Aller Máté,
2008. február 06. Szerda 23:40
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 23666 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Építés alatt |
2. rész
|
A klinkeres részből már
csak három sor hiányzott, először ezt kellett befejezni. Ehhez a próba
kedvéért készítettem egy kis eszközt, amivel egyformára tudom csiszolni
mindegyik palánk élét. A képen látható. Egy 10 mm vastag deszkából vágtam egy
dararabot és a szomszédommal (aki asztalos és vannak megfelelő gépei)
elvágattam 45 fokban. Igazság szerint kicsit kisebb szögben lenne az igazi,
de egyrészt a gép ennél laposabb szögben nem tud vágni, másrészt meg a többi
palánknál sem csiszoltam ennél kisebbre. A két fadarabot felcsavaroztam a
gépi satum pofáinak helyére és gyakorlatilag készen is volt. Egyébként
bevált, nagyban megkönnyítette a munkát. Ha valaki hasonló technikával akar
építeni ajánlom figyelmébe a sablon használatát a palánk élek lecsiszolására
(ha nem is pont ilyet). A három sor palánk felrakása nem különbözött semmiben
az eddigiektől
|
|
Itt látható pár kép a
klinkerpalánkozás elkészülése utánról.
|
|
Sorban a következő feladat
a tat kidolgozása volt. Oldalnézetből két síkból épül fel, ebből az alsó, a
vízszinteshez közelebb álló tényleg sík. Ez még a fedélzet szintje alatt van.
A felső, ami tulajdonképpen a mellvéd hátsó fala enyhén domború hátrafelé.
Ezt én is így csináltam, láttam pár speedy makettet (valószínűleg kitből
építve), melyeken ez is sík és nekem nagyon nem tetszett
A tat vázát négy darab „gerenda”
alkotja, melyek párban egymásnak tükörképei. Ezeket az oldalnézeti kép
alapján szerkesztettem meg. A kettő külső követi a mellvéd ívét
felülnézetben, a belső kettő viszont a gerinccel párhuzamos. A valóságban
valószínűleg volt még kettő ilyen gerenda és mindegyik a tat felé összetért
(mint az enyémen a külsők), de felesleges egy ilyen modellen ezeket követni,
ugyanis nem fog látszani és így csak plusz munka jár a tervezésükkel. A gerendák
helyét a tatnál épített tömbökbe vájtam szikével és mikromarókkal, majd
pontosan beállítva a helyükre ragasztottam őket.
Itt láthatók a középső
gerendák a ragasztva és látszik a tattükör palánkozása is.
|
|
Ezen a képen látszik a
két-két darab, amit kiszerkesztettem. A középen alul látható elemre a
ragasztásnál voltszükség, az nem került fel a hajóra, csak a száradás közben
mintegy sablonként volt ott.
|
|
A keresztirányú merevítést
a tat alsó síkjára ragasztott 1,5mm vastag falappal oldottam meg. Ezt 0,8 mm
es palánkokkal borítottam be. Ide kell majd fúrni a kormánylapát helyét, de
azt majd később.
|
|
Miután ezzel megvoltam
előkészítettem a dörzsfa felrakását. Erre azért kellett eddig várni, mert a
tatra is rátakar oldalról. A dörzsfa 2mm vastag és 6 mm széles csíkokból
készült. Méretezésénél a palánkoknál már említett irányelveket alkalmaztam.
Vastagsága miatt kevésbé hajlékony, úgyhogy szinte mindegyik darabot
hajlítani kellett áztatva pákával. Leginkább a tatnál okozott nehézséget,
mert ott szinte meg kell csavarni a hossztengelye körül.
Itt látható pár kép az
elkészült dörzsfáról.
A jobb oldalon látszik hogy
véletlenül kitörtem két bordát. Ez azért lehetett, mert közben kikönnyítettem
őket belülről a megfelelő méretre. Egyenlőre még csak nagyoltam, később majd ha a palánkozás kívülről merevíti majd egybecsiszolom őket.
|
|
A továbbiakban folytattam a
tat palánkozását immáron a domború résszel. Külön figyelmet érdemelt a sík és
a domború rész találkozása.
|
|
A hátulsó nézetben látszik
a dörzsfa vastagsága, ahogy ráborul a tatra. Ilyen vastagságú anyaggal lesz körbe "szegve" a tat. A tattükör és a tat síkja találkozásánál is lesz vízszintesen
takaróléc, ezzel mintegy keretbe lesz foglalva a tat palánkozása. Ha kicsit zavaros lenne a következő részben ki fog derülni mire gondolok itt.
|
|
Ezeken a képeken látszik a
tat sík és domború része.
|
|
Itt pedig áttekintő képek
láthatók az elkészült klinkerpalánkozásról alulnézetben.
|
|
A mellvéd palánkozása következik,
ezt még nem kezdtem el. Előkészítésül annyit csináltam, hogy az orrnál a
palánkvégek számára beépítettem az orrtőke mögé egy a mellvéd vastagságának
megfelelő toldást, majd ebbe és az orrtőkébe vájtam egy nutot. A képeken
mindez látszik remélhetőleg .
|
Folyt köv.
|
|
|
Utolsó frissítés : 2012. szeptember 07. Péntek 21:53 |
Olvasók hozzászólása |
|
Átlagos értékelés
(0 szavazat) |
|
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)
Hozzászólás
|