Main page arrow Articles arrow History arrow Modern ships, stories arrow A Golden Star brigg építése
A Golden Star brigg építése PDF Print E-mail

By Gateway, on 2007. May 03. Thursday 18:30

Average user rating :    (0 vote)

Views : 54790    

Favoured : 1

Published in : Articles, Sailing ship models

Article Index
A Golden Star brigg építése
Építés 1. rész
Építés 2. rész
Következtetések, tanulságok

Furnérból pici szálakat vágtam sniccerrel, ebből készült a terebek merevítő rudazata.
Egy kép az orr rész felől.
Kész az állókötélzet, következhet a vitorlázat!
Az állókötélzet felrakása után előkerültek a vitorlák. Hát ezek bizony a csomagolás és az utazás hatására úgy néztek ki, mintha a kutya szájából húztam volna ki. Szerencsére egy kis keményítő és egy gyors vasalás segített a helyzeten. Kiválasztottam az orr vitorlát és felkötöttem a vitorlarúdra. A vitorlák felhelyezése viszonylag könnyen ment, csak a rengeteg kötél és csiga felkötése sok időbe került. A kötelek és vitorlák felszerelésével majdnem annyi időt töltöttem el, mint a hajótest elkészítésével.
Az orrvitorla után az előárboc vitorlázata és kötélzete következett. Helyére került a kormány-mechanizmus kötele és csigái.

Egy fotó a vitorlák belső oldaláról, itt jól láthatóak a karkötelek és a bevonókötelek.

Helyükre kerültek a kötélvégek és a kötélfogó szegek. Egy kis segédeszközzel elkészítettem a kötélcsomókat is és helyükre illesztettem. A folyamat az előárboc után a főárbocnál megismétlődött, majd felkerült a hátsó csonkavitorla is.
Lassan elkészült a hajó. Még két meglévő dolog nem nyerte el a tetszésemet, a zászlók és a gyári állvány. A kittben lévő műszálas zászlókat vászon zászlókra cseréltem, amelyekre a mintázatot tintasugaras nyomtatóval készítettem el egy speciális fóliára, amelyet a feleségem a vászondarabokra vasalt. (Neki azért ebben nagyobb a rutinja .)Az állványt gőzölt bükkből készítettem, amihez esztergáltattam két tartó „bábot”. Csiszolás után az állványzatot mahagóni és dió szeszes (gyorsabban szárad!) fapác keverékével kentem át. Száradás után a már említett viaszos felületkezelővel átecseteltem át, majd puha ruhával áttörültem. Így szép selyemfényű felületet kaptam.
Az elkészült állványra helyezett hajó lényegesebben szebben mutat, mint a régi egyszerű állványzaton.
Az elkészült hajó összképén nagyon sokat javított a pluszként beszerzett kötélzet. Ezt a hatást a kitthez kapott kétfajta vastagságú nyers kender színű kötelekkel soha nem értem volna el.
A gyári kötelek éppen megfeleltek a mozgókötélzethez. A hajóhoz végül 11 fajta kötelet használtam fel.

A gyári makett fedélzete kicsit üresnek hatott ezért elgondolkoztam, hogy milyen plusz felszereléssel lehetne kicsit feljavítani. Szinte minden hajó tartozéka volt a fenékvíz pumpa, gondoltam, hogy erről sem hiányozhat! Készítettem hát egy vízpumpát. A „dongákat” vékony furnér lécecskékből csináltam, míg a kifolyócső egy réz golyóstollhegy lett. A dongák összefogására a már említett ellapított forrasztóón szolgált. A rudazat vékony rézdrótból készült, amit feketére festettem. A talp rész vékony rétegelt lemez. Természetesen ez is pácolva, majd viaszolva lett.

Az orr részbe került az elmaradhatatlan jelző harang. Az állvány anyagául itt is almafa szolgált.A harangot fúrógépben alakítottam ki fából, majd makett festékkel aranyszínűre festettem ezzel utánozva a harang réz anyagát. A harang nyelve rézdrótból készült.
Egy pillantás a főárboc terebjére.
A fedélzeti rakodó nyílások záró fedelére vékony rézdrótból készítettem nyitó karikákat.(Az ilyen apró részletek még jobban élethűvé teszik a maketteket.)

Még egy kép a hajóorr részéről. Itt már látni, hogy vastagabbra cseréltem a csörlő kötelét.

A tatfedélzet felépítményeit még egy saját magam által gyártott kompasz szekrénnyel dobtam fel. A tervet ismét a Marjai féle könyvből vettem. A szekrényben középen helyezkedik el az iránytű, míg két oldalsó részben éjjel mécseseket tartottak a skála megvilágítására. Ez a forma a kereskedelmi hajókra volt jellemző, a hadihajókon két iránytűt használtak.A szekrény anyaga a már sokat emlegetett bükk furnér, az iránytű vékony fa korong aranyra festve, utánozva az iránytű réz testét. (A fotón nem igazán érzékelhető, de a műszernek még skálája is van! A skála rajzolatáról fotót az internetről szedtem le, majd lekicsinyítettem. Nyomtatóval speciális öntapadó fémszínű „etikettre” nyomtattam, kivágtam és felragasztottam.)
Az ablakok üvegfelülete világoskék öntapadó fólia, a „rámák” furnércsíkok. A névtáblára a betűk fehér alphasetből készültek.
A kis kézi ágyúk barnítva lettek, majd fém csapokkal és pillanat ragasztóval rögzítettem helyükön.
Hát ilyen lett életem első fa hajó makettje. Utolsó momentumként még a vitrint készítem el, amibe a makett kerül. Ha már ennyi időt szántam rá ne porosodjon védtelenül a polcon.

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 05. Wednesday 22:24


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (12), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett