2 of 6 Page
Elég régen volt, mikor elkezdtem a Mordaunt építését, illetve az építés első részének megjelenése több, mint három éve volt. Talán már majdnem a „roncstemetőbe” került a cikk. Sajnos kevesebb lett a szabadidőm, valamint más projecteken dolgoztam (terasz pavilonnal, konyhaszekrény, kocsibeálló, …), illetve lehet, hogy egy kicsit „alkotói válságba” kerültem. Egyedüli makettes aktivitásom a találkozókon való részvétel volt és a legutóbbin rettenetesen rosszul éreztem magam, hogy a sok kész és félkész hajó közé csak rumot tudtam vinni (azért ennek is örültek a többiek!). Szóval ismét kiköltöztem a műhelybe. Látszólag nem sokat haladt a hajó, de sok mindent előkészítettem. Egy makettezőtársunk szintén a Mordauntot kezdi építeni és egy kicsit meglepődve kérdezte, hogy mi az a sok minden, amit elő kellett készítenem. Egy kicsit neki is szól ez a második rész:
|
|
A palánkozás miatt a bordákat megsűrítettem, ahogy azt előzőleg már írtam, de a tatnál ismét egy nagy űrrel találkoztam. A képen látható az utolsó rétegeltlemez borda, ezután a tattükörig a rajz szerint a levegőben lógna a palánk. Ezért „ácsoltam” még hozzá egy tartószerkezetet, mely egyben a tattükröt is biztonságosan fogja rögzíteni. Emellett az alatta levő íves részt is bordásan oldottam meg.
|
|
A sűrűbb bodázás és a nem túl gondos megtervezése miatt több helyen a bordákhoz kerültek az ágyúnyílások, ezért, illetve az egyszeri palánkozás miatt előre beépítettem az ablakokat. Az árbócok alsó darabjait is elkészítettem, beillesztettem, amíg még láttam a csatlakozási pontjait és be tudtam állítani, így ha arra kerül a sor, csak bekenem ragasztóval és mehet a helyére.
|
|
Itt már lefestve jól látszódnak az ágyúnyílások, valamint mögéjük feketére festet lapokat fogattam fel, ezek tartják majd az ágyúcsöveket.
|
|
A kritikus szemek biztosan észrevették, hogy több helyen csavart használtam, lehet, hogy törvénytelen, de remekül lehúzta a fedélzet rétegelt lemezét, illetve az ágyúnyílások mögötti fekete lemezt is így tettem fel, nem bízva a ragasztóban, mikor majd fúrom és nyomom bele az ágyúcsövet. Ennek a képnek még az az érdekessége, hogy a kitkészítők úgy tervezték meg, hogy egy darabban nem lehet betenni a fedélzet ezen részét, ezért hosszában is meg kellett osztanom, így tudtam befordítani a helyére.
|
|
A rabszolgamunkán is túl vagyok, ledaraboltam és megcsiszoltam az összes palánkot és pallót, így nem is látszik soknak, pedig jó néhány napom ráment.
|
|
Ez a kis csiszolószerkezetem: vastagsági és homlokcsiszoló egyben fúrógéppel meghajtva. Átengedtem a palánkokat, így egyforma vastagok lettek és eltűntek a fűrésznyomok.
|
|
És íme az első palánkozás! A tat alatti rész, mely minden irányban íves. Eddig idegenkedtem a pillanatragasztótól, de kellemesen csalódtam! Könnyedén lépésről-lépésre rányomtam a palánkokat ívben és már kész is volt! Látszólag biztos a kötés, remélem így is marad!
|
|
Az orrnál palánkvastagságú nútot véstem, ez nagyban megkönnyíti az erősen íves palánkok rögzítését, lásd következő kép!
|
|
Beakasztva a palánkot a ragasztó biztos nem engedi majd el, természetesen azért elő kell majd hajlítani!
|
|
A fedélzeti deszkák tömítésének imitálására többféle módszerrel találkoztam, de próbáltam valami egyszerűt, mivel nem éreztem magamban annyi türelmet, hogy a deszkák éleire papírt ragasztgassak… Jól hangzott, hogy filccel húzzam végig az éleket, ki is próbáltam és jól nézett ki az oldalaknál, de mikor a végeit festettem be, rájöttem, hogy ez sem tetszik, mivel felszívja a festéket. Lehet, hogy más fajta fánál működik, vagy valamit nem jól csináltam…
|
|
Találtam itthon régi vastag töltőceruza hegyeket, ezt húztam végig az éleken, mivel egy kicsit rá is nyomtam, nem csak megszínezte, hanem egy letörés is csinált.
|
|
Az orr-résznél le kellett pallózni, mivel palánkozás után már nem férek hozzá a fölötte levő fedélzetettől. Szóval ilyen lett a ceruzás módszer.
|
|
A gomb már megvan a kabáthoz! Időközben néha faragtam is.
|
|
Természetesen majd még kap egy festést, gondolom egész más lesz az összkép.
Ezekután már tényleg a palánkozás következik, az sem lesz túl gyors menet, de remélem hamarabb fogok jelentkezni a folytatással.
|
|
|
|
Last update : 2024. September 24. Tuesday 14:11 |
Users' Comments |
|
Average user rating
(1 vote) |
|
Comment language: Magyar (11), English (0)
Add your comment
|