Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Modern hajók, történeteik arrow A HMS Speedy építése.
A HMS Speedy építése. PDF Nyomtatás E-mail

Aller Máté, 2008. február 06. Szerda 23:40

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 23966    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt


2. rész

msodikrsz_004sm.jpg

 

 

 

 

 

msodikrsz_007sm.jpg

 

A klinkeres részből már csak három sor hiányzott, először ezt kellett befejezni. Ehhez a próba kedvéért készítettem egy kis eszközt, amivel egyformára tudom csiszolni mindegyik palánk élét. A képen látható. Egy 10 mm vastag deszkából vágtam egy dararabot és a szomszédommal (aki asztalos és vannak megfelelő gépei) elvágattam 45 fokban. Igazság szerint kicsit kisebb szögben lenne az igazi, de egyrészt a gép ennél laposabb szögben nem tud vágni, másrészt meg a többi palánknál sem csiszoltam ennél kisebbre. A két fadarabot felcsavaroztam a gépi satum pofáinak helyére és gyakorlatilag készen is volt. Egyébként bevált, nagyban megkönnyítette a munkát. Ha valaki hasonló technikával akar építeni ajánlom figyelmébe a sablon használatát a palánk élek lecsiszolására (ha nem is pont ilyet). A három sor palánk felrakása nem különbözött semmiben az eddigiektől

 msodikrsz_014sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_018sm.jpg

 

 

 

Itt látható pár kép a klinkerpalánkozás elkészülése utánról.

 

msodikrsz_012sm.jpg

 

 

 

 

 

msodikrsz_013sm.jpg

 

 

Sorban a következő feladat a tat kidolgozása volt. Oldalnézetből két síkból épül fel, ebből az alsó, a vízszinteshez közelebb álló tényleg sík. Ez még a fedélzet szintje alatt van. A felső, ami tulajdonképpen a mellvéd hátsó fala enyhén domború hátrafelé. Ezt én is így csináltam, láttam pár speedy makettet (valószínűleg kitből építve), melyeken ez is sík és nekem nagyon nem tetszett

A tat vázát négy darab „gerenda” alkotja, melyek párban egymásnak tükörképei. Ezeket az oldalnézeti kép alapján szerkesztettem meg. A kettő külső követi a mellvéd ívét felülnézetben, a belső kettő viszont a gerinccel párhuzamos. A valóságban valószínűleg volt még kettő ilyen gerenda és mindegyik a tat felé összetért (mint az enyémen a külsők), de felesleges egy ilyen modellen ezeket követni, ugyanis nem fog látszani és így csak plusz munka jár a tervezésükkel. A gerendák helyét a tatnál épített tömbökbe vájtam szikével és mikromarókkal, majd pontosan beállítva a helyükre ragasztottam őket.

Itt láthatók a középső gerendák a ragasztva és látszik a tattükör palánkozása is.

msodikrsz_008sm.jpg

Ezen a képen látszik a két-két darab, amit kiszerkesztettem. A középen alul látható elemre a ragasztásnál voltszükség, az nem került fel a hajóra, csak a száradás közben mintegy sablonként volt ott.

msodikrsz_020sm.jpg

A keresztirányú merevítést a tat alsó síkjára ragasztott 1,5mm vastag falappal oldottam meg. Ezt 0,8 mm es palánkokkal borítottam be. Ide kell majd fúrni a kormánylapát helyét, de azt majd később.

 msodikrsz_022sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_023sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_052sm.jpg

 

 

 

Miután ezzel megvoltam előkészítettem a dörzsfa felrakását. Erre azért kellett eddig várni, mert a tatra is rátakar oldalról. A dörzsfa 2mm vastag és 6 mm széles csíkokból készült. Méretezésénél a palánkoknál már említett irányelveket alkalmaztam. Vastagsága miatt kevésbé hajlékony, úgyhogy szinte mindegyik darabot hajlítani kellett áztatva pákával. Leginkább a tatnál okozott nehézséget, mert ott szinte meg kell csavarni a hossztengelye körül.

Itt látható pár kép az elkészült dörzsfáról.

A jobb oldalon látszik hogy véletlenül kitörtem két bordát. Ez azért lehetett, mert közben kikönnyítettem őket belülről  a megfelelő méretre. Egyenlőre még csak nagyoltam, később majd ha a palánkozás kívülről merevíti majd egybecsiszolom őket.

 msodikrsz_021sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_024sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_031sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_032sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_040sm.jpg

 

 

 

 

A továbbiakban folytattam a tat palánkozását immáron a domború résszel. Külön figyelmet érdemelt a sík és a domború rész találkozása.

msodikrsz_033sm.jpg

A hátulsó nézetben látszik a dörzsfa vastagsága, ahogy ráborul a tatra. Ilyen vastagságú anyaggal lesz körbe "szegve" a tat. A tattükör és a tat síkja találkozásánál is lesz vízszintesen takaróléc, ezzel mintegy keretbe lesz foglalva a tat palánkozása. Ha kicsit zavaros lenne a következő részben ki fog derülni mire  gondolok itt.

msodikrsz_041sm.jpg

 

 

 

 msodikrsz_043sm.jpg

 

 

 

 

Ezeken a képeken látszik a tat sík és domború része.

 msodikrsz_035sm.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 msodikrsz_038sm.jpg

 

 

 

 

 

 

Itt pedig áttekintő képek láthatók az elkészült klinkerpalánkozásról alulnézetben.

 msodikrsz_027sm.jpg

 

 

 

 

 msodikrsz_028sm.jpg

 

 

 

A mellvéd palánkozása következik, ezt még nem kezdtem el. Előkészítésül annyit csináltam, hogy az orrnál a palánkvégek számára beépítettem az orrtőke mögé egy a mellvéd vastagságának megfelelő toldást, majd ebbe és az orrtőkébe vájtam egy nutot. A képeken mindez látszik remélhetőleg Smile.

 Folyt köv.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2012. szeptember 07. Péntek 21:53


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett