Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Modern hajók, történeteik arrow Mordaunt építése
Mordaunt építése PDF Nyomtatás E-mail

Szikora László, 2008. június 24. Kedd 22:46

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 63628    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Mordaunt építése
2. rész
3. rész
4.rész
5.rész
6.rész
M103.jpg Ahogy előre jeleztem, következett a rabszolgamunka. Egy kis összeírást készítettem, hogy milyen vastagságú és mennyi kötélre lesz szükség, mert ha már nekikezdek, akkor az összes kötelet elkészítem. Így gondoltam. Mondanom sem kell, hogy az állókötélzet felszerelésének a felénél már újra elő kellett venni a kötélverőt…
M104.jpg A futókötélzet köteleit is megcsináltam, már most látom, hogy ez sem lesz elég.
A kötelek után a macskafejek és csigák legyártása következett, erről nem készítettem fotókat, a Golden Hind-nál elég részletesen leírtam, én is onnan puskáztam.
M105.jpg A terebek alapját adó deszkákat a rajzokon ragasztottam össze, hogy a nyílások megfelelőek legyenek, illetve biztosan kiadják a külső kerek formát, lehetőleg ne túl nagy ráhagyással.
M106.jpg A peremet adó gyűrűt megesztergáltam, felragasztottam az alapra. A gyűrűt megfogva körasztalon központosan körbe tudtam marni az alapot. Ha már a körasztalon volt, ráosztottam a macskafejek és a varjúláb furatait.
M107.jpg Megesztergáltam az árbócokat (bár ez leginkább csiszolás volt, mivel a vékonyabbaknál már kinyomta a kés). Az árbócokhoz még elég sok apróságot kellett elkészíteni, ezért csináltam ezt az összefoglaló fotót. Ügyesen, nagy gonddal elkészítettem a zászlórudakat is, a végén szép kis gombokkal. Amit persze levágtam, amikor rájöttem, hogy nem tudom rajta áthúzni az árbócfejet.
M108.jpg Provizórikusan összeraktam az árbócokat. Éppen csak elfér a műhelyemben.
M109.jpg Ezen a képen látható a macskafej kengyelek készítésének folyamata. Egy egyszerű hajlító sablont készítettem, hogy lehetőleg egyformák legyenek. Először elég kuszán néz ki, de kis fogókkal könnyedén meg lehet a rezet igazítgatni, végül fegyver barnítóval kezeltem.
M110.jpg Ha már a fémmegmunkálásnál tartottam, elkészítettem az ágyúablakok vasalatait is.
M111.jpg Az ágyúablakokat két részből állítottam össze, így egyszerűbb volt külön-külön festeni, majd egy kis ütközősablonban ragasztottam össze.
M112.jpg Próbaként felszereltem kettőt, de csak ideiglenesen, mivel tapasztalatom szerint a kötélzet felrakásnál a kötél imád beleakadni.
M113.jpg Még mindig akadt egy kis kovácsmunka, a kormánylapát zsanérjai.
M114.jpg A kormánylapátot szegekkel tettem fel, ebben a méretarányban simán lehet szegelni, a rezet meg amúgy sem szereti a ragasztó.
M115.jpg Ez is kovácsolás lenne! Viszont csaltam egy nagyot, mivel lakatos létemre lassan a vaskarikát is fából csinálom! Szóval fából készültek a horgonyok, de lefestve nem lehet észrevenni, csak kézbe véve furcsán könnyűek.
M116.jpg A főtarcskötél kengyele, ahogy kell, bandázsolva.
M117.jpg Az asztalom kötélzetkészítés, csigakötözés közben. Igazából a lámpát akartam megmutatni. Először a feleségemnek vettem egy ilyet, hogy lásson varrni. Aztán sóvárogtam a következő születésnapig, amikor én is kaptam egyet. Ez tulajdonképpen műkörmös lámpa, van benne vagy száz LED és nagyon jó, hogy szélesen bevilágítja az egész munkaterületet. Nem túl olcsó, de megéri!
M118.jpg A macskafejek felkötése távtartóval. Régebben rézből hajlítgattam távtartót, de az elég gyenge volt, így most csináltam egy masszívabbat.
M119.jpg Megfeszítettem az oldalköteleket. Azt tapasztaltam, hogy a távtartót érdemes hosszabbra hagyni, mivel elég sokat lehet húzni rajta (kicsit nyúlik a kötél!). Szerencsére először a feszítőköteleket nem is rögzítettem véglegesre, csak mielőtt a hágóköteleket elkezdtem csomózgatni. És még akkor is tudtam rajta húzni!
M120.jpg Ez egy kicsit rabszolgamunka jellegű, de mikor már belejön az ember a csomózásba, egész gyorsan halad.
M121.jpg Az úgynevezett „varjúláb”, szerintem nagyon látványos, kár, hogy a vitorla el fogja takarni!
M122.jpg A vitorlarudak is elkészültek, a nagyja több darabból, a mérete és a nyolcszöges rész miatt is.
M123.jpg Mivel oda jutottam a hajó építésével, hogy az árbócok, vitorlarudak és különösen a kötélzet miatt védeni kell a sérüléstől, a portól, ezért elkészítettem a vitrint, mondhatni szekrényt. A kutya okos és csak szaglássza!
M124.jpg A vitorlákat szerencsére megvarrta a feleségem, neki ez csak ujjgyakorlat, ha jól emlékszem két nap alatt végzett. A szegélyköteleket, füleket már én öltöttem fel. A patkányfarkak elég reménytelenül néztek ki (felső sor), de egy kis higított mattlakkal szépen be lehetett állítani. A vitorlarudakra az asztalon kötöttem fel a vitorlákat és a csigákat, így sokkal könnyebb, mint később a helyszínen bénázni.
M125.jpg A futókötélzet lekötései az előárbócnál, azért tudtak valamit a matrózok!
M126.jpg Ez csak jó kép lett, címe: Csendélet a főárbócon.
M127.jpg Már csak apróságok maradtak, például a hajólámpa. Plexiből, rézből esztergáltam, illetve hajlítottam.
M128.jpg Kis aranyfesték és már kész is.
M129.jpg A zászlókat a „zaszlo.hu”-ról rendeltem, szépen megcsinálták. Bekerült a vitrinbe, bár itt még hiányzik a plexi (nem mertem üvegezni a nagy felület és a súly miatt).
M130.jpg Festés után átrendeztük a bútorokat, hogy beférjen a Mordaunt. Ez idáig O.K., de hova jön a következő?


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2024. szeptember 24. Kedd 14:11


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)

Írta: tszecsy () 2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49

Írta: tszecsy 2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49

Gyönyörű ez a hajó, gratulálok hozzá! Azt megkérdezhetem, hogy a palánkokat hogyan hajlítod elő: Forró vízben? És évre hogyan alakítod, fa alapra szegeket beütve rágörbíted?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: papóca () 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Írta: papóca 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Kedves Laci! Most kattintottam rá épülő hajódra- hát nem semmi a faragásod, nagyon tetszik. Én még faragással nem foglalkoztam, eddigi hajóimhoz "előre gyártottak voltak a figurák. Nagyon várom a folytatást, mivel az a rész következik ami engem igazán érdekel: a palánkozás. Remélem azt is hasonló részletességgel fogod ismertetni. Gratulálok és további sikeres munkát kívánok! papóca

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Janos Syd () 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Írta: Janos Syd 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Szia 'wercome' 
Nagyon szep lesz a Mordaunt! Jok a faragasok es foleg a pantografon akadt meg a szemem. Ugye ez egy 2 tengelyes, es a harmadik tengelyt a tapogato es a marofej (leptekaranyos) emelesevel ered el? 
En is csinalok faragasokat, a Royal Yacht Caroline-hoz (lasd a Galeriaban) 8 agyuablak-keret es szornyfej kellett, jo lett volna egy pantograf! 
Kulonben is 'rokonlelkek'; vagyunk, en SolidWorks-ben dolgozom. 
Janos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Hajos Joe () 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Írta: Hajos Joe 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Szia Laci!Hál istennek nem látszodott rajtad, hogy nem érzed jól magad, vagy csak az elfogyasztott alkohol éreztette jotékony hatását? Végül is mindegy a lényeg, hogy tovább épited ezt a remek modellt!Az oroszlán irigylésre mélto faragásához külön gratulálok! Jó lenne Skype-on vagy telefonon egy kicsit hosszabban elbeszélgetni! Üdvözlettel: Hajós Joe

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 8 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2012. január 18. Szerda 21:08

Írta: hajómester 2012. január 18. Szerda 21:08

Nagyon meglepődtem ma reggel, amikor szokásom szerint beléptem ide és az algíri sebek helyén a Mordauntot láttam! 
Ez a dolgok rendje, az újaknak helyet kell adni. 
Nagyon örülök annak, hogy hosszú szünet után láthatjuk tovább épülni a hajót. A gallionfigura tökéletesre sikerült.. Milyen fából faragtad? Érdekelne az is milyen anyagból készül a palánkozás. 
Biztos vagyok benne, hogy remekül fog kinézni az egész hajó. 
A tat palánkozásába úgy érzem rossz helyen fogtál bele. A felfele futó palánkok végét könnyebb lenne rögzíteni, ha nincs ott a felette lévő keresztirányú palánkozás. Azokat hosszabbra lehetne hagyni és amikor mind fenn van egy vonalba lefaragni és összecsiszolni.  
Persze nem megoldhatatlan, csak nehezebb. 
További jó építést.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: moha () 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Írta: moha 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Igen, a ritka bordázat szinte minden általános minőségű kitnek problémája. Alig birod megcsinálni, mert általában a bordák távolsága és a palánk vastagsága nincsen jó arányban. Egy 1mm vastag palánkozásnál már nagyon is félő, hogy egy rossz mozdulatnál beszakad az egész. A Gretel hajóm pont ilyen, kitmódra ritkák a bordák. Elég szenvedős volt a palánkozás. Itt viszont nagyon figyelni kell arra, hogy pontosak legyenek a bordák, rendesen álljanak, különben könnyen hullámos lesz a palánkozás. Persze most a bordák ívre csiszolása is könnyebben fog menni, mintha ritkán lennének... A faragványoktól meg elájulok. Nagyon pöpec! Ugye nem először csinálod?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Nemo () 2008. június 30. Hétfő 13:26

Írta: Nemo 2008. június 30. Hétfő 13:26

Az elsőt én írtam és a technika ördöge dolgozhatott, jó munkát a hajóhoz.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2008. június 27. Péntek 09:07

Írta: wercome 2008. június 27. Péntek 09:07

Mivel 3D-s tervezőprogrammal (Solid Edge) dolgozok, ezzel szerkesztettem a plusz bordákat is, nem volt egyszerű a képeket áttenni a programba, valahol keletkezett is egy 10%-os növeledés, ezt később fénymásolással kicsinyítettem vissza. Részletesebben nem írom le, mivel ehhez ismerni kellene a programot.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. június 25. Szerda 09:43

Írta: allermat 2008. június 25. Szerda 09:43

Már nagyon vártam a következő hajód! Úgy látom ez méltó folytatása az eddígieknek!  
Nagyon jók a faragások, főleg a növényi motívumok tetszenek, azok a képek alapján teljesen rendben vannak! 
Tetszik a másoló szerkezet is, bár ahogy mondtad tényleg akad finomítanivaló a (fél)kész darabokon, de azért így is sokkal gyorsabb, mintha egyenként kézzel faragnád. 
Esetleg hallhatnánk némi ismertetőt arról, hogy milyen módon szerkesztetted a plusz bordákat (számítógépet használtál nemde)? 
 
Sok szabadidőt kívánok hozzá!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2008. június 25. Szerda 09:34

Írta: Tyrman 2008. június 25. Szerda 09:34

Gratulálo a faragványokhoz. Gyönyörűek. :) 
Egy kérdés. Hogyan szerkesztetted ki a többlet bordákat? Én sejtem, de a lehetnek itt olyanok, akiknek érdemes lenne ezt leírnod.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett