| 
          
            | There are no translations available 2. rész
 
	
		
			| 
			  
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			  
			 
			 | 
			A klinkeres részből már
			csak három sor hiányzott, először ezt kellett befejezni. Ehhez a próba
			kedvéért készítettem egy kis eszközt, amivel egyformára tudom csiszolni
			mindegyik palánk élét. A képen látható. Egy 10 mm vastag deszkából vágtam egy
			dararabot és a szomszédommal (aki asztalos és vannak megfelelő gépei)
			elvágattam 45 fokban. Igazság szerint kicsit kisebb szögben lenne az igazi,
			de egyrészt a gép ennél laposabb szögben nem tud vágni, másrészt meg a többi
			palánknál sem csiszoltam ennél kisebbre. A két fadarabot felcsavaroztam a
			gépi satum pofáinak helyére és gyakorlatilag készen is volt. Egyébként
			bevált, nagyban megkönnyítette a munkát. Ha valaki hasonló technikával akar
			építeni ajánlom figyelmébe a sablon használatát a palánk élek lecsiszolására
			(ha nem is pont ilyet). A három sor palánk felrakása nem különbözött semmiben
			az eddigiektől
			 |  
			| 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 | 
			Itt látható pár kép a
			klinkerpalánkozás elkészülése utánról.
			 |  
			| 
			 
			 
			  
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			  
			 
			 
			 
			 | 
			Sorban a következő feladat
			a tat kidolgozása volt. Oldalnézetből két síkból épül fel, ebből az alsó, a
			vízszinteshez közelebb álló tényleg sík. Ez még a fedélzet szintje alatt van.
			A felső, ami tulajdonképpen a mellvéd hátsó fala enyhén domború hátrafelé.
			Ezt én is így csináltam, láttam pár speedy makettet (valószínűleg kitből
			építve), melyeken ez is sík és nekem nagyon nem tetszett
			 
			A tat vázát négy darab „gerenda”
			alkotja, melyek párban egymásnak tükörképei. Ezeket az oldalnézeti kép
			alapján szerkesztettem meg. A kettő külső követi a mellvéd ívét
			felülnézetben, a belső kettő viszont a gerinccel párhuzamos. A valóságban
			valószínűleg volt még kettő ilyen gerenda és mindegyik a tat felé összetért
			(mint az enyémen a külsők), de felesleges egy ilyen modellen ezeket követni,
			ugyanis nem fog látszani és így csak plusz munka jár a tervezésükkel. A gerendák
			helyét a tatnál épített tömbökbe vájtam szikével és mikromarókkal, majd
			pontosan beállítva a helyükre ragasztottam őket. 
			 
			Itt láthatók a középső
			gerendák a ragasztva és látszik a tattükör palánkozása is.
			 |  
			| 
			  | 
			Ezen a képen látszik a
			két-két darab, amit kiszerkesztettem. A középen alul látható elemre a
			ragasztásnál voltszükség, az nem került fel a hajóra, csak a száradás közben
			mintegy sablonként volt ott.
			 |  
			| 
			  | 
			A keresztirányú merevítést
			a tat alsó síkjára ragasztott 1,5mm vastag falappal oldottam meg. Ezt 0,8 mm
			es palánkokkal borítottam be. Ide kell majd fúrni a kormánylapát helyét, de
			azt majd később.
			 |  
			| 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 | 
			Miután ezzel megvoltam
			előkészítettem a dörzsfa felrakását. Erre azért kellett eddig várni, mert a
			tatra is rátakar oldalról. A dörzsfa 2mm vastag és 6 mm széles csíkokból
			készült. Méretezésénél a palánkoknál már említett irányelveket alkalmaztam.
			Vastagsága miatt kevésbé hajlékony, úgyhogy szinte mindegyik darabot
			hajlítani kellett áztatva pákával. Leginkább a tatnál okozott nehézséget,
			mert ott szinte meg kell csavarni a hossztengelye körül.
			 
			Itt látható pár kép az
			elkészült dörzsfáról.
			 
			A jobb oldalon látszik hogy
			véletlenül kitörtem két bordát. Ez azért lehetett, mert közben kikönnyítettem
			őket belülről  a megfelelő méretre. Egyenlőre még csak nagyoltam, később majd ha a palánkozás kívülről merevíti majd egybecsiszolom őket.
			 |  
			| 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 | 
			A továbbiakban folytattam a
			tat palánkozását immáron a domború résszel. Külön figyelmet érdemelt a sík és
			a domború rész találkozása.
			 |  
			| 
			  | 
			A hátulsó nézetben látszik
			a dörzsfa vastagsága, ahogy ráborul a tatra. Ilyen vastagságú anyaggal lesz körbe "szegve" a tat. A tattükör és a tat síkja találkozásánál is lesz vízszintesen
			takaróléc, ezzel mintegy keretbe lesz foglalva a tat palánkozása. Ha kicsit zavaros lenne a következő részben ki fog derülni mire  gondolok itt.
			 |  
			| 
			  
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 | 
			Ezeken a képeken látszik a
			tat sík és domború része.
			 |  
			| 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 | 
			Itt pedig áttekintő képek
			láthatók az elkészült klinkerpalánkozásról alulnézetben.
			 |  
			| 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			   
			 
			 
			 
			 
			 
			 | 
			A mellvéd palánkozása következik,
			ezt még nem kezdtem el. Előkészítésül annyit csináltam, hogy az orrnál a
			palánkvégek számára beépítettem az orrtőke mögé egy a mellvéd vastagságának
			megfelelő toldást, majd ebbe és az orrtőkébe vájtam egy nutot. A képeken
			mindez látszik remélhetőleg  . |  
 Folyt köv.
 |  |  |  
		      	
    		  | Last update : 2012. September 07. Friday 21:53 |  
 
      Comment language: Magyar (0), English (0)
        | Users' Comments  |   |  
        | Average user rating  (0 vote)
 |  |  
 
 Add your comment |