|
Először a hajó dobozával és a rajta található fotó tanulmányozásával töltöttem az időmet. Vajon az enyém is ilyen jól fog kinézni? Na de lássuk, mi van a dobozban belül! |
|
Napfényre kerültek az alkatrészek! A rétegelt lemezből készített gerinc és bordázat, a palánk anyaga és a műanyag csomagolásban lévő „fittingek”. Már az első látásra feltűnt, hogy ez egy kezdőknek szánt makett egyszerű alkatrészekkel. Ez az egyszerűség jellemezte a fedélzeteket is, amelyek 2mm-es rétegelt lemezből készültek. Na és a fedélzetet borító deszkák? A hajópadló? Hát az, bizony itt nincs! Valami megoldást kell találni, mert ez bizony így eléggé igénytelenül mutat. Megnéztem a Dry Dock Modell-t, de az itt található megoldás is eléggé kiábrándító volt. Itt a fedélzetek „palánkozása” ceruzával és vonalzóval történt. Valahogy hajópallót kell készíteni! Elővettem a Marjai könyvet és ebből kiszámoltam a fedélzetet borító deszkák méreteit. Volt otthon 0,75 mm vastag bükk furnér (hasított) lemez, amiből elkezdtem sniccerrel egyesével leszabni a „hajópallókat”. Mintegy 200 db kis lapocskát vágtam le és csiszoltam meg, amit egyesével felragasztottam a fedélzetekre. Kezdésnek jó volt…
(Azóta beszéltem egy profi hajóépítő ismerősömmel, aki mosolyogva azt javasolta, hogy legközelebb egy csíkban vágjam le a deszkákat és a hosszát háromszögletű tűreszelővel reszeljem be. A látvány ugyan az, az elkészítés viszont sokkal gyorsabb és nem csúszkálnak el a lapocskák.)Hát majd legközelebb… A rések kitöltésére vizes bázisú folyékony fát használtam, ezt később majd befogja a pác és így a toldásoknál szépen besötétedik.
|
|
Elkészültek a fedélzetek! Összeragasztottam a bordákat és a gerincet, majd felraktam a fedélzeteket. Lelkesedésemben felraktam az első palánkot is. Természetesen ez volt az összes közül a legkönnyebb. Kezdetben nagyon tartottam a palánkozástól, az ívek hajlításától. Többféle módszer közül a pákás melegítés vált be a legjobban. |
|
Heteket vett igénybe a palánkok felrakása, de egyszer csak kész lett! A palánkok rögzítésénél bevetettem mindent, amivel csak szorítani lehet. Gumigyűrű, szorítócsipesz illetve jól bevált az un. térképtű. A munka azért is tartott sokáig, mert meg kellett várni a következő palánk felrakásánál az előzőleg felrakott lécnél a ragasztó megkötését. Ragasztót a „Emfibois 885” típust használom, nekem bevált. |
|
A palánkozás legkritikusabb része a hajóorr. Sok időt töltöttem el a meghajlított idomok becsiszolásával. Szerencsére csak kis hézagok keletkeztek, amelyeket az ismert folyékony fával tüntettem el. Ebben létezik különféle színezetű. Megszáradás után jól csiszolható. Ha nincs kéznél ilyen, jól használható a palánk anyagából készített csiszolópor összekeverve ragasztóval. |
|
Egy kép elölről is. Viszonylag szimmetrikusra sikerült a palánkok felrakása. |
|
Mivel a palánksorok felrakása közben maradt kieső idő, ezt az árbocok és a vitorlarudak elkészítésére használtam. Méretre darabolás, kúposítás illetve a vitorlarudaknál pácolás.Sok helyen azt olvastam, hogy a terebeknél hátul védőkorlátot használtak. Mivel ez az eredeti maketten ez hiányzott, így azokat elkészítettem. Csúnyának találtam, hogy a járomfáknál látszik a rétegelt lemez éle, ezért ezeket furnérral beborítottam. |
|
A fent maradó időben a fedélzet felszereléseit készítettem elő. Kormánykerék, lépcsők, csörlő, rakodónyílások. Külön futam volt a horgonyok elkészítése. A fa rész alakra csiszolása, pácolása, bandázsolása és a horgonykarika kötéllel való bebandázsolása. Amivel nagyon nem tudtam kibékülni az a kötélfogó bakok állórésze volt. Már megint a rétegelt lemez a látszó élekkel! Valami más megoldást kell találnom. |
|
Az elkészült fedélzeti elemeket felraktam a helyükre és végre találtam megoldást a kötélfogó bakra is! A kritikus darabok helyet almafából készítettem újakat. Jobb lett volna körte (nem csak az íze miatt ) de azt sajnos nem tudtam szerezni. Szerencsére az alma is jól faragható, csiszolható a sűrű, tömör szálszerkezete miatt. A kész kötélfogó bakokat végül lepácoltam és a fedélzetre ragasztottam. A horgonycsörlőnél a racsni szerkezet fogait pici lécekből kialakítottam. |
|
Volt otthon még régről nagyon vékony angol forrasztó ónom. Ebből vágtam egy darabot és ellapítottam, majd ebből készítetem el az ajtók vasalását. A szegek helyét tűheggyel imitáltam.Ha most kezdeném elölről a hajót valószínű a lépcsőket is kicserélném valami másra. Sajnos az ilyen helyeken jönnek ki az egyszerű makett hátrányai. |
|
Viszont viszonylag jól sikerültek a kötélfogók (legalább is az eredetihez képest).Elkészültek a horgonydaruk is. |
|
Még egy közeli kép az ajtókról és a lépcsőkről.
|
|
A tatnál felszereltem a korlátokat és a zászlótartó rudazatot. A korlát oszlopok át lettek fúrva szögelés előtt különben elrepednének. Felkerültek a dörzsfák is és látszik a kormány rudazata is. |
|
A hajóorr része egy más állásból az általam készített kötélfogó bakkal.
|
|
Sokat töprengtem azon, hogy maradjon natúr fa színű a hajó, vagy használjak valami színezést? A szakirodalomban azt írják, hogy a korabeli hajókat kátrányos illetve gyantás kencével tették vízhatlanná. A hajók vízvonal alatti részét pedig egy speciális anyaggal védték a fúrókagylók ellen, ami a benne lévő ólom miatt fehér színű volt.Nos ezért úgy döntöttem, hogy az alsó részt fehérre festem, felül pedig pácolom a hajótestet. Igyekeztem a fedélzetnél világosabb pácot használni, mert az állandó súrolástól ez világosabb volt, mint a hajó többi része. A festést a fehér résznél a szebb felület miatt fújással oldottam meg. A kátrányos, gyantás felület utánzására viszont enyhén viaszos anyaggal kentem át a hajótestet. A kapott felület nem volt matt, mint a pácolás után, de nem is volt csillogó, mint a lakkozásnál. |
|
Ezt a viaszoló felületkezelést természetesen az egész testen alkalmaztam kivéve az árbocokat és a padlózat deszkáját. |
|
A hajóhoz ágyukat nem adtak, ezért az ágyúsor ablakai bezárva kerültek fel a hajótestre. Az élethűséget igyekeztem az ablakokra szerelt nyitó kötelekkel, illetve az ajtóknál alkalmazott vékony forrasztó ónból készített „vasalással” hangsúlyozni. |
|
A pácolást és a viaszolást a fedélzeti felépítményeknél is alkalmaztam. |
|
A hajótest elkészítése és az árbocok beépítése után jött a következő dilema, a kötélzet. A gyárilag hozzá adott kétfajta vastagságú nyers kenderszínű megfelelt a mozgó kötélzetnek, de az álló köteleknek valami más megoldást kellett találnom. A kötélverés túlságosan misztikusnak tűnt, így arra az elhatározásra jutottam, hogy ezt olyasvalakitől szerzem be, aki ebben profi. Ellátogattam Susányi Oszkárhoz aki lelkesen segített a megfelelő kötélzet összeállításában és rengeteg gyakorlati tanáccsal látott el. Köszönet a sok tanácsért és segítségért!A megfelelő kötélzet beszerzése után először a csarnak és patrác kötelek kerültek fel, majd felraktam a különféle vastagságú tarcs köteleket is. Itt tartozom egy vallomással. A makett kicsi mérete miatt a hágószálaknál nem tudtam alkalmazni a klasszikus nyolcas formájú felkötést, mert mindig elhúzta az oldalsó merevítő köteleket… A szálakat hagyományos hurokkal raktam fel, majd egy csepp ragasztóval rögzítettem, majd a ragasztó megszáradása után a felesleges részeket csipesszel lecsíptem. Remélem a következő (nagyobb méretű) hajómon már ezt is megfelelően tudom elkészíteni. |
|
A kötelekkel párhuzamosan felkerültek a fedélzetre a lépcsők korlátai is, amiket modellező festékkel feketére festettem. |