Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Hajók története arrow A HMS Speedy építése.
A HMS Speedy építése. PDF Nyomtatás E-mail

Aller Máté, 2007. november 09. Péntek 21:54

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 62463    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
A HMS Speedy építése.
2. rész
3. rész
01.jpg 05.jpg 06.jpg 07.jpg 08.jpg

A munkát, ahogy az előző rész végén beharangoztam, a mellvéd palánkozásával folytattam. Ide már karvelpalánkozás való. Hát klasszisokkal egyszerűbb dolgom volt, mint a dörzsléc alatt a klinkerrel. Itt is ívesen futnak a palánkok, tehát, ahol kellett ott hajlítottam élére is, megjegyzem nagyon minimálisan.

Ezzel a pár sorral elkészülvén a mellvéd tetejére, a palánkozás fölé még egy csíkot ragasztottam, itt ugyanis egy vastagabb palánk van közvetlenül a korlát alatt és így ez kilóg az alatta lévők szintjéből. A képeken látszik, hogy a tattól az orr irányában ez keskenyedik. Egyébként ennek a sávnak az alsó éle adja az ágyúablakok felső határát.

 

Nos itt tennék egy rövidebb kitérőt a kutterek palánkozásáról. Az anatomy of the Ship sorozat, The naval cutter Alert 1777 c. részében olvastam a következőket. A kutterek a holland yachtoktól eredeztethetőek, s az ottani gyakorlat szerint klinker palánkozást kaptak.

Ennek a palánkozási módnak az volt a nagy előnye, hogy kisebb hajóknál nagymértékben erősítette a szerkezetet. Hátránya viszont, hogy a palánkok között hajlamos a szivárgásra, ráadásul áramlástani tulajdonságai rosszabbak, mint a sima felületnek, tehát lassítja is a hajót. Hogy ezeket a problémákat áthidalják, bevezették a kutterek karvel palánkozását. A dörzsléc fölött mindig karvel palánkozást használtak, ezt fontos hangsúlyozni. Nagyjából azt mondhatjuk, hogy 1800-ig klinker palánkozással épültek a kutterek, 1800-1810-ig mindkét mód használatos volt, majd 1810 után csak a karvel maradt életben. Így tehát az én 1828-as kutterem valószínűleg nem is klinker palánkozással készült, de ha már rajta van, én le nem veszem!

03.jpg

A cikk második részének utolsó képén látható elemet megváltoztattam. Ez az orrtőke belső megerősítése. Látható hogy ott nem jön fel az orrtőke tetejéig, hanem a majdani mellvéd szintjében marad. Látszik, hogy én ezt felhoztam egy vonalba az orrtőke tetejével. A rajzon az előbbi megoldás volt, minden más forrásban, viszont az utóbbit láttam, így hát ezt követtem.

02.jpg 04.jpg

A bordák belső felszínének szintbe csiszolása már annál melósabb volt. Annak idején én úgy terveztem, hogy kivágom ezeket és a helyükre majd az ágyúablakok félfáinak megfelelő helyen beragasztok bük léceket. Aztán végül is inkább nem vágtam ki az összeset, az még ennél is nagyobb munka lett volna, csak azokat, amelyek az ágyúablakok útjában voltak. Így viszont meglehetősen sok anyagot kellett eltávolítanom, mert az elején a fent vázolt okok miatt csak nagyolva vágtam ki a bordák belső felszínét. Tehát szintbecsiszolás, majd az ágyúablakok helyének kijelölése és a félfák beragasztása. A képeken vörös színnel látszanak a félfák, azért festettem le előre őket, hogy később könnyebb legyen, de majd látjuk, hogy másképp alakult ez is. Egy képet majd később még mellékelek a csiszoló alkalmatosságról, amivel a csiszolást végeztem, de ebben a pillanatban épp 400 km-re vagyok tőle és elfelejtettem lefényképezni.

09.jpg 10.jpg 25.jpg 26.jpg

Ezek után kicsit a hajótest két üregén dolgoztam. Ezek csak azért vannak, mert van két rács a fedélzeten és szeretném, ha azon keresztül nagyjából reális mélység látszódna. Csak a fenekük lesz lepalánkozva az oldaluk nem, oda remélhetőleg nem lehet majd a rácson keresztül belátni. A hátsó üreg foglalja magába a főárboc fészkének helyét is. Én ezt egy darab fenyőfával oldottam meg, ebbe egy négyzet alakú mélyedést vájtam, amibe majd az árboc talpának megfelelő kiemelkedése fog kerülni. A további merevítésről és pozícionálásról a fedélzet szintjében kell majd gondoskodni.

12.jpg 13.jpg 14.jpg 11.jpg 17.jpg 18.jpg

Ezek után visszatértem a mellvédhez és folytattam az ágyúablakok kidolgozását. Következtek a párkányok és szemöldökfák és ezzel már ki is alakultak az ablakok. A belső palánkozás is 1 mm-es bük lécekből van, az ablakoknál ráhagytam egy kicsit, hadd lógjanak túl a palánkvégek. Csak miután már be volt palánkozva belülről is a mellvéd, akkor kezdtem el kívülről is kifúrni az ablakokat, először kinagyoltam maróval, majd szikével és reszelővel finoman letisztáztam. A belső palánkozás túllógásait is természetesen ekkor távolítottam el. A reszelőhasználat miatt a piros festés a legtöbb helyen lekopott az ablakkeretekről, ezt majd a mellvéd festésekor javítom ki.

15.jpg 16.jpg

Ezzel még nincs vége a belső palánkozásnak, két dolog hiányzik még. Az egyik a mellvéd és a fedélzet találkozási élénél elhelyezkedő nagyon fontos „sarokelem”, ami tulajdonképpen egy megfelelő profilú léc. Ennek az volt a feladata, hogy a fedélzetről lefolyó vizet ne engedje a mellvédnél a hajótestbe folyni, hanem vezesse el a kifolyókhoz. A másik dolog az efölötti vastagabb palánk, ami a felsőbb lécek szintjéből kiemelkedik. A funkciója hosszanti merevítés volt. Én ezekeket az egyszerűség kedvéért már egy réteg palánkozás elé helyezem fel, de a valóságban ezek mögött már csak a bordák voltak, különbség nem fog látszani. Ezeknek az elemeknek a felhelyezése már a következő rész tartalma lesz, de azért még annyit megcsináltam, hogy a profilozott léceket legyártottam. Citlingeléssel csináltam, magyarul a profilt belekapartam a lécekbe. A képeken látszik a szerkezet, amivel a kaparást végeztem és maga a kész munkadarab is. Szerintem elég jól sikerült, ahhoz képest, hogy elsőre csináltam, bár a profil sem túl bonyolult. Nagyobb hajókon a külső palánkozásban a vízvonal felett a dörzslécekhez hasonlóan vastagabb palánkok szolgálnak hosszanti merevítésre és ezeknek nagyon díszes profilt szoktak adni.

21.jpg 28.jpg

Végül pedig kifúrtam a kormánylapát áthaladására szolgáló lyukat a taton.

19.jpg 20.jpg 22.jpg 23.jpg 24.jpg 27.jpg 29.jpg 30.jpg

A jelenlegi állapot



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2008. november 24. Hétfő 14:31


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 15 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (15), English (0)

Írta: dasboat () 2008. december 22. Hétfő 21:20

Írta: dasboat 2008. december 22. Hétfő 21:20

nagyon szépen haladsz gyönyörű lesz már nagyon várom a folytatást! :grin

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: moha () 2008. december 07. Vasárnap 00:39

Írta: moha 2008. december 07. Vasárnap 00:39

Pontos, szép, esztétikus munka. Saját erőből, kutatásból, profik által is használt technikákkal, első nekifutásra. Az oldalon valaha megjelent hajók közül eddig ez tetszik a legjobban. További sok türelmet kívánok az építéséhez!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: moha () 2007. november 29. Csütörtök 22:28

Írta: moha 2007. november 29. Csütörtök 22:28

Szia! 
 
Én is kezdő vagyok fahajóban, tehát átérzem a problémákat. Éppen ezért mondom, hogy bár elég régóta nézegetem ezt az oldalt, profik munkáját megszégyenítő minőségről árulkodnak a képeid. Nagyon tetszik, precíz, tiszta, logikus munka. S persze meg kell jegyezni, milyen jól jönnek a profik tanácsai!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: allermat () 2007. november 29. Csütörtök 16:04

Írta: allermat 2007. november 29. Csütörtök 16:04

Szia! 
 
Itt: Itt van a linkje, egyébként a letöltésekben a tervrajzok között található. Megjegyzem, hogy ez egy új tervrajz, én még a régit töltöttem le (akkor még az oldal is más volt) és ez sokkal, de sokkal jobb!! Az enyémen a vonalak sokkal elmosódottabbak.....megyek nyomtatni! ;)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Polgár Zsolt () 2007. november 29. Csütörtök 11:17

Írta: Polgár Zsolt 2007. november 29. Csütörtök 11:17

Szia! Gratula a hajóhoz. Figyi hol találtad pontosan a tervrajzait nekem nem sikerült. Köszi

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Polip () 2007. november 27. Kedd 20:33

Írta: Polip 2007. november 27. Kedd 20:33

Mátéka! Én csak gratulálni tudok ! 
 
És örülni hogy a hajó alakulását személyesen is figyelemmel kísérhetem :)  
 
üdv

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: allermat () 2007. november 26. Hétfő 22:10

Írta: allermat 2007. november 26. Hétfő 22:10

A fórumban (csak a rend kedvéért :p ) kérdeztem a festéssel kapcsolatban. Ha tudtok szolgálni jótanáccsal, csak rajta!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2007. november 17. Szombat 16:55

Írta: hajómester 2007. november 17. Szombat 16:55

Maszatomy azt mondja, az ilyen kérdések megbeszélésében menjünk inkább a fórumra, és igaza is van, de erről a tagokat úgy látszik nem lehet leszoktatni, így engem se. Az egy darabban kiszabott palánk máretre szabása nem lehetetlen, de nagyon nehéz, és teljesen fölösleges, mert ilyen eredetben is csak a nagyon kis hajók, illetve a csónakok építésében volt lehetséges. Az étolaj éppen a hosszú száradása miatt nem volt egy elterjedt dolog az asztalos szakmában, nem én találtam ki, hanem ezt olyan mondta akinek szakmája volt. A lenolajat én is ismerem, de annak más a hatása.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Flamenco () 2007. november 17. Szombat 00:17

Írta: Flamenco 2007. november 17. Szombat 00:17

Valoban, ahhoz képest, hogy ez az elsö modelled, eddig nagyon jol összehoztad. Elsö nekifutásra klinker palánkozásssal kezdeni -ami sokkal nehezebb, mint a karwel - igencsak bátor dolog volt, de az eredmény igazolja a bátorságot. Bár igazat kell adnom a Csonakosnak, hogy valoban egyszerübb egyszerübb lett volna minden egyes palánkot egy hosszu átfuto darabbol késziteni, s a toldásokat csak bekarcolni, mert igy az egyes palánkokat törésmentesebben lehetett volna kialakitani, de ettöl függetlenül nagyon jol néz ki. 
Hajomester étajával kapcsolatban szeretném megjegyezni, hogy valamikor otthon létezett ( gondolom, hogy ma is ), 
un. lenolaj és lakklenolaj - amit a mübutorasztalosok használnak, s amit én is használtam, sokkal gyorsabban szárad, mint az étolaj,- kb. fél ora, s utánna be lehet matt lakkal vonni , s nem büdös. En csak a német termékeket ismerem, de gondolom, hogy ma Magyarországon is vannak Bauhaus vagy hasonlo üzletek, ahol Holzöl ( Faolaj ), vagy Hartöl ( Keményolaj ) kaphato.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: csónakos () 2007. november 16. Péntek 22:44

Írta: csónakos 2007. november 16. Péntek 22:44

Máté, de jó látni hogy már az első hajódnál szép, átgondolt munkát mutatsz nekünk. Jó a palánk és a gerinc találkozása. Nem tudom hogy készítetted a palánk rombusz formáját, ha nem párhuzamosan hanem szögbe tolod el a körfűrésztárcsa mellett akkor ilyen formát kapsz. Egy apró megjegyzést szeretnék tenni, nem kell feltétlenül a palánkot megszakítani, elég ha imitálod a toldást. Szerintem sincs a hajómodellezésben misztikus fogások, egy dolog számít milyen lesz a végeredmény! Továbra is érdeklődéssel várom a folytatást! :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Megjelenítve 10 a(z) 15 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett