Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Moderm ships arrow A TITANIC építése
A TITANIC építése PDF Print E-mail

By bádogos, on 2007. January 26. Friday 22:04

Average user rating :    (1 vote)

Views : 79163    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
A TITANIC építése
A külhéj
3. rész
4. rész

Kötélzet

Szerencsémre egy négykéményes gőzhajón nincs annyi és olyan bonyolult kötélzet mint egy klipperen, de így is akadt rajta bőven.Jórészt csak statikus feszítő kötelek, mint pl. a kémények , egyenként 16 db. a két árbocon három szinten négy irányban,Természetesen ezeknek a köteleknek valós feladatot kell betölteniük , mivel a kéményeket és az árbocokat a szerelhetőség érdekében nem rögzítettem más módszerrel csak a kötelek tartják és feszítik a helyükre .Ezért olyan olyan anyagot kellett találnom ami meg is felel a feladatnak , és ez nem más mint az eredetileg is használt acél sodrony.Mindezt természetesen lépték arányos kivitelben.Ezt meg is találtam az 1,5 mm átmérőjű 7 X 7 - es sodratú bowden formájában , aminek a középső vezér szála egyenes és az átmérője is megfelelő , pontosan O,45 mm. A bowden a középső szál kibontása után újra össze lett sodorva , így legalább ötven méter egy kissé hiányos gázbowden boldog tulajdonosa vagyok.A megfelelő méretre vágott kötelek kötéseit természetesen bonthatóan kellet megoldani , így a kötélvégeket ha nem is fukszolva de ahozz hasonlóan kellett kialakítani .Ezt a visszahajlítás után vékony réz huzallal elbandázsoltam és és leforrasztottam , majd lecsiszoltam egy kissé kónuszosan. Az oldható kötést , mint a valódi kötéseknél is teszik seknivel oldottam meg , amit O,4 mm átmérőjű kemény rézhuzalból készítettem el cirka 1OO darabot, a szemes csavarokra azért nem vágtam menetet, A kötélzet felszerelése után szinte élet költözött a hajó fedélzetére, szinte működő képesnek tűnik .A két árboc között kifeszített hosszúhullámú antenna anyaga eredetileg vörösréz sodrony volt, ezt Én a horgászboltban vásárolt O,2O - as un cápa zsinórral oldottam meg. Ezt külön ajánlom mindenki figyelmébe, szuper jó anyag a közepén nagyon vékony perlon szál fut és kívülről drótszövet veszi körül .Hihetelenül erős es nagyon hajlékony, minden gond nélkül csomót lehet rá kötni, vagy akár bandázsolni vele.

 

 

Korlátok

Valamikor a tavasszal említettem , hogy a korlátok a korlátaimat jelentik és itt igénybe kell vennem a manufakturális módszereimen túl az NC technológiát.Örömmel mondhatom , sikerült, megvan , elkészültek a korlátoszlopok, nem kevésre volt szükségem , cca: 7OO db.- ra. Kétféle kivitelben , van három soros és van ötsoros. A méretei : 12 mm magas , az átmérő O,6 mm , a furatok O,5 mm, a talpak és a gömbök átmérője 1 mm.Maga a korlátok felszerelése igazán nagy gondot nem okozott. Ha valamikor fűztetek gyöngyöt akkor sejtitek , hogy mit jelentett a korlátoszlopok felfűzése a három vagy az öt futó szálra ami egyszerre párhuzamosan történt, közel egy méteres hosszban, egymás után 7O darabot, 12 mm - es távolságra.Igazán sziszifuszi munka volt.Ezután a fedélzet lemezben kellett az oszlopok helyét kifúrni O,6 mm -es fúróval,fogyasztottam is rendesen, Ezután csak a beillesztett oszlopokat kellett alulról beforrasztani a fedélzetlemezbe. Az oszlopokon az átvezetéseket nem forrasztottam le csak az esetleges fordulóknál, sarkokban vagy a lépcsők felé való be és lefordulásnál. Ezért látszik a képeken , hogy itt ott egy kicsit dülöngél az oszlop , de ezek beállíthatóak függőlegesre. Amennyire féltem ettől a feladattól olyan könnyen és gyorsan túl lettem rajta , mindössze egy hét alatt elkészültem vele.

 

 

Soronkövetkező feladat

Az építés kezdetekkor elkövettem azt a nagy hibát , hogy nem fordítottam elegendő időt a megfelelő dokumentációk , rajzok beszerzésére.Így a rendelkezésemre álló meglehetősen egyszerű rajz alapján kezdtem az építést . Nem volt a külhély lemezkiosztásáról semmi információm, ezért egy átlagos lemez tábla méretben szabtam le a palánk lemezeket és azzal borítottam a külhélyt. Most viszont ha a gépezet beindul , özönlenek a részletesebbnél részletesebb rajzok. Úgy döntöttem , újra palánkolom a hajót a mellékelt lemezkiosztási rajz szerint. Ha már ez hiteles akkor megpróbálom az eredeti szegecselés utánzását is. Próbaképpen készítettem egy un. rádlizó szerszámot és egy két próbafelületet is készítetten .Az új lemezborítás O,2 mm vastag hidegen hengerelt sárgaréz lemez , mindössze 1,2 kg - os súlynövekedést okoz, ami nem okoz nagy gondot.Természetesen számolok az időszükséglettel is , ami nem kevés , minimum 4 -5 hónap, de van még idő 2O12 . áprilisáig.

 

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2009. January 06. Tuesday 00:37


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (44), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett