Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Tengeralattjárók arrow San Francisco II építése
San Francisco II építése PDF Nyomtatás E-mail

miket, 2006. február 05. Vasárnap 12:16

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 48040    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Vitorlás hajómakett

Tartalomjegyzék
San Francisco II építése
2.rész
3.rész
Befejezés
2005 ősszén kezdtem bele ennek a szép formájú XVI-ik századi hajó építésébe. Magamról röviden annyit, hogy jó pár éve makettezek, elsősorban versenyekre építek. Kedvenceim a sci-fi makettek.

A vitorlás hajók iránti érdeklődésem gyermekkoromig nyúlik vissza. A Titanic roncs makettem, ami többszörös díjnyertes volt az első komoly hajó makettem.Tavaly előtt szántam rá magam az első fa hajóm megépítésére. Egy barátom kérte az irodájába, együtt választottuk ki katalógusból a készletet, a Pen Duick nevű jachtot. Négy hónap munka után lett kész, sokat tanultam közben. Beneveztem egy makett versenybe, ahol második lett, aztán az irodába került. A San Francisco II makettet ezután vásároltam, mert ez már egyel komolyabb makett, mint a jacht volt. Ez egy 2004-es készlet volt, ami csak 80%-ban egyezik a „sima” San Francisco-val, amit szintén épít egy kolléga ezeken, az oldalakon.

Mivel előző fa hajóm is Artesania Latina volt, ezért az összeállítás menete ismerős volt. A bordák összeállítása nem okozott különösebb gondot, Palma fa expressz ragasztót használtam a ragasztáshoz. A bordák éleit kézzel csiszoltam az íveknek megfelelő vonalúra. A fedélzeteket is ekkor kell bepalánkozni, valamint a függőleges falakat klinker palánkozással borítani.

A test palánkozását a tat tükörrel kell kezdeni, aztán kezdődhet az első nehezebb feladat az oldal palánkok felrakása. A hajótest fedélzeti szint feletti részének oldala egy táblából van, ami a megadja az oldalak sziluettjét. A fedélzet szintjében raktam fel az első palánkot, ami alá sorolva jöttek a többiek. Mivel nem dupla palánkozásról van szó, ezért a felrakott lécek a végleges felületet adják majd, ezért nagy gondot kell fordítani a pontosságra, későbbi gittelésre nincs lehetőség, így napokig tömítettem a réseket, de erről később. Sok megoldást olvastam már a palánkok hajlítására vonatkozóan. Én a száraz, palánk hajlító fogóval történő módszert választottam, ez a jachtnál már bevált. Sajnos az a fogó, amit a készlethez mellékeltek egy vicc, mert a kb. a második palánk hajlításakor eltört a nyele. Igen gyenge, merev műanyagból van. Nem adtam fel, volt egy másik ugyan olyan korábbról, ami nem bírt ki sokkal többet, szinte ugyan ott eltört a nyele! Most, hogy van két gyári, de törött fogóm, csináltam egy fém villanyszerelő fogóból egy megfelelő palánkhajlítót, ami kibírta a teljes műveletet. Én a következő módszert alkalmaztam: a hajó orra szinte teljesen behajlik félkörívben, erre a formára hajlítottam, apró „harapásokkal” a lécet. Amikor az eleje stimmelt, akkor a tat enyhe hajlását is lekövettem a léccel. Függőlegesen kézzel hajlítottam ívesre a léceket. Ekkor egy középső bordához illesztettem ragasztottam és átfúrtam, le sem véve a palánkot rögtön fel szegeltem. Én kalapácsot használtam, nem a szögbenyomót, amit kipróbáltam, de nekem nem jött be. Így haladtam a hajó orra felé, fúrás, egy csepp ragasztó, majd szeg. Mivel a minden ponton két szeg van, ezért jócskán kellett szegecselni, viszont a végére igen stabil hajótestet kaptam. Ahogy közeledtem a gerinc felé, bonyolódott a helyzet, mert itt már kereszteznék egymást a palánkok, tehát szabni kellett őket. A tat gerinc felé eső része sem volt egyszerű a visszahajló forma miatt. Pár napig tartott a test beborítása. A végére olyan volt, mint egy kaktusz, tele kidomborodó szegecs fejekkel és sok helyen lépcsőzetes palánk élekkel, amiket le kellett csiszolni. Az összeállítási könyv, reszelőt és csiszolópapírt javasolt, de én körcsiszoló géppel és durva papírral kezdtem. Ezzel sem volt egyszerű, minden tiszteletem annak, aki mindezt kézzel síkba csiszolja! A lényeg, hogy addig csiszoltam, amíg az élek „összesimultak”és a szegecs fejekből csak egy kis sárgaréz pont maradt, amit majd még festéssel szinte el is tüntetek majd, de ez már a következő rész története lesz.



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. augusztus 21. Kedd 13:57


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 13 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (13), English (0)

Írta: Maszatomy () 2007. augusztus 10. Péntek 15:36

Írta: Maszatomy 2007. augusztus 10. Péntek 15:36

Putyi!A "fedőtábla" :) mint nevezed olyan helyre került ahol zárt volt a fedélzet. Feladata, hogy megakadályozza a tengervíz beáramlását, mondjuk viharban.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Putyi () 2007. augusztus 10. Péntek 09:03

Írta: Putyi 2007. augusztus 10. Péntek 09:03

hajód nekem is nagyon tetszik de attól h ágyú lóg ki egy ágyúablakon mért nincs rajta fedőtábla?:)üdv

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: rolesz () 2007. február 23. Péntek 21:17

Írta: rolesz 2007. február 23. Péntek 21:17

nekem nagyon tetszik ez a hajó :) :) :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2006. majus 09. Kedd 09:52

Írta: wercome 2006. majus 09. Kedd 09:52

Gratulálok a hajódhoz és a helyezésedhez!Csodálattal néztem, hogy milyen gyorsan összeraktad ezt a makettet! Várjuk a következőt!!!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2006. majus 02. Kedd 13:24

Írta: Tyrman 2006. majus 02. Kedd 13:24

"A terebek fémből vannak, ezek is festve lettek, fahatásúra. "Ez mit jelent? Lefestetted barnára, vagy van valami trükköd, amitől fának fog tűnni a fém?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: vidonka () 2006. majus 02. Kedd 12:38

Írta: vidonka 2006. majus 02. Kedd 12:38

Tetszik a sok apró, egyedi megoldásokkal kivitelezett részlet. Látványos szép szolid munka. Gratrulálok, sok sikert a következő munkádhoz.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2006. majus 02. Kedd 09:24

Írta: Imi 2006. majus 02. Kedd 09:24

Gratulálok ehhez a szép hajóhoz! Azért látszik, hogy nem vagy egy "ortodox" hajómodellező! Egy ortodox ugyanis semmit se csinálna fémből, ami fa volt és végképp nem koszolná (antikolná) a hajót. Pedig pont így lesz igazán fantáziadús és kreatív a hajó. Szóval nekem nagyon tetszik, hogy ez nem egy "steril" hajó!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2006. március 27. Hétfő 07:34

Írta: wercome 2006. március 27. Hétfő 07:34

Egyre szebb ez a hajó, különösen ez az antikolás tetszik!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: kadet () 2006. március 16. Csütörtök 06:41

Írta: kadet 2006. március 16. Csütörtök 06:41

Az antikolás, a hajó "használttá" tétele nagyon szép lett! Gratulálok hozzá!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: mephistomi () 2006. március 09. Csütörtök 08:49

Írta: mephistomi 2006. március 09. Csütörtök 08:49

Nagyon tetszik az antikolás! A korlátbabákról és a rácsokról meg nem mondtam volna hogy fémből vannak.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 13 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett