Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow A Golden Hind építése
A Golden Hind építése PDF Print E-mail

By wercome, on 2005. February 27. Sunday 10:40

Average user rating :    (2 votes)

Views : 98379    

Favoured : 5

Published in : Articles, Sailing ship models

Article Index
A Golden Hind építése
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10

Nagy nehezen elkezdtem a vitorlák készítését, ugyanis ha egy új, teljesen idegen dologgal találkozom, akkor azt „jól meg szoktam gondolni”. A varrás is ide tartozik, nem gondoltam volna, hogy egyszer varrógép elé ülök! Kezdésként két napig a varrógépet próbálgattam: a gombok, kallantyúk mit változtatnak, milyen szoros féket érdemes használni, hogy kell befűzni az alsó és felső szálat, tudok-e egyáltalán egyenesen haladni…,stb.

Beszereztem a vitorlaanyagot, hogy milyet, ne kérdezzétek! Bementem a „rőfösboltba” és kértem a legvékonyabb, fehér vászonszerű anyagot, lényeg, hogy ne selyem vagy tiszta műszál legyen. Végül persze megint kiderült, hogy mire kell ( már megnézegettek egyszer, mikor tolómérővel mentem cérnát venni!), de azért segítettek és a készletből sikerült kiválasztani ezt a szerintem egész jó és kezelhető anyagot. Amint látható a vásznat kifeszítettem és pontosan felrajzoltam a körvonalat, a hajtásokat és a varrási vonalakat is.

A dolog szépsége az volt, hogy a Mamoli vitorlák nélküli makettet készített, így nem volt vitorlarajz hozzá, ezért innen-onnan összeszedegettem rajzokat, méricskéltem, tervezgettem…

Kiszabtam a vitorlákat, megcsináltam a függőleges összevarrások imitálását, ezeket elég gyorsan és egyenesen lehetett varrni. Ezután a vitorla szegéséhez visszahajtottam az anyagot és levasaltam.

A szegést eléggé a szélén kellett varrni, így a varrógép tappancsa és továbbítója hajlamos volt félrenyomni az anyagot, pedig ezen a részen látszik meg legjobban, ha nem párhuzamos a vitorla széle és a szegővarrás. Ezért készítettem egy kis segédeszközt: egy fa lécre ( ami egyenes!) csiszolópapírt ragasztottam, ez jól tapad a vitorlaanyaghoz (mint a tépőzár).

Ráfodítva az anyagra és nekinyomva a tappancshoz leszorítóként és vezetőként is funkcionált, így óvatosan tolva egyenes és párhuzamos lett a varrás. Általában a vége fele szeretett volna kicsavarodni az anyag, de egy kis ellentartással irányba lehetett tartani.

Egy oldal be van szegve.

Megvarrva az összes vitorla, egy időre elég volt a gépi varrásból! Nem vállalok öltönyt, kosztümöt!

A vitorla szegéséhez hozzátartozik a kötél felvarrása, ezt már kézzel öltögettem a TV előtt, mint öreganyám a hímzést. Tulajdonképpen ez elég jól haladt, a rengeteg öltés ellenére is.

Azt hiszem a füleket egy kicsit nagyra hagytam, legközelebb erre figyelnem kell, mert felszerelésnél idétlenül néznek ki.

Elmaradtam a dokumentálásban, itt már tulajdonképpen szerelésre kész a vitorla.Amikről nincs fotó: Csináltam egy kis lyukasztót (mint a bőrlyukasztó) 1 mm-es furattal, ezzel ütöttem ki a toldatvitorla és a vitorlarúd felkötéséhez szükséges lyukakat. Felkötöztem a toldatvitorlákat, majd így együtt kis időre teába áztattam, hogy ne fehérek maradjanak. Ezután felcsomóztam a vitorlákat a rudakra, majd az előre megkötözgetett csigákat is felszereltem.

A csigákat a hajóra is a megfelelő helyekre felkötöztem, a vitorlák felszerelésénél már csak be kell fűzni a köteleket. Talán az egyik leglátványosabb folyamat lesz, mikor felhúzom a vitorlákat!



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 06. Thursday 12:35


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (2 votes)

 
Comment language: Magyar (67), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett