8 / 10 oldal
|
Nagy nehezen elkezdtem a vitorlák készítését, ugyanis ha egy új, teljesen idegen dologgal találkozom, akkor azt „jól meg szoktam gondolni”. A varrás is ide tartozik, nem gondoltam volna, hogy egyszer varrógép elé ülök! Kezdésként két napig a varrógépet próbálgattam: a gombok, kallantyúk mit változtatnak, milyen szoros féket érdemes használni, hogy kell befűzni az alsó és felső szálat, tudok-e egyáltalán egyenesen haladni…,stb.
|
|
Beszereztem a vitorlaanyagot, hogy milyet, ne kérdezzétek! Bementem a „rőfösboltba” és kértem a legvékonyabb, fehér vászonszerű anyagot, lényeg, hogy ne selyem vagy tiszta műszál legyen. Végül persze megint kiderült, hogy mire kell ( már megnézegettek egyszer, mikor tolómérővel mentem cérnát venni!), de azért segítettek és a készletből sikerült kiválasztani ezt a szerintem egész jó és kezelhető anyagot. Amint látható a vásznat kifeszítettem és pontosan felrajzoltam a körvonalat, a hajtásokat és a varrási vonalakat is.
A dolog szépsége az volt, hogy a Mamoli vitorlák nélküli makettet készített, így nem volt vitorlarajz hozzá, ezért innen-onnan összeszedegettem rajzokat, méricskéltem, tervezgettem… |
|
Kiszabtam a vitorlákat, megcsináltam a függőleges összevarrások imitálását, ezeket elég gyorsan és egyenesen lehetett varrni. Ezután a vitorla szegéséhez visszahajtottam az anyagot és levasaltam.
|
|
A szegést eléggé a szélén kellett varrni, így a varrógép tappancsa és továbbítója hajlamos volt félrenyomni az anyagot, pedig ezen a részen látszik meg legjobban, ha nem párhuzamos a vitorla széle és a szegővarrás. Ezért készítettem egy kis segédeszközt: egy fa lécre ( ami egyenes!) csiszolópapírt ragasztottam, ez jól tapad a vitorlaanyaghoz (mint a tépőzár).
|
|
Ráfodítva az anyagra és nekinyomva a tappancshoz leszorítóként és vezetőként is funkcionált, így óvatosan tolva egyenes és párhuzamos lett a varrás. Általában a vége fele szeretett volna kicsavarodni az anyag, de egy kis ellentartással irányba lehetett tartani.
|
|
Egy oldal be van szegve.
|
|
Megvarrva az összes vitorla, egy időre elég volt a gépi varrásból! Nem vállalok öltönyt, kosztümöt!
|
|
A vitorla szegéséhez hozzátartozik a kötél felvarrása, ezt már kézzel öltögettem a TV előtt, mint öreganyám a hímzést. Tulajdonképpen ez elég jól haladt, a rengeteg öltés ellenére is.
|
|
Azt hiszem a füleket egy kicsit nagyra hagytam, legközelebb erre figyelnem kell, mert felszerelésnél idétlenül néznek ki.
|
|
Elmaradtam a dokumentálásban, itt már tulajdonképpen szerelésre kész a vitorla.Amikről nincs fotó: Csináltam egy kis lyukasztót (mint a bőrlyukasztó) 1 mm-es furattal, ezzel ütöttem ki a toldatvitorla és a vitorlarúd felkötéséhez szükséges lyukakat. Felkötöztem a toldatvitorlákat, majd így együtt kis időre teába áztattam, hogy ne fehérek maradjanak. Ezután felcsomóztam a vitorlákat a rudakra, majd az előre megkötözgetett csigákat is felszereltem.
|
|
A csigákat a hajóra is a megfelelő helyekre felkötöztem, a vitorlák felszerelésénél már csak be kell fűzni a köteleket. Talán az egyik leglátványosabb folyamat lesz, mikor felhúzom a vitorlákat!
|
|
|
|
Utolsó frissítés : 2007. szeptember 06. Csütörtök 12:35 |
Olvasók hozzászólása |
|
Átlagos értékelés
(2 szavazat) |
|
Hozzászólás nyelve: Magyar (67), English (0)
Hozzászólás
|
Írta: DBandi () 2012. augusztus 22. Szerda 16:45