Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Construction arrow Independence 1775
Independence 1775 PDF Print E-mail

By Tóth Gyula, on 2007. November 29. Thursday 00:17

Average user rating :    (2 votes)

Views : 60469    

Favoured : 1

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
Independence 1775
Page 2
Page 3

Ebben a részben bemutatom a galion, a korlátok és a tat készülését.

A galion

A galion meglehetősen egyszerű, felépítéséhez 6 db elemet kapunk a dobozban, oldalanként 3-at, ezek a képeken látható vízszintes elemek. Nem mondhatni, hogy egyszerű a dolog, mert az elemek persze lézervágottak, így csak két dimenzióban van alakjuk, a harmadikban hasáb az egész, szóval csiszolni kell. Sajnos az építés kapásból úgy kezdődött, hogy az elemek sehogy se akartak a rajzokon, képes útmutatóban látható helyükre illeszkedni. Megnéztem az interneten is pár oldalt, ahol ezt a hajót készítették és megnyugodtam, nekik sem ment... A fő szempont a következő volt: a főárboctörzs kötélbandázsának akadálymentes elhelyezkedését biztosítani kell. Alapvetően úgy gondolkodtam, hogy a bandázsnak vágott nyílás futásával párhuzamosan kerülnek föl a szerkezeti elemek. Ez az alsó kettőnél, melyek teljesen a testhez csatlakoznak, simán ment. Szerencsére a kettő közül a felső (azaz végül a középső) pont a felső dörzsgerenda alatt csatlakozik a testhez, pont annyi hely volt, hogy ez létrejöhessen (megj. A leírás szerint vagy a gerenda van sokkal feljebb, vagy a gerinc van máshol, mert nekik nem itt csatlakozik az elem.). Jöhet a felső szerkezei elemek berakása. Ez volt a másik probléma. Ha párhuzamosan fut az alsókkal, ahogy a leírás szólt, nem éri el a gerincet!!! Magyarul kisebbeket adtak a kelleténél. Másik részről én bepróbáltam azt az esetet is, és oldalról bűn rondán néz ki, egyáltalán nem követi a hajó alakját. Ahogy majd látni is lehet, felül tehát a vízszintes vonalat választottam, alul pedig meghagytam a bandázs nyílásával párhuzamos futást. Mit ne mondjak, ezzel a húzással jól kitoltam magammal a függőleges elemek tekintetében! Jól megnéztem, hát ide MINDEN létező irányban hajló-csavarodó-tekeredő függöleges lécek kellettek volna. Ami a képen látszik, annyi jött össze, nem kevés idő alatt, mivel a legkisebb függőleges elem (elől) teljese nagysága (a felső vízszintes elembe csatlakozó részével együtt) nincs 1cm, és így kellett konkrétan 3D-ben hajtogatni. Nézzük meg most részletesebben is.

 

hajo372v.jpg Talán látható, hogy a függőleges elemei a galionnak erősen hajlanak, rendesen 3D-ben állnak. Az alakításuk azért volt szükséges, mert megváltoztattam a galion szerkezetét. Ha a felső szerkezeti elemek az alsókkal párhuzamosan futnának, erre valószínűleg nem lenne szükség.  
hajo375v.jpg

 Ide csak annyit, hogy a horgonykötél nyílását úgy készítettem, hogy mini fúróval lyukat fúrtam, azt mini maróval szélesítettem, hogy nagy fúróval ne bántsam a testet. A bele való fém alkatrész a kit része, csak éppen kétszer hosszabb, mint a hajó falának vastagsága, úgyhogy mini köszörűvel szépen ledaráltam a kívánt méretre. 

hajo378v.jpg  Oldalról. Látható, hogy az első két keresztelenek úgy kell elhelyezkednie, hogy közöttük majd a kötélbandázs szabadon elférjen. A hátsó keresztelem elhelyezése megint nem könnyű, neki is kissé lefelé-előre kell hajolnia, hogy alul a helyére férjen.
hajo376v.jpg  Ugyanez a másik oldalon.
hajo392v.jpg  Hát, a horgonykötél nyílásai nem éppen ugyanolyan magasra kerültek, van 0.5-1mm hiba, de belefér. A galion gyakorlatilag kész. Így szerintem normálisabban néz ki, mintha az égbe futna a felső része.
hajo394v.jpg  Ugyanez alulról. Látható, sokat kell még majd javítani, csiszolni és tömíteni.
hajo433v.jpg  Felkerültek egyéb szerkezeti elemek. 2.5cm hosszú, 1x3mm-es lécek, ezeket nedvesítés után kézzel a kívánt alakra lehetett hajlítani, nem vot szükség más trükkre, és gyorsabban ragadnak a helyükre a Palma Fa Express-től, minthogy visszarúgnák magukat. Jótákony hatásuk, hogy sok hibát eltakarnak a galionelemek és a test csatlakozásánál. emellett jól vezetik a szemet a galion körül. Szerintem ha így nem is helyes, de mindenképpen jól néz ki.

 

Korlátok

hajo381v.jpg
A függőleges elemeket úgy raktam be, hogy először hozzámértem a 2x2mm-es lécet a falhoz, csípőfogóval lecsíptem kissé fentebb, ragasztottam, majd száradás után mini köszörűvel pillanatok alatt az összes oszlopot az oldal magasságáig köszörültem.
hajo411v.jpg Itt hajlanak az imert módon (főzés és hajszárítós szárítás) a korlátok. Sikerült megcsinálni őket, malacom volt... :-)
hajo412v.jpg A sablon közelebbről. Az alakot egyből a hajóról vettem le, fehér lapra grafittal átmásoltam a görbületet. 
hajo437v.jpg  Korlátok a helyükön. A probléma, hogy az előre gyártott elemek (az orr korlátja, a tattükör belső részén futó elem és a kép közepén a kis függőleges hajlítás a hajóoldal emelkedésénél) más színűek, mint az elvileg ugyanolyan anyagú többi rész, amit meg kellett csinálni. Majd valami lesz... Közben bekerült néhány küszöb is a fedélzet osztásaihoz maradék palánkból, az eredeti megoldás nem tetszett.

 

A tat

Jöhet a feketeleves. A kithez adott tattükör enyhény szólva ronda. Nem más, mint egy egybeöntött, rettentően kemény cink lap, rézzel futtatva. Persze vastag is. Ezt kellene meghajlítani, és felragasztani egy rétegelt lemezre, amit előzőleg felszegelünk a farra. Felejtős. Flamenco-nak elküldtem a réz tettükör képét, ide inkább fel sem teszem. Megegyeztünk, kidobtam. Előtte azonban lemásoltam. Most meglátjuk, mit sikerül csináln helyette.

hajo409v.jpg Ez a lemásolt rajz. Ez tehát egy az egyben ki volt öntve egy rettentő kemény kb. 3mm vastag ötvözetből, rézzel futtatva. Még ha festem is, akkor se jó... Semmi más nem lesz festve. 
hajo417v.jpg  Itt a rétegelt lemez, ami a tulajdonképpeni tattüköt lesz. Rámásoltam a rajzból z ablakokat, a helyüket kivágtam. A keretet 2x2mm-es dióból csináltam, maradékanyagból. Amit itt láthattok, az a hátulja. Némely része látszani fog a hajó belsejéből felrakás után, de inkább az egészet lapalánkoztam. Az üveg az ablakban a kit átlátszó műanyag dobozából készült, a rács meg azt imitálja, hogy az üveg nem egy darab, hanem kis darabokból ólomszalagokkal van összerakva, máskülönben azonnal kitört volna a fellépő feszültségek miatt. A rácsot a kitből szereztem, egy másik alkatrész lesz belőle (háló), de ennyi nem fog hiányozni. Alkoholos filccel festettem feketére.
hajo421v.jpg  Hoppá. ez fog látszani. Illetve, mivel a hajó belsejében rögtön szerkezeti elemek vannak az ablak mögött, ezért még a rács mögé a másik oldalra felkerült egy réteg alufólia. Kissé visszatükröz, mint az üveg, de legalább nem tünteti el a mélységet teljesen, mintha csak sima kék, fehér v. fekete lapot tettem volna az "üveg" mögé.
hajo442v.jpg Felraktam a tükröt. Gyakorlott hajóépítők már biztos rögtönítélő bírósággal akasztatnának fel, de a csavar benn marad. Mert így a tattök9r a helyén marad. Ragasztva persze van. Ugyanilyen megoldás van a hajó oldalával is elöl, amiről írtam korábban is. A csaavar fejét le fogom köszörüln, hogy síkba kerüljön, szegeket kihúzom és palánkozom a tattükröt.

 

Végezetül mutatnék egy képet a teljes hajóról is.

hajo455v.jpg

 

 

 

A következő részben jönnek a fedélzeti apróságok és / vagy a test külső befejezése. Emellett gondolkodok azon is, írok egy cikket, hogy kéne fényképezni a készülő hajókat, hogy másnak is értékelhető élményt nyújtsunk. 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2009. August 25. Tuesday 09:49


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (2 votes)

 
Comment language: Magyar (16), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett