Főoldal arrow Cikkek arrow Flamand Galeone 1539 1. rész
Flamand Galeone 1539 1. rész PDF Nyomtatás E-mail

Szeibel Laszlo, 2008. február 19. Kedd 09:15

Átlagos értékelés :    (4 szavazat)

Megtekintések száma : 27515    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Hajózástörténet


Egy hajómodell rekonstrukciójának és építésének "oknyomozási" története. Avagy: Mennyi idő és türelem kell egy speciális modell megépítéséhez?

Van vagy 30 éve, hogy megvettem Björn Landström "Das Schiff" (A hajó) c. könyvét. Napokig kotlottam a sok szép színes ábra fölött. Melyiket is kellene megépiteni? Great Harry, Galeere Reale, Royal Prince, Royal Sovereign , St. Louis?
De végül is a 124-125 oldalon található Flämische Galeone 1593 vitte el a pálmát. Csodálatosan tarka, hogy ne mondjam "giccses" reneszánsz cikornyák!
tn_01.jpg tn_02.jpg
(Már meg voltam fertőzve - a fr. sebeken és az arab ghanján keresztül - a különleges, egzotikus hajók bacilusával. Victory-t meg Golden Hind-et mindenki épít. Ez nem leértékelés akar lenni, csak ténymegállapítás. De a világ tele van valószínűleg több mint 100.000 ócskábbnál ócskább GH meg Victory modellel - az én kezdeti modelljeimet is beleértve (Azóta - akkoriban nem gondoltam volna - 6 Golden Hind-et meg 5 Victory-t építettem megrendelésre, különböző építődobozokból, habár nekem személyesen a Victory egyáltalán nem tetszik.) Miért nem valami különlegeset? Igaz, hogy a pl. fr. sebek 1972-ben csak Magyarországon volt újdonság meg egzotikus, de nem az évszázados tengerészeti tradícióval rendelkező népeknél!)
A szép színes arányos rajz egy méretarány lécet is tartalmaz, amiből kiderült, hogy ez egy szép nagy hajó lehetett. Meg voltam fertőződve! (Piros léc: méter, fekete léc: láb)
Az eredeti modell 1593-ból a madridi Museo Naval-ban található. De sajnos ún. fogadalmi modell, azaz nem arányos. Felfüggesztésre készítették, ezért az előhajó túl sovány, az oldalak és az árbocozat túl magasak. Írtam a múzeumnak, küldtek két fényképet, meg a modell történetét, de tervrajzzal nem rendelkeztek. Több hónapos levelezés más múzeumokkal - nem léteznek rajzok!
tn_03.jpg tn_04.jpg

Mindkét képből látható, hogy a modell aránytalan, mert ún. fogadalmi ill. templomi modellként építették. Bővebben lásd: " Egy galeon rekonstrukciója ...  "
Miután akkoriban már 2 Golden Hind-et, egy Mayflowert, meg egy Revenge-et meg egy félkész francia sebeket építettem, nem beszélve sok műanyag modellről, elég nagyfiúnak éreztem magam - mint a galeonok ismerője - ha nincs más, akkor rekonstruálom!
Ó "kékszemű" naiv magabiztosság, hogy ne mondjam fiatalos beképzeltség: ide nekem az oroszlánt is, de azonnal!
(Igaz, akkor már rekonstruáltam egy dunai gályát, Árpád idejéből, a rajzokat 15.000 Ft-ért adtam el, amikor a havi fizetésem kb. 5000 Ft. volt. Érdekes számok nem ? Főleg nektek, akik hozzá vagytok szokva százezrekben számolni.)
Az első lépés: A Landström könyv színes rajzát felnagyítottam 1:50-re. (Természetesen kézzel, rajztáblán, körzővel, vonalzóval, sokat számolva, logarlécen (!), számológép meg másológép még nem létezett! És a cikornyák nélkül.)
Hogyan tovább ? Mi van a bordarajzokkal ? Egyszerű!
Vettem a Hoeckel Revenge-ének a rajzait, az oldalnézetet a főbordánál "elvágtam" (mert rövidebb volt, mint a flamand), a hátsó részt a fartőkénél, az elsőt az orrtőkénél a flamand oldalnézetére fektettem, a középen hiányzó bordákat érzés után (PI x Nagyujj! vicc!) megrajzoltam. Nem tudom hány száz órát tököltem vele! (Más modellek építése mellett.) S az első keserű csalódás! A Revenge bordái a Hoeckel rajzain túl soványak, jobban mondva 
felfelé nincsenek eléggé behúzva. (Habár M. Baker eredeti galeon rajzain is a bordák majdnem hasonlóak, de ennek ellentmond az Értekezés a hajóépítésről 1620, ahol a bordák felső fele igen csak be van húzva, lásd: 6. ábra) S mint később kiderült, Landström oldalnézetén az űrmélység s ezzel együtt a merülés túl kevés s ezt is korrigálni kellett.
Néhány száz óra kútba esett!
El is ment a kedvem tőle két évre. (Na ja, sok más dolgom is volt.)
Sok új könyv és rajz beszerzése után, a második nekifutás. A tizedik borda újrarajzolása után kiderült, hogy ez sem jó! Szerencsére csak kb. 100 óra veszett kárba!
Aztán megint hosszú szünet.
Már 4 éve itt éltem, amikor P. Kirsch könyve "Die Galeonen" a kezembe került. Hurrá! (Lásd a cikkemet a könyvekről.)
Nagy lelkesedéssel egyből festettem egy perspektivikus képet. (70x50 cm)
Festmény
A harmadik nekifutásra sikerült a rekonstrukció. Tartott vagy 3 évig.
Bordabeosztás, bordaszerkesztés - a vízvonal alatti részt mélyebbre kellett venni -, és sok-sok számolás!
Főbordaszerkesztés (Értekezés a hajóépítésről 1620) 

Oldalnézet a cikornyákkal, hosszmetszet a berendezésekkel, sok felülnézet, sok keresztmetszet, árbocozat, kötélzet, vitorlázat stb., 24 rajz 1:50-ben.
A részletekkel nem akarlak benneteket untatni!
Végül is sok-sok év, kutatás és munka után 1997-ben kész lettem a komplett rajzokkal, és még további 2 évig tartott a rajzok "tisztába" rajzolása. (Nos, időközben élni is kellett valamiből!) Valószínűleg ezt a hajót eredetiben soha nem építették meg, az eredeti modell egy ajándék volt, amit hű flamand vazallusok II. Fülöpnek ajándékoztak. Habár néhány szakirodalomban utalások vannak egy "Le Gran´Griffón" (A nagy griffmadár) nevű nagy flamand galeonra. De ha megépítették volna, valószínűleg kb. így nézett volna ki. A méretezése legalábbis megfelel a korabeli adatoknak.
A rajzokkal teljesen 1999-ben lettem kész. Utána készítettem egy kis tesztmodellt 1:100 -ban, a bordametszeteim ellenőrzésére. Nagy megelégedésemre minden palánk "futott", azaz a szép ívelés sehol sem volt hullámos, púpos. Sehol sem kellett a rajzokat korrigálni!
Ez egyrészt azt bizonyítja, hogy az 1620-ból származó szerkesztési módszer igazán jó, (bár első nekifutásra bonyolultnak látszik, igaz, hogy aki haragban van a matematikával meg a geometriával - 3. és 4.-ik hatványokkal és gyökökkel, valamint trigonometriával kell számolni - az valóban jobban teszi, ha meg sem próbálja) másrészt, hogy a számításaim és a szerkesztéseim is jók voltak.
2004 szeptember közepén kezdtem neki a nagy modellnek 1:50-ben. Jelenleg (2007.11.30) 2300 óránál tartok. (S itt megint közbeszólt a megélhetés. Azóta építettem egy Osebergi Wikinget 1:25-ben (az összes szegeccsel!), két Victory-t, egy Rattlesnake-t, egy hónap alatt, meg egy  Agamemnon-t, jelenleg egy Polacker Schebecke-t (Mistycque) építek, valamint egy Frisia nevű vitorlás gőzhajot kell néhány rajzból rekonstruálnom, nem beszélve egy "kirándulásról" a repülőmodellépítésbe - egy ismerős dokinak kell a magánrepülőgépét kb. 1 m hosszban megépíteni, s így a Flamand megint várhat(ott) egy kicsit.) Becslésem szerint a kész modell (vitorlázattal) igencsak 3000-3200 - ha nem több - órába fog kerülni! De ez a modell hogy úgy mondjam, hobbim! A többi részben üzlet és megélhetés. De az eladásra készített építődobozos modelljeimet is mindig tunnigoltam!
A világ telítve van, s egyre jobban tele lesz eladásra készített hajómodellekkel. A konkurrencia óriási. Mint minden más piacon is (autó, bútor, ruházat stb.) itt is tolonganak a keleti és távol-keleti cégek. Bár hajómodell "üzletben" az ezeken a piacokon ajánlott (Kelet, Távol-Kelet, Afrika, Mauritius stb.) modellek minősége reménytelenül pocsék, dömpingárú.
A jelszó: tömegtermelés olcsón, eladás minél drágábban! Pl. Mauritiuson egész családok barkácsolnak hetekig, hónapokig - komoly építésről itt nem lehet szó - 2-3 cégnek éhbérért! Üdvözlünk benneteket az új, nemzetközi kizsákmányolás, az új imperializmus birodalmában! De ne politizáljak. Mindenesetre az arany középutat, a kompromisszumot megtalálni - eladásra egy modellt építeni, ami félig-meddig hű és az órabéred is kijön - nagyon nehéz.
Egyszemélyes cégként egyedül hajómodellezésből nem lehet megélni, főleg ha valakinek a "lelkiismerete" túl nagy ahhoz, hogy minden szemetet erre a világra barkácsoljon drágán! (Akiket ez a téma érdekel, azoknak tudok linkeket küldeni, ahol megnézhetitek, hogyan nem szabad hajómodelleket építeni. S a szemérmetlen árajánlat tabellákat is lehívhatjátok hozzá. Igaz, hogy senki nem tudja ellenőrizni, hogy valójában mennyit is adtak el.)
Ez a cikk gyakorlatilag a "Hajó(modell)testek és palánkozások" harmadik részében ill. a "Flamand galeon építése 1. rész" fog folytatódni, ahol az építés módszereit ezen a modellen keresztül fogjuk megtárgyalni. Végezetül néhány példa a rajzokból
Elölnézet Hátulnézet
Hosszmetszet részlete
keresztmetszet a főbordától, illetve a hátsó 5. sz. bordától hátrafelé keresztmetszet a hátsó 26. sz bordától - jobboldalt hátrafelé, baloldalt előre

Olvassátok el ehhez az Fg. Story-t is, ami a német ismertetőnek a fordítása. A későbbiekben meg tudjátok ítélni, hogy mennyire tartottam magam az építésben a saját rajzaimhoz. Habár építés közben megengedtem magamnak, hogy itt-ott néhány kisebb részletet korrigáljak.
Mielőtt azonban a modell építését és annak részleteit bemutatnám, úgy gondolom, hogy előtte még még megtárgyaljuk a hajó(modell)testek építését és a palánkozásokat, az ez után következő cikksorozatban. Ugyanígy fogok eljárni a hajótest építésének bemutatása után, ahol is a tényleges építés folyamatát az állókötélzet típusaival és szerelésével fogom megszakítani.
Ízelítőül álljon itt néhány kép a modell jelenlegi állapotáról:
oldalnézet
hátulnézet elölnézet
tatfedélzet (Hütte , azaz Kunyhó) oldalnézet az árbocokkal és félig kész állókötélzettel ( A középen álló mérőléc 30 cm hosszú, ill. magas.)


Ui.: - A modell után választottam magamnak nálatok a Flamenco nevet. Galeón Flamenco (sp.),  azaz flamand galeon
(Többen közületek a Flamenco szót egy spanyol tánccal fogjátok azonosítani, ami teljesen jogos, de hogy egy spanyol tánc hogyan kapta a nevét egy 1000 kilométerre keletebbre élő nemzetiségről (Flamand, Flamme, Fläme, flämisch, Flamenco ), azt a történészekre kell bíznom. (Habár nyilvánvalóan van valami összefüggés, hiszen annak idején a jelenlegi Hollandia és Belgium nagy része spanyol tartomány volt.)
Mint ahogy azt is, hogy egy földközi-tengeri hajótípus, a Polacker és a későbbi Polacker-Schebecke hogyan kapta a nevét egy Keleti-tenger mellett fekvő országról, nevezetesen Lengyelországról (Polen). Gyerekkoromban és még sokáig később is a Tatai szőnyeggyárat csak Polák gyárnak hívták, mert az egykori tulajdonosa lengyel volt.  De alighanem ezeket az etimológiai elmélkedéseket nyugodtan meghagyhatjuk a történészeknek és a nyelvészeti kutatóknak.)

A flamand galeon épitéséröl a  szeibel.makettblog.hu link alatt lehet olvasni.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2012. szeptember 07. Péntek 21:51


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (4 szavazat)

 

Megjelenítve 5 a(z) 5 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (5), English (0)

Írta: hajómester () 2008. február 21. Csütörtök 12:41

Írta: hajómester 2008. február 21. Csütörtök 12:41

Hát ez valóban párját ritkító alkotás. Azt csodálom igazán, hogy a sok kényszerből épített kithajó mellett képes vagy maradék idődet még ilyen remekművek elkészítésére fordítani. Különösen a tervezés alapossága és gondossága figyelemre méltó. Csodálatosan szép a domborműves díszek kivitelezése és a festés is.  
Más. Ennek a polacre elnevezésnek az eredetét már másutt is szóba hoztad. Nem lehetséges, hogy mégse a lengyelekről nevezték el? A gályákon mindig a szélerősségnek éppen megfelelő méretű vitorlát kötöttek az antennára. A franciáknál ezek közül az egyik neve polacron volt. Nem inkább ebből eredeztethető az elnevezés?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: moha () 2008. február 21. Csütörtök 10:51

Írta: moha 2008. február 21. Csütörtök 10:51

Én is csak gratulálni tudok, az látszik, hogy valódi kihívás a hajó megépítése, ehhez csak elhivatott ember kezd. Tényleg jó látni végre nem csak az unalomig reklámozott hajók egy újabb modelljét, hanem valami újdoságot is. Az, hogy a hajó nem létezett a valóságban, nem baj, a nagy eredmény, hogy a megfelelő helyszínről és korból ránk maradt egy autentikus modell, ami bár csillár volt, azért jó adag gyakorlattal és szakmai hozzáértéssel hajót lehetett rekonstruálni belőle. Mindezt annak ellenére mondom, hogy személyes ízlésem ellenére való a kor hajódíszítési "szellemisége", ami nálam nem több erős ízlésficamnál, de az biztos, hogy legalább ennyire giccsesek voltak az akkori hajók is. Amennyire meg tudom állapítani, ez egy igen szuper modell. Mégegyszer gratulálok.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: mephistomi () 2008. február 21. Csütörtök 09:42

Írta: mephistomi 2008. február 21. Csütörtök 09:42

Számomra az okoz fejtörést hogy a kor stílusának megfelelően elképesztően magasra nyújtózkodó tatrész miatt magasra kerül a súlypont, szóval hogy az ördögbe nem borultak fel ezek a hajók. Bár a Vasa-nak sikerült...  
A választás szerintem is kiváló, a kevésbé ismert hajók építése vagy akár csak a cikk olvasása is izgalmasabb. Egy kérdés, mert nem tudok latinul. milyen igét hirdettek a tarnszparensek a hajó oldalán?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2008. február 20. Szerda 08:22

Írta: wercome 2008. február 20. Szerda 08:22

Mit is lehet ehhez hozzáfűzni?! 
Fantasztikus és iszonyú nagy munka, főleg a tervezéssel együtt! 
Nagyon várom az építés részleteit.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: robert () 2008. február 19. Kedd 21:40

Írta: robert 2008. február 19. Kedd 21:40

Szerintem kitűnő, és alapos cikk és amennyire én megtudom ítélni szakszerű is. Szívesen olvasnék a számítási módszereidről is.  
( A matematika nem erős oldalam, de mindig átrágtam magam rajt a szükséges szinten.) 
Abban is egyetértek, sok a Victory és túl kevés a szép, de nem annyira ismert hajó a köztudatban.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 5 a(z) 5 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett