Főoldal arrow Cikkek arrow Irodalom arrow Nagyvilág arrow Könyvbemutató 3. rész
Könyvbemutató 3. rész PDF Nyomtatás E-mail

Szeibel Laszlo, 2007. szeptember 30. Vasárnap 22:44

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 32571    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Bemutatók

Itt három nem egészen friss könyvet szeretnék röviden bemutatni.

  • Attilio Cucari - Segelschiffe - Die Königinnen der Meere - Geschichte und Typologie
  • Brian Lavery - Schiffe - 5000 Jahre Seefahrt (Hajók - 5000 évnyi hajózás)
  • Hendrik Busmann - Soverign of the Seas - Die Skulpturen des britischen Königsschiffes von 1637

sm_segelschiffe.jpg I. Attilio Cucari - Segelschiffe - Die Königinnen der Meere - Geschichte und Typologie (Vitorláshajók - A tengerek királynői - Történelem és típustan)

Az eredeti olasz kiadás 2004-ben, a német 2006-ban a Bassermann kiadónál jelent meg. A 220 x 195 mm méretű, 166 oldalas könyv 1207 - 1931 közötti hajók rövid áttekintését mutatja, sok színes ábrával. A könyv nem igazán szakértőknek, hanem inkább laikusoknak ill. érdeklődőknek készült. Valójában az első pillantásra, egy szép színes könyv.

Sajnos közelebbi, mélyebbre ható, kritikusabb vizsgálódás után kiderül, hogy ez a könyv is bizony tele van hibával, ami annál is inkább érthetetlen, mert a szerző a füljegyzet ismertetése szerint gyakorló tengerész, aki jó néhány argentínai regattán vett részt, s jó néhány évig a Fiumana Grande kikötőjében levő hajógyár igazgatója volt. Jó néhány hajó színes ábrája s a hozzátartozó kisméretű szerkesztési rajzok kissé túl tömzsire sikerültek. (Mint pl.: a Vasa rajzain) További hibája, hogy minden hajóhoz egy konkrét évszámot s nevet utal, ami a legtöbb esetben nem bizonyítható, s jó néhány főméret megadás valamint az ágyuk száma egyszerűen alig hihető.

sm_fortuna.jpgsm_triumph.jpg Pl. az 58-adik oldalon levő kép állítólag az angol Triumph-ot 1576-ból ábrázolja, ami pedig igazán durva hiba, mert ez valójában egy holland galleon, az un. Fortuna hajó, ami a nevét az eredeti ábrázolás föderékvitorlájára festett képről kapta! B.Landström - Das Schiff, 122 oldal, 305 ábra - hozzá a szöveg : W. Barentsoen rézkarca 1594-böl egy kétgalériás holland Orlogschiff-et mutat!


Ennél a könyvnél is felmerül bennem a gyanú, hogy egyes szerzők úgy képzelik, hogy a laikusokkal mindent meg lehet etetni. Nem mondom, hogy a könyvespolcon nem mutat jól, s akinek ideje és pénze van rá, minden hajós könyvet gyűjteni, az vegye meg. De komoly szakirodalomnak nem merném nevezni.

A második könyv mondhatnám szintén laikusoknak, illetve érdeklődőknek szánt mű, de jóval nagyobb terjedelemben 5000 év hajózását igyekszik bemutatni, ami - figyelembe véve az anyag terjedelmét kb. 400 oldalba besűríteni - kifejezetten jól sikerült. A sok - kimondottan jó - színes rajz mellett, nagyon sok - részben, fekete-fehér illetve színes fényképet tartalmaz modellekről, régi hajók 1:1-ben megépített „másolatairól" illetve azok belsejéről, ( görög Bireme, Mayflower, Bounty, Amsterdam - sajnos a Batáviát meg sem említi ) valamint az eredeti Victoryrol és a Vasárol. (Azóta észrevettem, hogy ez a könyv megtalálható a klubkönyvtárban)

sm_schiffe.jpg II. - Brian Lavery - Schiffe - 5000 Jahre Seefahrt (Hajók - 5000 évnyi hajózás)

Az eredeti angol kiadás - Ship - 5000 Years of Maritime Adventure - 2004-ben a  DK - Dorling Kindersley Limited, London kiadónál jelent meg, a német nyelvű kiadás 2005-ben a Dorling Kindersley Verlag GmbH, Starnberg, DE-nál. Internet: http://www.dk.com

A 310 x 255 mm méretű, 400 oldalas könyvet - akinek lehetősége van rá - érdemes beszereznie.

(Na ugye, hogy nem mindig csak morgok, és lekicsinylőleg kritizálok! .)

A harmadik könyv - ellentétben az előző kettővel - kifejezetten szakértőknek íródott.

Ez a szerzőnek 1998-ban a kölni egyetem filozófiai tanszékén benyújtott (és elfogadott) disszertációja a történész doktorátus megszerzéséhez. A Royal Sovereign díszítményeinek (szobrok, féldomborművek stb.) allegorikus, heraldikus értelmezését, az akkori kor szellemének megfelelően vezeti végig 310 oldalon. Mert ezek a díszítések nem csak egyszerűen mai értelemben vett díszek, hanem a galliontól kezdve a tattükörig mindenhol a hajó építtetőjének - I. Károly angol királynak - a Sovereign-nek (uralkodónak) az istentől adott, s az őseitől is örökölt uralkodói jogát vezeti végig s hangsúlyozza.
Egy szuper könyv, bár sok helyen meglehetősen nehezen olvasható a sok heraldikai, s szimbolikus kifejezései miatt. ( S nem is éppen olcsó, kerek 100 Euró ) Ebből a könyvből látható igazán, hogy a Soeverign olasz építődobozát mennyire lelkiismeretlenül, következetlenül és felelőtlenül „barkácsolták" össze!

III. - Hendrik Busmann - Soverign of the Seas - Die Skulpturen des britischen Königsschiffes von 1637 (Sovereign og the Seas - A tengerek uralkodója - Az angol királyi hajó díszítményei 1637-ből ) Schriften des Deutschen Schiffahrtmuseums ( Bremenhafen ) Band 54 ( A német Hajózási Múzeum írásai, 54. kötet ) 270 x 215 mm

Néhány példa:

sm_sov.gallion.jpgA Gallioncsőr a Gallionfigurával (a Galionsfigur - das Bild des Schiffes - a hajó képe.)

A gallionfigura I. Károly alighanem legkorábbi ősét, Edgár angolszász királyt ábrázolja (959 - 975) amint 7 vazalluskirályocskát „lelovagol", azaz erőszakkal egyesítette az akkori Angliát.

A Galionsreling ( a gallion oldalfala ) az Edgár után következő királyok címerállatait ill. jelképeit ábrázolja - és mint már említettem - ezzel is  I. Károly generációkon keresztülvezetett uralkodói jogát hangsúlyozza és támasztja alá.

sm_spiegel1.jpgsm_sov.olasz.jpg Hátulnézet - Sir Peter Lely olajfestménye kb. 1645/49 a Sovereign hátulját ábrázolja, Peter Pettel a hajó építőjével.

Ennél a képnél látható igazán, az olasz Sovereign építődobozzal összehasonlítva, milyen fantáziaképződmények az olasz doboz modelljének a „díszítései".

sm_prinzwappen.jpg Miután a szerző a tükör figuráinak heraldikai jelentését 22 oldalon keresztül magyarázza, ebbe én most nem tudok belemélyedni, néhány részletet azért kiemelek. Az alsó, nagy Gillung (az alsó íves konkáv görbület - a 4 kerek ágyúnyílással) szörnyfejei s a jobb s baloldali ágyúnyílások közötti boszorkány illetve ördögszerű lények ( Harpyen ), valamint a kormánylapát felső végén található grimaszoló oroszlánfej az uralkodó elrettentő hatalmát vannak hivatva ábrázolni. A fölötte következő sorban középen ( az oroszlánfej fölött ) a koronázó hercegi címer, a három strucctollal és a jelszóval ( furcsa módon németül ! ) - Ich dien (Ich diene - Én szolgálok. (Habár a mai angol uralkodói család is eredetileg a német Hannover-ből származik) Mellette kétoldalt - két kerek ágyúnyílással megszakítva -a négy elem allegóriái - balról jobbra a tűz, a víz, a föld és a levegő.

A következő sorban az alsó ablakok között a korabeli angol királyi címer, kétoldalt a címer (tartó) állatokkal, baloldalt az oroszlán s jobboldalt a fehér egyszarvúval, (mindkét állat már századok óta szerepelt a különböző angol királyok címereiben, bár pl. I. Elisabeth alatt az egyszarvú helyett a sárkány állt, s a fehér egyszarvút újból I. Jakab hozta vissza) s fölötte egy zárt lovagi sisakkal, a fölött az angol korona s legfelül egy koronás oroszlán. A címert körülölelő övben a térdszalagrend jelszava (franciául): HONI SOIT QUI MAL Y PENSE - Átkozott legyen, aki rosszat gondol (rólunk) Az alatta levő szalagban a másik jelszó (franciául):

DIEU ET MON DROIT - Isten és a jogom.

 

sm_konigswappen.jpg Maga a kb. kör  alakú címer négy részre van osztva, - a bal felső és jobb alsó újra fel van „negyedelve", s újra bal fent s jobb lent a 3 - 3 francia liliom ( az angolok elméletben soha nem mondtak le a fr. trónra való jogukról ! ), valamint jobb lent s bal fent a 3 - 3 angol elöl arany, hátul piros leopárd. A felső jobb mezőben nem túl jól láthatóan - a szöveg szerint - a Skót vörös oroszlánt ábrázolja, míg a bal alsó az arany Ír hárfát.

Az alsó 3 - 3 ablak alatt királyi címerállatok.

A következő sorban középen a 2 -2 felső ablak közötti félkörmetszetű, felül boltozatos mélyedésben, s a tükör metszés- ill. középpontjában az uralkodó, I. Károly életnagyságú szobra, egy nagy ókori hősnek öltözve. A 2 - 2 felső ablakok alatti mezőben levő négy lovas a négy földrészt jelképezi. Balról jobbra: Ázsia, Amerika, Európa és Afrika.

A legfelső nagy mező közepén, egy emelvényen áll a szárnyas Victoria (Győzelem) majd kétszeres életnagyságú szobra, baloldalán,  egy tengeri csikón Neptun ( a vizek ura ), jobboldalán Äolus ( a levegő ura ) egy sason. Legkívül jobboldalt Jason, baloldalt Herkules keretezi be ezt a mezőt.

Legfelül a hatalmas középső kandelláber, kétoldalt a tükröt bezáró lefelé hajló ívek alatt újra egy jelszó (kivételesen latinul): SOLI DEO GLORIAM - Egyedül istené a dicsőség. Kétoldalt az ívek külső szélén pedig újra megtaláljuk az angol címer 2 címerállatát, az oroszlánt és az egyszarvút.

Meg kell, még jegyezzem, hogy a kétoldalt az oldalzsebek felett, s Jason s Herkules mellet látható 8 szögletes, zárt erkélyszerű képződmények tulajdonképpen a kis oldallámpák, s nem ablakok! Oldalanként 2 - 2 (a hátulnézetben nem látszanak az elsők!) közvetlen a felső zárt oldalgalériák toronykupolái felett. A szerző hasonló gondossággal s lelkiismeretességgel magyarázza, a vezeti végig a két hajóoldalon található díszítmények jelentését, - amik összefüggenek a csillagjegyek s az emberi szervek közötti kapcsolattal - (legalábbis az akkori hit szerint) de ennek a leírására már nem vállalkozom. Ebből a cikkből ugyan nem tudtok modellt építeni, de azért remélem, hogy sokatok érdekesnek találja.

Flamenco

Teljes méretű képeket nem áll módunkban közölni!

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. október 01. Hétfő 22:09


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 2 a(z) 2 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (2), English (0)

Írta: hajómester () 2007. október 04. Csütörtök 21:35

Írta: hajómester 2007. október 04. Csütörtök 21:35

Az 1637-ben épűlt hajó felépítményeit 1651-ben alacsonyabbra vették, majd 1659-60-ban teljesen átépitették, ettől kezdve Royal Sovereign néven szerepelt.Ez Cromwell protekturátusa alatt volt, lehetséges hogy a faragványait is is lecserélték.Találtam a neten egy korabeli rajzot, ahol az utóbbi néven szerepel és a tatdiszitése is az olasz makett szerinti. Lehet hogy mégsem légbőlkapott? Az itt a kérdés, hogy az olasz makett milyen néven szerepelteti. A Victoryt is 1803-ban átepítették nyilt tatgalériásból zártra, az összes makett a második változatában mutatja be, az elsőben senki se ismeri.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: davidg () 2007. október 04. Csütörtök 18:52

Írta: davidg 2007. október 04. Csütörtök 18:52

köszönöm, igazán érdekes lehet a Sovereign-ről szóló könyv. 
 
A téma iránt érdeklődnek ajánlom a http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1710&postdays=0&postorder=asc&&start=0 címen olvasható cikksorozatot, ahol a a szerző a kevés fennmaradt autentikus, és egymásnak is ellentmondó forrás alapján készíti a hajó makettjét, kivételes igényességel, sok fotóval illusztrálva. A díszek faragásának technikájáról is lehet olvasni, angol nyelven.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 2 a(z) 2 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett