Főoldal arrow Fórum arrow Tengerek XX. századi urai arrow Utasszállító hajók
Gályák, Dauk, Karavellák, Chebekek és társaik. PDF Nyomtatás E-mail

Flamenco, 2007. június 19. Kedd 21:03

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 43567    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Hajózástörténet

Tartalomjegyzék
Gályák, Dauk, Karavellák, Chebekek és társaik.
A legöregebb dauk
Dia Ghanja
Die Karavelle
Hasonló típusok

Hasonló típusok ( Ähnliche Typen )

Brigantina

Brigantina

Pinke

Die Pinke war vor allem im Ligurischen Meer und im Golfe du Lion verbreitet und dem neueren Typ der Schebecke nahe verwandt.

A pinke többek előtt a Ligur tenger és az Oroszlán öbölben volt elterjedve és a sebek újabb típusával áll közeli rokonságban.

Wenn auch wesentliche Charakteristika von der Schebecke übernommen waren, so erscheint der Rumpf der Pinke kürzer, gedrungener und plumper.

Ha a sebek fontosabb karakterisztikus jegyeit át is vette, a pinke teste rövidebb, tömzsibb és esetlenebbnek tűnik.

Ligur pinke " Nostra Signora del Carmine " - A Carmine-i Miasszonyunk, 1810

Polacker

Einer der sonderbarsten Schiffstypen ist zeweifellos der Polacker.

Az egyik legfurcsább hajotipus kétségkivül a Polacker.

Tőlem : Úgy néz ki, mintha a hajó két teljesen eltérő típusból lett volna összeállítva. Mintha egy sebeket és egy fregattot a főbordánál elfűrészeltünk volna, s a sebek elejét a fregatt hátuljával összeragasztanánk. A Polacker egyébként szó szerint lengyel -t jelent ( a " polák " a magyarban is a lengyelekre használt csufszó ) , s sajnos évtizedek óta nem tudtam rájönni, hogyan kaphatta egy földközi tengeri keverék hajótípus a nevét a lengyelektől, hiszen még a magyar mese világban is Pomeránia az Óperenciás tengerhez hasonlóan a világ végét jelenti. "Pomeránia " egyébként egy a németek és a lengyelek között évszázadokon keresztül vitatott terület a keleti tenger partjain, aminek a nyugati része a mai, korábban NDK-ás Mecklenburg - Vorpommer.

S ha még nem elég az összevisszaságból, álljon itt egy példa a Polacker - Schebecke -re - ami a francia területen a Misticque , Misztikus nevet kapta s tkp. egy sebek testre felhúzott Polacker kötélzetet ill. vitorlázatot jelentett. Meglepően jó modellt lehet - egy kis féljavítással - a német Krick cég aránylag nem is túl drága építődobozából 1 : 50 -ben építeni, amit én is szívesen megépítenék, ha nem lennék amúgy is tele más " kötelező " modellekkel.

 

 

Tartane

Ennek a családnak a legkisebb tagja a Tartane, egy kétárbocos kis hajó, ami a Földközi tenger egész északi partjainál kedvelt volt. Példának álljon itt egy albán tartane. ( Albánia végül is egy kicsit közelebb van a Földközi tengerhez mint Lengyelország ! )

Albán Tartane modellje 1810, a Musée de la Marine, Paris -ból

Talán hogy megemlíthetném, az utóbbi időben meglehetősen sok s többnyire tudományosan megalapozott riportfilm látható a Phoenix és a NrTv ( ? ) csatornáin , ( sajnos általában éjfél után, s ezek a programok a TV újságokban nem jelennek meg; s így csak az éjjeli baglyok kapják el néha őket ,ill. a teletextes tévéken ott megnézhető a műsorelőzetes, de gondolom, hogy otthon is foghatok ) amik egyre inkább a Tendez-re hajlanak, hogy a karavellák a dauk másolatai.Én magam is felvettem néhányat videóra, komolyabb érdeklődőknek talán valamikor később tudok kópiákat küldeni.

 

Vasa

S ezzel sajnos be kell hogy fejezzem azt a cikket, mert ebbe a témába mélyebben belemerülni teljesen felrobbantaná az " időháztartásomat ", s talán azt jelentené, hogy a lábjegyzetben lévő könyveket teljesen le kellene fordítanom, amire sajnos nincs időm ! A mélyebben érdekelteknek csak azt tudom ajánlani, hogy próbálják beszerezni ezeket a könyveket.Nem éppen idetartozik, talán inkább a Ghanja cikkem végéhez, habár itt is emlegettem a Vását, egy kép a Vasa tükréről. A múltkor még nem rendelkeztem a könyvel, amiben van. Világosan látszik, hogy az oldalfalak nem kékek hanem pirosak voltak, s a szobrok sem voltak mind aranyozva,hanem sok természetes színre volt festve. Már pedig a képet meglehetösen autentikusnak kell tartanunk, mert Göte Göranson festette, aki a Vasamuseet, Stockholm egyik munkatársa.

 

 

 

 

Még valamit :

Tamásnak már említettem : Gyűjtsétek össze a legégetőbb problémáitokat egy kupacba, amik egy részéről mindig olvasok a " klubban " , de egyenként képtelen vagyok rájuk válaszolni. Tervezett cikkeim egy része arra vár, hogy magyarítsam őket. Más részük tkp. már készen is vannak.

  • Az "Építődobozok" ... negyedik, befejező része.
  • Egy sorozat a hajótestek építésének a módozatairól, összekötve egy általam rekonstruált flamand galeon építésével.
  • Egy sorozat az álló kötélzetről, s annak gyakorlati kivitelezéséről.
  • A HMS Agamemnon 1781 építése

Szeretnék tőletek visszajelzést kapni, amennyiben ezek a témák érdekelnek Benneteket !

Addig is - Schiff ahoi ! - jó tanulást és jó építést !

Flamenco

Könyvek :

  1. W.Mondfeld - Die Galeere vom Mittelalter bis zur Neuzeit
  2. E. Paris - Die grosse Zeit die Galeeren und Galeassen
  3. W. Mondfeld - Die arabische Dau
  4. W. Mondfeld - Die Schebecke und andere Schiffstypen des Mittalalters
  5. B. Landström - Das Schiff


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. július 07. Szombat 17:32


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett