Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Construction arrow Épitödobozos modellek tuningolása 1.rész
Épitödobozos modellek tuningolása 1.rész PDF Print E-mail

By Flamenco, on 2006. September 25. Monday 23:45

Average user rating :    (0 vote)

Views : 31224    

Favoured : None

Published in : Articles, Basics

There are no translations available

Hurrá ! Megjött végre a várva-várt épitödoboz. Elfátyolosodott szemmel kibontjuk a csomagolo papirbol, s csendes megelégedettséggel szemléljük a szép szines képeket a tetején és az oldalán.

- Idenézz anyukán, hát nem csodálatos ?Feleségünk csendes,rezignált mosollyal , csodálkozva áll mögöttünk, valojában nem tudja felfogni, hogy mért jött a férjecskéje egy doboz láttán, - ami amugyis nagyon sokba került ! - ilyen hatalmas extázisba. Akárcsak egy gyerek karácsonykor. De hagyjuk meg neki ezt az örömöt, legalább nem kocsmába meg focimeccsre megy.Aztán remegö kézzel levesszük a tetejét, s idiotikus vigyorral bámuljuk a tartalmát.

Nnannana ! Álljunk csak meg ! Mindjárt elrontom az örömötöket a rosszmáju megjegyzéseimmel !

Miért ? Nem egyszerübb és gyorsabb dobozbol épiteni ? Meg aztán nem kell külön tervrajzot venni, meg anyagot beszerezni.Mindez részben igaz és részben nem.Már emlitettem, hogy nem vagyok  a “ konzerv “ halálos ellensége. De mit is kell(ene) feltétlenül mindenkinek tudnia roluk ?

- Az ár, - ha a tartalmának a valodi értékéhez viszonyitjuk - mindig aránytalanul magas !!!( Majd számoljátok át forintba )Éppen itt van nálam egy uj doboz, a 20 ágyus amerikai korvett Rattlesnake a  Mamolitol. ( Ami egyébként az egyik leggyengébb cég ) A doboz vásárloi ára itt 260 EuroA képen is látszik, hogy mennyire gyengén van épitve.

Nahát akkor folytassuk a csudálkozást tovább, mi is van a dobozban.Egy-vagy több réteges lemez, körüllézerezett bordákkal. Ez már biztos pontos ! Oriási tévedés ! Miért ? Ha a szerkesztö egy bordát hamisan rajzol meg, azt a lézer is csak hamisan vágja ki , akármilyen pontosan is  dolgozik egyébként! Vagy ? Az irogép se felelös a helyesirási hibákért !Az is már egyenesen nevetséges ( vagy tán inkább szomoru ! ), hogy mennyire sporolnak, hogy ne mondjam fösvénykednek a cégek az anyagokkal, az anyagköltséggel.Szinte az összes cég csak 3 rétegü 2-3-4-5 mm-es réteges lemezeket használ a lehetö legolcsobb fábol ! ( föleg nyárfa ) Ezek puhák és könnyen törnek ! Mért nem használnak többrétegü replemezt körtefábol ? A külömbség egy doboznál nem sok, de sok ezer doboznál jelentös lehet, ami persze nem menti fel ezeket a cégeket a felelösség alol, minöségi árut szállitani.A lézeres kivágás se kerül manapság már sokba, az elején a programm egy kicsit drágább, de sok-sok ezres szériánál az egy dobozra esö önköltség minimális. Hozzá jön még, hogy a cégek a réteges lemezeket nem a barkácsboltban veszik mondjuk 20x30 cm-es kicsomagolásban, hanem 2x3 m - es táblákban nagykereskedelmi cégeknél, ami szintén  jelentösen csökkenti anégyzetméterköltséget. S hány m2 kell egy dobozba ?  Pl. a sebeknél 2 db. 60x22 x0,5 cm-es a bordáknak meg a gerinclapnak. Egy m2 ugyebár = 100x100cm = 10000 cm2A két 60x22x2 = 2640 cm2 ; 10000 : 2640 = 3,78 azaz egy m2 -böl majd négy dobozba valo kijön. Egy m2 legolcsobb 5 mm - es lemez a Bauhausban 8 Euro / 4 = 2 Euro ! pro doboz !Meg mondjuk még 2 E a lézer.

Bordák2 mm-es mahagoni50x25 cm = 1250 cm2.

 

Rattlesnake - 4 mm-es , háromrétegü nyár réteges lemez , 70x20 cm = 1400 cm2

( Mennyibe is kerül nálatok pl. a Victory, amt a Viola épitett ? 82000 Ft. ? Ezt nehéz lesz összehozni. )

Lécek - általában itt nem sporolnak, de nincs is miböl. Már ami a mennyiséget illeti. A minöség már más kérdés ! Némelyik 0,5 - 1 mm-es léc ( föleg a nagyon olcso tanganikjábol ) minöségeolyan pocsék, hogy teljesen használhatatlan. Az anyagköltség minimális.  5 E.

Nézzük a rudakat. A minöség külömbözö. De itt is lehetöleg olcso fát használnak, pl. ramin.A vékonyak sokszor már görbék. Anygköltség kb. 2 E.

A rudak elökészitve , ( Ez nem tunningolás ! Cak a normális munka )A régi  könyvek, - s sajnos sok esetben az ujabbak is -  a rudakat puhafábol ( fenyö ) ajánlják késziteni, mert állitolag a keményfák vetemednek ! Ez persze manapság hülyeség, mert a tömegesen készitett keményfa rudakat a megmunkálás elött nagyipari száritoberendezésekbenkiszáritják. ( A nagy hajok rudjai valoban északi fenyökböl készültek, de ezek joval keményebbeka nálunk honos fajtáknál. )

  • A négyzetes léc
  • 8 szögletre gyalulni
  • 16 szögletre gyalulni
  • kerekre csiszolni
  • Sokaknál kedvelt modszer a rudak négyszögletes hasábbol a sarkok legyalulásával késziteni. Soha nem fogok rájönni, hogy mi ebben a rácio, azon kivül, hogy lassu !Egyszer megprobáltam.  Akkor kezdtem csak ideges lenni, amikor a fáradságos gyalulás után a csiszolással valo gömbölyitésnél nemhogy kerek formát nem kaptam, hanem oválisat meg hullámosat. Mérgemben befogtam az esztergába és reszelövel meg csiszolofákkal gömbölyitettem, de igy is el kellet dobni´nem volt megmenthetö. Akkor minek gyalulni ?Én egyszerüen megveszem az 1 m hosszu bükkfa rudakat a Bauhausban ( nem drágák és sok méretben kaphatok )és drehán gömbölyitem, s itt alakitom ki a hosszanti ives kuposságot is.Egyszerüen elképesztö, hogy elavult dolgok hogy a csudába élnek tovább évtizedekig, söt ...!

    - Nem ide tartozik, de azért elmesélem :Pár éve MO-n egyik barátom büszkén mutatta az uj 2000000 Ft.-os uj Toyotáját.Kiprobálom, OK ? Kérdeztem. Elfehéredett, mert ismeri a vezetési stilusomat. De nem menekülhetett. Mire felkapcsoltam az ötösbe, már vért izzadt. - Azonnal állj meg, tönkreteszed az automat !  Én : - ???? -- Még nincs benne csak tizezer és bejáratós !!!Ezelött 40 éve a Moszkvicsok, Warszavák és Skodák idejében kellett az autokat bejáratni, hogya dugattyuk a hengerekkel összekopjanak. De a mai autoknál ? Az elsö 10000 - nél csak arra kell ügyelni, hogy ne huzassuk ki nagyon öket.Más.Tavaly télen hajnali ötkor motorbugásra felébredek. Ez elöfordult már máskor is, de általában ujra elalszom. Várom, hogy elinduljon már az auto, de nem. Csak bug, csak bug ...5-6 perc után megunom, s ha már ugyis fenn vagyok, magamra rántok valamit, és lemegyek.Nanu ! Egy magyar rendszámu vadonásuj Skodánál áll egy pofa.- Jo reggelt. Megmondaná, hogy mért nem indul már el ?- Be kell melegiteni a motrot !Magasságos szalmazsák ! Hol él ez az ember ?  A mai motorokra egyenesen káros, ha télen alapjáratban pötyögtetjük öket hosszu percekig !Ennyit az elavult hülyeségek megmagyarázhatatlan továbbéléséröl.Na, pakoljuk csak tovább a dobozt. Két tekercs vastagabb meg két tekercs vékonyabb cérna.Na hát ez eleve kevés ! S csak naturban. Sokszor  minöség is elég rossz.  Max. 4 ENézzük az aproságokat. Szépen becsomagolva, ez igaz. Két kép jön ide (Aprosagok)

    - Blokkok - néha kicsit szögletesek, de akinek nem tetszik lecsiszolja a sarkokat, amugy egész jok.- Kerek és háromszögü macskafejek - a három furat általában nem arányosan van kifurva , mintha szabadkézzel lenne csinálva, ezek nem ismerik a furosablonokat ? Felmerül bennem a gyanu, lehet hogy szegény családok Afrikában vagy Ázsiában manufakturás modeszerekkel éhbérért reszelgetik öket ?

    Lafetták - tkp. reménytelenek. Eltekintve attol, hogy a dobozlafetták oldalai soha nem voltak párhuzamosak, hanem elöre szükültek, a dobozlafetták csak a 16. - 17.  ritkábban még a 18. szd.- ban voltak használatosak, késöbb soha ! Az összes dobozban mégis ilyent találunk,( még a Victoryéban is ! ) egyszerüen azért, mert igy lehet öket nagy szériában automata faipari marogépeken kimarni. 1 db. kb. 50 Cent

    - Ágyucsövek  - kétféle változatban készülnek- Sárgarézböl automata revolveresztergákon készitve, s aztán patinázva vagy feketitve- Zinnötvözetböl centrifugával öntve, s aztán galvanizálással “ rezesitve “.- Az also fedélzetekhez csak un. fél csöveket adnak. ( Még olcsobb ! )Többnyire használhatók, eltekintve attol, hogy szinte sohasem passzolnak pontosan, de ez abbol adodik, hogy 5 mm -es ugrásokkal készülnek.  Önk. ár kb. 1 db. 50 Cnt - 1 EDe ált. 5-6 cm hossz fölött csak speciális cégeknél kaphatok, drágán. ( 6-8 E pro db. )- Horgonyok - Szinte mindig kevés - ált. 2 db. ( Egy nagy sorhajon ált. SB 2, BB 3 horgony volt láthato a kötélpadokon. ) és ált. alulméretezett ! Zinnböl öntve. - 1 E pro db.- Rácsok - már emlitettem - teljesen reménytelen ( Lásd : “Méretarányok ...“ c. cikk )- Kormánykerék- fémböl - eleve elfogadhatatlan- fábol - elfogadhatoak, habár a méretek itt is mint az ágyuknál.

    Hibás
    Így kell

    - Fémböl készült ágyuablakok, tokok és fedelek.  Festett modelleknél használhatok, csak arra kell ügyelni, hogy a tokok sosem álltak ki a hajooldal sikjábol, ahogy egy- két modellen láthato, a palánkok mindig rátakartak a tokokra !

    - Diszitések, szobrok.Általában ezek kerülnek egy doboz önköltségszámitásánál a legtöbbe. ( Olyan hajoknál, mint pl. a Sovereign of the Seas, vagy Vasa stb. ) Kezdeti legnagyobb kiadás az összes motivum kifaragtatása egy jo faragomüvésszel. De ez a költség is eloszlik a késöbbi dobozokra.Ha belegondolsz, hogy ezek a cégek mindig ugyanazokat a modelleket már több mint 20 éve gyártják ( pl. Rattlesnake - Mamoli - Designer: Luigi Volonté, 1984 ) akkor az alapköltségek már rég amortizálodtak. Marad néhány deka zinn, meg az öntés, az utobbi nagyobb szériában és a modern centrifugális öntéssel alig kerül valamibe. Rattlesnake diszei max. 10 E -  Disz( A képen már festve. )Elöállitásuk öntéssel történik.- Zinnötvözetböl - mint az ágyuknál Az öntés minösége gyakran külömbözö, ezért az egyes darabok keménysége váltakozo.-  Vagy un. fapasztábolA darabokat általában sorjázni kell, itt-ott esetleg javitani.A féldombormüvek, és laposreliefek ált. tul vastagok, a hátuljukrol sokszor 2-3 mm-t is le kell csiszolni.Mindig festeni kell öket, vagy természetes szinre, vagy aranyfestékkel. Már csak azért is mert némely ötvözet eleve rondán néz ki, de a sárgarézre galvanizáltak a fényes sárga felületükkel egyenesen pocsékul néznek ki egy modellen, s az aranynak látszo felületek a valoságban 80 %- ban ( lakkozott )  okker sárgák voltak. De még a csak presztishajoknál alkalmazott igazi aranyfestés is inkább a mai un. óaranyhoz hasonlitott, s nem volt fényes !

    A Sovereigne dobozfedelén láthato kép
    Az aranyozott diszitésekkel - láthato a külömbség ?

    ( Habár én itt egypicit inkább az óarany irányába mentem volna, ez egy kolléga modellje. )De ezeket a témákat, faragás és festés majd máskor részletesebben megtárgyaljuk.- Kormánylapát zsanérok -  részben használhatok -  AproságokNem akarom a legaprobb szöget is felsorolni.Nem szállitottam bizonyitékot az önköltségre, de alighanem valahol csak ! 20-30 % -a lehet az eladási árnak. Bár hozzá kell tenni, hogy a végárbol még lejön 20-30 % forgalmi ado, (( a kapitalista ( demokráciának csufolt ) államok rettentö adóéhesek ! )); De azért nem kell a forgalmazo cégeket sajnálni ! Ha van rá idötök számoljátok össze. ( Na ja , a kartondoboz is kerül még valamibe. )A második részben valoban megtárgyaljuk, hogyan lehet a hibákat elkerülni, javitani, és a modell minöségét s értékét “ tunningolással “ növelni.

    Flamenco

       
    Idézés a honlapján
    Kedvenc
    Nyomtatás
    Küldés levélben

    Last update : 2006. September 25. Monday 23:45


    Users' Comments  RSS feed comment
     

    Average user rating

       (0 vote)

     
    Comment language: Magyar (7), English (0)

    Add your comment
    Only registered users can comment an article. Please login or register.

    No comment posted



    mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
    License Creative Commons - Some rights reserved
     
    < Prev   Next >

    www.hajomakett.hu
    Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett