5 of 6 Page
|
Hosszú ideje nem jelentkeztem, de ez nem azt jelenti, hogy leálltam az építéssel, csak elég időigényes munkálatokat végeztem. Például a képen látható tat szobrokkal szórakoztam. Természetesen ezeket is a pantográf maróval kezdtem, hogy egyformák legyenek, majd faragással, csiszolással, polírozással véglegesítettem.
|
|
A tat két sarkát kardos, pajzsos harcos szobra őrzi, na ez feladta a leckét. Háromszor nekifutottam a faragásának kézből, de olyan gnómokat sikerült kreálnom, hogy a Gyűrűk urába sem fértek volna be. Ezért ismét a pantográfhoz fordultam, miután egy játékboltban vettem egy bűvész figurát, mely hasonló mozdulatot ábrázolt és a méretaránya is elég jó volt. Így már lett két jó szoboralapom.
|
|
„Levetkőztettem”, kapott kardot, pajzsot. A rajzokkal nem teljesen egyezik, de ezek hasonlóan egyediek, mint az oroszlán galleonfigura.
|
|
Lefestettem a régi és új faragásokat, így azért egész másképp néznek ki.
|
|
Itt látszik, hogy rajzról dolgozok. A kis oroszlánfejű nők rafináltak voltak, mert ívesre kellett alakítani.
|
|
Ilyen lett a valóságban.
|
|
Az előző beszámolómat azzal befejeztem be, hogy jöhet az előfedélzet felrakása, ami meg is történt miután az ágyúkat és a tűzhelyet a helyére raktam.
|
|
A horgonydaru is elkészült, ez elég nagy csörlőkből áll, így nem csak imitáltam a csigákat, hanem elkészítettem működőképesre.
|
|
Az galleon íveivel folytattam. Ügyesen, okosan, elvégre műszaki vagyok, kiszerkesztettem az íveket. Mikor kivágtam és a helyére próbáltam, rájöttem, hogy nem sokra volt jó a tudományos előkészület. Mondjuk egy kiindulási alapnak jó volt. Ki kellett vágnom egy darabot a közepéből, erre-arra hajlítgattam, próbálgattam, reszelgettem. Mikor már a helyére illeszkedett, egy pár nútot és faragást tettem rá díszítésnek.
|
|
Ilyen lett. Lehet, hogy nem tökéletes, de szerintem ennyit tudtam kihozni belőle. Közben helyére került a homlokfelület is, már elő voltak hozzá készítve az alkatrészek, faragások.
|
|
A korlátokat kis stiftekkel raktam össze, egyrészt, hogy egy irányba kerüljenek a függőleges elemek a kötélfogó babákkal, másrészt, hogy erősebb legyen, mikor feszítgetem a kötélzetet. Meg persze így könnyű volt összeragasztani, mivel mindennek meg volt határozva a helyzete.
|
|
A korlátok is lendítenek az összképen. Az is látszik, hogy takargatom a hajót, de így is porosodik szépen, de hogy mitől?
|
|
Nekikezdtem a fedélzetet beépíteni, elsőként a rácsokat készítettem el, semmi különös, a hagyományos módszert alkalmaztam.
|
|
A rajzok 1:60-ban vannak, ezért minden méretet fel kell szoroznom, hogy a megfelelő méretűek legyenek az alkatrészek. A kötélfogó bakoknál már csak imitáltam a csigákat, de nem feltűnő.
|
|
Az előfedélzeti hajóharang összeépítve a bakokkal.
|
|
A horgonycsörlő alkatrészei.
|
|
A kész horgonycsörlők, tulajdonképpen működőképesek.
|
|
A létrák is könyv szerint készültek.
|
|
Na, innen már izgalmasabb dolgok jönnek. Sokat gondolkodtam a csigalépcső elkészítési módján. Csináltam próbahajlításokat is, de ilyen kis ívben a pofafákat meghajlítani, úgy, hogy még szabályos ív is legyen, szerintem lehetetlen. Ilyen kis léptékben a lépcsőlapokat is érdekes lett volna szabályosan beragasztani, ha nincs a helye bevésve a pofafába. Ezért azt találtam ki, hogy csinálok egy sablont, majd jött az ötlet, hogy egyúttal a pofafákat íves előgyártmányból vágom ki. Ezt az érdekes formát marógépen körasztallal készítettem. A lépcsős rész egy ragasztósablon a lépcsőlapokhoz és homlokdeszkákhoz, de ebben tudtam összeragasztani a pofafákkal is. A két íves részből készültek a pofafák.
|
|
Tehát miután megcsináltam a lépcsőlapokat és a homlokdeszkákat, a lépcsősablonon összeragasztottam. Benne hagyva a sablonban melléraktam az íves darabokat, így rá tudtam jelölni a lépcsőlapokat, a csúcspontokat összekötve (alul-felül ráhagyva) megkaptam a pofafák formáját. A pofafa éle az ív minden pontján merőleges, tehát ezt rá kellett számolni a kivágásnál, majd reszelés, csiszolás. Látható, hogy igen érdekes formák keletkeztek.
|
|
A balusztereket a pantográfon esztergáltam. „Hatalmas” darabok!
|
|
A korlátot ívesre vágtam, majd megcsavarva hajlítottam a helyére. Elég küzdelmes volt a balusztereket szögben méretre vágni, majd a tetejére ragasztani a korlátot, de megérte.
|
|
Itt látszik, hogy be kellett raknom az ágyúkat a lépcső felszerelése előtt, mert utána már körülményes lett volna.
|
|
Az előfedélzet a fedélzeti elemekkel.
|
|
Elég jó közelképeket tudok csinálni a telefonommal. Most látom, hogy le kell vágnom a csavarokat, amivel a fedélzetet fogattam fel!
|
|
Látkép az előfedélzetről.
|
|
Gyakorlatilag a fedélzeti elemek felkerültek. Még kellenek a kötélfogó szarvak, valamint az ágyúk, de ezekhez még csigákat és kötelet kell csinálnom.
|
|
A díszítés tovább folytatódik, elkészültek az ágyúnyílások körüli koszorúk (ezekkel is jó sok időt töltöttem!), valamint felkerültek az oldalfaragások. Az árbócok, macskafejek, csigák következnek, ennek egy része elég rabszolgamunka lesz, de azért nyomatom tovább.
|
|
|
|
Last update : 2024. September 24. Tuesday 14:11 |
Users' Comments |
|
Average user rating
(1 vote) |
|
Comment language: Magyar (11), English (0)
Add your comment
|