Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Modern hajók, történeteik arrow A császári és királyi flotta kakukktojása: az U 14 tengeralattjáró
A császári és királyi flotta kakukktojása: az U 14 tengeralattjáró PDF Nyomtatás E-mail

olaf, 2005. október 01. Szombat 13:44

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 26266    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Tengeralattjárók


 
A Curie tengeralattjáró
Curie
 U14
Készítették:
Arsenal du Mourillon, Toulon
Gerincfektetés:
1907.
Vízrebocsátás:
1912. 07. 18
Szolgálatba állítás:
1913. 02. 07.
1915.
Hosszúsága:
52,1 m
Szélessége:
5,4 m
Merülési mélysége:
3,1 m
Vízkiszorítása:
407 t / 554 t
425/554 t
Meghajtás:
2 db 6 hengeres Diesel kotor, 3 db villany motor. 2 hajócsavar
Sebessége:
13 / 8 cs
Hatótávolság:
6000 tmf/ 5 cs felszínen
150 tmf/ 2 cs víz alatt
Maximális merülési mélység
60 m
Fegyverzete
Torpedóvető csövek
7 db 45 cm-es torpedó vetőcső ( 5 elől, 2 hátul)
Gyorstüzelők
1 db 3,7 cm-es gytá
1 db 4,7 cm-es gytá
1 db 8,8 cm-es á
1 db 0,8 cm-es gp
Legénysége
24+4 fő

Hadműveletei az I. világháború alatt

A francia haditengerészet a osztályú CURIE tengeralattjáróval 1914 májusában támadást kísérelt meg a pólai hadikikötő ellen. Ezzel a hadművelettel kezdődött az osztrák-magyar haditengerészet U 14 tengeralattjárójának története.

A tengeralattjárót 1914 december elején a JULES MICHEL-t páncélos cirkáló vontatta Máltától a Pelagossa-szigetekig. Innen saját motorjaira támaszkodva hajózott a pólai hadikikötőhöz. Másnap a kikötő védőzárait próbálta kifürkészni. 20-án hajnalban behatolt a kikötőbe, azonban iránytűje meghibásodása miatt késlekedni kényszerült. Kb. 11.30-kor jutott át az első aknazáron, azonban egy óra múlva a második védőzárba belegabalyodott és az foglyul ejtette. A CURIE kapitánya John Joseph Gabriel O'Bryen sorhajóhadnagy mindent megpróbált a hajója kiszabadítása végett. A védőzáron vergődő naszádot délután 16.15-kor fedezte fel a TB 63T torpedónaszád, és az akkor befutó SATELIT torpedó hajóval lőni kezdte a vergődő CURIE-t. Hamarosan a hajók nagy része, valamint a parti erőd is lőni kezdte a tengeralattjáró helyét. A naszád 17-órakor felemelkedett és legénysége elhagyta a süllyedő CURIET.

A kiemelési munkálatok szinte azonnal megkezdődtek. 1915 júliusában tette meg első útját, azonban motorjai meghibásodtak. Október 14-én a parancsnoka lovag Georg von Trapp sorhajóhadnagy lett. Novemberben és decemberben az Albán vizeken cirkált.

A Curie kiemelési munkálatai

1916 Január 3-án az Otrantói-szoros felé indult. Másnap már Korfu előtt hajózott, ahol egy ellenséges repülő lepte meg. A repülő azonban nem támadott, mivel francia hajónak vélte az U 14-et, a naszád legénysége hatalmas lélekjelenlétről tett bizonyságot, mivel a rájuk repülőgépnek integettek, hogy megtévesszék azt. A Jón tengerről 6-án indult visszafelé, hogy a Mati folyó torkolatánál felvegyen néhány albán ügynököt. Január 8-án az U 11 majdnem megtorpedózta, mivel francia testvérhajóitól csak a kormánylapátjára festett hullámvonal különböztette meg. Délután futott be a cattarói támaszpontra egy villanymotor hajtotta, a többi meghibásodott, valamint a kormánnyal is gondok voltak, ezért javítás alá került.

Az U 14 tengeralattjáró toronyátépítés előtt.

A javítások elkészülte után január 18-án futott ki újabb bevetésre. Az őrjárat balszerencsésre sikeredett. 20-án Basenotól nyugatra elhibázott egy torpedónaszádot, és egy gőzöst. Másnap egy olasz torpedónaszádot támadott. Az olasz hajó azonban észrevette, és vízibombáival megrongálta a naszád csak nehezen tudott makacs üldözője elől elmenekülni. Cattaróba 22-én érkezett vissza.

Február 6-án az U 4 tengeralattjáróval indult közös őrjáratra az Otrantói-szorosba. Ez volt az osztrák-magyar tengeralattjárók első és egyben utolsó kötelékben végrehajtott hadművelete. Céljuk a megvert szerb csapatok evakuálását zavarják Duzzarónál. Az akció 9-én ér véget amikor a két naszád horgonyt vet a támaszpontjukon. A hadművelet során nem sikerült egyetlen hajót sem elsüllyeszteniük. A támaszpontról az U 14 tengeralattjárót átirányították Pólába. Ott dokkba került és teljesen átépítették. Kicserélték a tornyát, motorját nagyobb teljesítményűre alakították át, növelték a merülő tartályokat, hogy gyorsabban tudjon a víz alá merülni. a 8,8 cm-es löveget 30 űrméret-hosszúságúra cserélték, új szellőző-berendezést kapott, valamint színét szürkére festették át. A próbajáratokat november végén kezdték meg. Miután fény derült néhány újabb hiányosságra, így 1917 tavaszán újra dokkba került. Március 24-én javítása utáni próbajáraton összeütközött a PRIMERO gőzössel. Így ismét dokkba került. Április 21-én a javítások befejezése után elindul Gjenovicba, ahol másnap vet horgonyt.

U 14 tengeralattjáró átépítése után 1917-ben

Első bevetésére április 24-én indult el a Földközi-tengerre. Április 28-án Sapienza-szigete előtt elsüllyesztette a brit TEAKWOOD teherhajót, május 3-án, pedig az olasz ANTONIO SCIESA gőzöst sikerült víz alá küldenie. Az őrjáratáról május 21-én tért vissza a cattarói támaszpontra.

Június 22 indult el az U 14 tengeralattjáró a második földközi-tengeri útjára. Július 4-én feltartóztatta a görög EPHUTPHIA vitorlást, és a rakományát a tengerbe szóratta, majd elengedte. A nap folyamán elsüllyesztette a görög MARIONGA GOULANDRISZ gőzhajót. Négy nappal később megtorpedózott egy gőzöst, ami azonban nem süllyedt el. A naszád legénységéből 9 fő megbetegedett, így a tervezetnél hamarabb tértek vissza Gjenovicba.

Augusztus 20-án indult a tengeralattjáró harmadik útjára a Földközi-tengerre. Három nappal később elsüllyesztette a francia CONSTANCE gőzöst, majd másnap lőszert szállító brit KILWING gőzöst. 27-én a TITAN és a NARIN hajókat küldte a fenékre. Két nap múlva az olasz MILAZZO gőzöst érte utol a végzete. A hajóban többen megbetegedtek, és a szellőző berendezés is meghibásodott, így hazafelé vették útjukat. A támaszponton szeptember 1-én kötöttek ki.

 Átépítés után

Október 15-én újra a Földközi-tengerre indult az U 14 tengeralattjáró. Négy nappal később elsüllyesztett két brit gőzöst, majd 29-én még egyet a tengerfenékre küldött. Támaszpontjára november 4-én érkezett meg, ahonnan Pólába vezénylik javításra. parancsnokát Trapp sorhajóhadnagyot pedig tengeralattjáró tisztképzőnek nevezik ki. Következő őrjárata alatt 19-én U14 elsüllyesztette a GOOD HOPE és az ELISTON gőzösöket.

1918 október 22-től Montenegró előtt őrködött. Miután a császári és királyi haditengerészet egységeit átadták a megalakult Szerb Horvát Szlovén államnak és annak zászlaját felhúzták a MONARCH csatahajón november 1-én. Zárszóként öböl bejáratában feltűnt az U 14 tengeralattjáró, még osztrák magyar zászlóval és rákötött a MONARCH csatahajóra. Ezzel véget ért az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének története.

1918. november 10-én a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság az U 14 tengeralattjárót átadta a francia haditengerészetnek, ahol CURIE néven ismét szolgálatba állították. 1928 március 29-én törölték a flottalistáról, majd 1930-ban szétbontották.

Az első világháború alatt U 14 néven 11 ellenséges hajót süllyesztett el, összesen 44 595 BRT-val. Ezzel az eredménnyel a császári és királyi haditengerészet legeredményesebb tengeralattjárója volt.

Irodalomjegyzék:

  • Bak József et al: Hadihajók; Zrínyi kiadó 1984.
  • Csonkaréti Károly: A ZENTA cirkálóval kezdődött; Móra kiadó 1986.
  • Csonkaréti Károly: Az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészete; Kossuth kiadó 2001.
  • Csonkaréti Károly: Császári és királyi hadihajók; Hajja & Fiai kiadó 2002.
  • Kiss Csaba: A Császári és Királyi flotta kézirat
  • Sárhidai Gyula: Tengerek szürke farkasai Petit Real Könyvkiadó, 2001
  • www.hszk.bme.hu
  • www.sweb.cz\FeldpostFeldpost
  • http://www.kriegsmarine.at
  • www.kuk-kriegsmarine.at
  • www.stile.conventry.ac.uk/cbs/staff/beech/ahnavy
  • www.naval-histiry.netwww.neuhaus-electronics.at
  • http://www.hera.mni.fh-giessen.de

  •    
    Idézés a honlapján
    Kedvenc
    Nyomtatás
    Küldés levélben

    Utolsó frissítés : 2005. október 01. Szombat 13:44


    Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
     

    Átlagos értékelés

       (0 szavazat)

     

    Megjelenítve 5 a(z) 5 hozzászólásból

    Hozzászólás nyelve: Magyar (5), English (0)

    Írta: olaf () 2005. november 28. Hétfő 20:33

    Írta: olaf 2005. november 28. Hétfő 20:33

    Az oldalán valóban torpedók láthatóak, ezeket a tárolókat azért alakították ki, hogy minél több torpedót tudjon az U14 magával vinni, hiszen hosszú utakra tervezett naszád volt. És bent a szűkös helyen kevés szivar fért el.

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: vidonka () 2005. november 15. Kedd 10:49

    Írta: vidonka 2005. november 15. Kedd 10:49

    Tökéletes munka tényleg nincs. Csak ez... :D

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: Sendrov () 2005. november 14. Hétfő 12:43

    Írta: Sendrov 2005. november 14. Hétfő 12:43

    Szép, korrekt, tartalams, jól illusztrált cikk.Kérdés: Mért vannak az U-14 oldalán rögzítve torpedók? Vagy azok nem azok?

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: olaf () 2005. október 14. Péntek 19:35

    Írta: olaf 2005. október 14. Péntek 19:35

    Na végre valaki! Már azt hittem senki se olvasta el.éh hol marad a kritika? Mer tuti hogy nem tökéletes.

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: derrick () 2005. október 13. Csütörtök 14:47

    Írta: derrick 2005. október 13. Csütörtök 14:47

    Egy apró adalék: Trapp egy ízben azt mondta róla, hogy "a nagyanyám is jobb tengeralattjárót tudna tervezni".

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Megjelenítve 5 a(z) 5 hozzászólásból



    Hozzászólás
    A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
    Belépés vagy regisztráció szükséges.


    mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
    License Creative Commons - Some rights reserved
     
    < Előző   Következő >

    www.hajomakett.hu
    Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett