Main page arrow Articles arrow History arrow Modern ships, stories arrow A "Peregrine Galley" építése.
A "Peregrine Galley" építése. PDF Print E-mail

By Baksa Béla, on 2008. December 05. Friday 12:43

Average user rating :    (1 vote)

Views : 95170    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
A "Peregrine Galley" építése.
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész
There are no translations available

Az első hajóm a „Golden Star” Brigg elkészítése után gondolkodóba estem, hogy melyik legyen a másodikként megépülő hajó makettem. A felkészültségem és rendelkezésre álló szabadidőm figyelembevételével újra egy kitt megépítése jöhetett számításba. Hosszas töprengés után a választás a Sergal cég „Peregrine Galley” névre hallgató makettjére esett. A makett méretaránya megfelelő arányú (1:60) így az elkészült hajó méretei nagyon impozánsak (925mm hossz, és 860mm magasság). A méretekből adódóan a kidolgozhatóság és a részletgazdagság éppen megfelelő.

Mielőtt rátérnék a makett jellemzésére szeretném egy pár sorban összefoglalni azokat az adatokat, amelyeket az eredeti hajóval kapcsolatban gyűjtöttem össze.

A hajót 1700-ban építették az angliai Deptfordban Villiam Lee tervei alapján,
kapitánya Lord Berkley of Stratton lett. A klasszikus pink építésű teljes vitorlázattal
ellátott hajót futárszolgálatra szánták Anglia és az Újvilág közt. Fegyverzete 16 db
6 fontos ágyú és 8 db kézi ágyú. A 218 tonnás szlup főbb paraméterei: hossza 27,4m, szélessége a főborda gerendájánál: 7,3m, legnagyobb merülése: 3,7m. A gyors futású hajóra idővel felfigyelt a Királyi Haditengerészet és 1714-ben királyi jacht szolgálatra rendelték és megkezdték átépítését. A hajót átépítése után „Caroline” névre keresztelték és 1716. május 29.-én vízre bocsátották. Az újabb átépítésre 1733-ban került sor Richard Stacy tervei alapján és ekkor kapta meg a már közismert „Royal Carolina” nevet. A konstrukció nagyszerűségét mutatja az is, hogy az újabb királyi
jacht építésénél a „Royal Caroline” terveit használták némi módosítással. Az öregedő hajó még egyszer egy utolsó drasztikus változáson ment át, amelynek során harci
szlup lett belőle és megkapta a „Peregrine” nevet. A szomorú vég 1761-ben érte utol
mikor teljes személyzettel elsüllyedt a Biscay öbölben.

Az első benyomások a makettről.
A doboz kinyitása és a „beltartalom” szemrevételezése után vegyes érzéseim támadtak. A kidolgozottság nagyjából megfelelt a gyártó árszintjének. Bár sikerült itt-ott meglepetést okoznia. Kicsit rácsodálkoztam a „vak palánk” balsa anyagára és
jól látható, hogy egy pár lézervágott rétegelt lemez alkatész helyett újakat fogok gyártani. Nagyon sok „gyári” alkatrész minősége, kiképzése éppen csak nyomokban hasonlít a valamikori eredeti részek formájához, kiképzéséhez. Én úgy látom, hogy kezdők részére praktikus dolog kitt-ből hajót építeni, de vagy megelégszünk a kapott anyag felhasználásával nyert minőséggel, vagy sok mindent újra kell gyártani, feljavítani, ha igényesebb munkát szeretnénk végezni. Igyekeztem minél többet utána  olvasni a kor hajóépítésének, ebben sokat segítettek az alábbi szakirodalmak. Elsőként mindenképpen megemlíteném Dr. Marjai Imre Hajómodellezés című könyvét, mint az egyik legfontosabb magyarnyelvű könyvet. Aki merészebb és elkalandozik az angol nyelvű szakirodalom felé, annak biztosan sok segítséget nyújt majd Wolfram zu Mondfeld - Historic Ship Models című műve. Ez a könyv sok száz oldalon keresztül mutatja be rengeteg ábra segítségével a különböző korok hajóépítését a gerinc lefektetésétől a vitorlák és kötelek felkerüléséig. De ha már vitorla és kötél, akkor még egy fontos könyv, Lennarth Petersson - Rigging Period Ship Models című könyvében szenzációsan mutatja be a különféle vitorlákat és a hozzá tartozó kötélzetet. Nem tudok a felsorolásból kihagyni egy könyvet, ami talán a makett építéshez kevesebb segítséget ad, de témájában az alapművet képviseli Fredrik Henrik Af Chapman - Architectura Navalis Mercatoria című a XVIII. században írt könyve. A könyvek mellett sok segítséget találtam az interneten is. Szerencsére eléggé sok angol nyelvű honlap foglalkozik a hajózással, makettezéssel és ezekről rengeteg ötletet nyerhetünk munkáinkhoz. Leírnám egy pár honlap címét, amelyeket előszeretettel látogatok: http://www.drydockmodels.com/, http://www.jotika-ltd.com/, http://pagesperso-orange.fr/gerard.delacroix/
 http://www.shipmodels.com.ua/, http://modelshipworld.com/phpBB2/portal.php .

A megszerzett tapasztalatok felhasználásával igyekszem az építés során minél többet kihozni ebből a kittből. Remélem ez majd az elkészült maketten is, látszik majd.



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2011. July 18. Monday 10:11


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (9), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett