Gretel PDF Nyomtatás E-mail

Tóth Gyula, 2008. január 18. Péntek 15:43

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 48812    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Gretel
2. rész
3. rész
4. rész
Ebben a cikkben egy Mamoli gyártmányú, 1:54-es méretarányú XVIII. szd-i yachtot veszünk górcső alá. A hajót eredetileg Fredrik Henrik Af Chapman tervezte.

Először is, a kit ára 18e Ft. Ezért kapunk két marék fát és egy pár elnagyolt kidolgozású fém alkatrészt. Ágyú nem nagyon van a yachton... Természetesen semmiképpen nem éri meg az árát, viszont az építés végére ki fog derülni, relatíve az Independence-hez képest megérte-e? A fa anyaga amúgy elég tűrhető minőségű, a kövektező fafajtákból: tanganyika, mahagóni, dió, s a kit leírása azt állítja, hogy emiatt egyáltalán nem kell festeni a modellt, mert mindenféle színt adtak. Mondjuk a vízvonal alatti rész fehér a dörzsfák meg feketék. Erről ennyit. A bordák és a gerinc rétegelt lemez, kézzel kivágva, úgyhogy szörnyen pontatlan. A méretarány választásáról megint nem írok véleményt, ez szokott történni, ha egy gyár rendkívül széles repertoárban költségkímélően gyárt makettet. A dobozon láthatjuk az elkészült hajót, félelmetesen rossz minőségben, úgyhogy nem is rakom ide. Később azonban majd mellérakom a részletekről készült képeket a saját hajóm képei mellé, hogy lehesen látni a különbségeket. Összeállítási útmutató van, de nem fényképes és nem elég részletes, tehát nagyon figyelni kell, mit csinál az ember. A kész hajó hossza 410mm lesz állítólag, az biztos, hogy a hajótest teljes hossza 210mm, tehát egy igen kicsi hajóval állunk szemben. Nézzük tehát az építést lépésről lépésre képekben.

sablon1s.jpg

Első lépésként lemásoltam a gerinclemezt egy lapra, majd megrajzoltam a képen látható sablont. Egyszerűen a belső fedélzetek vonalában a test közepe táján húztam egy egyenest, amire a bordák becsatlakozásánál merőlegeseket állítottam. Ha elég pontosan csinálja az ember, akkor szép párhuzamos és merőleges vonalakat kap. Végül az eredeti egyenessel gerincvastagság távolságban párhuzamost húztam, kartonra ragasztottam a rajzot és fémvonalzó mellett szikével kivágtam a bordák és a gerinc helyét. Legjobb, ha hullámkartonra ragaszt az ember úgy, hogy két kartont úgy ragaszt össze, hogy a hullámok merőlegesen legyenek, így könnyű lesz vágni és mégis erős.

sablon2s.jpg  Belepróbáltam a gerincet és  bordákat. Így merőlegesek lesznek a bordák az EGYENES gerincre és párhuzamosak egymással. Jó, ha kissé szorulnak a sablonban az elemek, így nem fog elmozdulni ragasztás közben.
sablon3s.jpg  Talán itt már ragad. Ha mondjuk hosszanti metszetek is rendelkezésre állnának a testről, akkor ilyen sablonokkal jól lehetne ellenőrizni, hogy a bordák helyes magasságban állna-e.
sablon4s.jpg Nagyon sok baj volt a bordákkal. A cég embere kézzel vágta ki őket, ami nem lenne baj, de milliméteres hibával dolgozott mind a bordák, mind a gerinc esetében. Csakhogy ez egy kis hajó és nem tűr ennyi pontatlanságot. Néha a bordák nem csúsztak a helyükre, nem volt elég mély a kivágás középen, néha meg beestek, mert túl mély volt. Utóbbit nehezebb javítani. A szimmetrikusság is jó kérdés, talán a képen látszik, hogy még van mit javítani. Hiába, ha pontatlanok a bordák, ez van. De a palánkok felrakása előtt úgyis csiszolni, alakítani kell az egészet. 

<> 

<> 

allat1s.jpg
Egyik kedvenc "zenekar"-omtól idéznék: Te milyen állat feje vagy? Egy a képződmény itt az az állapot, amikor a fedélzetek ráragadnak a kész szerkezetre. Láthatóan befőzőgumikat használtam a rögzítéshez. Nem azért van rajta amúgy annyi, mert szép, hanem mert mindenhol megfelelően le kell szorítani a fedélzeteket. Az egyetlen piros gumi fontos a képen, ez szorítja középen, a nyílásnál a szerkezethez a fedélzetet.
allat2s.jpg  Itt meg lehet figyelni, hogy a legmélyebben fekvő fedélzetet úgy szorítóztam, hogy a két bordát szorítottam össze, ami között van. Ennek oka, hogy nincs alátámasztása alulról a fedélzetnek a bordák szélénél, így könnyen lahajlana, ha erős gumival szorítanám. Fontos, hogy helyes szögben álljanak a fedélzetek, szimmetrikusan a gerincre.
allat3s.jpg  Felülről. Azért hiszitek, hogy görbe, mert olyan a háttér... csak később jöttem rá. Viszont: A padló is készül, s nem azért készült eddig, mert meguntam, hanem mert a bordák túllógásai, amihez ilesztjük a fedélzeteket, a palánkozás után ki lesznek vágva. Akkor fogom befejezni a padlózást.
borda1s.jpg  Ez már a palánkozáshoz való előkészítés, szokásos faragás és csiszolás után. A farnál kemény fát adtak, ott fűrészelni kellett. Ennél a műveletnél mindennél fontosabb, hogy pontosan szimmetriusra sikerüljön csiszolni a bordákat, hogy szép legyen a hajótest, illetve, hogy a palánkok mindenféle erőltetés nélkül feküdjenek föl majd a helyükre. Legjobb, ha az ember folyamatosan elölről és hátulról is, szemére merőlegesen és egyenesen tartva a gerincet belenéz a szerkezetbe, pont úgy, mint ezen a képen.
borda2s.jpg  Ez nem ugyanaz, mint az előző kép, nézzétek meg a gerincet a kép tetején. A becsatlakozó bordákon ebből a szögből már látszik, hogy a megfelelő párokon még alakítani kell, hogy szimmetrikusak legyenek.
borda3s.jpg  Ez meg a hátulja. Az egyik bordával még sok bajom lesz. Illetve kettővel, a főborda a legrosszabb, szinte beesik az előtte és utána lévő közé a fedélzet szintjén, a gerincnél meg túl "erős". Persze ezután még sok csiszolás következett. A szerencsés dolog az, hogy a test 20 cm hosszú, úgyhogy egy nagyobb csiszolópapírral az összes bordát csiszoltam egyszerre és így a kezemmel éreztem, hogy ha valami valahol még kiállt vagy nem volt jó az ív.

<> 

<> 

szeg1s.jpg Egyszer csak kész lett a bordák széleinek kialakítása, tehát következett a palánkozás. Közben nem készültek képek, csak a végeredményről. A palánkok 1x4mm-es tanganyika lécek, tehát a vastagságuk 1mm!!! Ha valahol nem jó a bordák íve 0.5 mm-re akár, azonnal megtörik a futása a palánkoknak. A felrakáshoz kicsit beáztattam a léceket, majd ragasztottam és szegeltem és a helyükön fognak száradni. Könnyen hajlíthatóak, csavarhatóak, egyszerűnek is tűnik, de mivel ritkán vannak a bordák, nagyon kell vigyázni, nehogy két borda között egy óvatlan mozdulattal beszakítsuk a testet. A palánkozás rendjéről lehetne sokat írni, nem is traktálok senkit. Szerintem nincs jó megoldás, mindenki úgy csinálja, ahogy akarja. A lényeg, hogy a palánkok futása megadja a hajó karakterét, sehol se feszüljenek és pontosan illeszkedjenek egymáshoz. Jobb ábrákkal és képekkel részletesebben leírom később.
szeg2s.jpg  Az orr részre kicsit több szeg kellett. A szegeket, amik a kit részei voltak, kicsi, recés fogóval nyomogattam be kézzel, máskülönben szétvernénk az egész testet... Mondjuk az Independence-hez képest látszik a különbég, itt már az első sor palánk is rendesen illeszkedik. A keletkező réseket ragasztóval tömítettem, egyszerűen bevizeztem a testet és bekentem ragasztóval, kézzel. Kívül belül, ahol hozzáfértem. A nedves fa beszívja a ragasztót és nagyon keményre szárad az egész.
szeg3s.jpg

 Látszik, hogy csillog a test. Ezen a képen amúgy azt kell látni, hogy van egy-két tollal rajzolt vonal a gerincen. Ezt mindkét oldalraszimmetrikusan, a tervrajzról lemásolva még az építés legelején felrajzoltam a gerincre. A belső vonal mutatja az első sor palánkozás határát (tehát mindkét oldalon pontosan ugyanaddig futnak a palánkok, a külső vonal meg, ami a gerinc mentén fut, a második sor palánk határát mutatja. Külön gerinc már nem jön a modellre, ezért van a második vonal.

nut1s.jpg  A mellvéd palánkját raktam föl utoljára.Gyakorlatilag csak az alatta lévőpalánkhoz lehet illeszteni, meg a bordák túllógó részeihez, de azok ki lesznek vágva! Így aztán,m hogy az orrnál ne legyen baj és stabilan tartsa a palánkot, vájatot készítettem szikével a gerincbe.
nut2s.jpg  Itt látható, hogyan fogja a mellvéd palánkját a gerinc elöl. Ez nem fog leválni.

also1s.jpg
 A mellvéd palánkjának felrakása után a középső, magasabb rész két-két palánkját kell még felrakni és kész.
 also2s.jpg A palánkozás után MINDEN szeget KIHÚZTAM, ha nem áll meg anélkül a hajó, akkor úgyis mindegy. 
also3s.jpg A ragasztós kezelés miatt nehezebb volt csiszolni, de nem is nagyon kellett, csak a palánkok széleit csiszoltam egymáshoz.
also4s.jpg Na, ez most elfogadhatóan szimmetrikus lett.
also5s.jpg Azért a szegek helyeit és az apró egyenetlenségeket geltteléssel javítottam.  Az egész testet bekentem glettel és száradás után finom csiszolópapírral visszacsiszoltam. Láthatóm hogy nem sok glettelés kellett.

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. november 07. Szombat 21:39


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 7 a(z) 7 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (7), English (0)

Írta: Fodicsabi () 2008. július 27. Vasárnap 21:21

Írta: Fodicsabi 2008. július 27. Vasárnap 21:21

Gyakrabban kellene látogatnom az oldalt. :) Nekem már évek óta dobozban van a Gretel, de mostanában nagyon sokat nézegettem.... :) 
Már olvasom a cikket. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2008. február 07. Csütörtök 11:54

Írta: hajómester 2008. február 07. Csütörtök 11:54

Nagyon jól haladsz Gyula. A palánkok felrakását szépen oldottad meg. Szakmailag kifogásolható a fedélzeti keretléc, de ilyen kis méretben a kialakítása nem biztos hogy lehetséges. A modellezésben mindig kell tartani egy kompromisszumot a valóságos építés és a makettépítés lehetősége között. A pácolás nálad azért jött be, mert eleve sötét színű az alapra és más fajtára használod. Rájöttem közben, hogy nálam azért lett rossz, mert a bükkre nem lehet pácot alkalmazni. Tehát előre kell gondolkodni, ha valaki páccal akar színezni, akkor még a palánkozás előtt meg kell keresni a páchoz alkalmas fafajtát. Sajnos erről sehol semmilyen útmutatást, még asztalos ipari könyvekben se találtam. Közben kísérleteztem, utólag. Tempera festéket, ami egyébként vizes oldású, nem vízben, hanem lenolajos fabeeresztőben oldottam fel. Oldás után egy két rétegű összetevő keletkezik, egy sűrű, ami nem igazán oldódik, és egy hígabb, ami páchoz hasonló összetevőjű. Ha ezzel festek hasonló hatása lesz mint a pácnak, nem takar csak színez és nem lesz foltos. Azonkívül az olaj hatására enyhén fénylő lesz a felület, ezért a lakkozás is szükségtelen. Persze ezt is csak úgy szabad használni, hogy az éppen alkalmazott fafajtára ki kell próbálni, mert ami a bükkre jó, lehet hogy egy másikra nem jön be.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2008. január 22. Kedd 20:58

Írta: Flamenco 2008. január 22. Kedd 20:58

Ami a nutot illeti az a vicc, hogy az eredeti hajoknál nem csak az orrtölében hanem végig a gerimc hosszában és a fartökében 
is voltak nutok ( Nt.: Sponung ) amibe - a gerincnél a legalso palánkok also oldalai - a far és orrtökénél pedig a palánkok végei 
belefeküdtek. De modellnél nem muszáj öket feltétlenül elkésziteni, mert nem látszik.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. január 21. Hétfő 10:09

Írta: allermat 2008. január 21. Hétfő 10:09

Moha! 
 
Tudnál mondani egy linket, ahol többet lehet olvasni a hajód történetéről. A google nekem mindíg kortárs yachtokat dob ki, vagy Hänsel és Gretel meséjét :grin

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2008. január 20. Vasárnap 09:43

Írta: wercome 2008. január 20. Vasárnap 09:43

Nem tudom "szakmailag" mennyire helyes, hogy az orrnál a gerincbe nútot húztál, de nagyon jó ötletnek tartom, mert valójában itt a legnehezebb biztosan rögzíteni a palánkot.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2008. január 20. Vasárnap 01:25

Írta: hajómester 2008. január 20. Vasárnap 01:25

Jól indul a munkád, dicsérni valóan látványos. Különösen a kartonpapir sablonos ötlet eredeti amivel a bordák merőlegesítését megoldottad. További jó építést kivánok.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: allermat () 2008. január 19. Szombat 23:33

Írta: allermat 2008. január 19. Szombat 23:33

Mint már mondtam rohamléptekkel haladsz! :)  
Tetszik a munkád, szépek a hajótest ívei! Kérdésem, hogy lesz-e második réteg palánk, avagy festve lesz? 
 
Csak így tovább!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Megjelenítve 7 a(z) 7 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett