1 / 6 oldal
Talán nem tűnik túlzásnak, ha azt mondom, hogy a Graf Spee üldözése és elsüllyesztése (pontosabban önelsüllyesztésre kényszerítése) a második világháború első nagyobb tengeri hadművelete volt. Gondolom közületek sokan látták már filmen vagy olvastak a csatáról (ha máshol nem, akkor itt, Tomi oldalán). A benne résztvevő hajókról pedig sok cég adott ki makettet. Ebből is a legtöbbet a Graf Spee-ről. A következő cikksorozatban a Heller nevű francia cég 1:400-as léptékű Graf Spee makettjének építéséről szeretnék írni.
A makettet 7 éve kaptam ajándékba és elég sokáig csak úgymond rakosgattam ide-oda. Jó párszor átnéztem az alkatrészeket és az összeállítási rajzot. Mivel már korábban is láttam Heller maketteket, így mondhatni nem ért csalódás. Újra és újra meg kellett állapítanom, hogy a cégre ráférne, hogy kissé felfrissítse a gyártósorát. Szerintem alapvetően két baj van a Heller makettekkel: az alkatrészek kidolgozottsága és az illesztések. Sejtettem tehát, hogy "küzdelmes" építés lesz. Végül tavalyelőtt egy unalmas szombat délután elhatároztam, hogy a sok 700-as makett után építek egy "nagyobbat".
|
Az első lépés a hajótörzs átalakítása volt. A Heller ugyanis nem ad lehetőséget vízvonalmakett építésére. Így fogtam egy szikét és egy ollót és óvatosan levágtam a vízvonal alatti részt. Ezután összeragasztottam a hajótörzs két darabját és beragasztottam a fedélzetet. |
|
Ezután az alsó részt erősítettem meg, mégpedig úgy, hogy öntőkeret darabokból merevítőket alakítottam ki: |
|
A következő lépés a felépítmény alsó részének, valamint a fő és melléktüzérség összeállítása volt. A főlöveg tornyának összeállításakor már elkezdtem használni a fotómaratást, melyet ehhez a maketthez vettem, mégpedig úgy hogy a csövek közti részre beragasztottam a szellőzőablakokat.
|
|
Mikor ezekkel elkészültem, összepróbáltam az alkatrészeket: |
|
A következő lépés a fedélzet és a törzs közötti rések tömítése volt, majd Humbrol 63-al lefestettem a fedélzetet, Humbrol 127-el pedig a felépítményt és a lövegtornyokat: |
|
Miután ezzel elkészültem, nekiálltam az alap és a "víz" elkészítésének. A dioráma alapja egy falemez, melyet bekereteztettem. Ezután rátettem a hajót és körberajzoltam a törzset: |
|
A "víz" elkészítéséhez egy E-Z Water nevű hőre lágyuló granulátumot használtam. Nem tudom, hogy itthon lehet e már kapni, én pár éve rendeltem Amerikából egy hobbibolttól. Egy edényben felolvasztottam a granulátumot és körbeöntöttem a megrajzolt vonal mellett. Ezt persze könnyű így leírni, de maga a művelet nem volt egyszerű. Mondanom se kell, hogy a folyékony anyag nem mindig arra folyt, amerre szerettem volna. Ráadásul arra nem számítottam, hogy a fa alap nem fogja bírni a hőt, így sajnos az alap egy kicsit megcsavarodott. Ez talán látszani fog néhány további képen. A végeredmény így nézett ki: |
|
Persze ezen még szikével és ollóval alakítani kellett, mert a már említett "befolyások" miatt a hajó nem illeszkedett pontosan a helyére. Végül ilyen lett az alap: |
|
A következő lépés a makett alaphoz történő rögzítése volt. Először Humbrol 145-el lefestettem a törzset, aztán beragasztottam a felépítményt és a fegyverzetet a helyére, majd sötétkékkel lefestettem az alapot: |
|
A rögzítéshez pillanatragasztót használtam szilikonkaucsukkal együtt. A pillanatragasztó ugyanis jól rögzítette a makettet, a szilikonkaucsuk pedig a rögzítés mellett jól tömíttette a réseket és aránylag jó hullámeffektek voltak elérhetők: |
Ez volt tehát az építés első fázisa.
|
|
|
Írta: Markovics Zoltán () 2008. március 06. Csütörtök 02:34