Főoldal arrow Fórum arrow Vitorlás hajók arrow Hajósélet
A TITANIC építése PDF Nyomtatás E-mail

bádogos, 2007. január 26. Péntek 22:04

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 78985    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
A TITANIC építése
A külhéj
3. rész
4. rész

Orr fedélzetMint említettem a fedélzetek ,így a mélyített orr fedélzet is szerelhetően készült el ,itt nem sok dolog akadt: 2 db daru gépház, 2 db raktár nyillás , amit nyitható fedéllel készítettem el . A későbbiekben ezek funkciója a tápvíz és folyékony üzemanyag ( gáz) betöltő nyillások lesznek. A négy darab kikötő bak közepén próbáltam a rögzítő csavarokat elrejteni, több kevesebb sikerrel. Ezenkívül csak két darab kötél csörlőt és pár kiszellőző csonkot kellett készíteni. Az emelt orr fedélzet már több munkát adott. Még a bordázat összeállításánál kialakítottam a horgony kivető csöveket és az orrcsörlő kivezetését is .A méretre vágott és beillesztett fedélzetlemezt itt is a kikötő bakok közepén elhelyezett M2-es csavarokkal rögzítettem, ami imbuszfejű csavar és a fejének a vastagságát vissza csökkenthetem O,5 mm-ig , így talán kevésbé feltűnő. A kikötő csörlők , bakok,elkészítése minimális esztergályozási munkát kívánt. Nem kevés időt igényelt viszont a kötél terelő görgőket kívülről határoló kötél irányvezetők elkészítésé, lehet , hogy jobban jártam volna ha kialakítok valamilyen fém öntő kapacitást. Így maradt a reszelés, csiszolás, forrasztás tömkelege. A három darab horgony is így manufakturálisan készült el több darabból kivágva és összeforrasztva ,szükség szerint illesztő csapokat használtam. A horgonycsörlő végleges elkészítése még várat magára , mivel az igazi horgonyláncra még csak ígéretem van egy ötvös műhelytől. Az árboc elkészítésé szintén az esztergapadra hárult, különböző méretű: 12mm 2mm csövek egymásba csúsztatásával és az átmenetek külső és belső méretre esztergálásával, így végig cső maradt.Nem feledkeztem meg az árbockosárig vezető belső feljáró létráról sem , ami a fedélközből indul. Természetesen mindjárt két darabot készítetten az árbocból, mert hátul is van egy. Az árboc tövénél levő kötélcsörlő szintén több példányban készült mivel máshol is szükség volt rájuk, kisebb nagyobb különbségekkel. Míg a máshol levő 6 db páros kötélcsörlőn villamos motor adta a hajtást,itt egy a fedélközben elhelyezett gép egy tengely rendszert hajtott amiről mechanikus tengelykapcsolóval indították az éppen szükséges csörlőt. Mivel a tartalék horgony nem volt egy pehelysullyú darab , ezért én is elkészítettem a szükséges darut, de ami rejtély maradt , hogy ha akármennyi áttételt is használtak a csigasoron keresztül akkor is csak kézi erővel működtették, mivel annak közelében sem tudtak gépi hajtást alkalmazni. Adós maradok a korlátok elkészítésével, mivel az csak a tervezésnél tart. Közel 7OO db korlát oszlop vár még rám, különböző méretben,nagy valószínűséggel itt már NC technológiára szorulok.

 

sm_titanic_3_301.jpg sm_titanic_3_302.jpg sm_titanic_3_303.jpg sm_titanic_3_304.jpg
sm_titanic_3_305.jpg sm_titanic_3_306.jpg sm_titanic_3_314.jpg sm_titanic_3_315.jpg
sm_titanic_3_331.jpg sm_titanic_3_332.jpg sm_titanic_3_333.jpg sm_titanic_3_334.jpg
sm_titanic_3_335.jpg sm_titanic_3_336.jpg sm_titanic_3_338.jpg sm_titanic_3_339.jpg

 

Tat fedélzetA hajótörzs kialakításánál szintén egy űrszelvényben szabadon hagytam a belsejét a későbbi egységek szerelése végett, mint pl kormánymű, hajócsavar tengely alagút stb. Most is a mélyített fedélzet kialakításával kezdtem,itt egy kicsit több funkciót betöltő hellyel találkoztam .Itt közlekedtek a " C " fedélzet felől a fedélközi utasok a séta fedélzetre , ami a tat fedélzet volt és a nekik szánt szalonba ,ami a tat fedélzet alatt volt. Megjegyzem , hogy a négyszer annyi fedélközi utasnak, tizedannyi szabad területe volt mint a luxus I. és II. osztálynak. A fedélzet egy része benyullik a tat fedélzet alá, ezért a válaszfalakat, ajtókat ezen a lemezen alakítottam ki, a daru gépházakkal és a raktár nyillásokkal együtt. A fedélzet rögzítése szintén a kikötő bakok adta lehetőség szerint történt. A tatfedélzet szintén mozgalmas terület az ott elhelyezkedő két db daruval, a különböző belső helységek szellőzését biztosító szellőző kürtővel. Az orr fedélzethez hasonlóan itt is a szükség szerinti kikötő bak és kötél terelő görgő került a fedélzetre, a négy darab nagy kikötő csörlővel együtt. A korábban említett ötven egynéhány szellőzőventillátorból jutott a tatfedélzet alatti benyillókba is három három darab. A jelenlegi állapot szerint még üresen áll az un. hideg híd , ahol helyet kap majd a kormány, géptelegráf, és a kompassz is . Mint az orr fedélzeten itt is várat magára a korlát elkészítése.

sm_titanic_3_307.jpg sm_titanic_3_308.jpg sm_titanic_3_309.jpg sm_titanic_3_310.jpg
sm_titanic_3_311.jpg sm_titanic_3_312.jpg sm_titanic_3_313.jpg sm_titanic_3_330.jpg

 

Darugépház, darutestSajnos az építés közben nem készítettem részletes felvételt, de értelemszerűen vékony O,3 mm-es lemezből alakítottam ki a darutest elemeit a forgó váz köré ami egyben a talpcsapágy szerepét is betölti. Az elektromos tokozatok, illesztő csapok segítségével lett a helyére pozícionálva és forrasztva .A szükséges nyolc darab daru sorozatban készült egyszerre, majd egy hónapot elmolyoltam velük. Mentségemre szóljon, hogy egy darab cca: 85 db alkatrészből áll.
sm_titanic_3_310.jpg sm_titanic_3_316.jpg sm_titanic_3_328.jpg sm_titanic_3_340.jpg

A darugém

Egy ilyen egyszerűnek tűnő alkatrész mint a gémszerkezet elkészítésének a technológiai sorrendjét szeretném bemutatni .

sm_titanic_3_322.jpg sm_titanic_3_323.jpg sm_titanic_3_324.jpg sm_titanic_3_325.jpg
sm_titanic_3_326.jpg sm_titanic_3_327.jpg sm_titanic_3_329.jpg  

A csónakok

A csónakok elkészítése előtt sokat gondolkodtam milyen anyagot használjak, tudom hogy fából készültek, de kis méretük miatt nem biztos, hogy tartani tudtam volna az anyagvastagságok modelarányos méreteit.A valóságban sajnos nagyon kevés volt a mentőcsónak, de elkészíteni a 16. db egyforma makettet az nem volt kevés, de nem riadtam vissza, belevágtam azaz kivágtam , a gerincet O,5 mm es rézlemezből a 16 X 9 bordát O,3 mm es lemezből a padlódeszkázatot O,2 x 2 mm es csíkokból állítottam össze, az ülőpadozatot szintén O,5 mm es lemezből vágtam ki. Mindent illesztő résekkel , csapolással láttam el . Majd összeforrasztottam a bordaszerkezeteket és a palánkozás következett. Ennek anyagául a hidegen húzott O,5 mm átmérőjű réz huzalt választottam , ami elég merev volt , de még elég rugalmas is ahhoz , hogy kellő átmenetet biztosítson a bordák között.A gerinc mellett kezdtem az egymás mellé és a bordákra fektettet huzalok forrasztását, persze nem egyesével hanem 3 4 darabot egyszerre, a két oldalon felváltva haladtam. Elérve a csónak fedélzeti síkját , hagytam túl lógni , élben végig forrasztottam , majd a végén egyszerűen végigvágtam.A kiforrasztott csónaktest nem nyújtott egy szép látványt, nincs is erről az állapotról fotó, de , miután kb a huzal átmérőjéig vissza csiszoltam elfogadható lett.Ezután egy vékony lemez csíkkal megemeltem az oldal magasságot , ezt egy vékony huzallal leperemeztem.Ezután már csak a kapaszkodó kötél gyűrűit kellet helyre tenni illetve az evező villa tartókat.Ez az alig 1O cm es és kb 2 2,5 dkg os darab cirka 13O alkatrészből rakodott össze.A türelmemet mégsem ez tette próbára igazán , minden csónakhoz tartozik négy darab 6 os csigasor, a leeresztő csigák. Ez 64 darab blokkot jelent cca: 2 mm átmérővel, már kész van de még makró módban sem tudtam igazán jól lefotózni

sm_titanic_3_317.jpg sm_titanic_3_318.jpg sm_titanic_3_319.jpg sm_titanic_3_320.jpg
sm_titanic_3_321.jpg sm_titanic_3_337.jpg    

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. január 06. Kedd 00:37


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 44 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (44), English (0)

Írta: hajómester () 2010. június 16. Szerda 17:16

Írta: hajómester 2010. június 16. Szerda 17:16

Én csak arra lennék kíváncsi, hogy az építő mikor, milyen állapotában gondolja befejezettnek a hajót. 
A sok sárgaréz tényleg nagyon látványos, de ha ilyen sárgaréz látványban marad, akkor inkább csak a bádogos szakma remeke lesz, mint a hajómakett építésé. 
Én legalább is így gondolom.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bszögi () 2010. június 01. Kedd 19:59

Írta: bszögi 2010. június 01. Kedd 19:59

szia!Én is csak ámulni tudok azon hogy rézből összehoztál egy ilyen fantasztikus hajót.Miután láttam a cikket,eldöntöttem hogy én is megépitem a Titanicot,de várok hogy az időjárás javuljon mert az udvaron épitem mert a szobámban nincs elég hely.További szerencsét kivánok a hajó épitéséhez!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bádogos () 2009. augusztus 01. Szombat 10:28

Írta: bádogos 2009. augusztus 01. Szombat 10:28

Azt hiszem itt az ideje, hogy tisztázzam a félreértéseket a Titanic külső lemezelését illetően. 
Veszett Róka Barátunk megijedt, hogy le lett glettelve, majd festve a külhély. A valóság az, hogy az eredeti , vörösréz lemez boritás kapott egy vékony kétkomponensű műgyanta réteget, majd egy vékony üvegszövet réteget és ismét egy mügyanta réteget , ez meg is lett egy kicsit csiszolva 1 OOO.- es vizes papirral. Elméletileg a hajótest most alkalmas egy negativ sablon levételére, ami lehetővé teszi, hogy a késöbbiekben , tetszés szerint klonozni lehessen, természetesen ha igény van rá és valaki ekkora hajót akar épiteni, csak a hajótest elkészitése okoz gondot., de a továbbiakat meg tudja épiteni. 
A másik kérdés , hogy miért lóg rajta minden kötélzet, a forma készités miatt a hajó szét volt szedve darabokra , mivel a testet forgatni kelett a technológiának megfelelően. De mivel volt ez a kiállitás a Debrecen " EX KASSA" hajón , kedves barátaim megzsaroltak, ha nem viszem el a Titanicot , akkor ők sem hozzák el a hajóikat. Igy az utolsó pillanatban össze lett ideiglenesen lapátolva szegény hajó, ezért volt ez a legatyásodott állapot. 
Természetesen a külhély vissza lesz állitva az eredeti lemezelésnek megfelelően , csak most nem vörösréz lemezekkel, hanem mint általában a teljes felület, ez is sárgaréz lesz..Most az eredeti lemezkiosztás szerint , a teljes szegecselés imitálásával, az ablakokkal,azokat beüvegezve,stb.. Az igazság az , hogy az elmult egy - másfél évben egy kicsit hanyagoltam a hajó épitését, sok más , de igen hasznos feladat miatt,( TIT Hajózástörténeti Klub tengernyi kiállitása, rendezvénye) de most már igazán rá kell hajtanom , mert közeleg a centenárium ,2O12.-ben.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. január 24. Csütörtök 18:38

Írta: allermat 2008. január 24. Csütörtök 18:38

Bádogos! 
 
Láttam a művedet a Millenárison a minap. Szinte szóhoz sem jutottam, fantasztikus! A képek is rengeteget mutatnak, de élőben az igazi. Minden elismerésem, csak így tovább! 
 
Máté

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 4 válasz megjelenítése

Írta: bádogos () 2007. október 28. Vasárnap 08:29

Írta: bádogos 2007. október 28. Vasárnap 08:29

Kedves Anna 
Örülök , hogy ennyire elnyerte a tetszését az általam készitett Titanic model. Nem látom akadályát a személyes találkozásnak sem ,igaz , jelenleg nincs ithon a model , mivel november 26. - ig a Millenárison van kiállitva.Azt követően nov. 3O.- dec. 9 . között a Stefánia palotában a Horváth Ödön emlék kiállitáson lessz .Ezután kerül vissza az épités helyszinére ami egy garázsméretű mühely , családi házban.Ha regisztrált tag , a tagok listájábana bemutatkozásomban talál személyes contaktra is lehetőséget, E mail cimem : bicskei255@t-online.hu üdvözlettel Bicskei János

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Anna () 2007. október 27. Szombat 11:44

Írta: Anna 2007. október 27. Szombat 11:44

Szeretném látni azt az embert -legalább a fotóját-, aki ezt a csodálatos alkotást elkészítette. őszinte elismerésem! 
Kevesen vállalnak fel és teljesítenek ekkora munkát. Az is érdekelne, hogy hol készült? Családi házban? 
 
Tisztelettel Anna

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Mészy () 2007. szeptember 27. Csütörtök 15:15

Írta: Mészy 2007. szeptember 27. Csütörtök 15:15

Én a Zebegényi hajós múzeumban jártam és hihetetlen szép hajó modelleket láttam ránéztem a Titanic-ra és a nő akinek az apja hajómodelleket készített megemlítette őnt hogy megcsinálja a Titanicot de azt hogy az egészet rézből csinálja ez tényleg mestermunka a pici részletek fenomenális és sok sikert a 2012 és New-Yorki úthoz és tényleg gratula erre már nincs szó hogy valaki megépítse az "álmok" hajóját ez igazán szép gondolat!!!!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bádogos () 2007. július 24. Kedd 15:10

Írta: bádogos 2007. július 24. Kedd 15:10

Elsősorban a leendő titanic épitőknek szánom , mint pl. attoss, de mindenki másnak is akit érdekel ez a hajó, az alábbi web oldalakat www.titanic-plan.com www.titanicinbelfast.com www.titanic-model.com sok hasznos információ, rengeteg rajz és még több fotó található. Hasznos időtöltés ebben a nyári kánikulában a hüvős szobábol. üdv mindenkinek bádogos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: shadowrunner () 2007. június 12. Kedd 10:27

Írta: shadowrunner 2007. június 12. Kedd 10:27

Hali!Ez eszméletlenül brutális.A legmélyebb elismerésem. Én sosem fogok ilyet építeni &| .Üdv: shadowrunner

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lacka1 () 2007. június 09. Szombat 17:19

Írta: lacka1 2007. június 09. Szombat 17:19

Régen jártam ezen az oldalon, és csak ámulok azon , hogy milyen nagy előrehaladás történt amit a hajóval műveltél.Minden elismerésem a Tied.Nem sok ember van az országban aki erre képes lenne. Gratulálok még egyszer ehhez az emberfeletti teljesitményhez.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 44 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett