Főoldal arrow Cikkek arrow Zenta cirkáló története
Zenta cirkáló története PDF Nyomtatás E-mail

olaf, 2005. február 27. Vasárnap 11:21

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 66774    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Hajók története


A nagyhatalmak külföldi kikötőkben hadihajókat állomásoztattak. Feladatuk a kereskedelmi és diplomáciai küldetésben dolgozó állampolgárok védelme, követségek, konzulátusok oltalmazása, a világtengerek kikötőiben missziós feladatok, az úgynevezett lobogómutatás volt. Az 1870-es évektől Kelet-Ázsiában ezeket a feladatokat modern cirkálók látták el. A Monarchia haditengerészeti vezetői úgy látták, hogy az ország nagyhatalmi státusza és tekintélyének megőrzése megköveteli hasonló hajók építését. Ilyen megfontolások alapján készítették el egy cirkáló osztály terveit, amelyek megfeleltek a fent említett feladatoknak.

A Zenta cirkáló olívzöld színekben
A Zenta cirkáló olívzöld színekben
 

A cirkálók építtetését 1895-ben a haditengerészet parancsnoka Maximilian Doublebsky von Sterneck szavaztatta meg. Ennek eredményeként építettek három cirkálót, a Zenta, Aspern, Szigetvár nevű hajókat. Az osztály nevét az első hajóról, a Zentáról kapta. A cirkálók Sterneck 1897-ben halála után utóda, Herman von Spaun irányítása alatt készültek el 1899-re. Jellegzetességük az volt, hogy még kisegítő vitorlákkal is ellátták őket. Az alábbi táblázat bemutatja a cirkáló főbb jellemzőit.

Gerincfektetés:
1896.08.08
Vízrebocsátás:
1897.08.18.
Szolgálatba állítás:
1899.05.28.
Hosszúsága
96.8 m
Szélessége
11,73 m
Merülési mélysége
4,4 m
Vízkiszorítása
2543 t
Meghajtás
8 Yarrow széntüzelésű vízcsöves kazán (469 tonnás szénraktárral), két függőleges négyhengeres háromszoros gőzgép, (8584 LE) (8.560 ihp), két hajócsavar.
Sebessége
21.8 cs
Hatótávolság
10 csomóval 3500 tengeri mérföld
Páncélzat
Ágyú pajzs
3.5 cm
Parancsnoki torony
3.5 cm
Fedélzet
2x2.5 cm
Fegyverzete
Fő fegyvere
8 db 12x40 cm gyorstüzelő ágyú Készítette: Skoda
Könnyű ágyúk
8 db 4.77x44 cm
Gyorstüzelők
2 db 4.77x33 cm Készítette: Hochtkins
Gépfegyver
2 db 8 mm-es M93-as
Torpedóvető csövek
2 db 45 cm
Legénysége
289 fő
Az osztály hajói
Zenta, Aspern, Szigetvár
Készítették:
Tengerészeti Arzenál Póla

Építési költség:

4 613 359 korona

A Zenta körvonalrajza
A Zenta körvonalrajza
 

A Zenta elkészülte után 1899-ben a Távol-Keletre indult. 1900 tavaszán, amikor Kínában fellángolt a boxer lázadás a cirkáló Japán vizein tartózkodott. Az osztrák-magyar vezetés utasította, hogy fusson be a kínai Peiho kikötőbe, ahol szeptember 7-én vetett horgonyt. Ugyanekkor kínai vizekre indult a Kaiserin und Königin Maria Theresia páncélos cirkáló is, amelyet egy hónappal később a Zenta testvérhajója az Aspern, valamint a Kaiserin Elisabeth cirkáló követett. Az így kialakított hajóraj parancsnoka gróf Rudolf Montecuccoli ellentengernagy lett.

őfelsége Zenta cirkálója a pólai kikötőben horgonyozva. Jól megfigyelhető a missziós cirkálók festése.
őfelsége Zenta cirkálója a pólai kikötőben horgonyozva. Jól megfigyelhető a missziós cirkálók festése.
 

A Zenta a monarchia diplomáciai szerveinek és állampolgárainak védelmére Pekingbe indíttatta partraszálló különítményét, amely június 3-án a német különítménnyel együtt érkezett meg.

Június 9-én Takuba érkező Seymour altengernagy, a nemzetközi flottatüntetés parancsnoka minden rendelkezésre álló erővel Pekingbe indult a nehéz helyzetben lévő brit követség segítségére. A felmentő sereg mintegy 3000 emberből állt. A Zenta cirkáló parancsnoka a nemzetközi erők rendelkezésére bocsátott hét tábori ágyút, annak kezelőszemélyzetével.

A boxerekkel az első összecsapásra június 11-én került sor. Ettől kezdve folyamatosan harcban álltak velük, akiket a kínai hadsered reguláris csapatai is támogattak. Seymour altengernagynak a hatalmas túlerő ellen meg kellett hátrálnia. Elfoglalták Hsiku erődjét, ahol védelemre rendelkeztek be. Itt várták be az erősítést, amellyel 16 000 főre duzzadt seregük.

A boxerek június 17-én a Taku erődből lőni kezdték az előtte fekvő Pehio-öbölben horgonyzó hajókat. Azok viszonozták a tüzet, majd meg kezdték az erőd ostromát. Miután a hajóágyúk elhallgatatták Taku ágyúit sikerült egy rohammal bevenni azt. Ekkor a kínai kormány nyíltan is a boxerek oldalára állt és felszólította az európaiakat, hogy 24 órán belül hagyják el Pekinget. A határidő lejárta előtt az utcán meggyilkolták Kettler német követet. Erre Seymour altengernagy megindította az időközben erősítéssel felduzzadt csapatait az ostromzár alá vett diplomáciai testületek, épületek felszabadítására.

Július 14-én elfoglalták Tiencsint. Augusztus 2-én indult el az időközben 40 000 főre duzzadt sereg Peking felé. A kínaiak elkeseredett és szívós védekezése ellenére augusztus 24-én elfoglalták Pekinget. A Peking körüli harcokban esett el a Zenta parancsnoka, Von Thomann fregattkapitány.

A négy osztrák-magyar hadihajóról összesen 500 fő vett részt a partraszálló különítmények tagjaiként ezekben a harcokban.

A harcok Peking bevétele után még több hónapig tartottak. A hajók a téli hónapokra téli kikötőkbe vonultak. A császári és királyi kötelék meglátogatta Sziámot, Japánt, Sanghajt és a Jangce-kiang folyón hajóztak.

A Zenta és a Kaiserin Elisabeth 1901. június 22-én kaptak utasítást a hazatérésre. Az osztrák-magyar egységeknek a harcokban mutatott kimagasló teljesítménye arra indította a császárt, hogy a két hajó hazatérésekor táviratot küldjön gróf Montecuccoli ellentengernagyhoz a következő szöveggel:

Miután a Zenta és a Kaiserin Elisabeth hazai vizekre érkezett, örömmel tölt el, hogy önöknek, hajóparancsnokoknak és a törzsnek ugyanúgy, mint hajórajom teljes személyzetének, amiért Kelet-Ázsiában nehéz és rendkívüli körülmények között önfeláldozóan és eredményesen küzdöttek, kifejezhetem kiérdemelt hálámat és köszönetemet. Fogadják szívből jövő jókívánságomat szerencsés hazatérésükkor. Ferenc József.

1902-1903 között a Zenta cirkáló Dél-Afrika és Dél-Amerika partjainál hajózott.

A hajó olívzöld színezetben
A hajó olívzöld színezetben
 

1904-1914 között a hajó a cirkálóflotta I. cirkálóosztályához volt beosztva. Ebben a beosztásában érte a hadüzenet.

1914-ben az első világháború kitörése után a cirkálót Cattaróba vezényelték. Miután augusztus 6-án Montenegró hadat üzent a Monarchiának. A Lovcen ütegek lőni kezdték a cattarói kikötőt és a kikötő épületeit. Augusztus 08-án a Zenta és a Szigetvár cirkálók; az Uskoke romboló és a 72F torpedónaszád bombázta Antivari rádióállomását és a vasutat. Augusztus 10-én a Szigetvár cirkáló, a Streiter romboló a 64F torpedónaszád befutott Antivariba. Ott a hadikövetek bejelentették, hogy a kikötőt blokád alá vették. A blokádot felváltva a Zenta, Szigetvár cirkáló; az Ulan, a Streiter, az Uskoke rombolók; a 64F, 68F, 72F torpedónaszádok látták el.

 

Az SMS Zenta kikötőben. A hajó oldalánál jól megfigyelhetők a kikötő és a part közötti forgalmat lebonyolító csónakok. A képen megfigyelhető a hajó háborús szürkéskék színe, valamint a piros vízvonal.
Az SMS Zenta kikötőben. A hajó oldalánál jól megfigyelhetők a kikötő és a part közötti forgalmat lebonyolító csónakok. A képen megfigyelhető a hajó háborús szürkéskék színe, valamint a piros vízvonal.

Augusztus 16-án Montenegró blokádját a Zenta és az Ulan romboló látta el. 7 óra 46 perckor dél-délnyugaton füstöt észleltek. Erre a kötelék parancsnoka Paul Pachner fregattkapitány a hajókat megfordíttatta, és a lehető legnagyobb erővel a hazai kikötő felé indultak. 8 óra 25 perckor északon is füstöt pillantottak meg. Ekkorra biztossá vált, hogy a francia Földközi-tengeri flotta egységeivel találkoztak. A franciák két csoportra szakadva próbálták a cirkálót harapófogóba zárni, és elvágni a hajó útját a biztonságos kikötő felé.

A Streiter romboló, amelyik reggel 7 órakor azért futott ki a Cattarói-öbölből, hogy átvegye a szolgálatot az Ulan rombolótól. 8 óra körül pillantotta meg a blokádszolgálatot ellátó két hajót. Fél 9 előtt azonban délnyugat felől több hajót vett észre. Erre irányt változtatott és hazafelé vette az útját.

Az Ulan romboló utasítást kapott Pachner fregattkapitánytól, hogy törjön át és fusson be a cattarói kikötőbe. Ezt a feladatot a romboló kapitánya tökéletesen teljesítette. 10 óra körül erős ellenséges tűzben befutott a Cattarói-öbölbe.

Az Ulan romboló teljes gőzzel száguld
Az Ulan romboló teljes gőzzel száguld

 

Image
Az Ulan romboló, a Zenta kísérője kikötőben. Jól megfigyelhető a hátsó kéményén látható két csík, amely az osztály többi hajójától különböztette meg.

A Zenta északkeletnek fordult hogy minél közelebb kerüljön a parthoz. Ezzel egyrészt megnehezítette az ellenségnek a hajó belövését, másrészt a feltehetőleg elsüllyedő hajó legénységének nagyobb esélye volt a menekülésre.

A blokádtörőket a francia főparancsnoki osztag vezette (Courbet és a Jurien de la Graviere csatahajók) ezeket a 11 egységből álló két csatahajó-raj és 4 páncélos cirkáló követte, az 1. könnyű osztályból. Ezeket a hajókat három romboló osztály kísérte. A briteket Troubridge admirális 4 cirkálóval és 8 rombolóval képviselte.

A franciák, miután 12 km-re megközelítették a Zentát két eléje küldött lövéssel felszólították, hogy álljon meg és adja meg magát. Válaszul a cirkáló árbocán megjelent a kis lobogódísz és a selyem díszlobogó. Ezzel jelezve, hogy nem adja meg magát, hanem felveszi az egyenlőtlen küzdelmet.

A harc 8 óra 40 perckor kezdődött. Az ellenség ágyúi jóval messzebbre hordtak, mint a cirkálóé. Az ellenség már 12 km-es távolságból megkezdte a tüzelést. 8 óra 50 perckor érte a Zentát az első találat. Miután a távolság 10 km alá csökkent a Zenta is megkezdte a tüzelést az ellenségre. Hamarosan egy jól sikerült találat eltépte a hajó gőzvezetékét és az meg állt. A franciák össztüze az álló és hősiesen védekező cirkálón hatalmas pusztítást végzett. Hamarosan léket kapott a vízvonal alatt és süllyedni kezdett. 9 óra 20 perckor hangzott el a hajót elhagyni parancs és a süllyedő hajó az utolsó pillanatig harcolva lengő zászlóval merült el a hullámsírba.

A Zenta lövegei is értek el találatotokat. A Condorcet-n két 24 cm-es löveget, a Justice-on egy 19 cm-es löveget lőttek ki.

A francia hajóhad a Zenta elsüllyedése után hazafelé indult. Máig tisztázatlan, hogy miért nem mentették ki a hajótörötteket a vízből, akik több órai úszás után Castellastuaná értek partot. Ott montenegrói hadifogságba kerültek.

A Zenta 324 fős legénységéből 150-en maradtak életben. Százalékos arányokat nézve a teljes személyzet 54%-a halt hősi halált. Az életben maradtak fogságból 1916, január 15-én szabadultak, miután Montenegró megadta magát az osztrák-magyar hadak nyomására. A 81T torpedónaszád vitte őket Pólába, ahova január 23-án érkeztek meg.

A háború első tengeri csatája megmutatta az Antantnak, hogy milyen fából faragták az osztrák-magyar haditengerészeket. A háború kezdetén a szakértők a császári és királyi haditengerészetet leírták. Ez az ütközet azonban érzékeltette, hogy kemény ellenállás vár a monarchia partvidékei ellen támadókra. A háború folyamán bebizonyosodott, hogy tudunk meglepetéseket okozni az ellenségnek. Arra viszont senki sem számított, hogy ez a flotta a többszörös túlerő ellenére, nem csak hogy nem hátrált meg a tengeren, hanem gyakorlatilag az egész Adriát ellenőrzése alatt tartotta. Ezt köszönhetjük azoknak a névtelen hősöknek (nemzetiségüktől függetlenül) akik most a tenger fenekén alusszák örök álmukat. BÉKE PORAIKRA!

Image
1923-ban a Zenta cirkáló legénységének tagjai visszatértek a helyszínre, és a hajóroncshoz közeli sziklasziget tetején egy templomot állíttattak fel megmenekülésük emlékére.
 

Irodalom:

  • Bak József et al: Hadihajók; Zrínyi kiadó 1984.
  • Csonkaréti Károly: A Zenta cirkálóval kezdődött; Móra kiadó 1986.
  • Csonkaréti Károly: Az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészete; Kossuth kiadó 2001.
  • Csonkaréti Károly: Császári és királyi hadihajók; Hajja & Fiai kiadó 2002.
  • Kiss Csaba: A Császári és Királyi flotta kézirat
  • Krámli Mihály A Császári és Királyi haditengerészet és Magyarország; Propannonia Kiadó 2004.
  • Merényi-Metzger Gábor: A Zenta cirkáló legénysége 1914. augusztus 16-án I. rész;
  • Haditechnika 2004/3 56-57 o.
  • Nagy Miklós Mihály: Boldog békeidők haditengerészei; Kornétás kiadó 2003.
  • Duna Televízió: A monarchia hajóroncsai; dokumentumfilm 2004.

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. augusztus 22. Szerda 10:56


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 8 a(z) 8 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (8), English (1)

Írta: ChevyG () 2007. június 02. Szombat 13:00

Írta: ChevyG 2007. június 02. Szombat 13:00

Szia!Nagyon jó cikk! Szivesen megépíteném!Üdv!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Sebi () 2005. február 02. Szerda 17:24

Írta: Sebi 2005. február 02. Szerda 17:24

Úgy tűnik valami hiba lehetett a rendszerrel, mert vendégnek írt ki. Az előző hozzászólást én követtem el.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Vendég () 2005. február 02. Szerda 17:22

Írta: Vendég 2005. február 02. Szerda 17:22

Legyen szabad a figyelmetekbe ajánlanom Jim Baumann kitűnő diorámáját, mely a Zentát ábrázolja útban Kína felé:http://www.modelshipgallery.com/index1.html

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: olaf () 2005. február 02. Szerda 08:00

Írta: olaf 2005. február 02. Szerda 08:00

A névtelen hősök csak képletesen értendő. Meg van a hajón szolgáltak névsora, a hősi halált haltakkak együtt, de mibel 3-4 kéthasábos oldal, nem akartam hozzá csapni. Mert sok lett volna.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: culverin () 2005. február 01. Kedd 15:22

Írta: culverin 2005. február 01. Kedd 15:22

Szép cikk, gratulálok.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2005. február 01. Kedd 14:59

Írta: Imi 2005. február 01. Kedd 14:59

Köszönjük szépen ezt a rendkívül jó és érdkes, ugyanakkor nem terjengős írást! Annyit szeretnék csak hozzáfűzni, hogy a hősök nem szó szerint névtelenek: ha valaki egy kicsit utánanéz, megdöbben, hogy hazánknak szinte nincs olyan vidéke, ahonnan ne szolgáltak volna emberek különböző pozíciókban az Osztrák-Magyar hajókon. A nevek, emberi sorsok tehát igazából utólérhetők. A szomorú az, hogy szinte senki nem tud róluk, mert az elmúlt rendszerben létüket, hősi harcaikat egyszerűen elhallgatták. És ez az átok mintha még ma is létezne...

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: olaf () 2005. február 01. Kedd 09:45

Írta: olaf 2005. február 01. Kedd 09:45

Köszönet, nem felejtettelek el, csak sajna sok a dolgom. Láttam a St Istvánt gratula. Hátborzongatőan jó élmény volt a 3D ábrákat nézegetni.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Steer () 2005. február 01. Kedd 00:19

Írta: Steer 2005. február 01. Kedd 00:19

Azt hittem már mindent tudok a Zentáról de itt most tudtam újat olvasni. Nagyon jó kis írás, köszönet érte.Steer

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 8 a(z) 8 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett