Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Modern hajók, történeteik arrow A HMS Speedy építése.
A HMS Speedy építése. PDF Nyomtatás E-mail

Aller Máté, 2007. november 09. Péntek 21:54

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 62414    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
A HMS Speedy építése.
2. rész
3. rész

msodikrsz_004sm.jpg

 

 

 

 

 

msodikrsz_007sm.jpg

 

A klinkeres részből már csak három sor hiányzott, először ezt kellett befejezni. Ehhez a próba kedvéért készítettem egy kis eszközt, amivel egyformára tudom csiszolni mindegyik palánk élét. A képen látható. Egy 10 mm vastag deszkából vágtam egy dararabot és a szomszédommal (aki asztalos és vannak megfelelő gépei) elvágattam 45 fokban. Igazság szerint kicsit kisebb szögben lenne az igazi, de egyrészt a gép ennél laposabb szögben nem tud vágni, másrészt meg a többi palánknál sem csiszoltam ennél kisebbre. A két fadarabot felcsavaroztam a gépi satum pofáinak helyére és gyakorlatilag készen is volt. Egyébként bevált, nagyban megkönnyítette a munkát. Ha valaki hasonló technikával akar építeni ajánlom figyelmébe a sablon használatát a palánk élek lecsiszolására (ha nem is pont ilyet). A három sor palánk felrakása nem különbözött semmiben az eddigiektől

 msodikrsz_014sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_018sm.jpg

 

 

 

Itt látható pár kép a klinkerpalánkozás elkészülése utánról.

 

msodikrsz_012sm.jpg

 

 

 

 

 

msodikrsz_013sm.jpg

 

 

Sorban a következő feladat a tat kidolgozása volt. Oldalnézetből két síkból épül fel, ebből az alsó, a vízszinteshez közelebb álló tényleg sík. Ez még a fedélzet szintje alatt van. A felső, ami tulajdonképpen a mellvéd hátsó fala enyhén domború hátrafelé. Ezt én is így csináltam, láttam pár speedy makettet (valószínűleg kitből építve), melyeken ez is sík és nekem nagyon nem tetszett A tat vázát négy darab „gerenda” alkotja, melyek párban egymásnak tükörképei. Ezeket az oldalnézeti kép alapján szerkesztettem meg. A kettő külső követi a mellvéd ívét felülnézetben, a belső kettő viszont a gerinccel párhuzamos. A valóságban valószínűleg volt még kettő ilyen gerenda és mindegyik a tat felé összetért (mint az enyémen a külsők), de felesleges egy ilyen modellen ezeket követni, ugyanis nem fog látszani és így csak plusz munka jár a tervezésükkel. A gerendák helyét a tatnál épített tömbökbe vájtam szikével és mikromarókkal, majd pontosan beállítva a helyükre ragasztottam őket. Itt láthatók a középső gerendák a ragasztva és látszik a tattükör palánkozása is.

msodikrsz_008sm.jpg

Ezen a képen látszik a két-két darab, amit kiszerkesztettem. A középen alul látható elemre a ragasztásnál voltszükség, az nem került fel a hajóra, csak a száradás közben mintegy sablonként volt ott.

msodikrsz_020sm.jpg

A keresztirányú merevítést a tat alsó síkjára ragasztott 1,5mm vastag falappal oldottam meg. Ezt 0,8 mm es palánkokkal borítottam be. Ide kell majd fúrni a kormánylapát helyét, de azt majd később.

 msodikrsz_022sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_023sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_052sm.jpg

 

 

 

Miután ezzel megvoltam előkészítettem a dörzsfa felrakását. Erre azért kellett eddig várni, mert a tatra is rátakar oldalról. A dörzsfa 2mm vastag és 6 mm széles csíkokból készült. Méretezésénél a palánkoknál már említett irányelveket alkalmaztam. Vastagsága miatt kevésbé hajlékony, úgyhogy szinte mindegyik darabot hajlítani kellett áztatva pákával. Leginkább a tatnál okozott nehézséget, mert ott szinte meg kell csavarni a hossztengelye körül. Itt látható pár kép az elkészült dörzsfáról. A jobb oldalon látszik hogy véletlenül kitörtem két bordát. Ez azért lehetett, mert közben kikönnyítettem őket belülről  a megfelelő méretre. Egyenlőre még csak nagyoltam, később majd ha a palánkozás kívülről merevíti majd egybecsiszolom őket.

 msodikrsz_021sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_024sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_031sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_032sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_040sm.jpg

 

 

 

 

A továbbiakban folytattam a tat palánkozását immáron a domború résszel. Külön figyelmet érdemelt a sík és a domború rész találkozása.

msodikrsz_033sm.jpg

A hátulsó nézetben látszik a dörzsfa vastagsága, ahogy ráborul a tatra. Ilyen vastagságú anyaggal lesz körbe "szegve" a tat. A tattükör és a tat síkja találkozásánál is lesz vízszintesen takaróléc, ezzel mintegy keretbe lesz foglalva a tat palánkozása. Ha kicsit zavaros lenne a következő részben ki fog derülni mire  gondolok itt.

msodikrsz_041sm.jpg

 

 

 

 msodikrsz_043sm.jpg

 

 

 

 

Ezeken a képeken látszik a tat sík és domború része.

 msodikrsz_035sm.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 msodikrsz_038sm.jpg

 

 

 

 

 

 

Itt pedig áttekintő képek láthatók az elkészült klinkerpalánkozásról alulnézetben.

 msodikrsz_027sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_028sm.jpg

 

 

 

A mellvéd palánkozása következik, ezt még nem kezdtem el. Előkészítésül annyit csináltam, hogy az orrnál a palánkvégek számára beépítettem az orrtőke mögé egy a mellvéd vastagságának megfelelő toldást, majd ebbe és az orrtőkébe vájtam egy nutot. A képeken mindez látszik remélhetőleg Smile.
 Folyt köv.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2008. november 24. Hétfő 14:31


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 15 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (15), English (0)

Írta: dasboat () 2008. december 22. Hétfő 21:20

Írta: dasboat 2008. december 22. Hétfő 21:20

nagyon szépen haladsz gyönyörű lesz már nagyon várom a folytatást! :grin

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: moha () 2008. december 07. Vasárnap 00:39

Írta: moha 2008. december 07. Vasárnap 00:39

Pontos, szép, esztétikus munka. Saját erőből, kutatásból, profik által is használt technikákkal, első nekifutásra. Az oldalon valaha megjelent hajók közül eddig ez tetszik a legjobban. További sok türelmet kívánok az építéséhez!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: moha () 2007. november 29. Csütörtök 22:28

Írta: moha 2007. november 29. Csütörtök 22:28

Szia! 
 
Én is kezdő vagyok fahajóban, tehát átérzem a problémákat. Éppen ezért mondom, hogy bár elég régóta nézegetem ezt az oldalt, profik munkáját megszégyenítő minőségről árulkodnak a képeid. Nagyon tetszik, precíz, tiszta, logikus munka. S persze meg kell jegyezni, milyen jól jönnek a profik tanácsai!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: allermat () 2007. november 29. Csütörtök 16:04

Írta: allermat 2007. november 29. Csütörtök 16:04

Szia! 
 
Itt: Itt van a linkje, egyébként a letöltésekben a tervrajzok között található. Megjegyzem, hogy ez egy új tervrajz, én még a régit töltöttem le (akkor még az oldal is más volt) és ez sokkal, de sokkal jobb!! Az enyémen a vonalak sokkal elmosódottabbak.....megyek nyomtatni! ;)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Polgár Zsolt () 2007. november 29. Csütörtök 11:17

Írta: Polgár Zsolt 2007. november 29. Csütörtök 11:17

Szia! Gratula a hajóhoz. Figyi hol találtad pontosan a tervrajzait nekem nem sikerült. Köszi

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Polip () 2007. november 27. Kedd 20:33

Írta: Polip 2007. november 27. Kedd 20:33

Mátéka! Én csak gratulálni tudok ! 
 
És örülni hogy a hajó alakulását személyesen is figyelemmel kísérhetem :)  
 
üdv

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: allermat () 2007. november 26. Hétfő 22:10

Írta: allermat 2007. november 26. Hétfő 22:10

A fórumban (csak a rend kedvéért :p ) kérdeztem a festéssel kapcsolatban. Ha tudtok szolgálni jótanáccsal, csak rajta!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2007. november 17. Szombat 16:55

Írta: hajómester 2007. november 17. Szombat 16:55

Maszatomy azt mondja, az ilyen kérdések megbeszélésében menjünk inkább a fórumra, és igaza is van, de erről a tagokat úgy látszik nem lehet leszoktatni, így engem se. Az egy darabban kiszabott palánk máretre szabása nem lehetetlen, de nagyon nehéz, és teljesen fölösleges, mert ilyen eredetben is csak a nagyon kis hajók, illetve a csónakok építésében volt lehetséges. Az étolaj éppen a hosszú száradása miatt nem volt egy elterjedt dolog az asztalos szakmában, nem én találtam ki, hanem ezt olyan mondta akinek szakmája volt. A lenolajat én is ismerem, de annak más a hatása.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Flamenco () 2007. november 17. Szombat 00:17

Írta: Flamenco 2007. november 17. Szombat 00:17

Valoban, ahhoz képest, hogy ez az elsö modelled, eddig nagyon jol összehoztad. Elsö nekifutásra klinker palánkozásssal kezdeni -ami sokkal nehezebb, mint a karwel - igencsak bátor dolog volt, de az eredmény igazolja a bátorságot. Bár igazat kell adnom a Csonakosnak, hogy valoban egyszerübb egyszerübb lett volna minden egyes palánkot egy hosszu átfuto darabbol késziteni, s a toldásokat csak bekarcolni, mert igy az egyes palánkokat törésmentesebben lehetett volna kialakitani, de ettöl függetlenül nagyon jol néz ki. 
Hajomester étajával kapcsolatban szeretném megjegyezni, hogy valamikor otthon létezett ( gondolom, hogy ma is ), 
un. lenolaj és lakklenolaj - amit a mübutorasztalosok használnak, s amit én is használtam, sokkal gyorsabban szárad, mint az étolaj,- kb. fél ora, s utánna be lehet matt lakkal vonni , s nem büdös. En csak a német termékeket ismerem, de gondolom, hogy ma Magyarországon is vannak Bauhaus vagy hasonlo üzletek, ahol Holzöl ( Faolaj ), vagy Hartöl ( Keményolaj ) kaphato.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: csónakos () 2007. november 16. Péntek 22:44

Írta: csónakos 2007. november 16. Péntek 22:44

Máté, de jó látni hogy már az első hajódnál szép, átgondolt munkát mutatsz nekünk. Jó a palánk és a gerinc találkozása. Nem tudom hogy készítetted a palánk rombusz formáját, ha nem párhuzamosan hanem szögbe tolod el a körfűrésztárcsa mellett akkor ilyen formát kapsz. Egy apró megjegyzést szeretnék tenni, nem kell feltétlenül a palánkot megszakítani, elég ha imitálod a toldást. Szerintem sincs a hajómodellezésben misztikus fogások, egy dolog számít milyen lesz a végeredmény! Továbra is érdeklődéssel várom a folytatást! :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Megjelenítve 10 a(z) 15 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett