Főoldal arrow Cikkek arrow A Montana osztályú csatahajók története
A Montana osztályú csatahajók története PDF Nyomtatás E-mail

Sebestyén Gábor, 2006. január 19. Csütörtök 18:31

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 27385    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Modern hajók, történeteik


Bizonyára sokan láttátok a galériában Somogyi Imi épülő makettjét. Az alábbi cikkben az eredeti hajóról szeretnék írni.

 

A történet 1937-ban kezdődik, mikor az amerikai haditengerészet bizonyos értelemben kényszerpályára került. Valamit tenni kellet, mert egyrészt még érvényben voltak az első világháború után kötött szerződések (a washingtoni és londoni flottaegyezmények) , melyek megszabták az építhető hadihajók paramétereit. Ezen szerződések alapján épültek például a North Carolina és South Dakota osztályú csatahajók.

Ugyanakkor Japán és Olaszország éppen egy évvel korábban lépett ki a fent említett szerződésekből és egyre inkább kezdte elkötelezni magát a hitleri Németország mellettMivel a németekre nem vonatkozott ez a két szerződés, így félő volt, hogy a szerződésekben maradó három ország (USA, Nagy-Britannia és Franciaország) alulmarad egy tengerészeti fegyverkezési versenyben a másik hárommal szemben.1937-ben tehát kiegészítették a londoni flottaegyezményt. Ez azt jelentette, hogy csatahajók esetében az eddigi 35.000 tonnás maximális vízkiszorítást és 14-es lövegeket megnövelhették 45.000 tonnára és 16-es lövegekre. A plusz 10.000 tonnával egyébként a csatahajókra jellemző hármas egység (tűzerő/páncélvédelem/sebesség) bármelyikét növelhették, illetve ezek különböző kombinációit is elkészíthették. Az első koncepcióban a sebesség javára döntöttek és ebből született meg az Iowa osztály( a képen az első hajógyári modellek egyike látható).

45.000 tonnás vízkiszorításukkal, 9 db 16 hüvelykes ágyúikkal és 33 csomós sebességükkel az Iowa osztály tagjai igen impozáns hajók voltak. De elsősorban arra készültek, hogy a melléjük osztott kísérőhajókkal együtt nagy sebességű harccsoportokat képezzenek köréjük, illetve kísérőhajóknak szánták őket a később megépítendő Essex osztályú repülőgép-hordozók mellé.

A flotta vezetői azonban szerettek volna egy klasszikus csatahajót, amely még ha lassúbb is, de nagyobb tűzereje van. Ez a koncepció lett végül a Montana osztály. A képen a koncepcióhoz tartozó első rajzok egyike látható. Figyeljük meg, hogy itt még egy sokkal összetettebb, egykéményes felépítményt terveztek, így a hajó inkább a South Dakota osztályhoz lett volna hasonló.

A hajó teljes vízkiszorítása 64.000 tonna lett volna és az addig megszokott 9 helyett 12 darab 16�-es löveggel szerelték fel

Ezt a tervet még többször megváltoztatták (eljutottak például egészen a 82.000 tonnás vízkiszorításig), míg kialakult az osztály végleges formája.

A végső tervekben 5 hajó építése szerepelt, egyenként 70.000 tonna teljes vízkiszorítással, 28 csomós sebességgel és 12 darab 16 hüvelykes ágyúval. Érdekességképp megemlíteném, hogy a Montana osztály egységei lettek volna az egyedüli olyan amerikai hadihajók, melyek túl szélesek lettek volna a Panama csatornán való átkeléshez. Ezért tervbevették új zsilipek építését is. Ebből azonban nem lett semmi. Mint ahogy a Montanák sem épültek meg. Az egységek építését 1941 januárjában kezdték volna el. Nem volt azonban elég ipari kapacitás és mivel ezek a hajók túl nagyok lettek volna a sólyás építéshez, a rendelkezésre állónál több szárazdokk kellett volna. Aztán 1942 elején Roosevelt elnök utasítására újra elhalasztották az építés kezdetét, hogy kapacitást biztosítsanak több repülőgép-hordozó építésére (egy hordozó építése rövidebb ideig tart, mint egy csatahajóé).Végül az 1942-es Csendes-óceáni hadműveletek bebizonyították, hogy a csatahajók kora leáldozott, így 1943-ban az egész projektet törölték.

 

Felhasznált háttéranyag:


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. november 19. Hétfő 20:20


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (4), English (0)

Írta: vidonka () 2006. január 30. Hétfő 15:52

Írta: vidonka 2006. január 30. Hétfő 15:52

Megkaptam !amazed , hálás köszönet.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: vidonka () 2006. január 23. Hétfő 13:07

Írta: vidonka 2006. január 23. Hétfő 13:07

Még a cikk olvasása után megnéztem őket, való igaz, hogy azok sem hosszúak. Díjazom a rövid, érthető szövegeket, mert mint ahogy Kallimakhosz is mondotta volt: Nagy könyv, nagy gonoszság ;) .A cikk egyébként értdekel.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Sebi () 2006. január 20. Péntek 16:18

Írta: Sebi 2006. január 20. Péntek 16:18

Hát ha megnézed a cikk végén a linkeket, akkor láthatod, hogy sokkal többet nemigen lehetett írni róluk. Igazából elnyújthattam volna még az egészet műszaki paraméterekkel, de annak nem láttam értelmét.Van egy leírásom Norman Friedman egyik könyvéből, amit egy barátomtól kaptam. Ha gondolod szívesen elküdöm és abban találhatsz még érdekes dolgokat.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: vidonka () 2006. január 20. Péntek 09:05

Írta: vidonka 2006. január 20. Péntek 09:05

Jó anyag, csak rövid. ~:(

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett