Szeibel Laszlo,
2007. szeptember 30. Vasárnap 22:44
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 32257 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Bemutatók |
Itt három nem egészen friss könyvet szeretnék
röviden bemutatni.
- Attilio Cucari - Segelschiffe - Die Königinnen der Meere - Geschichte
und Typologie
- Brian Lavery - Schiffe - 5000 Jahre Seefahrt (Hajók - 5000 évnyi
hajózás)
- Hendrik Busmann - Soverign of the Seas - Die Skulpturen des britischen
Königsschiffes von 1637
I. Attilio Cucari - Segelschiffe - Die Königinnen der Meere - Geschichte
und Typologie (Vitorláshajók - A tengerek királynői - Történelem és típustan)
Az eredeti olasz kiadás 2004-ben, a német 2006-ban a Bassermann kiadónál
jelent meg. A 220 x 195 mm méretű, 166 oldalas könyv 1207 - 1931 közötti hajók rövid
áttekintését mutatja, sok színes ábrával. A könyv nem igazán szakértőknek,
hanem inkább laikusoknak ill. érdeklődőknek készült. Valójában az első
pillantásra, egy szép színes könyv.
Sajnos közelebbi, mélyebbre ható, kritikusabb vizsgálódás után kiderül,
hogy ez a könyv is bizony tele van hibával, ami annál is inkább érthetetlen,
mert a szerző a füljegyzet ismertetése szerint gyakorló tengerész, aki jó
néhány argentínai regattán vett részt, s jó néhány évig a Fiumana Grande
kikötőjében levő hajógyár igazgatója volt. Jó néhány hajó színes ábrája s a hozzátartozó kisméretű szerkesztési rajzok
kissé túl tömzsire sikerültek. (Mint pl.: a Vasa rajzain) További hibája, hogy
minden hajóhoz egy konkrét évszámot s nevet utal, ami a legtöbb esetben nem
bizonyítható, s jó néhány főméret megadás valamint az ágyuk száma egyszerűen
alig hihető.
Pl. az 58-adik oldalon levő kép állítólag az angol Triumph-ot 1576-ból
ábrázolja, ami pedig igazán durva hiba, mert ez valójában egy holland galleon,
az un. Fortuna hajó, ami a nevét az eredeti ábrázolás föderékvitorlájára
festett képről kapta! B.Landström - Das Schiff, 122 oldal, 305 ábra - hozzá a szöveg : W.
Barentsoen rézkarca 1594-böl egy kétgalériás holland Orlogschiff-et mutat!
Ennél a könyvnél is felmerül bennem a gyanú, hogy egyes szerzők úgy
képzelik, hogy a laikusokkal mindent meg lehet etetni. Nem mondom, hogy a
könyvespolcon nem mutat jól, s akinek ideje és pénze van rá, minden hajós
könyvet gyűjteni, az vegye meg. De komoly szakirodalomnak nem merném nevezni.
A második könyv mondhatnám szintén laikusoknak, illetve érdeklődőknek szánt
mű, de jóval nagyobb terjedelemben 5000 év hajózását igyekszik bemutatni, ami -
figyelembe véve az anyag terjedelmét kb. 400 oldalba besűríteni - kifejezetten
jól sikerült. A sok - kimondottan jó - színes rajz mellett, nagyon sok -
részben, fekete-fehér illetve színes fényképet tartalmaz modellekről, régi
hajók 1:1-ben megépített „másolatairól" illetve azok belsejéről, ( görög
Bireme, Mayflower, Bounty, Amsterdam - sajnos a Batáviát meg sem említi )
valamint az eredeti Victoryrol és a Vasárol. (Azóta észrevettem, hogy ez a
könyv megtalálható a klubkönyvtárban)
II. - Brian Lavery - Schiffe - 5000 Jahre Seefahrt (Hajók - 5000 évnyi
hajózás)
Az eredeti angol kiadás - Ship - 5000 Years of Maritime Adventure -
2004-ben a DK - Dorling Kindersley Limited, London kiadónál jelent meg, a német nyelvű
kiadás 2005-ben a Dorling Kindersley Verlag GmbH, Starnberg, DE-nál. Internet: http://www.dk.com
A 310 x 255 mm méretű, 400 oldalas könyvet - akinek lehetősége van rá -
érdemes beszereznie.
(Na ugye, hogy nem mindig csak morgok, és lekicsinylőleg kritizálok! .)
A harmadik könyv - ellentétben az előző kettővel - kifejezetten
szakértőknek íródott.
Ez a szerzőnek 1998-ban a kölni egyetem filozófiai tanszékén benyújtott (és
elfogadott) disszertációja a történész doktorátus megszerzéséhez. A Royal Sovereign díszítményeinek (szobrok, féldomborművek stb.)
allegorikus, heraldikus értelmezését, az akkori kor szellemének megfelelően
vezeti végig 310 oldalon. Mert ezek a díszítések nem csak egyszerűen mai
értelemben vett díszek, hanem a galliontól kezdve a tattükörig mindenhol a hajó
építtetőjének - I. Károly angol királynak - a Sovereign-nek (uralkodónak) az
istentől adott, s az őseitől is örökölt uralkodói jogát vezeti végig s
hangsúlyozza.
Egy szuper könyv, bár sok helyen meglehetősen nehezen olvasható a sok
heraldikai, s szimbolikus kifejezései miatt. ( S nem is éppen olcsó, kerek 100
Euró ) Ebből a könyvből látható igazán, hogy a Soeverign olasz építődobozát
mennyire lelkiismeretlenül, következetlenül és felelőtlenül „barkácsolták"
össze!
III. - Hendrik Busmann - Soverign of the Seas - Die Skulpturen des britischen
Königsschiffes von 1637 (Sovereign og the Seas - A tengerek uralkodója - Az
angol királyi hajó díszítményei 1637-ből ) Schriften des Deutschen
Schiffahrtmuseums ( Bremenhafen ) Band 54 ( A német Hajózási Múzeum írásai,
54. kötet ) 270 x 215 mm
Néhány példa:
A Gallioncsőr a Gallionfigurával (a Galionsfigur - das Bild des
Schiffes - a hajó képe.)
A gallionfigura I. Károly alighanem legkorábbi ősét, Edgár angolszász
királyt ábrázolja (959 - 975) amint 7 vazalluskirályocskát „lelovagol", azaz
erőszakkal egyesítette az akkori Angliát.
A Galionsreling ( a gallion oldalfala ) az Edgár után következő királyok
címerállatait ill. jelképeit ábrázolja - és mint már említettem - ezzel is I. Károly generációkon keresztülvezetett
uralkodói jogát hangsúlyozza és támasztja alá.
Hátulnézet - Sir Peter Lely olajfestménye kb. 1645/49 a Sovereign hátulját
ábrázolja, Peter Pettel a hajó építőjével.
Ennél a képnél látható igazán, az olasz Sovereign építődobozzal
összehasonlítva, milyen fantáziaképződmények az olasz doboz modelljének a
„díszítései".
Miután a szerző a tükör figuráinak heraldikai jelentését 22 oldalon
keresztül magyarázza, ebbe én most nem tudok belemélyedni, néhány részletet
azért kiemelek. Az alsó, nagy Gillung (az alsó íves konkáv görbület - a 4 kerek
ágyúnyílással) szörnyfejei s a jobb s baloldali ágyúnyílások közötti boszorkány
illetve ördögszerű lények ( Harpyen ), valamint a kormánylapát felső végén
található grimaszoló oroszlánfej az uralkodó elrettentő hatalmát vannak hivatva
ábrázolni. A fölötte következő sorban középen ( az oroszlánfej fölött ) a
koronázó hercegi címer, a három strucctollal és a jelszóval ( furcsa módon
németül ! ) - Ich dien (Ich diene - Én szolgálok. (Habár a mai angol uralkodói család is eredetileg a német
Hannover-ből származik) Mellette kétoldalt - két kerek ágyúnyílással megszakítva -a négy elem
allegóriái - balról jobbra a tűz, a víz, a föld és a levegő.
A következő sorban az alsó ablakok között a korabeli angol királyi címer,
kétoldalt a címer (tartó) állatokkal, baloldalt az oroszlán s jobboldalt a
fehér egyszarvúval, (mindkét állat már századok óta szerepelt a különböző angol
királyok címereiben, bár pl. I. Elisabeth alatt az egyszarvú helyett a sárkány
állt, s a fehér egyszarvút újból I. Jakab hozta vissza) s fölötte egy zárt
lovagi sisakkal, a fölött az angol korona s legfelül egy koronás oroszlán. A
címert körülölelő övben a térdszalagrend jelszava (franciául): HONI SOIT QUI
MAL Y PENSE - Átkozott legyen, aki rosszat gondol (rólunk) Az alatta levő
szalagban a másik jelszó (franciául):
DIEU ET MON DROIT - Isten és a jogom.
Maga a kb. kör alakú címer négy
részre van osztva, - a bal felső és jobb alsó újra fel van „negyedelve", s újra
bal fent s jobb lent a 3 - 3 francia liliom ( az angolok elméletben soha nem
mondtak le a fr. trónra való jogukról ! ), valamint jobb lent s bal fent a 3 -
3 angol elöl arany, hátul piros leopárd. A felső jobb mezőben nem túl jól
láthatóan - a szöveg szerint - a Skót vörös oroszlánt ábrázolja, míg a bal alsó
az arany Ír hárfát.
Az alsó 3 - 3 ablak alatt királyi címerállatok.
A következő sorban középen a 2 -2 felső ablak közötti félkörmetszetű, felül
boltozatos mélyedésben, s a tükör metszés- ill. középpontjában az uralkodó, I.
Károly életnagyságú szobra, egy nagy ókori hősnek öltözve. A 2 - 2 felső ablakok
alatti mezőben levő négy lovas a négy földrészt jelképezi. Balról jobbra:
Ázsia, Amerika, Európa és Afrika.
A legfelső nagy mező közepén, egy emelvényen áll a szárnyas Victoria
(Győzelem) majd kétszeres életnagyságú szobra, baloldalán, egy tengeri csikón Neptun ( a vizek ura ),
jobboldalán Äolus ( a levegő ura ) egy sason. Legkívül jobboldalt Jason,
baloldalt Herkules keretezi be ezt a mezőt.
Legfelül a hatalmas középső kandelláber, kétoldalt a tükröt bezáró lefelé
hajló ívek alatt újra egy jelszó (kivételesen latinul): SOLI DEO GLORIAM -
Egyedül istené a dicsőség. Kétoldalt az ívek külső szélén pedig újra
megtaláljuk az angol címer 2 címerállatát, az oroszlánt és az egyszarvút.
Meg kell, még jegyezzem, hogy a kétoldalt az oldalzsebek felett, s Jason s
Herkules mellet látható 8 szögletes, zárt erkélyszerű képződmények tulajdonképpen
a kis oldallámpák, s nem ablakok! Oldalanként 2 - 2 (a hátulnézetben nem
látszanak az elsők!) közvetlen a felső zárt oldalgalériák toronykupolái felett.
A szerző hasonló gondossággal s lelkiismeretességgel magyarázza, a vezeti végig
a két hajóoldalon található díszítmények jelentését, - amik összefüggenek a
csillagjegyek s az emberi szervek közötti kapcsolattal - (legalábbis az akkori
hit szerint) de ennek a leírására már nem vállalkozom. Ebből a cikkből ugyan
nem tudtok modellt építeni, de azért remélem, hogy sokatok érdekesnek találja.
Flamenco
Teljes méretű képeket nem áll módunkban közölni!
|
Írta: hajómester () 2007. október 04. Csütörtök 21:35