bádogos,
2007. január 26. Péntek 22:04
|
Átlagos értékelés : (1 szavazat) |
Megtekintések száma : 79895 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Építés alatt |
3 / 4 oldal Orr fedélzetMint említettem a fedélzetek ,így a mélyített orr fedélzet is szerelhetően készült el ,itt nem sok dolog akadt: 2 db daru gépház, 2 db raktár nyillás , amit nyitható fedéllel készítettem el . A későbbiekben ezek funkciója a tápvíz és folyékony üzemanyag ( gáz) betöltő nyillások lesznek. A négy darab kikötő bak közepén próbáltam a rögzítő csavarokat elrejteni, több kevesebb sikerrel. Ezenkívül csak két darab kötél csörlőt és pár kiszellőző csonkot kellett készíteni. Az emelt orr fedélzet már több munkát adott. Még a bordázat összeállításánál kialakítottam a horgony kivető csöveket és az orrcsörlő kivezetését is .A méretre vágott és beillesztett fedélzetlemezt itt is a kikötő bakok közepén elhelyezett M2-es csavarokkal rögzítettem, ami imbuszfejű csavar és a fejének a vastagságát vissza csökkenthetem O,5 mm-ig , így talán kevésbé feltűnő. A kikötő csörlők , bakok,elkészítése minimális esztergályozási munkát kívánt. Nem kevés időt igényelt viszont a kötél terelő görgőket kívülről határoló kötél irányvezetők elkészítésé, lehet , hogy jobban jártam volna ha kialakítok valamilyen fém öntő kapacitást. Így maradt a reszelés, csiszolás, forrasztás tömkelege. A három darab horgony is így manufakturálisan készült el több darabból kivágva és összeforrasztva ,szükség szerint illesztő csapokat használtam. A horgonycsörlő végleges elkészítése még várat magára , mivel az igazi horgonyláncra még csak ígéretem van egy ötvös műhelytől. Az árboc elkészítésé szintén az esztergapadra hárult, különböző méretű: 12mm 2mm csövek egymásba csúsztatásával és az átmenetek külső és belső méretre esztergálásával, így végig cső maradt.Nem feledkeztem meg az árbockosárig vezető belső feljáró létráról sem , ami a fedélközből indul. Természetesen mindjárt két darabot készítetten az árbocból, mert hátul is van egy. Az árboc tövénél levő kötélcsörlő szintén több példányban készült mivel máshol is szükség volt rájuk, kisebb nagyobb különbségekkel. Míg a máshol levő 6 db páros kötélcsörlőn villamos motor adta a hajtást,itt egy a fedélközben elhelyezett gép egy tengely rendszert hajtott amiről mechanikus tengelykapcsolóval indították az éppen szükséges csörlőt. Mivel a tartalék horgony nem volt egy pehelysullyú darab , ezért én is elkészítettem a szükséges darut, de ami rejtély maradt , hogy ha akármennyi áttételt is használtak a csigasoron keresztül akkor is csak kézi erővel működtették, mivel annak közelében sem tudtak gépi hajtást alkalmazni. Adós maradok a korlátok elkészítésével, mivel az csak a tervezésnél tart. Közel 7OO db korlát oszlop vár még rám, különböző méretben,nagy valószínűséggel itt már NC technológiára szorulok. Tat fedélzetA hajótörzs kialakításánál szintén egy űrszelvényben szabadon hagytam a belsejét a későbbi egységek szerelése végett, mint pl kormánymű, hajócsavar tengely alagút stb. Most is a mélyített fedélzet kialakításával kezdtem,itt egy kicsit több funkciót betöltő hellyel találkoztam .Itt közlekedtek a " C " fedélzet felől a fedélközi utasok a séta fedélzetre , ami a tat fedélzet volt és a nekik szánt szalonba ,ami a tat fedélzet alatt volt. Megjegyzem , hogy a négyszer annyi fedélközi utasnak, tizedannyi szabad területe volt mint a luxus I. és II. osztálynak. A fedélzet egy része benyullik a tat fedélzet alá, ezért a válaszfalakat, ajtókat ezen a lemezen alakítottam ki, a daru gépházakkal és a raktár nyillásokkal együtt. A fedélzet rögzítése szintén a kikötő bakok adta lehetőség szerint történt. A tatfedélzet szintén mozgalmas terület az ott elhelyezkedő két db daruval, a különböző belső helységek szellőzését biztosító szellőző kürtővel. Az orr fedélzethez hasonlóan itt is a szükség szerinti kikötő bak és kötél terelő görgő került a fedélzetre, a négy darab nagy kikötő csörlővel együtt. A korábban említett ötven egynéhány szellőzőventillátorból jutott a tatfedélzet alatti benyillókba is három három darab. A jelenlegi állapot szerint még üresen áll az un. hideg híd , ahol helyet kap majd a kormány, géptelegráf, és a kompassz is . Mint az orr fedélzeten itt is várat magára a korlát elkészítése. Darugépház, darutestSajnos az építés közben nem készítettem részletes felvételt, de értelemszerűen vékony O,3 mm-es lemezből alakítottam ki a darutest elemeit a forgó váz köré ami egyben a talpcsapágy szerepét is betölti. Az elektromos tokozatok, illesztő csapok segítségével lett a helyére pozícionálva és forrasztva .A szükséges nyolc darab daru sorozatban készült egyszerre, majd egy hónapot elmolyoltam velük. Mentségemre szóljon, hogy egy darab cca: 85 db alkatrészből áll. A darugém Egy ilyen egyszerűnek tűnő alkatrész mint a gémszerkezet elkészítésének a technológiai sorrendjét szeretném bemutatni . A csónakok A csónakok elkészítése előtt sokat gondolkodtam milyen anyagot használjak, tudom hogy fából készültek, de kis méretük miatt nem biztos, hogy tartani tudtam volna az anyagvastagságok modelarányos méreteit.A valóságban sajnos nagyon kevés volt a mentőcsónak, de elkészíteni a 16. db egyforma makettet az nem volt kevés, de nem riadtam vissza, belevágtam azaz kivágtam , a gerincet O,5 mm es rézlemezből a 16 X 9 bordát O,3 mm es lemezből a padlódeszkázatot O,2 x 2 mm es csíkokból állítottam össze, az ülőpadozatot szintén O,5 mm es lemezből vágtam ki. Mindent illesztő résekkel , csapolással láttam el . Majd összeforrasztottam a bordaszerkezeteket és a palánkozás következett. Ennek anyagául a hidegen húzott O,5 mm átmérőjű réz huzalt választottam , ami elég merev volt , de még elég rugalmas is ahhoz , hogy kellő átmenetet biztosítson a bordák között.A gerinc mellett kezdtem az egymás mellé és a bordákra fektettet huzalok forrasztását, persze nem egyesével hanem 3 4 darabot egyszerre, a két oldalon felváltva haladtam. Elérve a csónak fedélzeti síkját , hagytam túl lógni , élben végig forrasztottam , majd a végén egyszerűen végigvágtam.A kiforrasztott csónaktest nem nyújtott egy szép látványt, nincs is erről az állapotról fotó, de , miután kb a huzal átmérőjéig vissza csiszoltam elfogadható lett.Ezután egy vékony lemez csíkkal megemeltem az oldal magasságot , ezt egy vékony huzallal leperemeztem.Ezután már csak a kapaszkodó kötél gyűrűit kellet helyre tenni illetve az evező villa tartókat.Ez az alig 1O cm es és kb 2 2,5 dkg os darab cirka 13O alkatrészből rakodott össze.A türelmemet mégsem ez tette próbára igazán , minden csónakhoz tartozik négy darab 6 os csigasor, a leeresztő csigák. Ez 64 darab blokkot jelent cca: 2 mm átmérővel, már kész van de még makró módban sem tudtam igazán jól lefotózni
|
|
|
Írta: hajómester () 2010. június 16. Szerda 17:16