Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Magyar történelem arrow A TITANIC építése
A TITANIC építése PDF Nyomtatás E-mail

bádogos, 2007. január 26. Péntek 22:04

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 79260    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
A TITANIC építése
A külhéj
3. rész
4. rész

Kötélzet

Szerencsémre egy négykéményes gőzhajón nincs annyi és olyan bonyolult kötélzet mint egy klipperen, de így is akadt rajta bőven.Jórészt csak statikus feszítő kötelek, mint pl. a kémények , egyenként 16 db. a két árbocon három szinten négy irányban,Természetesen ezeknek a köteleknek valós feladatot kell betölteniük , mivel a kéményeket és az árbocokat a szerelhetőség érdekében nem rögzítettem más módszerrel csak a kötelek tartják és feszítik a helyükre .Ezért olyan olyan anyagot kellett találnom ami meg is felel a feladatnak , és ez nem más mint az eredetileg is használt acél sodrony.Mindezt természetesen lépték arányos kivitelben.Ezt meg is találtam az 1,5 mm átmérőjű 7 X 7 - es sodratú bowden formájában , aminek a középső vezér szála egyenes és az átmérője is megfelelő , pontosan O,45 mm. A bowden a középső szál kibontása után újra össze lett sodorva , így legalább ötven méter egy kissé hiányos gázbowden boldog tulajdonosa vagyok.A megfelelő méretre vágott kötelek kötéseit természetesen bonthatóan kellet megoldani , így a kötélvégeket ha nem is fukszolva de ahozz hasonlóan kellett kialakítani .Ezt a visszahajlítás után vékony réz huzallal elbandázsoltam és és leforrasztottam , majd lecsiszoltam egy kissé kónuszosan. Az oldható kötést , mint a valódi kötéseknél is teszik seknivel oldottam meg , amit O,4 mm átmérőjű kemény rézhuzalból készítettem el cirka 1OO darabot, a szemes csavarokra azért nem vágtam menetet, A kötélzet felszerelése után szinte élet költözött a hajó fedélzetére, szinte működő képesnek tűnik .A két árboc között kifeszített hosszúhullámú antenna anyaga eredetileg vörösréz sodrony volt, ezt Én a horgászboltban vásárolt O,2O - as un cápa zsinórral oldottam meg. Ezt külön ajánlom mindenki figyelmébe, szuper jó anyag a közepén nagyon vékony perlon szál fut és kívülről drótszövet veszi körül .Hihetelenül erős es nagyon hajlékony, minden gond nélkül csomót lehet rá kötni, vagy akár bandázsolni vele.

 

 

Korlátok

Valamikor a tavasszal említettem , hogy a korlátok a korlátaimat jelentik és itt igénybe kell vennem a manufakturális módszereimen túl az NC technológiát.Örömmel mondhatom , sikerült, megvan , elkészültek a korlátoszlopok, nem kevésre volt szükségem , cca: 7OO db.- ra. Kétféle kivitelben , van három soros és van ötsoros. A méretei : 12 mm magas , az átmérő O,6 mm , a furatok O,5 mm, a talpak és a gömbök átmérője 1 mm.Maga a korlátok felszerelése igazán nagy gondot nem okozott. Ha valamikor fűztetek gyöngyöt akkor sejtitek , hogy mit jelentett a korlátoszlopok felfűzése a három vagy az öt futó szálra ami egyszerre párhuzamosan történt, közel egy méteres hosszban, egymás után 7O darabot, 12 mm - es távolságra.Igazán sziszifuszi munka volt.Ezután a fedélzet lemezben kellett az oszlopok helyét kifúrni O,6 mm -es fúróval,fogyasztottam is rendesen, Ezután csak a beillesztett oszlopokat kellett alulról beforrasztani a fedélzetlemezbe. Az oszlopokon az átvezetéseket nem forrasztottam le csak az esetleges fordulóknál, sarkokban vagy a lépcsők felé való be és lefordulásnál. Ezért látszik a képeken , hogy itt ott egy kicsit dülöngél az oszlop , de ezek beállíthatóak függőlegesre. Amennyire féltem ettől a feladattól olyan könnyen és gyorsan túl lettem rajta , mindössze egy hét alatt elkészültem vele.

 

 

Soronkövetkező feladat

Az építés kezdetekkor elkövettem azt a nagy hibát , hogy nem fordítottam elegendő időt a megfelelő dokumentációk , rajzok beszerzésére.Így a rendelkezésemre álló meglehetősen egyszerű rajz alapján kezdtem az építést . Nem volt a külhély lemezkiosztásáról semmi információm, ezért egy átlagos lemez tábla méretben szabtam le a palánk lemezeket és azzal borítottam a külhélyt. Most viszont ha a gépezet beindul , özönlenek a részletesebbnél részletesebb rajzok. Úgy döntöttem , újra palánkolom a hajót a mellékelt lemezkiosztási rajz szerint. Ha már ez hiteles akkor megpróbálom az eredeti szegecselés utánzását is. Próbaképpen készítettem egy un. rádlizó szerszámot és egy két próbafelületet is készítetten .Az új lemezborítás O,2 mm vastag hidegen hengerelt sárgaréz lemez , mindössze 1,2 kg - os súlynövekedést okoz, ami nem okoz nagy gondot.Természetesen számolok az időszükséglettel is , ami nem kevés , minimum 4 -5 hónap, de van még idő 2O12 . áprilisáig.

 

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. január 06. Kedd 00:37


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 44 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (44), English (0)

Írta: hajómester () 2010. június 16. Szerda 17:16

Írta: hajómester 2010. június 16. Szerda 17:16

Én csak arra lennék kíváncsi, hogy az építő mikor, milyen állapotában gondolja befejezettnek a hajót. 
A sok sárgaréz tényleg nagyon látványos, de ha ilyen sárgaréz látványban marad, akkor inkább csak a bádogos szakma remeke lesz, mint a hajómakett építésé. 
Én legalább is így gondolom.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bszögi () 2010. június 01. Kedd 19:59

Írta: bszögi 2010. június 01. Kedd 19:59

szia!Én is csak ámulni tudok azon hogy rézből összehoztál egy ilyen fantasztikus hajót.Miután láttam a cikket,eldöntöttem hogy én is megépitem a Titanicot,de várok hogy az időjárás javuljon mert az udvaron épitem mert a szobámban nincs elég hely.További szerencsét kivánok a hajó épitéséhez!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bádogos () 2009. augusztus 01. Szombat 10:28

Írta: bádogos 2009. augusztus 01. Szombat 10:28

Azt hiszem itt az ideje, hogy tisztázzam a félreértéseket a Titanic külső lemezelését illetően. 
Veszett Róka Barátunk megijedt, hogy le lett glettelve, majd festve a külhély. A valóság az, hogy az eredeti , vörösréz lemez boritás kapott egy vékony kétkomponensű műgyanta réteget, majd egy vékony üvegszövet réteget és ismét egy mügyanta réteget , ez meg is lett egy kicsit csiszolva 1 OOO.- es vizes papirral. Elméletileg a hajótest most alkalmas egy negativ sablon levételére, ami lehetővé teszi, hogy a késöbbiekben , tetszés szerint klonozni lehessen, természetesen ha igény van rá és valaki ekkora hajót akar épiteni, csak a hajótest elkészitése okoz gondot., de a továbbiakat meg tudja épiteni. 
A másik kérdés , hogy miért lóg rajta minden kötélzet, a forma készités miatt a hajó szét volt szedve darabokra , mivel a testet forgatni kelett a technológiának megfelelően. De mivel volt ez a kiállitás a Debrecen " EX KASSA" hajón , kedves barátaim megzsaroltak, ha nem viszem el a Titanicot , akkor ők sem hozzák el a hajóikat. Igy az utolsó pillanatban össze lett ideiglenesen lapátolva szegény hajó, ezért volt ez a legatyásodott állapot. 
Természetesen a külhély vissza lesz állitva az eredeti lemezelésnek megfelelően , csak most nem vörösréz lemezekkel, hanem mint általában a teljes felület, ez is sárgaréz lesz..Most az eredeti lemezkiosztás szerint , a teljes szegecselés imitálásával, az ablakokkal,azokat beüvegezve,stb.. Az igazság az , hogy az elmult egy - másfél évben egy kicsit hanyagoltam a hajó épitését, sok más , de igen hasznos feladat miatt,( TIT Hajózástörténeti Klub tengernyi kiállitása, rendezvénye) de most már igazán rá kell hajtanom , mert közeleg a centenárium ,2O12.-ben.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. január 24. Csütörtök 18:38

Írta: allermat 2008. január 24. Csütörtök 18:38

Bádogos! 
 
Láttam a művedet a Millenárison a minap. Szinte szóhoz sem jutottam, fantasztikus! A képek is rengeteget mutatnak, de élőben az igazi. Minden elismerésem, csak így tovább! 
 
Máté

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 4 válasz megjelenítése

Írta: bádogos () 2007. október 28. Vasárnap 08:29

Írta: bádogos 2007. október 28. Vasárnap 08:29

Kedves Anna 
Örülök , hogy ennyire elnyerte a tetszését az általam készitett Titanic model. Nem látom akadályát a személyes találkozásnak sem ,igaz , jelenleg nincs ithon a model , mivel november 26. - ig a Millenárison van kiállitva.Azt követően nov. 3O.- dec. 9 . között a Stefánia palotában a Horváth Ödön emlék kiállitáson lessz .Ezután kerül vissza az épités helyszinére ami egy garázsméretű mühely , családi házban.Ha regisztrált tag , a tagok listájábana bemutatkozásomban talál személyes contaktra is lehetőséget, E mail cimem : bicskei255@t-online.hu üdvözlettel Bicskei János

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Anna () 2007. október 27. Szombat 11:44

Írta: Anna 2007. október 27. Szombat 11:44

Szeretném látni azt az embert -legalább a fotóját-, aki ezt a csodálatos alkotást elkészítette. őszinte elismerésem! 
Kevesen vállalnak fel és teljesítenek ekkora munkát. Az is érdekelne, hogy hol készült? Családi házban? 
 
Tisztelettel Anna

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Mészy () 2007. szeptember 27. Csütörtök 15:15

Írta: Mészy 2007. szeptember 27. Csütörtök 15:15

Én a Zebegényi hajós múzeumban jártam és hihetetlen szép hajó modelleket láttam ránéztem a Titanic-ra és a nő akinek az apja hajómodelleket készített megemlítette őnt hogy megcsinálja a Titanicot de azt hogy az egészet rézből csinálja ez tényleg mestermunka a pici részletek fenomenális és sok sikert a 2012 és New-Yorki úthoz és tényleg gratula erre már nincs szó hogy valaki megépítse az "álmok" hajóját ez igazán szép gondolat!!!!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bádogos () 2007. július 24. Kedd 15:10

Írta: bádogos 2007. július 24. Kedd 15:10

Elsősorban a leendő titanic épitőknek szánom , mint pl. attoss, de mindenki másnak is akit érdekel ez a hajó, az alábbi web oldalakat www.titanic-plan.com www.titanicinbelfast.com www.titanic-model.com sok hasznos információ, rengeteg rajz és még több fotó található. Hasznos időtöltés ebben a nyári kánikulában a hüvős szobábol. üdv mindenkinek bádogos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: shadowrunner () 2007. június 12. Kedd 10:27

Írta: shadowrunner 2007. június 12. Kedd 10:27

Hali!Ez eszméletlenül brutális.A legmélyebb elismerésem. Én sosem fogok ilyet építeni &| .Üdv: shadowrunner

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lacka1 () 2007. június 09. Szombat 17:19

Írta: lacka1 2007. június 09. Szombat 17:19

Régen jártam ezen az oldalon, és csak ámulok azon , hogy milyen nagy előrehaladás történt amit a hajóval műveltél.Minden elismerésem a Tied.Nem sok ember van az országban aki erre képes lenne. Gratulálok még egyszer ehhez az emberfeletti teljesitményhez.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 44 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett