Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Modern hajók, történeteik arrow Épitödobozos modellek tuningolása 1.rész
Épitödobozos modellek tuningolása 1.rész PDF Nyomtatás E-mail

Flamenco, 2006. szeptember 25. Hétfő 23:45

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 31526    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Alapismeretek


Hurrá ! Megjött végre a várva-várt épitödoboz. Elfátyolosodott szemmel kibontjuk a csomagolo papirbol, s csendes megelégedettséggel szemléljük a szép szines képeket a tetején és az oldalán.

- Idenézz anyukán, hát nem csodálatos ?Feleségünk csendes,rezignált mosollyal , csodálkozva áll mögöttünk, valojában nem tudja felfogni, hogy mért jött a férjecskéje egy doboz láttán, - ami amugyis nagyon sokba került ! - ilyen hatalmas extázisba. Akárcsak egy gyerek karácsonykor. De hagyjuk meg neki ezt az örömöt, legalább nem kocsmába meg focimeccsre megy.Aztán remegö kézzel levesszük a tetejét, s idiotikus vigyorral bámuljuk a tartalmát.

Nnannana ! Álljunk csak meg ! Mindjárt elrontom az örömötöket a rosszmáju megjegyzéseimmel !

Miért ? Nem egyszerübb és gyorsabb dobozbol épiteni ? Meg aztán nem kell külön tervrajzot venni, meg anyagot beszerezni.Mindez részben igaz és részben nem.Már emlitettem, hogy nem vagyok  a “ konzerv “ halálos ellensége. De mit is kell(ene) feltétlenül mindenkinek tudnia roluk ?

- Az ár, - ha a tartalmának a valodi értékéhez viszonyitjuk - mindig aránytalanul magas !!!( Majd számoljátok át forintba )Éppen itt van nálam egy uj doboz, a 20 ágyus amerikai korvett Rattlesnake a  Mamolitol. ( Ami egyébként az egyik leggyengébb cég ) A doboz vásárloi ára itt 260 EuroA képen is látszik, hogy mennyire gyengén van épitve.

Nahát akkor folytassuk a csudálkozást tovább, mi is van a dobozban.Egy-vagy több réteges lemez, körüllézerezett bordákkal. Ez már biztos pontos ! Oriási tévedés ! Miért ? Ha a szerkesztö egy bordát hamisan rajzol meg, azt a lézer is csak hamisan vágja ki , akármilyen pontosan is  dolgozik egyébként! Vagy ? Az irogép se felelös a helyesirási hibákért !Az is már egyenesen nevetséges ( vagy tán inkább szomoru ! ), hogy mennyire sporolnak, hogy ne mondjam fösvénykednek a cégek az anyagokkal, az anyagköltséggel.Szinte az összes cég csak 3 rétegü 2-3-4-5 mm-es réteges lemezeket használ a lehetö legolcsobb fábol ! ( föleg nyárfa ) Ezek puhák és könnyen törnek ! Mért nem használnak többrétegü replemezt körtefábol ? A külömbség egy doboznál nem sok, de sok ezer doboznál jelentös lehet, ami persze nem menti fel ezeket a cégeket a felelösség alol, minöségi árut szállitani.A lézeres kivágás se kerül manapság már sokba, az elején a programm egy kicsit drágább, de sok-sok ezres szériánál az egy dobozra esö önköltség minimális. Hozzá jön még, hogy a cégek a réteges lemezeket nem a barkácsboltban veszik mondjuk 20x30 cm-es kicsomagolásban, hanem 2x3 m - es táblákban nagykereskedelmi cégeknél, ami szintén  jelentösen csökkenti anégyzetméterköltséget. S hány m2 kell egy dobozba ?  Pl. a sebeknél 2 db. 60x22 x0,5 cm-es a bordáknak meg a gerinclapnak. Egy m2 ugyebár = 100x100cm = 10000 cm2A két 60x22x2 = 2640 cm2 ; 10000 : 2640 = 3,78 azaz egy m2 -böl majd négy dobozba valo kijön. Egy m2 legolcsobb 5 mm - es lemez a Bauhausban 8 Euro / 4 = 2 Euro ! pro doboz !Meg mondjuk még 2 E a lézer.

Bordák2 mm-es mahagoni50x25 cm = 1250 cm2.

 

Rattlesnake - 4 mm-es , háromrétegü nyár réteges lemez , 70x20 cm = 1400 cm2

( Mennyibe is kerül nálatok pl. a Victory, amt a Viola épitett ? 82000 Ft. ? Ezt nehéz lesz összehozni. )

Lécek - általában itt nem sporolnak, de nincs is miböl. Már ami a mennyiséget illeti. A minöség már más kérdés ! Némelyik 0,5 - 1 mm-es léc ( föleg a nagyon olcso tanganikjábol ) minöségeolyan pocsék, hogy teljesen használhatatlan. Az anyagköltség minimális.  5 E.

Nézzük a rudakat. A minöség külömbözö. De itt is lehetöleg olcso fát használnak, pl. ramin.A vékonyak sokszor már görbék. Anygköltség kb. 2 E.

A rudak elökészitve , ( Ez nem tunningolás ! Cak a normális munka )A régi  könyvek, - s sajnos sok esetben az ujabbak is -  a rudakat puhafábol ( fenyö ) ajánlják késziteni, mert állitolag a keményfák vetemednek ! Ez persze manapság hülyeség, mert a tömegesen készitett keményfa rudakat a megmunkálás elött nagyipari száritoberendezésekbenkiszáritják. ( A nagy hajok rudjai valoban északi fenyökböl készültek, de ezek joval keményebbeka nálunk honos fajtáknál. )

  • A négyzetes léc
  • 8 szögletre gyalulni
  • 16 szögletre gyalulni
  • kerekre csiszolni
  • Sokaknál kedvelt modszer a rudak négyszögletes hasábbol a sarkok legyalulásával késziteni. Soha nem fogok rájönni, hogy mi ebben a rácio, azon kivül, hogy lassu !Egyszer megprobáltam.  Akkor kezdtem csak ideges lenni, amikor a fáradságos gyalulás után a csiszolással valo gömbölyitésnél nemhogy kerek formát nem kaptam, hanem oválisat meg hullámosat. Mérgemben befogtam az esztergába és reszelövel meg csiszolofákkal gömbölyitettem, de igy is el kellet dobni´nem volt megmenthetö. Akkor minek gyalulni ?Én egyszerüen megveszem az 1 m hosszu bükkfa rudakat a Bauhausban ( nem drágák és sok méretben kaphatok )és drehán gömbölyitem, s itt alakitom ki a hosszanti ives kuposságot is.Egyszerüen elképesztö, hogy elavult dolgok hogy a csudába élnek tovább évtizedekig, söt ...!

    - Nem ide tartozik, de azért elmesélem :Pár éve MO-n egyik barátom büszkén mutatta az uj 2000000 Ft.-os uj Toyotáját.Kiprobálom, OK ? Kérdeztem. Elfehéredett, mert ismeri a vezetési stilusomat. De nem menekülhetett. Mire felkapcsoltam az ötösbe, már vért izzadt. - Azonnal állj meg, tönkreteszed az automat !  Én : - ???? -- Még nincs benne csak tizezer és bejáratós !!!Ezelött 40 éve a Moszkvicsok, Warszavák és Skodák idejében kellett az autokat bejáratni, hogya dugattyuk a hengerekkel összekopjanak. De a mai autoknál ? Az elsö 10000 - nél csak arra kell ügyelni, hogy ne huzassuk ki nagyon öket.Más.Tavaly télen hajnali ötkor motorbugásra felébredek. Ez elöfordult már máskor is, de általában ujra elalszom. Várom, hogy elinduljon már az auto, de nem. Csak bug, csak bug ...5-6 perc után megunom, s ha már ugyis fenn vagyok, magamra rántok valamit, és lemegyek.Nanu ! Egy magyar rendszámu vadonásuj Skodánál áll egy pofa.- Jo reggelt. Megmondaná, hogy mért nem indul már el ?- Be kell melegiteni a motrot !Magasságos szalmazsák ! Hol él ez az ember ?  A mai motorokra egyenesen káros, ha télen alapjáratban pötyögtetjük öket hosszu percekig !Ennyit az elavult hülyeségek megmagyarázhatatlan továbbéléséröl.Na, pakoljuk csak tovább a dobozt. Két tekercs vastagabb meg két tekercs vékonyabb cérna.Na hát ez eleve kevés ! S csak naturban. Sokszor  minöség is elég rossz.  Max. 4 ENézzük az aproságokat. Szépen becsomagolva, ez igaz. Két kép jön ide (Aprosagok)

    - Blokkok - néha kicsit szögletesek, de akinek nem tetszik lecsiszolja a sarkokat, amugy egész jok.- Kerek és háromszögü macskafejek - a három furat általában nem arányosan van kifurva , mintha szabadkézzel lenne csinálva, ezek nem ismerik a furosablonokat ? Felmerül bennem a gyanu, lehet hogy szegény családok Afrikában vagy Ázsiában manufakturás modeszerekkel éhbérért reszelgetik öket ?

    Lafetták - tkp. reménytelenek. Eltekintve attol, hogy a dobozlafetták oldalai soha nem voltak párhuzamosak, hanem elöre szükültek, a dobozlafetták csak a 16. - 17.  ritkábban még a 18. szd.- ban voltak használatosak, késöbb soha ! Az összes dobozban mégis ilyent találunk,( még a Victoryéban is ! ) egyszerüen azért, mert igy lehet öket nagy szériában automata faipari marogépeken kimarni. 1 db. kb. 50 Cent

    - Ágyucsövek  - kétféle változatban készülnek- Sárgarézböl automata revolveresztergákon készitve, s aztán patinázva vagy feketitve- Zinnötvözetböl centrifugával öntve, s aztán galvanizálással “ rezesitve “.- Az also fedélzetekhez csak un. fél csöveket adnak. ( Még olcsobb ! )Többnyire használhatók, eltekintve attol, hogy szinte sohasem passzolnak pontosan, de ez abbol adodik, hogy 5 mm -es ugrásokkal készülnek.  Önk. ár kb. 1 db. 50 Cnt - 1 EDe ált. 5-6 cm hossz fölött csak speciális cégeknél kaphatok, drágán. ( 6-8 E pro db. )- Horgonyok - Szinte mindig kevés - ált. 2 db. ( Egy nagy sorhajon ált. SB 2, BB 3 horgony volt láthato a kötélpadokon. ) és ált. alulméretezett ! Zinnböl öntve. - 1 E pro db.- Rácsok - már emlitettem - teljesen reménytelen ( Lásd : “Méretarányok ...“ c. cikk )- Kormánykerék- fémböl - eleve elfogadhatatlan- fábol - elfogadhatoak, habár a méretek itt is mint az ágyuknál.

    Hibás
    Így kell

    - Fémböl készült ágyuablakok, tokok és fedelek.  Festett modelleknél használhatok, csak arra kell ügyelni, hogy a tokok sosem álltak ki a hajooldal sikjábol, ahogy egy- két modellen láthato, a palánkok mindig rátakartak a tokokra !

    - Diszitések, szobrok.Általában ezek kerülnek egy doboz önköltségszámitásánál a legtöbbe. ( Olyan hajoknál, mint pl. a Sovereign of the Seas, vagy Vasa stb. ) Kezdeti legnagyobb kiadás az összes motivum kifaragtatása egy jo faragomüvésszel. De ez a költség is eloszlik a késöbbi dobozokra.Ha belegondolsz, hogy ezek a cégek mindig ugyanazokat a modelleket már több mint 20 éve gyártják ( pl. Rattlesnake - Mamoli - Designer: Luigi Volonté, 1984 ) akkor az alapköltségek már rég amortizálodtak. Marad néhány deka zinn, meg az öntés, az utobbi nagyobb szériában és a modern centrifugális öntéssel alig kerül valamibe. Rattlesnake diszei max. 10 E -  Disz( A képen már festve. )Elöállitásuk öntéssel történik.- Zinnötvözetböl - mint az ágyuknál Az öntés minösége gyakran külömbözö, ezért az egyes darabok keménysége váltakozo.-  Vagy un. fapasztábolA darabokat általában sorjázni kell, itt-ott esetleg javitani.A féldombormüvek, és laposreliefek ált. tul vastagok, a hátuljukrol sokszor 2-3 mm-t is le kell csiszolni.Mindig festeni kell öket, vagy természetes szinre, vagy aranyfestékkel. Már csak azért is mert némely ötvözet eleve rondán néz ki, de a sárgarézre galvanizáltak a fényes sárga felületükkel egyenesen pocsékul néznek ki egy modellen, s az aranynak látszo felületek a valoságban 80 %- ban ( lakkozott )  okker sárgák voltak. De még a csak presztishajoknál alkalmazott igazi aranyfestés is inkább a mai un. óaranyhoz hasonlitott, s nem volt fényes !

    A Sovereigne dobozfedelén láthato kép
    Az aranyozott diszitésekkel - láthato a külömbség ?

    ( Habár én itt egypicit inkább az óarany irányába mentem volna, ez egy kolléga modellje. )De ezeket a témákat, faragás és festés majd máskor részletesebben megtárgyaljuk.- Kormánylapát zsanérok -  részben használhatok -  AproságokNem akarom a legaprobb szöget is felsorolni.Nem szállitottam bizonyitékot az önköltségre, de alighanem valahol csak ! 20-30 % -a lehet az eladási árnak. Bár hozzá kell tenni, hogy a végárbol még lejön 20-30 % forgalmi ado, (( a kapitalista ( demokráciának csufolt ) államok rettentö adóéhesek ! )); De azért nem kell a forgalmazo cégeket sajnálni ! Ha van rá idötök számoljátok össze. ( Na ja , a kartondoboz is kerül még valamibe. )A második részben valoban megtárgyaljuk, hogyan lehet a hibákat elkerülni, javitani, és a modell minöségét s értékét “ tunningolással “ növelni.

    Flamenco


       
    Idézés a honlapján
    Kedvenc
    Nyomtatás
    Küldés levélben

    Utolsó frissítés : 2006. szeptember 25. Hétfő 23:45


    Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
     

    Átlagos értékelés

       (0 szavazat)

     

    Megjelenítve 7 a(z) 7 hozzászólásból

    Hozzászólás nyelve: Magyar (7), English (0)

    Írta: Blake () 2006. október 10. Kedd 12:25

    Írta: Blake 2006. október 10. Kedd 12:25

    Nagyon jó kis cikk.Sokat tanulhat belőle az ember fia.Ha bár én dobozból nem raktam össze hajót.Hanem egy saját építésű hajón ügyködök.De sok kis fortélyt el lehet lessni.

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: Nemo () 2006. október 02. Hétfő 05:54

    Írta: Nemo 2006. október 02. Hétfő 05:54

    Érsdekes cikk, bár én még nem építettem dobozból fahajót, egyből önerőből épült az első.

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: SkyLooker () 2006. október 01. Vasárnap 18:42

    Írta: SkyLooker 2006. október 01. Vasárnap 18:42

    SzervuszVolt idő, mikor én is így gondolkodtam. Teljesen igazad van abban, hogy anyagköltségben jóval a késztermék ára alatt van.DEVan egy gyár. Ez a gyár úgy gondolja, hogy most gyártani fog valamit. Azt mondja, mérjük fel a piacot mire van igény. A piackutatás azt mondja, hogy A hajó jobban megy az X cégnél mint a B hajó, de a B hajó jobban megy az Y cégnél igaz drágábban tudja előállítani. Azt mondják csinálnak egy B hajót. Tervezők megtervezik, öszerakják, nem jó, megint terveznek, összerakjás és így tovább. alapanyagok beszerzése, könyvelés, normáknak való megfelelés, stb. A gyár meg szeretne hasznot termelni. a munkásokat ki kell fizetni. Tehát már haszonnal adja el a kereskedőnek. Nyugaton egy gyár sem foglalkozik kereskedelemmel. Erre vannak ott a kereskedő cégek. Ezek nagykerek. ők is hasznot szeretnének termelni. Adott ország nagykereskedelme ezt megrendeli a gyártó kereskedőjétől. ő is hasznot szeretne temrleni. A kisker elemegy a nagykerbe és megveszi a hajókat, majd kiteszi a boltjába, ő is szeretne kenyeret adni családjának. Közbe a dobozok raktárakban álltak, ez is költség. Ugye ez csak nekünk logikus, hogy ott van, nem kér enni. De ez egy logisztikában nem így van. Azt az épületet felépítették, stb... A dobozokat szállítják, a sofőrnek is kell ennie, a szállító cég is hasznot szeretne termelni. ezt hívják a szakzsargonban zöldséges kereskedelemnek. Így lesz a 10 forintos termékből 500 forintos eladási ár.ezt ma senki nem tudja megváltoztatni. :(

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: hajómester () 2006. szeptember 30. Szombat 14:42

    Írta: hajómester 2006. szeptember 30. Szombat 14:42

    Soha nem építenék kittből maketett. Marten hidd el, doboz nélkül is lehet fahajót ipiteni. Egyre vígyázz, ha még soha nem építettél hajót a legegyszerübbet válaszd ki. Én pld. Marjai könyvének mellékletéből, 17 éves koromban, a Temzei vitorlást építettem meg először. Tervrajzát megtalálod jelen oldalon a tervrajzok között. Az épitési módszer kiválasztásában szivesen segítek. Aztán jöhetnek a mindig bonyolultabbak. Ha nem járod végig az utat csak kudarc lesz és elmegy a kedved az egésztől. Ha nincs tapastalatod dobozból sem fog menni.

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: Putyi () 2006. szeptember 27. Szerda 15:04

    Írta: Putyi 2006. szeptember 27. Szerda 15:04

    A cikk nagyon tetszik.Kimondja azt h töbszörösét elkérik a kitt valódi árának és ráadásul a minőség is rossz.Egyet értek Vidonkával"tetszik a stílus" "várom a következő részt".

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: Marten () 2006. szeptember 26. Kedd 11:12

    Írta: Marten 2006. szeptember 26. Kedd 11:12

    Igazság szerint,teljesen egyet értek Flamencoval,csak nem dobozból fahajót nem tudok épiteni(semmijet sem),igy marad a "boltos" verzió.Sajnálom,de ez van. :(

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Írta: vidonka () 2006. szeptember 26. Kedd 09:15

    Írta: vidonka 2006. szeptember 26. Kedd 09:15

    Eddig jó! Tetszik a stílus, a cinikus - néhol kissé fikázós - gondolkodásmód.Várom a következő részt. Hajrá!

     

    » Válasz erre a hozzászólásra...

    Megjelenítve 7 a(z) 7 hozzászólásból



    Hozzászólás
    A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
    Belépés vagy regisztráció szükséges.


    mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
    License Creative Commons - Some rights reserved
     
    < Előző   Következő >

    www.hajomakett.hu
    Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett