| 
                            
                | By Aller Máté,
                                                                        on 2008. August 26. Tuesday 11:54 |  
                | Average user rating :  (0 vote) |  
                | Views : 30666     |  
                | Favoured : None |  
                      | Published in : Articles, Previews |  There are no translations available 
 
Folytatva a megkezdett fonalat, ebben az írásomban két kisebb, de annál érdekesebb és hasznosabb könyvet szeretnék bemutatni. Azért nem külön mutatom be őket, mert a kettő egy kétrészes sorozatot alkot, témája pedig a hajók kötélzete. 
 
Rigging Period Ship Models 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ebben a kiadványban tehát a keresztvitorlázatú hajók kötélzetét veszi górcső alá a szerző. Teszi ezt pedig a 36 ágyús 18 fontos Melampus fregatt korabeli modellje alapján. Ez a hajó 1785 lett vízre bocsátva és majd’ 40 évet szolgált a királyi haditengerészetnél és miután eladták Hollandiának, újabb tíz évig volt vízen. A hajó egy reprezentatív mintája az akkor használatos kötélzetnek, sok testvérhajója volt, tehát bátran támaszkodhatunk a könyvre, ha ebből a korból származó hajón dolgozunk. 
 
A könyv természetesen angol nyelvű, de egy egyoldalas bevezetőn kívül szöveget nem tartalmaz. A tartalomjegyzékben felsorolt címszavak tulajdonképpen a kötélzet egy-egy jól definiált részei, melyeket az adott oldalakon a szerző rajzai illusztrálnak. Nagyon jól érthetően van lerajzolva, nincsenek felesleges zavaró, máshonnan odalógó részletek. A fontosabb, illetve kisebb részek általában külön ki vannak rajzolva nagyban. 
 
Tulajdonképpen azt mondhatjuk, hogy a könyv egy képes értelmező szótár azoknak, akik még nem tudják, hogy angolul mi micsoda a kötélzeten. Természetesen egy kis magyar alapműveltség kell hozzá, nem árt, ha tudjuk a magyar nevét az adott résznek, vagy legalább a funkcióját sejtjük. Annak, aki pedig már tisztában van mindezzel, a részletrajzok fognak rengeteg információval szolgálni. 
 
Röviden összefoglalva a mű az állókötélzeten, a vitorlarudak és a vitorlák futókötélzetén keresztül a vitorlákig MINDENT bemutat nagyon részletesen, közérthetően. Még a futókötélzet fedélzeti lekötési terve is mellékelve van, ráadásul még a terebeken lévő lekötési pontokat is jelöli! Ezen kívül vannak áttekintő ábrák a vitorlákról, a hajó hosszmetszetéről, a hajóorról és a tatról(ezek csak inkább áttekintő jellegűek, nem tervrajzok!). 
 
Ezen a linken belekukkanthattok a könyvbe. 
 
Rigging Period Fore- and-Aft Craft 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Itt a hosszvitorlázatú hajók kötélzetéről olvashatunk behatóan három korabeli hajótípus vonatkozásában: angol hadi cutter, francia lugger és amerikai schooner. Mindhárom hajótípus egy-egy korabeli modellje szolgál a könyvben található több mint 200 rajz alapjául. 
 
A szöveg itt sincs bő lére eresztve, általános bevezetés (két oldal), majd mindhárom hajótípus fejezetének elején egy-egy egyoldalas leírás a típusról és a modellről, ami alapján készültek a rajzok. A többi ugyanúgy, mint a testvérénél, rajz. 
 
Mindegyik hajótípust külön fejezet mutat be, melyek a következőképp épülnek fel: Egy áttekintő duplaoldalas oldal-, elöl-, hátul- és felülnézettel kezdődik, majd a futókötélzet fedélzeti lekötési terve és azután a részletrajzok. 
 
Minőségben, részletességben hozza az előd szintjét, minden, amit fent írtam erre is érvényes. 
 
A könyvek kivitele: 20,5x27,0 cm alapú, keménykötésű, jó minőségű fűzéssel. 118, illetve 111 oldalasak. 
 
A könyveket meg lehet rendelni több helyről is, az amazon.com-on újonnan a kettőért együtt 65,86 dollárt kérnek jelenleg, plusz postaköltség. A könyvek méretéhez képest az ár kicsit borsos szerintem. 
 
Úgy gondolom, hogy ezekből a könyvekből sokat tanulhat a kezdő és a tapasztalt modellező is, én csak jó szívvel tudom ajánlani! 
 
 
 |