Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow A Golden Star brigg építése
A Golden Star brigg építése PDF Print E-mail

By Gateway, on 2007. May 03. Thursday 18:30

Average user rating :    (0 vote)

Views : 55263    

Favoured : 1

Published in : Articles, Sailing ship models

Article Index
A Golden Star brigg építése
Építés 1. rész
Építés 2. rész
Következtetések, tanulságok

Először a hajó dobozával és a rajta található fotó tanulmányozásával töltöttem az időmet. Vajon az enyém is ilyen jól fog kinézni? Na de lássuk, mi van a dobozban belül!

Napfényre kerültek az alkatrészek! A rétegelt lemezből készített gerinc és bordázat, a palánk anyaga és a műanyag csomagolásban lévő „fittingek”. Már az első látásra feltűnt, hogy ez egy kezdőknek szánt makett egyszerű alkatrészekkel. Ez az egyszerűség jellemezte a fedélzeteket is, amelyek 2mm-es rétegelt lemezből készültek. Na és a fedélzetet borító deszkák? A hajópadló? Hát az, bizony itt nincs! Valami megoldást kell találni, mert ez bizony így eléggé igénytelenül mutat. Megnéztem a Dry Dock Modell-t, de az itt található megoldás is eléggé kiábrándító volt. Itt a fedélzetek „palánkozása” ceruzával és vonalzóval történt.  Valahogy hajópallót kell készíteni! Elővettem a Marjai könyvet és ebből kiszámoltam a fedélzetet borító deszkák méreteit. Volt otthon 0,75 mm vastag bükk furnér (hasított) lemez, amiből elkezdtem sniccerrel egyesével leszabni a „hajópallókat”. Mintegy 200 db kis lapocskát vágtam le és csiszoltam meg, amit egyesével felragasztottam a fedélzetekre. Kezdésnek jó volt…

(Azóta beszéltem egy profi hajóépítő ismerősömmel, aki mosolyogva azt javasolta, hogy legközelebb egy csíkban vágjam le a deszkákat és a hosszát háromszögletű tűreszelővel reszeljem be. A látvány ugyan az, az elkészítés viszont sokkal gyorsabb és nem csúszkálnak el a lapocskák.)Hát majd legközelebb… A rések kitöltésére vizes bázisú folyékony fát használtam, ezt később majd befogja a pác és így a toldásoknál szépen besötétedik.

Elkészültek a fedélzetek! Összeragasztottam a bordákat és a gerincet, majd felraktam a fedélzeteket. Lelkesedésemben felraktam az első palánkot is. Természetesen ez volt az összes közül a legkönnyebb. Kezdetben nagyon tartottam a palánkozástól, az ívek hajlításától. Többféle módszer közül a pákás melegítés vált be a legjobban.
Heteket vett igénybe a palánkok felrakása, de egyszer csak kész lett! A palánkok rögzítésénél bevetettem mindent, amivel csak szorítani lehet. Gumigyűrű, szorítócsipesz illetve jól bevált az un. térképtű. A munka azért is tartott sokáig, mert meg kellett várni a következő palánk felrakásánál az előzőleg felrakott lécnél a ragasztó megkötését. Ragasztót a „Emfibois 885” típust használom, nekem bevált.
A palánkozás legkritikusabb része a hajóorr. Sok időt töltöttem el a meghajlított idomok becsiszolásával. Szerencsére csak kis hézagok keletkeztek, amelyeket az ismert folyékony fával tüntettem el. Ebben létezik különféle színezetű. Megszáradás után jól csiszolható. Ha nincs kéznél ilyen, jól használható a palánk anyagából készített csiszolópor összekeverve ragasztóval.
Egy kép elölről is. Viszonylag szimmetrikusra sikerült a palánkok felrakása.
Mivel a palánksorok felrakása közben maradt kieső idő, ezt az árbocok és a vitorlarudak elkészítésére használtam. Méretre darabolás, kúposítás illetve a vitorlarudaknál pácolás.Sok helyen azt olvastam, hogy a terebeknél hátul védőkorlátot használtak. Mivel ez az eredeti maketten ez hiányzott, így azokat elkészítettem. Csúnyának találtam, hogy a járomfáknál látszik a rétegelt lemez éle, ezért ezeket furnérral beborítottam.
A fent maradó időben a fedélzet felszereléseit készítettem elő. Kormánykerék, lépcsők, csörlő, rakodónyílások. Külön futam volt a horgonyok elkészítése. A fa rész alakra csiszolása, pácolása, bandázsolása és a horgonykarika kötéllel való bebandázsolása. Amivel nagyon nem tudtam kibékülni az a kötélfogó bakok állórésze volt. Már megint a rétegelt lemez a látszó élekkel! Valami más megoldást kell találnom.
Az elkészült fedélzeti elemeket felraktam a helyükre és végre találtam megoldást a kötélfogó bakra is! A kritikus darabok helyet almafából készítettem újakat. Jobb lett volna körte (nem csak az íze miatt ) de azt sajnos nem tudtam szerezni. Szerencsére az alma is jól faragható, csiszolható a sűrű, tömör szálszerkezete miatt. A kész kötélfogó bakokat végül lepácoltam és a fedélzetre ragasztottam. A horgonycsörlőnél a racsni szerkezet fogait pici lécekből kialakítottam.
Volt otthon még régről nagyon vékony angol forrasztó ónom. Ebből vágtam egy darabot és ellapítottam, majd ebből készítetem el az ajtók vasalását. A szegek helyét tűheggyel imitáltam.Ha most kezdeném elölről a hajót valószínű a lépcsőket is kicserélném valami másra. Sajnos az ilyen helyeken jönnek ki az egyszerű makett hátrányai.
Viszont viszonylag jól sikerültek a kötélfogók (legalább is az eredetihez képest).Elkészültek a horgonydaruk is.

Még egy közeli kép az ajtókról és a lépcsőkről.

A tatnál felszereltem a korlátokat és a zászlótartó rudazatot. A korlát oszlopok át lettek fúrva szögelés előtt különben elrepednének. Felkerültek a dörzsfák is és látszik a kormány rudazata is.

A hajóorr része egy más állásból az általam készített kötélfogó bakkal.

Sokat töprengtem azon, hogy maradjon natúr fa színű a hajó, vagy használjak valami színezést? A szakirodalomban azt írják, hogy a korabeli hajókat kátrányos illetve gyantás kencével tették vízhatlanná. A hajók vízvonal alatti részét pedig egy speciális anyaggal védték a fúrókagylók ellen, ami a benne lévő ólom miatt fehér színű volt.Nos ezért úgy döntöttem, hogy az alsó részt fehérre festem, felül pedig pácolom a hajótestet. Igyekeztem a fedélzetnél világosabb pácot használni, mert az állandó súrolástól ez világosabb volt, mint a hajó többi része. A festést a fehér résznél a szebb felület miatt fújással oldottam meg. A kátrányos, gyantás felület utánzására viszont enyhén viaszos anyaggal kentem át a hajótestet. A kapott felület nem volt matt, mint a pácolás után, de nem is volt csillogó, mint a lakkozásnál.
Ezt a viaszoló felületkezelést természetesen az egész testen alkalmaztam kivéve az árbocokat és a padlózat deszkáját.
A hajóhoz ágyukat nem adtak, ezért az ágyúsor ablakai bezárva kerültek fel a hajótestre. Az élethűséget igyekeztem az ablakokra szerelt nyitó kötelekkel, illetve az ajtóknál alkalmazott vékony forrasztó ónból készített „vasalással” hangsúlyozni.
A pácolást és a viaszolást a fedélzeti felépítményeknél is alkalmaztam.
A hajótest elkészítése és az árbocok beépítése után jött a következő dilema, a kötélzet. A gyárilag hozzá adott kétfajta vastagságú nyers kenderszínű megfelelt a mozgó kötélzetnek, de az álló köteleknek valami más megoldást kellett találnom. A kötélverés túlságosan misztikusnak tűnt, így arra az elhatározásra jutottam, hogy ezt olyasvalakitől szerzem be, aki ebben profi. Ellátogattam Susányi Oszkárhoz aki lelkesen segített a megfelelő kötélzet összeállításában és rengeteg gyakorlati tanáccsal látott el. Köszönet a sok tanácsért és segítségért!A megfelelő kötélzet beszerzése után először a csarnak és patrác kötelek kerültek fel, majd felraktam a különféle vastagságú tarcs köteleket is. Itt tartozom egy vallomással. A makett kicsi mérete miatt a hágószálaknál nem tudtam alkalmazni a klasszikus nyolcas formájú felkötést, mert mindig elhúzta az oldalsó merevítő köteleket… A szálakat hagyományos hurokkal raktam fel, majd egy csepp ragasztóval rögzítettem, majd a ragasztó megszáradása után a felesleges részeket csipesszel lecsíptem. Remélem a következő (nagyobb méretű) hajómon már ezt is megfelelően tudom elkészíteni.
A kötelekkel párhuzamosan felkerültek a fedélzetre a lépcsők korlátai is, amiket modellező festékkel feketére festettem.



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 05. Wednesday 22:24


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (12), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett