the cruiser Zenta
Thank you for this excellent history,...
2011. June 17. Friday 19:15 Read...
By: nghc51

Login

Lounge



You must be a registered user to shout!
Get your account here!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett