Főoldal arrow Cikkek arrow Irodalom arrow Nagyvilág arrow A TITANIC építése
A TITANIC építése PDF Nyomtatás E-mail

bádogos, 2007. január 26. Péntek 22:04

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 79833    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
A TITANIC építése
A külhéj
3. rész
4. rész
Egy rézből készült méretes makettet? vagy modellt? mutatunk be ebben a cikkben.

Az épités kezdetekor a szándékom szerint gőzgéppel müködő, rádiótávvezérlésű modellben gondolkodtam, ami esetleg 2O12. áprilisában meg is érkezik a New York-i kikötőbe. Gyanitom, hogy legalább századmagával, nagy a készülődés az évfordulóra. A modell vagy makett kérdést esetleg megvitathatnánk a fórumon?

Ö évvel ezelőtt, mint kezdő nyugdíjjas, gondoltam egy nagyot és valami hasznos elfoglaltságot keresve, modellépitésbe fogtam. A mult évszázad hatvanas éveinek elején , mint úttörő, repülő modellező szakkörben szerzett tapasztalataim igen megkoptak ugyan , de talán az a negyven év ipari gyakorlat segit valamit, amit az egykor volt GANZ HAJóGYáR - ban szereztem. Ha nem is mint hajóépitő, képzettségem szerint elektrikus volnék, de azért láttam hajót épiteni ,testközelből is. Ezek után , nem csodálkoztok azon , hogy vashajót akartam épiteni, ha nem is vasból de valami hasonló anyagbol. Igy választottam az épités anyagául a hidegen hengerelt félkemény rézlemezt, ebből , kezdetnek O,6 mm vastagságban hat négyzetmétert.. Természetesen ezenkivül szükség volt kisebb mennyiségben más méretekben is , lemezre, rúd anyagra , csőre, huzalra stb. a méreteket tekintve a O,2 mm - től a 7O mm - ig bezárólag, az utóbbi a kéményhez szükséges cső átmérője. Ezidáig , most szerkezetkész állapotban 42 kg a felhasznált hasznos anyag. A szinesfémkereskedők jártak a legjobban , mert a hozzájuk visszakerült hulladék súlya ennek a duplája volt, lemez hulladék, esztergálási forgács formájában. Mindez a dobozból való épitésnél nem ilyen arányú. Hogy érdemes volt e azt döntsétek el, mert ez lesz belőle. Ime:

Hogy idáig, hogyan készült el hajó az alábbi képeken és a továbbiakban a cikk folytatásaiban mutatom be a képek után egy kis magyarázattal.

sm_titanic_1_061.jpg sm_titanic_1_062.jpg sm_titanic_1_063.jpg sm_titanic_1_064.jpg
sm_titanic_1_065.jpg sm_titanic_1_066.jpg sm_titanic_1_067.jpg sm_titanic_1_068.jpg
sm_titanic_1_069.jpg sm_titanic_1_070.jpg sm_titanic_1_071.jpg sm_titanic_1_072.jpg
sm_titanic_1_073.jpg sm_titanic_1_074.jpg sm_titanic_1_075.jpg sm_titanic_1_076.jpg
sm_titanic_1_077.jpg sm_titanic_1_078.jpg sm_titanic_1_079.jpg sm_titanic_1_080.jpg
sm_titanic_1_081.jpg sm_titanic_1_082.jpg sm_titanic_1_083.jpg sm_titanic_1_084.jpg
sm_titanic_1_085.jpg sm_titanic_1_086.jpg sm_titanic_1_087.jpg sm_titanic_1_088.jpg
sm_titanic_1_089.jpg sm_titanic_1_090.jpg sm_titanic_1_091.jpg sm_titanic_1_092.jpg
sm_titanic_1_093.jpg sm_titanic_1_094.jpg sm_titanic_1_095.jpg sm_titanic_1_116.jpg
sm_titanic_1_117.jpg sm_titanic_1_118.jpg sm_titanic_1_119.jpg sm_titanic_1_120.jpg
sm_titanic_1_121.jpg sm_titanic_1_122.jpg sm_titanic_1_123.jpg sm_titanic_1_124.jpg
sm_titanic_1_125.jpg sm_titanic_1_126.jpg sm_titanic_1_127.jpg sm_titanic_1_128.jpg
sm_titanic_1_129.jpg sm_titanic_1_130.jpg sm_titanic_1_141.jpg sm_titanic_1_142.jpg
sm_titanic_1_143.jpg sm_titanic_1_144.jpg sm_titanic_1_145.jpg sm_titanic_1_146.jpg
sm_titanic_1_147.jpg sm_titanic_1_148.jpg sm_titanic_1_149.jpg sm_titanic_1_150.jpg
sm_titanic_1_151.jpg sm_titanic_1_152.jpg sm_titanic_1_153.jpg sm_titanic_1_154.jpg
sm_titanic_1_155.jpg sm_titanic_1_161.jpg sm_titanic_1_162.jpg sm_titanic_1_163.jpg
sm_titanic_1_164.jpg sm_titanic_1_165.jpg sm_titanic_1_166.jpg sm_titanic_1_167.jpg
sm_titanic_1_168.jpg sm_titanic_1_169.jpg sm_titanic_1_170.jpg sm_titanic_1_171.jpg
sm_titanic_1_172.jpg sm_titanic_1_173.jpg sm_titanic_1_174.jpg sm_titanic_1_175.jpg
sm_titanic_1_211.jpg sm_titanic_1_212.jpg sm_titanic_1_213.jpg sm_titanic_1_214.jpg
sm_titanic_1_215.jpg sm_titanic_1_216.jpg sm_titanic_1_217.jpg sm_titanic_1_218.jpg
sm_titanic_1_219.jpg sm_titanic_1_220.jpg sm_titanic_1_221.jpg sm_titanic_1_222.jpg
sm_titanic_1_223.jpg sm_titanic_1_224.jpg sm_titanic_1_225.jpg sm_titanic_1_226.jpg
sm_titanic_1_227.jpg sm_titanic_1_228.jpg sm_titanic_1_229.jpg sm_titanic_1_230.jpg
sm_titanic_1_251.jpg sm_titanic_1_252.jpg sm_titanic_1_253.jpg sm_titanic_1_254.jpg
sm_titanic_1_256.jpg sm_titanic_1_257.jpg sm_titanic_1_258.jpg sm_titanic_1_259.jpg
sm_titanic_1_261.jpg sm_titanic_1_262.jpg sm_titanic_1_263.jpg sm_titanic_1_264.jpg
sm_titanic_1_266.jpg sm_titanic_1_267.jpg sm_titanic_1_268.jpg sm_titanic_1_269.jpg
sm_titanic_rajzok_01.jpg sm_titanic_rajzok_02.jpg sm_titanic_rajzok_03.jpg sm_titanic_rajzok_04.jpg
sm_titanic_rajzok_05.jpg sm_titanic_rajzok_06.jpg sm_titanic_rajzok_07.jpg sm_titanic_rajzok_08.jpg

Természetesen a munkát a rajzasztalnál kezdtem, nagy segitségemre volt Tom McCluskie TITANIC IM DETAIL cimű könyve mely tartalmazta a szükséges rajzokat és nem kevés eredeti fotót a hajóról. Mivel csak az elméleti borda metszetek csak vonalas rajz formájában voltak meg , meg kellet rajzolnom az 56 db haránt bordát és a 27 db hoszbordát is, ami nem kevés , közel 7O métert tett ki.Nemcsak a papiron rajzoltam , hanem mindjárt az elején elkészitettem a leendő sólyát is . Vásároltam egy 9 fokos aluminium létrát , cca: 3 m-es, beleszabtam egy fehér laminált bútorlapot , és mint a rajzpadláson szokás lerajzoltam a hajó teljes bordakiosztását , piros alkoholos filctollal. Az emlitett 6 négyzetméter O,6mm -es lemezt letapétáztam 1O cm széles Thésa öntapadós szalaggal és indigópapir segitségével rámásoltam a haránt bordákat és a hoszbordákat, ügyelve a minél gazdaságosabb szabástervre. (Ezekről a munkafolyamatokról sajnos nem készitettem fotókat.) Most már elkezdhettem az érdemi munkát, daraboltam , vágtam napokon át, termeltem a hulladékot is rendesen.A haránt bordák belső üregeinek a kivágásához alkottam egy a giotinhoz hasonló lemezollót, amivel furattól furatig tudtam vágni, ha kellett ivesen is .A hoszbordákat , mivel azok jó 2,5 méter hosszúak , három darabból készitettem el. Minden bordán , még a merevitések elkészitése előtt , O,6mm -es sikmarótárcsával bevágtam a borda illesztések helyét , igy forasztás nélkül, mint a legót össze lehetett állitani .A hajó közepe táján minden gond nélkül, az orr és a tatt  csak konduktor segitségével.Az igazi hajókat is igy épitik.  Mivel az összeállitás helyel közel sikeresnek volt mondható kezdődhetet a forrasztás.A gerinc mentén a közepétől előre és hátra majd kielé jobra ill balra arányosan haladva. Ügyelve a pontosságra, ebben nagy segitség volt a solyán az előre kirajzolt bordázat és a külső támaszként alkalmazott konduktoron a szintén kirajzolt metszéspontok sokasága.Gyakran használt szerszám lett a vizmérték és a derékszőg, a forasztó pákárol nem is beszélve.Itt elmondom , ami a későbiekben is beigazolódott egy páka nem páka.Volt olyan pillanat amikor egyszerre két pákával forasztottam, adódott olyan helyzet amikor a villamos páka melett gáz forasztó pisztolyt hivtam segitségül.Mint például a gerinc és a tengely alagutak forasztása ahol az anyagvastagság ezt megkivánta.A három tengelykilépő párhuzamosságát és egy sikban tartását egy kalodával biztositottam amit a forasztás ideje alatt végig fent hagytam.Természetesen a vizszintesen elhelyezkedő és lerögzitett bordaszerkezet nem minden pontja volt elérhető a kellő mértékben , ezért a végső kiforasztáshoz lekerült a solyárol.Igy könnyen mozgathatóvá és forgathatóvá vált, mindössze 15 kg volt a picike. A puding próbája , ha megeszik, a hajó próbája a vizrebocsájtás. Tuduom ez az állapot nem indokolta , de kiváncsi voltam a szerkezet szilárdságára. Ezért egy korai vizrebocsájtást is megkockáztattam,egy nagy méretű 3 X 3 méteres vastag neylon fóliába csavartam a testet, a végeit felhajtottam , a belsejét megpakoltam 5O kg beton kockával és az unokámtol kölcsönvett 2X2 méteres medencében vizre bocsájtottam. Mint ahogy látjátok , nem sülyedt el, sőt a a hoszlengési próbát is kiálta, ugyanis tisztességesen megrángattam a félméteres vizben.Ha a modelarányos méreteket számitom minimum 3O- 4O méteres hullámokat és annak dinamikai hatásait viselte el, pedig egy igazi hajó jórészt a külhélynak köszönheti a szilárdságát, ez most még csak egy neylon zacskó volt.



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. január 06. Kedd 00:37


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 44 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (44), English (0)

Írta: hajómester () 2010. június 16. Szerda 17:16

Írta: hajómester 2010. június 16. Szerda 17:16

Én csak arra lennék kíváncsi, hogy az építő mikor, milyen állapotában gondolja befejezettnek a hajót. 
A sok sárgaréz tényleg nagyon látványos, de ha ilyen sárgaréz látványban marad, akkor inkább csak a bádogos szakma remeke lesz, mint a hajómakett építésé. 
Én legalább is így gondolom.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bszögi () 2010. június 01. Kedd 19:59

Írta: bszögi 2010. június 01. Kedd 19:59

szia!Én is csak ámulni tudok azon hogy rézből összehoztál egy ilyen fantasztikus hajót.Miután láttam a cikket,eldöntöttem hogy én is megépitem a Titanicot,de várok hogy az időjárás javuljon mert az udvaron épitem mert a szobámban nincs elég hely.További szerencsét kivánok a hajó épitéséhez!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bádogos () 2009. augusztus 01. Szombat 10:28

Írta: bádogos 2009. augusztus 01. Szombat 10:28

Azt hiszem itt az ideje, hogy tisztázzam a félreértéseket a Titanic külső lemezelését illetően. 
Veszett Róka Barátunk megijedt, hogy le lett glettelve, majd festve a külhély. A valóság az, hogy az eredeti , vörösréz lemez boritás kapott egy vékony kétkomponensű műgyanta réteget, majd egy vékony üvegszövet réteget és ismét egy mügyanta réteget , ez meg is lett egy kicsit csiszolva 1 OOO.- es vizes papirral. Elméletileg a hajótest most alkalmas egy negativ sablon levételére, ami lehetővé teszi, hogy a késöbbiekben , tetszés szerint klonozni lehessen, természetesen ha igény van rá és valaki ekkora hajót akar épiteni, csak a hajótest elkészitése okoz gondot., de a továbbiakat meg tudja épiteni. 
A másik kérdés , hogy miért lóg rajta minden kötélzet, a forma készités miatt a hajó szét volt szedve darabokra , mivel a testet forgatni kelett a technológiának megfelelően. De mivel volt ez a kiállitás a Debrecen " EX KASSA" hajón , kedves barátaim megzsaroltak, ha nem viszem el a Titanicot , akkor ők sem hozzák el a hajóikat. Igy az utolsó pillanatban össze lett ideiglenesen lapátolva szegény hajó, ezért volt ez a legatyásodott állapot. 
Természetesen a külhély vissza lesz állitva az eredeti lemezelésnek megfelelően , csak most nem vörösréz lemezekkel, hanem mint általában a teljes felület, ez is sárgaréz lesz..Most az eredeti lemezkiosztás szerint , a teljes szegecselés imitálásával, az ablakokkal,azokat beüvegezve,stb.. Az igazság az , hogy az elmult egy - másfél évben egy kicsit hanyagoltam a hajó épitését, sok más , de igen hasznos feladat miatt,( TIT Hajózástörténeti Klub tengernyi kiállitása, rendezvénye) de most már igazán rá kell hajtanom , mert közeleg a centenárium ,2O12.-ben.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. január 24. Csütörtök 18:38

Írta: allermat 2008. január 24. Csütörtök 18:38

Bádogos! 
 
Láttam a művedet a Millenárison a minap. Szinte szóhoz sem jutottam, fantasztikus! A képek is rengeteget mutatnak, de élőben az igazi. Minden elismerésem, csak így tovább! 
 
Máté

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 4 válasz megjelenítése

Írta: bádogos () 2007. október 28. Vasárnap 08:29

Írta: bádogos 2007. október 28. Vasárnap 08:29

Kedves Anna 
Örülök , hogy ennyire elnyerte a tetszését az általam készitett Titanic model. Nem látom akadályát a személyes találkozásnak sem ,igaz , jelenleg nincs ithon a model , mivel november 26. - ig a Millenárison van kiállitva.Azt követően nov. 3O.- dec. 9 . között a Stefánia palotában a Horváth Ödön emlék kiállitáson lessz .Ezután kerül vissza az épités helyszinére ami egy garázsméretű mühely , családi házban.Ha regisztrált tag , a tagok listájábana bemutatkozásomban talál személyes contaktra is lehetőséget, E mail cimem : bicskei255@t-online.hu üdvözlettel Bicskei János

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Anna () 2007. október 27. Szombat 11:44

Írta: Anna 2007. október 27. Szombat 11:44

Szeretném látni azt az embert -legalább a fotóját-, aki ezt a csodálatos alkotást elkészítette. őszinte elismerésem! 
Kevesen vállalnak fel és teljesítenek ekkora munkát. Az is érdekelne, hogy hol készült? Családi házban? 
 
Tisztelettel Anna

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Mészy () 2007. szeptember 27. Csütörtök 15:15

Írta: Mészy 2007. szeptember 27. Csütörtök 15:15

Én a Zebegényi hajós múzeumban jártam és hihetetlen szép hajó modelleket láttam ránéztem a Titanic-ra és a nő akinek az apja hajómodelleket készített megemlítette őnt hogy megcsinálja a Titanicot de azt hogy az egészet rézből csinálja ez tényleg mestermunka a pici részletek fenomenális és sok sikert a 2012 és New-Yorki úthoz és tényleg gratula erre már nincs szó hogy valaki megépítse az "álmok" hajóját ez igazán szép gondolat!!!!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bádogos () 2007. július 24. Kedd 15:10

Írta: bádogos 2007. július 24. Kedd 15:10

Elsősorban a leendő titanic épitőknek szánom , mint pl. attoss, de mindenki másnak is akit érdekel ez a hajó, az alábbi web oldalakat www.titanic-plan.com www.titanicinbelfast.com www.titanic-model.com sok hasznos információ, rengeteg rajz és még több fotó található. Hasznos időtöltés ebben a nyári kánikulában a hüvős szobábol. üdv mindenkinek bádogos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: shadowrunner () 2007. június 12. Kedd 10:27

Írta: shadowrunner 2007. június 12. Kedd 10:27

Hali!Ez eszméletlenül brutális.A legmélyebb elismerésem. Én sosem fogok ilyet építeni &| .Üdv: shadowrunner

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lacka1 () 2007. június 09. Szombat 17:19

Írta: lacka1 2007. június 09. Szombat 17:19

Régen jártam ezen az oldalon, és csak ámulok azon , hogy milyen nagy előrehaladás történt amit a hajóval műveltél.Minden elismerésem a Tied.Nem sok ember van az országban aki erre képes lenne. Gratulálok még egyszer ehhez az emberfeletti teljesitményhez.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 44 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett