Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Hajók története arrow Gretel
Gretel PDF Nyomtatás E-mail

Tóth Gyula, 2008. január 18. Péntek 15:43

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 48930    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Gretel
2. rész
3. rész
4. rész

No, igéretemhez híven itt a 3. rész, melyben a fémalkatrészekről (is) lesz szó, sokminden más mellett. A test lassan elkészül, a 4. részben már a kész test állapottól fogunk indulni.

A külső palánkozás elkészülése után a belső részek kialakítása következett. A sorrend: padlózás, belső palánksor, keresztfalak palánkozása, VÉGÜL a középső kabin külső, a hajóoldal szintjétől feljebb lévő falának palánkozása. Ennek értelme: ha a padlózás, mivel a helyén kell befejezni, a falnál nem sikerül teljesen pontosan (0.5mm alatt kell legyen a hibája), arra rátakar a belső palánkozás. A belső palánkozásra rátakar a keresztfalak palánkozása, végül a kabin külső, a korláttól felfelé eső palánkozása rátakar a keresztfalak palánkozására. Ennyi.

Lássuk tehát a szokásos képesújságot ettől a művelettől. 

dsc_0583s.jpg  A kabin mögé bekerül egy pad, s mivel az eredeti bordalemezekből kivágtam az ocsmány túllógásokat, bakokat készítettem a padnak 2x5mm-es hulladákanyagból, ezek a bakok láthatóak a képen.
dsc_0591s.jpg  Ez lesz a pad.Eredeti formájában szörnyűséges volt, egyrészt nyilván nem illett a helyére, másrészt görbe volt ott, ahol egyenesnek kellett volna lennie. Sebaj, először méretre alakítottam, majd egy jól irányzott mozdulattal kettévágtam, ez látható a képen. Két darabból kerül be a helyére, itt a két darab között még kicsit ki kellett vágni belőle, hogy illeszkedjen, eredetileg túl széles volt hátul.
dsc_0593s.jpg  Vessünk egy pillantást a fém alkatrészekre, melyek a díszítést hivatottak szolgálni. Ablakok, ajtó, galionfigura, tükör, meg oldaldíszek. Ez az eredeti állapotuk, nagyjából. Puha cinkötvözetből vannak, tehát éles késsel el lehetett távolítani a csapokat, meg kissé meg kellett faragni, reszelni a széleket, mert az öntés pontatlanságai látszottak. A képen látható színük az eredeti, valami nagy szemcséjű aranypor-festék vacak lehet rajtuk, vastagon, és amikor megfogtam, az is megfogta a kezemet. Mivel úgyis reszelni kellett, ott lejön a festék, gondoltam tehát egyet, nitro hígítóba dobtam az elemeket 5 percre, majd használt fogkefével aprólékosan ledörzsölten a festéket. Már úgy jobban mutattak.
dsc_0601s.jpg  Itt látható a test az alsó rész tömítése után, csiszolás előtt. Mahagóni folyékony fa a tömítőanyag, a dió színű gerincre is lehet kenni, mert úgyis festve lesz a nagy része. P300-as körüli csiszolópapírral száradás után bátran lehet visszacsiszolni az eredeti színéig, az már nem bántja a palánkozást. Így is a legdurvább csiszoló, amit használok, a P220-as.
dsc_0604s.jpg  No, a padnál hagytuk abba. A bakokat először lefestettem, de nem tetszett, inkább padló maradék lécből (jól kiszámolták, hulladékmentesen az utolsó volt) készítettem egy takarást a bakok elé. Kis csalás, de mindjárt meglátjuk, mi az értelme.
dsc_0606s.jpg  Benn van a pad.Kicsit kiváva a közepéből már illeszkedik, illetve marajunk annyiban, hogy befér a helyére. Mérések szerint nincs evvel baj, csak a hajó oldalának íve nem olyan, mint a padé... Sebaj, padlózva lesz!
dsc_0608s.jpg No, a bakok előtti takarólécekből ennyi látszik, jól kinagyítva. Optikai csalódás, árnyékban van, és olyan, mintha a padlót látnánk. A valóságban a látható rész kb. 2 mm, de nehéz is így belenézni, ahogy a fényképező optikája tette. 
dsc_0613s.jpg  Ja, kell még dörzsfa is. Hát itt vannak. Be kell valljam, az eredeti terveken a dörzsfák elöl nem találkoznak, de a felső, dió palánkozás futása olyan volt, hogy csak "mesterségesen" tudtam volna fogyasztani elöl, így illleszkedett, és a dörzsfa meg együtt kell, hogy fusson a palánkozással. Az alsó a mahagóni és a dió rész határán fut, és a felrakáskor is ide "akart" jönni, egyáltalán nem kellett csavargatni és erőltetni. 
dsc_0614s.jpg  A dörzsfák 1x2mm-es tanganyikából vannak. Szép, okker színű fa, DE: nem hajlik, viszont a legkisebb méretben is hasad, törik. Ezért úgy kerültek fel, hogy kb. 15 perc főzés után a testre húzott gumigyűrűkkel a helyére szorítottam a dörzsfát, majd hajszárítóval a helyén szárítottam ki. Utána levettem a gyűrűket és felragasztottam. Itt is úgyragasztottam, hogy kb. 2-3 cm-enként raktam egy pöttyöt a gél pillanatragasztóból, közé meg a faragasztó ment. A gél pillanatragasztó másodpercek alatt megköt, nagyon egyszerű és gyors vele dolgozni. 
dsc_0619s.jpg Egy kis lenolaj. Lakkozást nem kap, mert nem szeretnék úgy járni, mint az előző hajómmal... Az olajozást úgy végeztem, hogy egy legkisebb méretű festőecsetet (amivel a sarkokat meg a konnektor környékét szoktuk festeni :-) ) belemártottam a lenolajba, aztán teljesen kihúztam belőle az olajat!!!, s ebben az állapotában a teljes hajó olajozásához elég lesz vélhetően. Hónapokig olajos marad az ecset, ezt másra nem használom. Finoman be kell dörzsölni a fát a lehető legkisebb mennyiséggel, inkább többször, bedörzsölés után azonnal letörölni száraz, nedvszívó puha ronggyal a felesleg eltávolítására. 
dsc_0634s.jpg Még valami a lenolajhoz. Meleg, sötét, antikolt tónust ad a fának, ápolja és ellenállóvá teszi. Szerintem lehet rá festeni akrillal is, de az könnyen lejön, jobb választás az enamel, olajos alapú festék. 
dsc_0638s.jpg  No, az elmélet után itt a gyakorlat. A gerin elejének befedését korábban nem végeztem el, mivel gyanítottam, hogy az orrárboccal gondok leszne. Voltak. Elkészítettem, aztán nem illett a helyére. Elvileg bele kell feküdjön egy, a gerinc tetejébe vájt (reszelt) vályatba. Hogy a megfelelő szögben álljon, először lefaragtam a gerinc tetejét, majd domború tűreszelővel hosszanti irányban vályatot reszeltem bele. Emellett kifúrtam a kötélbandázsnak a lyukat. 1mm-es fúróval...
dsc_0662s.jpg  Hohó, itt vannak a díszek ismét. Csakhogy most már alakítva. Az ajtó eredeti "fát imitáló" berakását simára csiszoltam mini csiszoló-gravír fejjel, a mini fúrógépemmel, illetve itt már fel van festve az első új réteg, bár az ötőcsonkok itt-ott még rajta vannak az alkatrészeken, de úgyis többrétegű lesz a festés. A festéshez a Model Master enamel festékeit használom, Humbrol hígítóval, meg a műanyag modellezésből rám ragadt tudást. Megfelelő hígítás után 1-es normál ecsettel két vékony rétegben kenem le az egészet. A megfelelő hígítás azt jelenti, hogy megfelelően kell fedjen a festék, de nem lehet túl sűrű, mert akkor beül a díszekbe és eltömíti a cirádákat. A díszes részeket arannyal, a kereteket a tanganyika színének megfelelő fával, a tükör és az oldaldíszek belsejét meg feketével. Az ajtó emellett rendes faberakást kap dióból.
dsc_0677s.jpg  No, itt állunk most. Az orrárboc a helyén. Ennek a kialakításáról majd később. Ahhoz, hogy be tudjam fejezni a gerinc felő részét, érdemes volt beraknom. Emellett felkerültek a korlátok is a hajó oldalára. Ezek úgy néznek ki, hogy 3 db 1x1mm-es tanganyika van egymás mellett. Mindegyiket főztem, sablonban hajlítottam, szárítottam, majd a helyére tettem. Először a középsőket, majd a két szélsőt.
dsc_0679s.jpg  Galionfigura.
dsc_0680s.jpg  Ilyen lett az ajtó. Persze a tető felrakása előtt "üvegezést" kap belülről, valószínűleg a makett átlátszó, vékony műanyag csomagolásából vágott darabokból, amiket egyik oldalukon feketére festek (az lesz belül). Látható, hogy kész a pad padlózása és  a kerete, illetve itt lehet jobban látni a korlátot is. 
dsc_0681s.jpg  Ez lesz a hátulja. Ez az első réteg festés. A fekete részeket 00-ás ecsettel festem, iletve a második rétegnél már a kiemelkedő cirádákat is azzal fogom. Kézremegés kizárva, meg kell inni egy sört előtte ;–). Azért itt még nem olyan szép, de majd az lesz.
dsc_0686s.jpg  Vízvonal. Ezzel zárnám a képsort. Nem kis kálvária után sikerült felrajzolni. Sajnos a hajó hátulja nagyon lapos, így nem egyszerű a feladat úgy felrajzolni a vízvonalat, hogy a hajó fenekét nézve a gerincre szimmetrikus legyen a vonal. Képzeljük el, hogy csak pár, szemmel nem is igen látható fokot dől a hajó egyik irányba. Ahol lapos a test, ott nagyon kevés magasságkülönbség is durván elmozdítja a vonalat és nem lesz szimmetrikus a két oldalon. Mondjuk a végére sikerült belőni, de hogy mik nem jutottak eszembe!!! A festése eddig 3 réteg Model Master enamel fehér, 8-as laposecsettel kentem. Vízvonal határát kézzel, nem maszkolok. Még 2 réteg tuti kell, hogy homogénen befogja a sötét mahagóni alapot a festék. Amúgy vékony rétegek, nincs mázolás érzete az embernek. Az utolsó rétegbe kerül majd egy csepp fekete és sárga. Hófhér alja aligha volt a hajóknak...

  Nohát, mára ennyit, mindenkinek további jó szórakozást!

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. november 07. Szombat 21:39


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 7 a(z) 7 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (7), English (0)

Írta: Fodicsabi () 2008. július 27. Vasárnap 21:21

Írta: Fodicsabi 2008. július 27. Vasárnap 21:21

Gyakrabban kellene látogatnom az oldalt. :) Nekem már évek óta dobozban van a Gretel, de mostanában nagyon sokat nézegettem.... :) 
Már olvasom a cikket. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2008. február 07. Csütörtök 11:54

Írta: hajómester 2008. február 07. Csütörtök 11:54

Nagyon jól haladsz Gyula. A palánkok felrakását szépen oldottad meg. Szakmailag kifogásolható a fedélzeti keretléc, de ilyen kis méretben a kialakítása nem biztos hogy lehetséges. A modellezésben mindig kell tartani egy kompromisszumot a valóságos építés és a makettépítés lehetősége között. A pácolás nálad azért jött be, mert eleve sötét színű az alapra és más fajtára használod. Rájöttem közben, hogy nálam azért lett rossz, mert a bükkre nem lehet pácot alkalmazni. Tehát előre kell gondolkodni, ha valaki páccal akar színezni, akkor még a palánkozás előtt meg kell keresni a páchoz alkalmas fafajtát. Sajnos erről sehol semmilyen útmutatást, még asztalos ipari könyvekben se találtam. Közben kísérleteztem, utólag. Tempera festéket, ami egyébként vizes oldású, nem vízben, hanem lenolajos fabeeresztőben oldottam fel. Oldás után egy két rétegű összetevő keletkezik, egy sűrű, ami nem igazán oldódik, és egy hígabb, ami páchoz hasonló összetevőjű. Ha ezzel festek hasonló hatása lesz mint a pácnak, nem takar csak színez és nem lesz foltos. Azonkívül az olaj hatására enyhén fénylő lesz a felület, ezért a lakkozás is szükségtelen. Persze ezt is csak úgy szabad használni, hogy az éppen alkalmazott fafajtára ki kell próbálni, mert ami a bükkre jó, lehet hogy egy másikra nem jön be.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2008. január 22. Kedd 20:58

Írta: Flamenco 2008. január 22. Kedd 20:58

Ami a nutot illeti az a vicc, hogy az eredeti hajoknál nem csak az orrtölében hanem végig a gerimc hosszában és a fartökében 
is voltak nutok ( Nt.: Sponung ) amibe - a gerincnél a legalso palánkok also oldalai - a far és orrtökénél pedig a palánkok végei 
belefeküdtek. De modellnél nem muszáj öket feltétlenül elkésziteni, mert nem látszik.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. január 21. Hétfő 10:09

Írta: allermat 2008. január 21. Hétfő 10:09

Moha! 
 
Tudnál mondani egy linket, ahol többet lehet olvasni a hajód történetéről. A google nekem mindíg kortárs yachtokat dob ki, vagy Hänsel és Gretel meséjét :grin

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2008. január 20. Vasárnap 09:43

Írta: wercome 2008. január 20. Vasárnap 09:43

Nem tudom "szakmailag" mennyire helyes, hogy az orrnál a gerincbe nútot húztál, de nagyon jó ötletnek tartom, mert valójában itt a legnehezebb biztosan rögzíteni a palánkot.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2008. január 20. Vasárnap 01:25

Írta: hajómester 2008. január 20. Vasárnap 01:25

Jól indul a munkád, dicsérni valóan látványos. Különösen a kartonpapir sablonos ötlet eredeti amivel a bordák merőlegesítését megoldottad. További jó építést kivánok.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: allermat () 2008. január 19. Szombat 23:33

Írta: allermat 2008. január 19. Szombat 23:33

Mint már mondtam rohamléptekkel haladsz! :)  
Tetszik a munkád, szépek a hajótest ívei! Kérdésem, hogy lesz-e második réteg palánk, avagy festve lesz? 
 
Csak így tovább!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Megjelenítve 7 a(z) 7 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett