Aller Máté,
2008. augusztus 26. Kedd 11:54
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 26219 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Bemutatók |
Folytatva a megkezdett fonalat, ebben az írásomban két kisebb, de annál érdekesebb és hasznosabb könyvet szeretnék bemutatni. Azért nem külön mutatom be őket, mert a kettő egy kétrészes sorozatot alkot, témája pedig a hajók kötélzete.
Rigging Period Ship Models
Ebben a kiadványban tehát a keresztvitorlázatú hajók kötélzetét veszi górcső alá a szerző. Teszi ezt pedig a 36 ágyús 18 fontos Melampus fregatt korabeli modellje alapján. Ez a hajó 1785 lett vízre bocsátva és majd’ 40 évet szolgált a királyi haditengerészetnél és miután eladták Hollandiának, újabb tíz évig volt vízen. A hajó egy reprezentatív mintája az akkor használatos kötélzetnek, sok testvérhajója volt, tehát bátran támaszkodhatunk a könyvre, ha ebből a korból származó hajón dolgozunk.
A könyv természetesen angol nyelvű, de egy egyoldalas bevezetőn kívül szöveget nem tartalmaz. A tartalomjegyzékben felsorolt címszavak tulajdonképpen a kötélzet egy-egy jól definiált részei, melyeket az adott oldalakon a szerző rajzai illusztrálnak. Nagyon jól érthetően van lerajzolva, nincsenek felesleges zavaró, máshonnan odalógó részletek. A fontosabb, illetve kisebb részek általában külön ki vannak rajzolva nagyban.
Tulajdonképpen azt mondhatjuk, hogy a könyv egy képes értelmező szótár azoknak, akik még nem tudják, hogy angolul mi micsoda a kötélzeten. Természetesen egy kis magyar alapműveltség kell hozzá, nem árt, ha tudjuk a magyar nevét az adott résznek, vagy legalább a funkcióját sejtjük. Annak, aki pedig már tisztában van mindezzel, a részletrajzok fognak rengeteg információval szolgálni.
Röviden összefoglalva a mű az állókötélzeten, a vitorlarudak és a vitorlák futókötélzetén keresztül a vitorlákig MINDENT bemutat nagyon részletesen, közérthetően. Még a futókötélzet fedélzeti lekötési terve is mellékelve van, ráadásul még a terebeken lévő lekötési pontokat is jelöli! Ezen kívül vannak áttekintő ábrák a vitorlákról, a hajó hosszmetszetéről, a hajóorról és a tatról(ezek csak inkább áttekintő jellegűek, nem tervrajzok!).
Ezen a linken belekukkanthattok a könyvbe.
Rigging Period Fore- and-Aft Craft
Itt a hosszvitorlázatú hajók kötélzetéről olvashatunk behatóan három korabeli hajótípus vonatkozásában: angol hadi cutter, francia lugger és amerikai schooner. Mindhárom hajótípus egy-egy korabeli modellje szolgál a könyvben található több mint 200 rajz alapjául.
A szöveg itt sincs bő lére eresztve, általános bevezetés (két oldal), majd mindhárom hajótípus fejezetének elején egy-egy egyoldalas leírás a típusról és a modellről, ami alapján készültek a rajzok. A többi ugyanúgy, mint a testvérénél, rajz.
Mindegyik hajótípust külön fejezet mutat be, melyek a következőképp épülnek fel: Egy áttekintő duplaoldalas oldal-, elöl-, hátul- és felülnézettel kezdődik, majd a futókötélzet fedélzeti lekötési terve és azután a részletrajzok.
Minőségben, részletességben hozza az előd szintjét, minden, amit fent írtam erre is érvényes.
A könyvek kivitele: 20,5x27,0 cm alapú, keménykötésű, jó minőségű fűzéssel. 118, illetve 111 oldalasak.
A könyveket meg lehet rendelni több helyről is, az amazon.com-on újonnan a kettőért együtt 65,86 dollárt kérnek jelenleg, plusz postaköltség. A könyvek méretéhez képest az ár kicsit borsos szerintem.
Úgy gondolom, hogy ezekből a könyvekből sokat tanulhat a kezdő és a tapasztalt modellező is, én csak jó szívvel tudom ajánlani!
|
|
|
Írta: allermat () 2008. október 04. Szombat 15:35