Main page arrow Articles arrow History arrow Submarines arrow A "Peregrine Galley" építése.
A "Peregrine Galley" építése. PDF Print E-mail

By Baksa Béla, on 2008. December 05. Friday 12:43

Average user rating :    (1 vote)

Views : 95619    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
A "Peregrine Galley" építése.
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész
photo086.jpg Egy hátsó kép a fartükörről.
photo087.jpg Egy oldalnézet az árboctörzsekkel.
photo088.jpg A hajó orr része.
photo089.jpg A következő munkafázis az állókötélzet felszerelése volt. Elsőként az árboctörzsek oldalfeszítő (csarnak) kötelei következtek. (Ezeknek a menetirány szerinti első köteleit bebandázsoltam, csak sajnos a fotó felbontása miatt nem látszik.) Az előtarcskötelek az un. Doodshoft kengyelekkel lettek megfeszítve, itt a fotón még világos színű kötelekkel, amit később (a szakirodalom átnézése után) sötét színűre cseréltem.
photo090.jpg A hágószálak felkötését a klasszikus 8-as alakú hurokkal végeztem, a pontos távolságtartás végett egy oda csíptetett papír sablont használtam. Itt nagyon fontos, hogy ne legyenek túlságosan feszesre húzva a kötelek! Fontos még a megfelelő vastagság kiválasztása is. Nagyos sok kész makettnél láttam azt, hogy a hágószálakat túlságosan vastag kötélből készítik, pedig ezek a valóságban kb. fél col vastagságúak voltak és szinte minden esetben kátrányozottak és nem nyers kender kötelek!
photo091.jpg A derékárbocok és az oldalfeszítő kötelei.
photo092.jpg A derékárbocok a hágószálak felkötése után.
photo093.jpg Egy közeli kép a hajóorról, ahol jól látni az oldalsó védőhálót, ami a vízbeeséstől óvta a „szükségüket” végző tengerészeket. (Igen az a lyukkal ellátott ülőkés szerkezet az.) Valamint jól látni az előárboc tövénél a tarcskötelet megfeszítő blokkokat.
photo094.jpg A kötélfogó bakok és a törzs vitorlarudak Kardeel blokkjai.
photo   95.jpg Egy kép az összeállított árbozatú és a teljes állókötélzettel felszerelt hajóról.
photo096.jpg Ezután egy igen keserves időszak következett az építésben. Mivel életemben még két leszakadt gombnál többet nem varrtam (pláne varrógéppel!) így egy kedves ismerősöm neje segített a vitorlák összevarrásában. Hála és köszönet érte! Nekem „csak” a szegőkötélzet felvarrása maradt, de ezzel is rendesen megszenvedtem. Végül azért csak elkészültek és a fotón az orrvitorla, a repülő-orrvitorla és az előderék-tarcsvitorla látható.
photo097.jpg Ezen a képen a külső és a belső vakvitorla látható felvarrva a vitorlarudakra. (Itt a fogásolókötelek egy kicsi össze-vissza állnak, de a felszerelés után majd rendezem őket.)
photo098.jpg Az előárboc törzs, derék és sudárvitorlája felvarrva a vitorlarudakra és jól láthatóak a szárnyvitorlák kitolható rúdjai is.
photo099.jpg A főárboc törzs, derék és sudárvitorlái.
photo100.jpg A keresztárboc derékvitorlája.
photo101.jpg A gaffvitorla a gaffrúddal és a bummfával.
photo102.jpg A következő komoly „project” a hajóágyuk és a hozzá tartozó fék és visszahúzó kötélzet felszerelése volt. A dolog a kelleténél kicsit szenvedősebbre sikerült, mert a fent lévő állókötélzet miatt nehezen lehetett hozzáférni az ágyúkhoz és a csigákhoz. Ezt legközelebb előbb elkészítem, még mielőtt felraknám az állóköteleket…
photo103.jpg Még egy kép a fedélzetről és az ágyúkról.
photo104.jpg A keresztárboc mögé felkerült a kompasz szekrény is. Kötelekkel van rögzítve a padlózathoz.
photo105.jpg Az összes ágyú a helyén.
photo106.jpg Most egy nagy ugrás következik, mert a futókötélzet szerelésének gubancáról nem volt kedvem fotókat készíteni.
A képeken már a kész kötélzet és a felszerelt „fittingek” láthatóak.
Itt elsőként a horgonycsörlő hajtánya. (Fotó-106)
photo107.jpg Most egy nagy ugrás következik, mert a futókötélzet szerelésének gubancáról nem volt kedvem fotókat készíteni. A képeken már a kész kötélzet és a felszerelt „fittingek” láthatóak. Itt elsőként a horgonycsörlő hajtánya. (Fotó-106)
photo108.jpg Egy fotó a hajófarról, ahol jó látni a tatlámpát és a kormánylapát biztosító láncot.
photo109.jpg Egy kép a hajó hátsó részéről.
photo110.jpg Egy másik a hajó első részéről, ahol jól megfigyelhető a rögzített horgony a bójával, illetve a terpesztő párkányoknál a szárnyvitorlák kihajtható rúdja.
photo111.jpg A teljes fedélzet „látképe”.
photo112.jpg Egy kép elölről.
photo113.jpg Egy kép oldalról.
photo114.jpg És végezetül egy kép hátulról.

Záró gondolatok:

A fórumon már többször elhangzott, hogy lehetőség szerint kerüljük a gyári kit-ből való makett építést, azok pontatlansága és hiányossága miatt. Ezt én a következő gondolatokkal egészíteném ki: Azoknak, akik most ismerkednek a hajó makett építés szépségével és viszonylag kevés szerszámmal, géppel rendelkeznek, én kezdetnek a gyári dobozos kit-eket ajánlanám. Természetesen nagyon fontos a megépítendő makett kiválasztásánál, hogy lehetőség szerint a legjobb pontossággal gyártott makettek közül válasszunk. (Én a „Peregrine Galley-t” nagyjából közepesnek ítélem.) Nagyon sokat javíthatunk az elkészült hajó megjelenésén, esztétikumán, ha a legkritikusabbnak ítélt részegységeket saját magunk újra legyártjuk, vigyázva arra, hogy az általunk készített cserére szánt részek autentikusra sikerüljenek! Készüljünk fel arra is, hogy a gyári csomagolásban található alkatrészek közül jó néhányból sokkal kevesebbet adnak a szükségesnél (pl. kötélfogó szegek, blokkok) és ezeket magunknak kell majd legyártani.
A bátrabbak természetesen nekiállhatnak az általuk kiválasztott hajó elkészítésének csupán nyersanyagok felhasználásával, de ehhez már sokkal több segédeszközre, gépre lesz szükség. Itt a legfontosabb a megfelelő méretarányú rajz kiválasztása. Kisebb hajóknál az 1:48 – 1:50-es méretarány választása célravezető, míg a nagyobbaknál az 1:60-es arány a legjobban elfogadott. Ha véletlenül csak kedvezőtlen arányú rajzhoz jutunk hozzá, azt át tudjuk számoltatni és rajzoltatni Photoshop segítségével. A nagyméretű rajzok kinyomtatásával különböző cégek foglalkoznak és az így kinyomtatott rajzok segítségével elkészíthetjük a modelleket. Fontos a megfelelő faanyagok kiválasztása is! Jómagam a fedélzeti részek és a palánkok elkészítéséhez diófát használok, míg a fedélzeti deszkákhoz a világos nyír az egyik legjobb. (A gyógyszertárakban nagyon szép nyírfa nyelvleszorító lapocskákat lehet kapni kb. 300 Ft-ért.) Természetesen az egyik legjobb anyag a körte, de ennek a beszerzése kicsit macerásabb (Zatik) és nem is olcsó. A felületkezelésre én a lakkokat nem szeretem, helyettük len olajos kezelést javasolnék. Végül is készüljön dobozból vagy csak rajz alapján a hajó, ilyen vagy olyan méretarányban a lényeg akkor is az alkotás öröme marad.

Gateway (Baksa Béla)



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2011. July 18. Monday 10:11


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (9), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett