2 of 3 Page
|
A klinkeres részből már csak három sor hiányzott, először ezt kellett befejezni. Ehhez a próba kedvéért készítettem egy kis eszközt, amivel egyformára tudom csiszolni mindegyik palánk élét. A képen látható. Egy 10 mm vastag deszkából vágtam egy dararabot és a szomszédommal (aki asztalos és vannak megfelelő gépei) elvágattam 45 fokban. Igazság szerint kicsit kisebb szögben lenne az igazi, de egyrészt a gép ennél laposabb szögben nem tud vágni, másrészt meg a többi palánknál sem csiszoltam ennél kisebbre. A két fadarabot felcsavaroztam a gépi satum pofáinak helyére és gyakorlatilag készen is volt. Egyébként bevált, nagyban megkönnyítette a munkát. Ha valaki hasonló technikával akar építeni ajánlom figyelmébe a sablon használatát a palánk élek lecsiszolására (ha nem is pont ilyet). A három sor palánk felrakása nem különbözött semmiben az eddigiektől |
|
Itt látható pár kép a klinkerpalánkozás elkészülése utánról. |
|
Sorban a következő feladat a tat kidolgozása volt. Oldalnézetből két síkból épül fel, ebből az alsó, a vízszinteshez közelebb álló tényleg sík. Ez még a fedélzet szintje alatt van. A felső, ami tulajdonképpen a mellvéd hátsó fala enyhén domború hátrafelé. Ezt én is így csináltam, láttam pár speedy makettet (valószínűleg kitből építve), melyeken ez is sík és nekem nagyon nem tetszett A tat vázát négy darab „gerenda” alkotja, melyek párban egymásnak tükörképei. Ezeket az oldalnézeti kép alapján szerkesztettem meg. A kettő külső követi a mellvéd ívét felülnézetben, a belső kettő viszont a gerinccel párhuzamos. A valóságban valószínűleg volt még kettő ilyen gerenda és mindegyik a tat felé összetért (mint az enyémen a külsők), de felesleges egy ilyen modellen ezeket követni, ugyanis nem fog látszani és így csak plusz munka jár a tervezésükkel. A gerendák helyét a tatnál épített tömbökbe vájtam szikével és mikromarókkal, majd pontosan beállítva a helyükre ragasztottam őket. Itt láthatók a középső gerendák a ragasztva és látszik a tattükör palánkozása is. |
|
Ezen a képen látszik a két-két darab, amit kiszerkesztettem. A középen alul látható elemre a ragasztásnál voltszükség, az nem került fel a hajóra, csak a száradás közben mintegy sablonként volt ott. |
|
A keresztirányú merevítést a tat alsó síkjára ragasztott 1,5mm vastag falappal oldottam meg. Ezt 0,8 mm es palánkokkal borítottam be. Ide kell majd fúrni a kormánylapát helyét, de azt majd később. |
|
Miután ezzel megvoltam előkészítettem a dörzsfa felrakását. Erre azért kellett eddig várni, mert a tatra is rátakar oldalról. A dörzsfa 2mm vastag és 6 mm széles csíkokból készült. Méretezésénél a palánkoknál már említett irányelveket alkalmaztam. Vastagsága miatt kevésbé hajlékony, úgyhogy szinte mindegyik darabot hajlítani kellett áztatva pákával. Leginkább a tatnál okozott nehézséget, mert ott szinte meg kell csavarni a hossztengelye körül. Itt látható pár kép az elkészült dörzsfáról. A jobb oldalon látszik hogy véletlenül kitörtem két bordát. Ez azért lehetett, mert közben kikönnyítettem őket belülről a megfelelő méretre. Egyenlőre még csak nagyoltam, később majd ha a palánkozás kívülről merevíti majd egybecsiszolom őket. |
|
A továbbiakban folytattam a tat palánkozását immáron a domború résszel. Külön figyelmet érdemelt a sík és a domború rész találkozása. |
|
A hátulsó nézetben látszik a dörzsfa vastagsága, ahogy ráborul a tatra. Ilyen vastagságú anyaggal lesz körbe "szegve" a tat. A tattükör és a tat síkja találkozásánál is lesz vízszintesen takaróléc, ezzel mintegy keretbe lesz foglalva a tat palánkozása. Ha kicsit zavaros lenne a következő részben ki fog derülni mire gondolok itt. |
|
Ezeken a képeken látszik a tat sík és domború része. |
|
Itt pedig áttekintő képek láthatók az elkészült klinkerpalánkozásról alulnézetben. |
|
A mellvéd palánkozása következik, ezt még nem kezdtem el. Előkészítésül annyit csináltam, hogy az orrnál a palánkvégek számára beépítettem az orrtőke mögé egy a mellvéd vastagságának megfelelő toldást, majd ebbe és az orrtőkébe vájtam egy nutot. A képeken mindez látszik remélhetőleg . |
Folyt köv.
|
|
|
Last update : 2008. November 24. Monday 14:31 |
Users' Comments |
|
Average user rating
(0 vote) |
|
Comment language: Magyar (15), English (0)
Add your comment
|