Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Moderm ships arrow Mordaunt építése
Mordaunt építése PDF Print E-mail

By Szikora László, on 2008. June 24. Tuesday 22:46

Average user rating :    (1 vote)

Views : 63517    

Favoured : 1

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
Mordaunt építése
2. rész
3. rész
4.rész
5.rész
6.rész
M103.jpg Ahogy előre jeleztem, következett a rabszolgamunka. Egy kis összeírást készítettem, hogy milyen vastagságú és mennyi kötélre lesz szükség, mert ha már nekikezdek, akkor az összes kötelet elkészítem. Így gondoltam. Mondanom sem kell, hogy az állókötélzet felszerelésének a felénél már újra elő kellett venni a kötélverőt…
M104.jpg A futókötélzet köteleit is megcsináltam, már most látom, hogy ez sem lesz elég.
A kötelek után a macskafejek és csigák legyártása következett, erről nem készítettem fotókat, a Golden Hind-nál elég részletesen leírtam, én is onnan puskáztam.
M105.jpg A terebek alapját adó deszkákat a rajzokon ragasztottam össze, hogy a nyílások megfelelőek legyenek, illetve biztosan kiadják a külső kerek formát, lehetőleg ne túl nagy ráhagyással.
M106.jpg A peremet adó gyűrűt megesztergáltam, felragasztottam az alapra. A gyűrűt megfogva körasztalon központosan körbe tudtam marni az alapot. Ha már a körasztalon volt, ráosztottam a macskafejek és a varjúláb furatait.
M107.jpg Megesztergáltam az árbócokat (bár ez leginkább csiszolás volt, mivel a vékonyabbaknál már kinyomta a kés). Az árbócokhoz még elég sok apróságot kellett elkészíteni, ezért csináltam ezt az összefoglaló fotót. Ügyesen, nagy gonddal elkészítettem a zászlórudakat is, a végén szép kis gombokkal. Amit persze levágtam, amikor rájöttem, hogy nem tudom rajta áthúzni az árbócfejet.
M108.jpg Provizórikusan összeraktam az árbócokat. Éppen csak elfér a műhelyemben.
M109.jpg Ezen a képen látható a macskafej kengyelek készítésének folyamata. Egy egyszerű hajlító sablont készítettem, hogy lehetőleg egyformák legyenek. Először elég kuszán néz ki, de kis fogókkal könnyedén meg lehet a rezet igazítgatni, végül fegyver barnítóval kezeltem.
M110.jpg Ha már a fémmegmunkálásnál tartottam, elkészítettem az ágyúablakok vasalatait is.
M111.jpg Az ágyúablakokat két részből állítottam össze, így egyszerűbb volt külön-külön festeni, majd egy kis ütközősablonban ragasztottam össze.
M112.jpg Próbaként felszereltem kettőt, de csak ideiglenesen, mivel tapasztalatom szerint a kötélzet felrakásnál a kötél imád beleakadni.
M113.jpg Még mindig akadt egy kis kovácsmunka, a kormánylapát zsanérjai.
M114.jpg A kormánylapátot szegekkel tettem fel, ebben a méretarányban simán lehet szegelni, a rezet meg amúgy sem szereti a ragasztó.
M115.jpg Ez is kovácsolás lenne! Viszont csaltam egy nagyot, mivel lakatos létemre lassan a vaskarikát is fából csinálom! Szóval fából készültek a horgonyok, de lefestve nem lehet észrevenni, csak kézbe véve furcsán könnyűek.
M116.jpg A főtarcskötél kengyele, ahogy kell, bandázsolva.
M117.jpg Az asztalom kötélzetkészítés, csigakötözés közben. Igazából a lámpát akartam megmutatni. Először a feleségemnek vettem egy ilyet, hogy lásson varrni. Aztán sóvárogtam a következő születésnapig, amikor én is kaptam egyet. Ez tulajdonképpen műkörmös lámpa, van benne vagy száz LED és nagyon jó, hogy szélesen bevilágítja az egész munkaterületet. Nem túl olcsó, de megéri!
M118.jpg A macskafejek felkötése távtartóval. Régebben rézből hajlítgattam távtartót, de az elég gyenge volt, így most csináltam egy masszívabbat.
M119.jpg Megfeszítettem az oldalköteleket. Azt tapasztaltam, hogy a távtartót érdemes hosszabbra hagyni, mivel elég sokat lehet húzni rajta (kicsit nyúlik a kötél!). Szerencsére először a feszítőköteleket nem is rögzítettem véglegesre, csak mielőtt a hágóköteleket elkezdtem csomózgatni. És még akkor is tudtam rajta húzni!
M120.jpg Ez egy kicsit rabszolgamunka jellegű, de mikor már belejön az ember a csomózásba, egész gyorsan halad.
M121.jpg Az úgynevezett „varjúláb”, szerintem nagyon látványos, kár, hogy a vitorla el fogja takarni!
M122.jpg A vitorlarudak is elkészültek, a nagyja több darabból, a mérete és a nyolcszöges rész miatt is.
M123.jpg Mivel oda jutottam a hajó építésével, hogy az árbócok, vitorlarudak és különösen a kötélzet miatt védeni kell a sérüléstől, a portól, ezért elkészítettem a vitrint, mondhatni szekrényt. A kutya okos és csak szaglássza!
M124.jpg A vitorlákat szerencsére megvarrta a feleségem, neki ez csak ujjgyakorlat, ha jól emlékszem két nap alatt végzett. A szegélyköteleket, füleket már én öltöttem fel. A patkányfarkak elég reménytelenül néztek ki (felső sor), de egy kis higított mattlakkal szépen be lehetett állítani. A vitorlarudakra az asztalon kötöttem fel a vitorlákat és a csigákat, így sokkal könnyebb, mint később a helyszínen bénázni.
M125.jpg A futókötélzet lekötései az előárbócnál, azért tudtak valamit a matrózok!
M126.jpg Ez csak jó kép lett, címe: Csendélet a főárbócon.
M127.jpg Már csak apróságok maradtak, például a hajólámpa. Plexiből, rézből esztergáltam, illetve hajlítottam.
M128.jpg Kis aranyfesték és már kész is.
M129.jpg A zászlókat a „zaszlo.hu”-ról rendeltem, szépen megcsinálták. Bekerült a vitrinbe, bár itt még hiányzik a plexi (nem mertem üvegezni a nagy felület és a súly miatt).
M130.jpg Festés után átrendeztük a bútorokat, hogy beférjen a Mordaunt. Ez idáig O.K., de hova jön a következő?


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2024. September 24. Tuesday 14:11


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (11), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett