Főoldal arrow Cikkek arrow Santa Maria építés
Santa Maria építés PDF Nyomtatás E-mail
Írta: SkyLooker   
2005. február 27. Vasárnap 11:10
Tartalomjegyzék
Santa Maria építés
2. rész
3. rész
4. rész
Karácsony alkalmával választottam magamnak ezt, szerintem kezdőknek kellő bonyolultságú és sikerélményeket is adhat. Előre is elnézést kérek a képek minőségéért, de nekem csak egy mobilofonom van kamerával ellátva.
A csomagban minden alkatrész megtalálható a tömbös hajótörzstől az ágyúkon keresztül a kötelekig. Különböző fafajtákból és kevés fém felhasználásával készült a kit. A csomagot kibontva lázasan dobáltam szét az apró alkatrészeket, majd bölcsen beláttam, hogy jelen esetben az informatikai hozzáállás nem javasolt. (Csináljuk-csináljuk és csak akkor olvasunk ha már baj van. De itt nincs Undo) Elkezdtem fordítgatni az eredeti többnyelvű leírást (szerintem még Ószuahéliül is megvan) de sok esetben kértem tapasztalt emberek tanácsát.
Először is a hajótörzset vettem szemügyre. A hajó fedélzete egy kicsit ferde volt. Ezt kulcsreszelővel pofásra igazítottam. Elég meglepő, hogy milyen könnyen és szépen reszelhető. Majd 120-as papírral kerekítettem a kelletlen éleket. Ekkor a hajó két oldalán lévő ívben alig látszó eltérés mutatkozott. Ezt saccvassal (szaknevén tolómérő) ellenőriztem és beigazolódott a gyanúm. A palánkok felhelyezésénél ügyelnem kell majd a bemélyedés eltüntetésére. A hajó háta (vagy a tat) nem volt egészen merőleges a hajó hossztengelyvonalára. Ezt szintén kulcsreszelővel megjavítottam. Fantasztikus, hogy már van egy szép hajótestem. A hátsó fedélzet egy 2mm vastag falemezből készült.

Ezt egyszerűen rá kellett ragasztani, persze én az alját (ami alá be lehet látni) befestettem feketére, hogy ha már nem tettek oda semmi apróságot, ne világítson a világos fa, ha odanézek.A kapitányi kabin a hátsófedélzetre ragasztandó, ami szintén egy tömb fa, fűrészelve. Csak egy apró hibával, a kabin elejét, amin az ajtó van, egy kisség (45°-ban) megdöntötték, míg a rajzon egyenes. Kézenfekvő, a hiányos rész pótlása, majd a kabin alakra formálása.
Ezzel kész is a hajó törzse, igaz a leírás annyit ír, hogy ragasszuk össze a három elemet de, előtte lakkozzuk le. Egy kedves netező társam, azt tanácsolta, hogy ne lakkozzam még le. A hajó középvonalát megrajzoltam, majd a tervrajz szerint kifúrtam az árbocok helyét. A fotón a készrecsiszolt hajótest látható. (A kép hátterében egy Mil Mi24 helikopter posztere látható, csak össze van tekerve, ha-ha (nesze semmi, fogd meg jól //Maszatomy//) ).
A hajó oldalkorlátja (szótár szerint bástya) egy lézerrel kivágott rétegeltlemez, amit gőz fölött meg kell hajlítani. Itt egy kicsit hasraestem, mert ilyet még nem csináltam. Egy hulladékdarabot bemártottam vízbe és páka palástján húzogattam, majd hajlítottam. Meglepően könnyen hajlítható, minden sérülés nélkül. Ezek kicsit később kerülnek fel, mert még ragad a hajó hátsófedélzete. De hogy addig se unatkozzam megfaragtam sok kis apró mütyűrt. Ilyenek a lépcsők, a szellőzőrácsok (vagy mik, amik a fedélzeten vannak), az ágyúk és még valami, ami nem volt bonyolult, de nem tudom mi.
 
A két árbóc még nincs rögzítve, se megmunkálva, csak a fotó kedvéért szúrtam a helyére. (Az ügyes olvasó egy karácsonyfadíszt találhat a képen, asztal működik, karácsonyfa arrébb tol, faragó)
A kapitányi kabin a helyére került és ezzel el is kezdődhet a fedélzet deszkázása. A középvonalat meghúztam és innen kifelé haladtam. Mivel a fedélzet íves, ezért a deszkák oldalait (05x4 keresztmetszet) kicsit trapézra csiszoltam 600-as papírral. Így szépen illeszkednek. Az árbóc helyét tűreszelővel reszeltem ki, de lehet hogy másként kellett volna. Egy kis szálkát kihasított a fedélzetből. Remélem csiszolással el tudom majdan tűntetni.
Egy pár képet készítettem, persze megint rádobáltam egy pár mütyűrt.
Az oldala, ami csak úgy oda van rakva, még csiszolásra, pácolásra, stb. vár. Csak érdekességképpen van ott. Ezután az alsó fedélzet következett.
Az egyik oldala készen van. Azért csak az egyik, mert az árbóc helyének kivágását még nem javasolt elvégezni és ha bedeszkázom a másik oldalt is, anélkül hogy, kireszelném. Keresgélhetem az árbóc helyét. A másik oka, hogy már így is alig látok, megjelent a nagygöncöl valahol 10 cm-re előttem és eltűnt az ütvecsiszológép mögött. Ez a pár deszka nekem 4 óra munkába tellett. Sajnos így is vannak rések. Majd a következő hajom (ha lesz) kisebb résekkel lesz felszerelve. Az oldala jól láthatóan nincs szépen körbedeszkázva. Egyrészt ez nem is fog látszani, másrészt spórolok az anyaggal. A maradékokat ragasztottam csak fel, hogy a korlátot oda tudjam rögzíteni.

 



Utolsó frissités ( 2010. január 13. Szerda 20:00 )
 

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett