Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow A HMS Speedy építése.
A HMS Speedy építése. PDF Print E-mail

By Aller Máté, on 2007. November 09. Friday 21:54

Average user rating :    (0 vote)

Views : 62465    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
A HMS Speedy építése.
2. rész
3. rész
There are no translations available

Ez egy kis egyárbocos cutter 1828-ból.

Mikor eldöntöttem, hogy építeni fogok egy hajómakettet, sokat vajudtam, hogy melyiket építsem. Sok ötletem volt (leginkább nagy hajók lebegtek a szemem előtt –a kezdő az csak ilyen :)), de aztán több tapasztalt kolléga tanácsa alapján egy kisebb hajó mellett döntöttem. Ekkorra már hosszas előkészítési fázist tudtam magam mögött, szerszámokat vásároltam, infókat gyűjtögettem. A hajó egy nagyon jól megépített makettjéről sikerült találni pár (sajnos kis méretű) képet. Ezek is nagyon sokat segítettek.

sm_tervrajz_netre.jpg  A tervrajza megtalálható a tervrajzgyűjteményben, én is onnan szedtem. Azzal kezdtem, hogy az eredetileg 1:48-as rajzot 1:50 es léptékben kinyomtattam. Ez nem lényeges igazából, én így akartam. Első ránézésre nem is tűnt bonyolultnak a hajó, aztán hamarosan kiderült, hogy tartogat meglepetéseket a kicsike! Többek között azt, hogy a dörzsfa alatt klinker palánkozással van palánkozva! Először azt gondoltam, hogy hiba a rajzban, mert ebben a korban már rég nem használtak klinkert, de aztán kiderült némi internetes kutakodás után, hogy ennél a típusnál biztosan megmaradt. A dörzsfa felett viszont már karvel palánkozással kell palánkozni.
sm_kp_161.jpg
Egy rétegű palánkozás mellett döntöttem, így a meglévő 10 bordához terveztem még tízet (vagyis a tízedik az csak a mellvéd szintjében van—majd később világos lesz). A palánkok ugyanis így még jobban felfekszenek majd. A tervrajz különböző nézetei alapján meg lehetett határozni a bordák megfelelő pontjait a bordametszeten és már csak egy jó görbevonalzó kellett a pontok összekötésére. Igyekeztem kis (nagyjából 1mm) ráhagyással dolgozni a tervezett bordáknál, nehogy kisebb legyen a kelleténél, a fölösleget meg le lehet csiszolni 

sm_img_0002.jpg


  sm_img_0004.jpg


sm_img_0007.jpg


sm_img_0009.jpg

 

 

 

Következő lépésként vettem egy jó tekercs milliméterpauszt, és az összes bordát külön kirajzoltam rá, arról pedig egy indigó segítségével az 5 mm-es rétegelt lemezre. Ugyanígy jártam el a gerinclemezzel is. Tudom hogy a milliméterpauszos borda „tükrözés” nem a leg „up to date”-ebb módszer, de úgy gondoltam induljunk az alapokról (legközelebb kipróbálom számítógéppel). 

sm_img_0011.jpg

   
sm_img_0012.jpg

 

sm_img_0013.jpg

 

 

Jöhetett a bordák kivágása, csiszolása. 
sm_img_0014.jpg Aztán meg a gerinclemez. A fedélzeten lesz két rács, ami a hajó belsejébe enged betekintést. Ezek alatt a rácsnál jóval nagyobb üreget alakítok ki, ezért a nagy kivágás a gerinclemezen 
sm_img_0022.jpg
Így festett először összerakva. 
sm_img_0025.jpgsm_img_0027.jpgsm_img_0037.jpgsm_img_0038.jpg   A valódi gerincet, orr-és fartőkét 5mm-esre gyalult, gőzölt bükk lécből vágtam ki, utána csiszoltam, reszeltem a megfelelő formára. 
sm_img_0041.jpg    Így nézett ki ragasztás közben.
sm_img_0044.jpg   És így elkészülve. Ekkor a bordák még nem voltak a helyükre ragasztva.

sm_img_0055.jpgsm_img_0056.jpg  

 

Mielőtt felragasztottam a gerincet, fartőkét és orrtőkét, a gerinclemezt a tatnál és az orrnál a képen látható módon mindkét oldalon 1-1 mm-rel kikönnyítettem. Ez azért kellett, mert az illető helyeken a palánkok szinte lap szerint fognak elhelyezkedni és kellett a hely a palánkok vastagságának. 
 sm_kp_072.jpg A következő melós rész az volt, hogy a bordák közé oldalanként egy-egy , ahol a bordába üreget vágtam, ott kettő-kettő távtartót szabtam a hulladék rétegelt lemezből. Így bordáról bordára haladva ragasztottam össze a bordákat a gerinclemezzel. Erről a fázisról csak ez a kép van, de a későbbi képeken majd még jól láthatóak lesznek a távtartók. Ezzel elkészülvén összecsiszoltam a bordákat egy egységes felületté, szakmai műszóval élve lerézseltem a szélüket. 

sm_kp_081.jpgsm_kp_088.jpg  

 

Az orrnál és a tatnál tömböket építettem be, amiket a megfelelő vízvonalak és hosszanti metszetek alapján vékonyabb darabokból ragasztottam össze. Így fest az orr és a tat „nyersen”. 

sm_kp_080.jpgsm_kp_101.jpgsm_kp_103.jpg  

 

 

Így pedig hosszas reszelés és csiszolgatás után. 
 sm_kp_112.jpg

Nos már semmi sem választott el a palánkozástól. A klinker palánkozással kapcsolatban tapasztalati tanáccsal konzulenseim sem tudtak ellátni (ők egyébként Hajómester és Flamenco voltak, Wercome pedig szerszámok terén segített sokat) mert még ők sem készítettek ilyet.

Marjai Készítsünk hajómodellt c. könyvében van egy fejezet ahol jó tanácsokat ad klinker palánkozásra. Erre most nem térnék ki, de ha valakit behatóbban érdekel a téma bátran keressen meg privát üzenetben Wink. Ahhoz képest csak annyit változtattam (Flamenco tanácsára), hogy a képen látható módon a palánkot keresztmetszetben rombusz alakúra csiszoltam. Egyébként ebben az időben már így (is) csinálták. Így sokkal finomabban néz ki a felület, és valószínűleg jobbak is voltak az áramlási tulajdonságai (mivel így simább).  

sm_kp_130.jpgsm_kp_132.jpgsm_kp_158.jpg  sm_kp_159.jpg

 

 

 

 

A Wercome által publikált, A Golden Hind építése c. cikkben bemutatott palánkleszorítókat készítettem én is. Annyit módosítottam rajtuk, hogy magába a leszorító elembe én nem egy lyukat fúrtam, hanem egy horonyt készítettem (2 lyuk, a közte lévő felesleget szikével és tűreszelővel távolítottam el). Erre azért volt szükség, mert a palánkok átfedését így nagyon pontosan be lehet állítani. 
 sm_kp_105.jpg

A tervrajz szerint a dörzsfa alatt 16 sor palánkot kell elhelyezni. Bejelöltem a dörzsfa alsó szélének szintjét minden bordán, majd a dörzsfa és a gerinc közti távolságot elosztottam 16 részre. Ezt bejelölgettem a bordákon. Így megkaptam minden palánk lefutását. A képen kicsit halványan, de látszanak a jelölések. A palánkok szélessége a főbordán nagyjából 5mm, az orr felé keskenyednek, a tat felé pedig kicsit szélesednek és általában 1-1,5 mm-t fednek át.

Itt látszik egy kis turpiszság is. A képen az orr felőli második bordára (H-jelzésű) kénytelen voltam egy vékony lécet ragasztani lap szerint, mert nagy igyekezetemben túl sokat csiszoltam le belőle még annak idején. Így már jól felfekszenek a palánkok  

 sm_kp_144.jpg A palánkok anyaga gőzölt bükk, 10 mm-es deszkából fűrészeltem ki az 1 mm vastag szeleteket. A palánkok a valóságban 6-8 m hosszúak voltak, én is próbáltam betartani (arányosan persze) ezeket a méreteket. 

sm_kp_136.jpgsm_kp_139.jpg  

 

A palánkokat a hajótest kisebb görbületi sugarú részein (leginkább a tattükrön) a már sokaknak bevált forrasztópákás módszerrel hajlítottam. Előtte kb. 20 percre beáztattam a fát. Néhol kellett élére is hajlítani a palánkokat, ez már korlátozottabb mértékben lehetséges csak, de ha az ember nem feszíti túl az anyagot, akkor szépen meg lehet csinálni. 
 sm_kp_120.jpg A palánkok átfedő részét is beragasztóztam. 
 sm_kp_123.jpg A 9. sor palánknál. 

sm_kp_150.jpgsm_kp_153.jpgsm_kp_164.jpg  

 

 

A jelenlegi állapot (2007. 11. 09.) 
 

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2008. November 24. Monday 14:31


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (15), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett