Baksa Béla,
2008. december 05. Péntek 12:43
|
Átlagos értékelés : (1 szavazat) |
Megtekintések száma : 94804 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Építés alatt |
3 / 8 oldal
|
A vakpalánk elkészítése nem mindennapi feladat volt a kapott balsa lécekből. A technika itt is a már ismert pákás hajlító módszer volt, de itt nagyon kellett vigyázni a vékony balsa puhasága, törékenysége miatt. |
A balsa felület előkészítése, felcsiszolása viszont könnyű volt az anyag puhasága miatt. A kisebb felületi egyenetlenségeket fatapasszal tüntettem el, majd az egészet többször felcsiszoltam. Az így nyert egyenletes felületre a külső héjazat felrakása már könnyebb volt |
|
|
Az alap palánk felrakása után bejelöltem és kivágtam az ágyú nyílásokat és lefűrészeltem a fedélzet fölé nyúló borda végeket. Jó módszer erre az, hogy a fedélzet szintjével egybeeső palánkokat nem ragasztjuk fel, csak odaszögeljük. Itt benyúlva egy keskeny fűrészlappal viszonylag könnyen átvághatjuk a bordákat. Végül természetesen a helyükre ragasztjuk ezeket, a palánkokat is. |
|
Ez után a belső oldalak burkolása következett dió furnérból vágott lapokkal, illetve beszereltem a vízmeder gerendákat. (Azért használok dió furnért, mert ez hasonlít legjobban, a kittben található mogyoróhoz, amiből sajnos eléggé keveset adtak.) |
|
A következő lépés a fartükör elkészítése volt. A belső burkolat itt is dió furnér. |
|
Furnérral körbeszegtem a rakodónyílások belső éleit is, majd a padlóval szintbe csiszoltam. |
|
A második palánkréteg felrakása az alap palánkra viszonylag könnyű volt a jól előkészített felület miatt. A hajlítás a szokásos áztatós és pákás melegítős módszerrel történt. Ami nagy kihívást jelentett az a palánkrögzítő csapok elkészítése volt. |
Számtalan csapnak a helyét kellet berajzolni és kifúrni. Az elkészített csapok egyenként lettek kicsiszolva, ragasztózva és beütve az előkészített helyükre. A kilógó felesleget fogóval lecsíptem, majd lecsiszoltam. Mivel rengeteget „fúrtam és faragtam” kíváncsiságból kiszámoltam, hogy mennyi csap, illetve szeg kerül majd a kész hajóba. Nagyjából 5000!!! darab |
|
|
Az elkészült palánkozás az első durva átcsiszolás után. A tömítésekhez itt dió fatapaszt használok. |
A közelebbi fotón jól látszanak a palánkrögzítő csapok. |
|
|
A palánkozás után a korlátok, lépcsők, dörzsfák elkészítése és felszerelése következett. Ezek elkészítésénél (jobb híján) a kapott rajzokra támaszkodtam. A tat résznél megfigyelhető még a kézi ágyuk tartóbakjai, illetve az „oldalzseb” alapja is. |
A teljes fotón látszik még a gallion és a felszerelt terpesztő párkányok is. |
Egy hátsó nézet a fartükörrel. |
|
|
|
|
Utolsó frissítés : 2011. július 18. Hétfő 10:11 |
Olvasók hozzászólása |
|
Átlagos értékelés
(1 szavazat) |
|
Hozzászólás nyelve: Magyar (9), English (0)
Hozzászólás
|
Írta: Tyrman () 2012. március 12. Hétfő 14:07