Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow A "Peregrine Galley" építése.
A "Peregrine Galley" építése. PDF Print E-mail

By Baksa Béla, on 2008. December 05. Friday 12:43

Average user rating :    (1 vote)

Views : 96118    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
A "Peregrine Galley" építése.
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész

photo10.jpg photo11.jpg
A vakpalánk elkészítése nem mindennapi feladat volt a kapott balsa lécekből. A technika itt is a már ismert pákás hajlító módszer volt, de itt nagyon kellett vigyázni a vékony balsa puhasága, törékenysége miatt.
A balsa felület előkészítése, felcsiszolása viszont könnyű volt az anyag puhasága miatt. A kisebb felületi egyenetlenségeket fatapasszal tüntettem el, majd az egészet többször felcsiszoltam. Az így nyert egyenletes felületre a külső héjazat felrakása már könnyebb volt
photo12.jpg Az alap palánk felrakása után bejelöltem és kivágtam az ágyú nyílásokat és lefűrészeltem a fedélzet fölé nyúló borda végeket. Jó módszer erre az, hogy a fedélzet szintjével egybeeső palánkokat nem ragasztjuk fel, csak odaszögeljük. Itt benyúlva egy keskeny fűrészlappal viszonylag könnyen átvághatjuk a bordákat. Végül természetesen a helyükre ragasztjuk ezeket, a palánkokat is.
photo13.jpg Ez után a belső oldalak burkolása következett dió furnérból vágott lapokkal, illetve beszereltem a vízmeder gerendákat. (Azért használok dió furnért, mert ez hasonlít legjobban, a kittben található mogyoróhoz, amiből sajnos eléggé keveset adtak.)
photo14.jpg A következő lépés a fartükör elkészítése volt. A belső burkolat itt is dió furnér.
photo15.jpg Furnérral körbeszegtem a rakodónyílások belső éleit is, majd a padlóval szintbe csiszoltam.
photo16.jpg photo17.jpg
A második palánkréteg felrakása az alap palánkra viszonylag könnyű volt a jól előkészített felület miatt. A hajlítás a szokásos áztatós és pákás melegítős módszerrel történt. Ami nagy kihívást jelentett az a palánkrögzítő csapok elkészítése volt.
Számtalan csapnak a helyét kellet berajzolni és kifúrni. Az elkészített csapok egyenként lettek kicsiszolva, ragasztózva és beütve az előkészített helyükre. A kilógó felesleget fogóval lecsíptem, majd lecsiszoltam. Mivel rengeteget „fúrtam és faragtam” kíváncsiságból kiszámoltam, hogy mennyi csap, illetve szeg kerül majd a kész hajóba. Nagyjából 5000!!! darab
photo18.jpg photo19.jpg
Az elkészült palánkozás az első durva átcsiszolás után. A tömítésekhez itt dió fatapaszt használok.
A közelebbi fotón jól látszanak a palánkrögzítő csapok.
photo20.jpg photo21.jpg photo22.jpg
A palánkozás után a korlátok, lépcsők, dörzsfák elkészítése és felszerelése következett. Ezek elkészítésénél (jobb híján) a kapott rajzokra támaszkodtam. A tat résznél megfigyelhető még a kézi ágyuk tartóbakjai, illetve az „oldalzseb” alapja is.
A teljes fotón látszik még a gallion és a felszerelt terpesztő párkányok is.
Egy hátsó nézet a fartükörrel.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2011. July 18. Monday 10:11


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (9), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett