Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Tools arrow A TITANIC építése
A TITANIC építése PDF Print E-mail

By bádogos, on 2007. January 26. Friday 22:04

Average user rating :    (1 vote)

Views : 79230    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
A TITANIC építése
A külhéj
3. rész
4. rész
There are no translations available

Egy rézből készült méretes makettet? vagy modellt? mutatunk be ebben a cikkben.

Az épités kezdetekor a szándékom szerint gőzgéppel müködő, rádiótávvezérlésű modellben gondolkodtam, ami esetleg 2O12. áprilisában meg is érkezik a New York-i kikötőbe. Gyanitom, hogy legalább századmagával, nagy a készülődés az évfordulóra. A modell vagy makett kérdést esetleg megvitathatnánk a fórumon?

Ö évvel ezelőtt, mint kezdő nyugdíjjas, gondoltam egy nagyot és valami hasznos elfoglaltságot keresve, modellépitésbe fogtam. A mult évszázad hatvanas éveinek elején , mint úttörő, repülő modellező szakkörben szerzett tapasztalataim igen megkoptak ugyan , de talán az a negyven év ipari gyakorlat segit valamit, amit az egykor volt GANZ HAJóGYáR - ban szereztem. Ha nem is mint hajóépitő, képzettségem szerint elektrikus volnék, de azért láttam hajót épiteni ,testközelből is. Ezek után , nem csodálkoztok azon , hogy vashajót akartam épiteni, ha nem is vasból de valami hasonló anyagbol. Igy választottam az épités anyagául a hidegen hengerelt félkemény rézlemezt, ebből , kezdetnek O,6 mm vastagságban hat négyzetmétert.. Természetesen ezenkivül szükség volt kisebb mennyiségben más méretekben is , lemezre, rúd anyagra , csőre, huzalra stb. a méreteket tekintve a O,2 mm - től a 7O mm - ig bezárólag, az utóbbi a kéményhez szükséges cső átmérője. Ezidáig , most szerkezetkész állapotban 42 kg a felhasznált hasznos anyag. A szinesfémkereskedők jártak a legjobban , mert a hozzájuk visszakerült hulladék súlya ennek a duplája volt, lemez hulladék, esztergálási forgács formájában. Mindez a dobozból való épitésnél nem ilyen arányú. Hogy érdemes volt e azt döntsétek el, mert ez lesz belőle. Ime:

Hogy idáig, hogyan készült el hajó az alábbi képeken és a továbbiakban a cikk folytatásaiban mutatom be a képek után egy kis magyarázattal.

sm_titanic_1_061.jpg sm_titanic_1_062.jpg sm_titanic_1_063.jpg sm_titanic_1_064.jpg
sm_titanic_1_065.jpg sm_titanic_1_066.jpg sm_titanic_1_067.jpg sm_titanic_1_068.jpg
sm_titanic_1_069.jpg sm_titanic_1_070.jpg sm_titanic_1_071.jpg sm_titanic_1_072.jpg
sm_titanic_1_073.jpg sm_titanic_1_074.jpg sm_titanic_1_075.jpg sm_titanic_1_076.jpg
sm_titanic_1_077.jpg sm_titanic_1_078.jpg sm_titanic_1_079.jpg sm_titanic_1_080.jpg
sm_titanic_1_081.jpg sm_titanic_1_082.jpg sm_titanic_1_083.jpg sm_titanic_1_084.jpg
sm_titanic_1_085.jpg sm_titanic_1_086.jpg sm_titanic_1_087.jpg sm_titanic_1_088.jpg
sm_titanic_1_089.jpg sm_titanic_1_090.jpg sm_titanic_1_091.jpg sm_titanic_1_092.jpg
sm_titanic_1_093.jpg sm_titanic_1_094.jpg sm_titanic_1_095.jpg sm_titanic_1_116.jpg
sm_titanic_1_117.jpg sm_titanic_1_118.jpg sm_titanic_1_119.jpg sm_titanic_1_120.jpg
sm_titanic_1_121.jpg sm_titanic_1_122.jpg sm_titanic_1_123.jpg sm_titanic_1_124.jpg
sm_titanic_1_125.jpg sm_titanic_1_126.jpg sm_titanic_1_127.jpg sm_titanic_1_128.jpg
sm_titanic_1_129.jpg sm_titanic_1_130.jpg sm_titanic_1_141.jpg sm_titanic_1_142.jpg
sm_titanic_1_143.jpg sm_titanic_1_144.jpg sm_titanic_1_145.jpg sm_titanic_1_146.jpg
sm_titanic_1_147.jpg sm_titanic_1_148.jpg sm_titanic_1_149.jpg sm_titanic_1_150.jpg
sm_titanic_1_151.jpg sm_titanic_1_152.jpg sm_titanic_1_153.jpg sm_titanic_1_154.jpg
sm_titanic_1_155.jpg sm_titanic_1_161.jpg sm_titanic_1_162.jpg sm_titanic_1_163.jpg
sm_titanic_1_164.jpg sm_titanic_1_165.jpg sm_titanic_1_166.jpg sm_titanic_1_167.jpg
sm_titanic_1_168.jpg sm_titanic_1_169.jpg sm_titanic_1_170.jpg sm_titanic_1_171.jpg
sm_titanic_1_172.jpg sm_titanic_1_173.jpg sm_titanic_1_174.jpg sm_titanic_1_175.jpg
sm_titanic_1_211.jpg sm_titanic_1_212.jpg sm_titanic_1_213.jpg sm_titanic_1_214.jpg
sm_titanic_1_215.jpg sm_titanic_1_216.jpg sm_titanic_1_217.jpg sm_titanic_1_218.jpg
sm_titanic_1_219.jpg sm_titanic_1_220.jpg sm_titanic_1_221.jpg sm_titanic_1_222.jpg
sm_titanic_1_223.jpg sm_titanic_1_224.jpg sm_titanic_1_225.jpg sm_titanic_1_226.jpg
sm_titanic_1_227.jpg sm_titanic_1_228.jpg sm_titanic_1_229.jpg sm_titanic_1_230.jpg
sm_titanic_1_251.jpg sm_titanic_1_252.jpg sm_titanic_1_253.jpg sm_titanic_1_254.jpg
sm_titanic_1_256.jpg sm_titanic_1_257.jpg sm_titanic_1_258.jpg sm_titanic_1_259.jpg
sm_titanic_1_261.jpg sm_titanic_1_262.jpg sm_titanic_1_263.jpg sm_titanic_1_264.jpg
sm_titanic_1_266.jpg sm_titanic_1_267.jpg sm_titanic_1_268.jpg sm_titanic_1_269.jpg
sm_titanic_rajzok_01.jpg sm_titanic_rajzok_02.jpg sm_titanic_rajzok_03.jpg sm_titanic_rajzok_04.jpg
sm_titanic_rajzok_05.jpg sm_titanic_rajzok_06.jpg sm_titanic_rajzok_07.jpg sm_titanic_rajzok_08.jpg

Természetesen a munkát a rajzasztalnál kezdtem, nagy segitségemre volt Tom McCluskie TITANIC IM DETAIL cimű könyve mely tartalmazta a szükséges rajzokat és nem kevés eredeti fotót a hajóról. Mivel csak az elméleti borda metszetek csak vonalas rajz formájában voltak meg , meg kellet rajzolnom az 56 db haránt bordát és a 27 db hoszbordát is, ami nem kevés , közel 7O métert tett ki.Nemcsak a papiron rajzoltam , hanem mindjárt az elején elkészitettem a leendő sólyát is . Vásároltam egy 9 fokos aluminium létrát , cca: 3 m-es, beleszabtam egy fehér laminált bútorlapot , és mint a rajzpadláson szokás lerajzoltam a hajó teljes bordakiosztását , piros alkoholos filctollal. Az emlitett 6 négyzetméter O,6mm -es lemezt letapétáztam 1O cm széles Thésa öntapadós szalaggal és indigópapir segitségével rámásoltam a haránt bordákat és a hoszbordákat, ügyelve a minél gazdaságosabb szabástervre. (Ezekről a munkafolyamatokról sajnos nem készitettem fotókat.) Most már elkezdhettem az érdemi munkát, daraboltam , vágtam napokon át, termeltem a hulladékot is rendesen.A haránt bordák belső üregeinek a kivágásához alkottam egy a giotinhoz hasonló lemezollót, amivel furattól furatig tudtam vágni, ha kellett ivesen is .A hoszbordákat , mivel azok jó 2,5 méter hosszúak , három darabból készitettem el. Minden bordán , még a merevitések elkészitése előtt , O,6mm -es sikmarótárcsával bevágtam a borda illesztések helyét , igy forasztás nélkül, mint a legót össze lehetett állitani .A hajó közepe táján minden gond nélkül, az orr és a tatt  csak konduktor segitségével.Az igazi hajókat is igy épitik.  Mivel az összeállitás helyel közel sikeresnek volt mondható kezdődhetet a forrasztás.A gerinc mentén a közepétől előre és hátra majd kielé jobra ill balra arányosan haladva. Ügyelve a pontosságra, ebben nagy segitség volt a solyán az előre kirajzolt bordázat és a külső támaszként alkalmazott konduktoron a szintén kirajzolt metszéspontok sokasága.Gyakran használt szerszám lett a vizmérték és a derékszőg, a forasztó pákárol nem is beszélve.Itt elmondom , ami a későbiekben is beigazolódott egy páka nem páka.Volt olyan pillanat amikor egyszerre két pákával forasztottam, adódott olyan helyzet amikor a villamos páka melett gáz forasztó pisztolyt hivtam segitségül.Mint például a gerinc és a tengely alagutak forasztása ahol az anyagvastagság ezt megkivánta.A három tengelykilépő párhuzamosságát és egy sikban tartását egy kalodával biztositottam amit a forasztás ideje alatt végig fent hagytam.Természetesen a vizszintesen elhelyezkedő és lerögzitett bordaszerkezet nem minden pontja volt elérhető a kellő mértékben , ezért a végső kiforasztáshoz lekerült a solyárol.Igy könnyen mozgathatóvá és forgathatóvá vált, mindössze 15 kg volt a picike. A puding próbája , ha megeszik, a hajó próbája a vizrebocsájtás. Tuduom ez az állapot nem indokolta , de kiváncsi voltam a szerkezet szilárdságára. Ezért egy korai vizrebocsájtást is megkockáztattam,egy nagy méretű 3 X 3 méteres vastag neylon fóliába csavartam a testet, a végeit felhajtottam , a belsejét megpakoltam 5O kg beton kockával és az unokámtol kölcsönvett 2X2 méteres medencében vizre bocsájtottam. Mint ahogy látjátok , nem sülyedt el, sőt a a hoszlengési próbát is kiálta, ugyanis tisztességesen megrángattam a félméteres vizben.Ha a modelarányos méreteket számitom minimum 3O- 4O méteres hullámokat és annak dinamikai hatásait viselte el, pedig egy igazi hajó jórészt a külhélynak köszönheti a szilárdságát, ez most még csak egy neylon zacskó volt.



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2009. January 06. Tuesday 00:37


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (44), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett